בתשובה לידידיה, 22/06/15 22:47
לא ניפגש ברבנות 657981
נכון.
את הבעיה של עגונות שומרות הלכה אשר נמנעת מהן זוגיות חדשה לא ניתן לפתור על ידי גירושין אזרחיים. מי שמכפיף את עצמו להלכה ולדין הדתי זוהי כמובן זכותו. מה שאני ציינתי זה שבמצב החוקי‏1 הנוכחי, גם מי שלא מעוניין להכפיף את עצמו להלכה ולדין הדתי, לא יוכל להימנע מהם בבואו להתגרש במדינת ישראל, לא משנה איך, איפה ובאמצעות מי הוא התחתן.

_____
1 כדי למנוע אי הבנה: זהו חוק מדינה.
לא ניפגש ברבנות 657982
ברור, אלא שהפתילון החל בכהנא-דרור ולכן ביקשתי לציין שבהעדר שינוי רבני רדיקלי, נראה שצריך להדק את אחיזת המדינה והממסד הדתי בדיני המעמד האישי כדי לפתור את הבעיות שהיא מעלה, ולא לרופף אותה.

בתגובתך הראשונה ציינת שאפשר לחיות כידועים בציבור. למיטב ידיעתי, הבחירה הזו תחלץ אותך מהצורך לפנות לרבנות בעת פירוק הזוגיות.
לא ניפגש ברבנות 657983
נראה שכהנא־דרור סבורה שהשינוי הזה לא יגיע מהרבנות הראשית. לא ברור איך אפשר להשפיע עליה (לאחר נסיונות שונים שכשלו בזמן הממשלה הקודמת).
לא ניפגש ברבנות 657989
הבחירה הזאת יוצרת המון סיבוכים ביורוקרטיים מיותרים ולכן באה עם מחיר לא קטן.
הרבה מאד רישומים, טפסים, וסתם אינטראקציות עם העירייה או הבנק או בית החולים ‏2 מתייחסים לזוג נשוי אחרת מלזוג שאינו כזה‏1, ולך תסביר להם ותוכיח להם עכשיו שעל פי החוק זה אותו דבר.

2 במקרה של לידה למשל.
1 שמעתי גם על מקרים הפוכים, שבהם זוגות לא נשואים מקבלים הטבות במיסוי ושכאלה, שלא היו מתקבלות אם היו רשומים כנשואים. המטרה של הנתון הזה היא להראות שסטטוס ה'ידועים בציבור' דה-פקטו איננו זהה לסטטוס של זוג נשוי, וזה לא משנה כרגע מתי זה מועיל ומתי זה מזיק. אז כדאי שהתירוץ הזה יפסיק לעלות כפתרון בכל פעם שהאפליה הגסה על רקע דתי בנושא הנישואין בישראל עולה לדיון.
לא ניפגש ברבנות 657999
אני מכיר אישית זוג לא נשוי עם שלושה ילדים ולדבריהם הבירוקרטיה העודפת היא מינימלית. קיים הצורך של האם להצהיר בלידה על זהות האב ושל האב להצהיר שהוא מסכים שהילדים ישאו את שם משפחתו (ברירת המחדל היא שם המשפחה של האם גם אם האב ידוע), וכן על שני בני הזוג להתייצב בלשכת משרד הפנים על מנת לחדש דרכון לילדים (לא ניתן לחדש דרכון לילדים בדואר כך שאחד מההורים חייב להתייצב גם כאשר בני הזוג נשואים).
בעיה אחרת יכולה להיות עם אשרת שהיה לבן זוג במקרה של לימודים בחו''ל או רלוקיישן, אבל זה רק במדינות מסויימות (ארה''ב למשל) ורק למספר מצומצם יחסית של אנשים. בכל מקרה לא מדובר ב''המון סיבוכים ביורוקרטיים'' או ב''מחיר לא קטן''.

הכרתי גם זוג לא נשוי שנהנה מהטבות מס שמיועדות לאמהות חד-הוריות וכשהעניין התגלה (מן הסתם בעקבות הלשנה) מס הכנסה החליט שהם ידועים בציבור, דרש את כל ההטבות רטרואקטיבית כמה שנים לאחור כולל הצמדה, וחייב אותם גם בקנס גדול.
לא ניפגש ברבנות 658000
אז הסכמנו מה היא, עכשיו אנחנו מתווכחים על המחיר. מינימלי או לא זה ענין סובייקטיבי. אני, למשל, שנזקקתי בעשור האחרון לכל הפרוצדורות שהזכרת ולכמה נוספות, הייתי מגדיר את הסיבוך העודף כבינוני. מנסיון, חלק מהטפסים הרשמיים במדינת ישראל אפילו לא טולרנטיים לבני זוג נשואים בעלי שמות משפחה שונים.
לא ניפגש ברבנות 658002
אני מעריך שהטרחה הנוספת הממוצעת לזוג לא נשוי לא עולה בימי חייהם על הטרחה שבהפקת חתונה (רישום, עדים, מקווה וכו') ובוודאי שלא עולה על הטרחה שבהפקת חתונה וגירושים.
לא ניפגש ברבנות 658003
(כל מה שכתבת בסוגריים מיותר‏1, טסים לקפריסין ונהנים מחופשה בכיף על הדרך). לטקס החתונה יש יתרונות נוספים מול אותה טרחה, מלבד העניין הפורמלי.

1 מה שמחזיר אותנו לעיקרו של הפתילון.
לא ניפגש ברבנות 658005
בלי שבדקתי, אני מנחש שהטרחה בהפקת חתונה בקפריסין (רישום, תרגום תעודות, כרטיסי טיסה וכו') היא מאותו סדר גודל של הפקת חתונה ברבנות.
לא ניפגש ברבנות 658006
האמת שלא כל כך. והטרחה הגדולה בהפקת חתונה היא כמובן לא החלק הפורמלי, אם אתה מבין למה אני מתכוון‏1.

1 סידור שולחנות בחתונה זו כנראה הבעייה היחידה בעולם שמסובכת יותר מ-NP.
לא ניפגש ברבנות 658007
החלק הלא פורמלי קיים (או לא קיים) בלי שום קשר לדרך בה מוסד הקשר. הכרתי אנשים שהתחתנו בנוכחות מניין בחצר ביתו של הרב וכאלה שהפיקו ארוע בעלות של הרבה עשרות אלפי שקלים בלי לערב את המדינה (או את הרבנות) בכך.

אם נתמקד בחלק הפורמלי של העסק, על סמך מה שאני מכיר בלבד (וזה לא מדגם מייצג, אבל נראה לי שהוא נותן סדר גודל לא רע), הטרחה שבלא להיות נשוי לא עולה ברוב המקרים על הטרחה שבלהיות נשוי ובטח שלא מדובר ב''מחיר לא קטן''.
כמובן שיתכנו מקרי קצה בהם זוג לא נשוי נקלע לסיטואציה קפקאית שהיתה נמנעת מהם לו היו נשואים. זה כאין וכאפס לעומת עוגמת הנפש של אנשים שנקלעים למצב של סרבנות גט, עגינות, שלום בית כפוי וכיוצא באלה צרות משונות שניתן למצוא לעיתים ברבנות.
לא ניפגש ברבנות 658009
אז בקיצור, שנינו מסכימים שסיום הקשר הטמא והמחייב בין הרבנות לבין נישואין במדינת ישראל יפתור את כל הבעיות?
יופי.
לא ניפגש ברבנות 658026
כאמור לעיל: את הבעיה הכואבת ביותר, עגינות נשים שאכפת להן מעגינותן, ניתוק הקשר לא יפתור אלא רק יחמיר.
לא ניפגש ברבנות 658036
כמה נשים מוטרדות מהבעיה הזאת?
לא ניפגש ברבנות 658041
כמה מאות, למיטב ידיעתי, ולגבי רובן זה גרוע בהרבה מ''טרדה''. על כל פנים, זה המניע העיקרי לפעילות זל כהנא-דרור אשר הציתה את הדיון.
לא ניפגש ברבנות 658043
אני מכיר בכך שזוהי בעיה קשה, אבל:
א. כמו שכבר ענו לך כאן, היא תקפה לנשים שבחרו להיות תחת חוקי הממסד הזה. ייתכן וקיומו של ממסד מקביל שלא כפוף לחוקים האלה יעזור איכשהוא.
ב. הבעיה שאני העליתי מטרידה להערכתי כשני מיליון איש לפחות. לקרוא לה בעייה שולית מצדיק נימוק ממש ממש חזק.
לא ניפגש ברבנות 658047
א. אם בהנתן סידור אתה יכול לדעת אם הוא טוב או לא אז הבעיה היא ב- NP.

ב. יש בעולם הרבה בעיות יותר קשות מ- NP.
לא ניפגש ברבנות 658050
א. ברור שלא (אתה לא יכול). וודאי לא א-פריורי.
ב. כן, ידעתי שאני מתרשל כאן. לא הייתי לוקח את האמירה ההיא באופן מתימטי.
לא ניפגש ברבנות 658081
א. אתה טוען שהבעיה בכלל לא פתירה? בעיות לא פתירות הן לא ב- NP, אבל זו לא חוכמה. נגיד שנתנו לך כמות משאבים בלתי מוגבלת, האם היית יכול למצוא סידור טוב?

ב. לקיחת אמירות באופן מתמטי זה התפקיד שלי. אין צורך להודות לי, אני כאן למענכם.
לא ניפגש ברבנות 658082
א. תלוי מהי הגדרת הבעיה. האם מדובר על סידור (מספיק) טוב או סידור אופטימלי. בהנתן סידור אתה יכול לבדוק שהוא מספיק טוב, אבל לא יכול לוודא שהוא אופטימלי.

ב. אנחנו תמיד שמחים לארח כאן את ראש ממשלת יוון.
לא ניפגש ברבנות 658087
א. האם אפשר לתת מספר בתחום סופי שמתאר את "איכות הסידור"? כלומר בהנתן סידור, אני יכול למצוא באופן יעיל את איכותו? אם כן אז בעיית הסידור האופטימלי היא ב- NP. גם אם לא, כל עוד יש יחס סדר בין הסידורים (כלומר אפשר להגיד האם א' עדיף על ב'), הבעיה תהיה לכל היותר במחלקה סיגמא-‏2 שהיא קצת מעל NP ‏1. אבל עדיין הרבה יותר קלה מבעיות כמו דמקה או אפילו איקס-עיגול אסימפטוטיים ‏2.

ב. העונג כולו שלי, או כמו שאומרים אצלנו ביוון: "פיראוס פטה אנטיגונה סופוקלס שחוציאניטיס".

________

1 או הרבה מעל, או בכלל לא מעל, תלוי את מי אתה שואל.

2 או קצת יותר קלה, או בכלל לא יותר קלה, תלוי את מי אתה שואל.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים