בתשובה לpossit, 02/07/15 17:41
בהמות אוכל גבב 658653
קראתי פעם, ועוד פעם, ועוד פעם, והוספתי פעם נוספת ליתר ביטחון. אני בטוח ב-‏99.6613% אחוז המילה "מתקדמות" לא הופיעה בתגובה לה הגבת.

"פרוגרסיבם"‏1 הוא שם של אידיאולגיה מוכרת. בדיוק כמו "שמרן", "לאומן", "אנרכיסט", "ליברל", "סוציאליסט"... אתה יכול לחשוב שהשם לא מייצג טוב מספיק את האנשים שעומדים מאחוריה‏2, אבל זה סתם ויכוח על שמות שלא ממש מעניין.

מה לעשות, העמדות של השמאל בישראל הן עמדות של פתיחות. פתיחות מינית, פתיחות כלכלית, פתיחות תרבותית, פתיחות דתית... אפשר לעצום את העיניים חזק מספיק ולשכוח מהמציאות (ואז להתפלא שהיא חוזרת להציץ מתחת לרצפה), אבל מה הטעם?

בגין הצעיר לא היה ממש דמוקרט כמו שאתם מספרים לעצמכם. את הכינוי פאשיסטים הימין אימץ בחדווה‏3 לפני שהוא החל להעמיד פנים שהוא דמוקרט‏4.

השכלה, בהקשר של התגובה לה הגבת, היא רכישת ידע. השמאל משכיל יותר מהימין, גם בישראל וגם בעולם - במובן שככל שלאדם יש יותר שנות לימוד הוא נוטה להצביע לשמאל יותר מאשר לימין. אתה יכול להגיד שהשכלה לא מעידה על חוכמה, אבל זה, שוב, שייך לדיון אחר.

2 אגב, זה לא שהם אמורים להיות מתקדמים, אלא בגלל שהם מאמינים בקדמה כדרך לשיפור המצב האנושי.
3 לא מפא"יניק כתב את "מפנקסו של פשיסטן".
4 אם רק נשנה את הפירוש של המילה דמוקרטיה.
בהמות אוכל גבב 658707
הצד המשלים לפתיחות הוא הנכונות להתפשר. יש צורך בבגרות וביכולת להבין אנשים שונים ממך ומצבים מורכבים כדי לפתח את הנכונות להתפשר. קל הרבה יותר לאחוז בעמדה: "הכל שלי". "אני קובע!(ת!, הי מירי)". "אני צודק!" עמדה מעט ילדותית של אני ואפסי עוד בלי נכונות להתבגר ולהתפשר ויכולת לבחון את עמדת הצד השני. השכלה ופתיחות ונכונות להתפשר יוצרים את העמדה השמאלנית.

בעיני קיים גם גרעין של אמת בהאשמת חלקים מהשמאל בנאיביות מסויימת העלולה לגבות מחיר. בהיבט המדיני, לצד הפתיחות והנכונות להתפשר חייבים להיות מפוכחים ולוודא שהביטחונות שיידרשו אכן תקפים וניתנים למימוש.
בהמות אוכל גבב 658710
את יכולה להצביע על אותם "חלקים מהשמאל שבנאיביות מסויימת" אינם "מפוכחים לוודא שהביטחונות שיידרשו אכן תקפים וניתנים למימוש"?
בהמות אוכל גבב 658721
הכוונה היא לאותם חלקים שבשל ההכרה בסבל הפלסטיני ובחלקנו בו ממהרים לרצות בהסדר מבלי לבחון כמה שאלות מטרידות, למשל: עד כמה הנוכחות של כוחות האו"ם במוקדי סכסוך עמדה בהצלחה בשעת מבחן או שמא הללו נסוגו במהירות ואפשרו מלחמה מחודשת בתנאים גרועים יותר? או הקולות (למשל עידן לנדו) המצדדים בבניית נמל ושדה תעופה בעזה מתוך משא ומתן עם החמאס תוך הצנעה עד העלמה של חששות כתוכנית השלבים וגישה של "עוד לא ניסינו זאת" שבעיני זו הצדקה ממש לא מספקת ולא רצינית דיה לשינוי כה קרדינלי.
בהמות אוכל גבב 658723
מה שמחזיר אותי לשאלה, האם את יכולה להצביע על אותם "חלקים מהשמאל שבנאיביות מסויימת" אינם "מפוכחים לוודא שהביטחונות שיידרשו אכן תקפים וניתנים למימוש"?

דוגמה נקודתית של אדם אחד איננה "חלקים בשמאל" - מה עוד שלא בדיוק בטוח שאין שיקלול של ממדים בטחוניים בצידוד בהקמת נמל בעזה. שהרי, והנה לך עוד דוגמה נקודתית לדעה של אדם אחד, רון בן ישי מצדד בהקמת נמל בעזה, דווקא משיקולים בטחוניים.
בהמות אוכל גבב 658724
יתכן וחטאתי וייחסתי מוצקות עובדתית לתחושת בטן. האמת היא שדמותו של יוסי ביילין עמדה לנגד עיני כשכתבתי זאת אבל אני מסכימה שההתרשמות שלי סובייקטיבית. אשמח לקרוא קישור לעמדתו של רון בן ישי שכן אני בעד הקלות מקסימליות לעזתים ואשמח לחזק את עמדתי בטיעונים בטחוניים שהרי כה קל לטעון ההיפך בקשר לנמל ולשדה התעופה.
בהמות אוכל גבב 658725
מעניין, כשקראתי את תגובתו של רון מעליך הדוגמה הראשונה שעלתה בדעתי היא יוסי ביילין.
בהמות אוכל גבב 658726
אכן :). דמותו כאינטלקטואל מרחף שוחר שלום בכל מחיר די מקובעת. הוסף לכך את העובדה (התרעת רכילות!) שכמעט ואינו מבטא רגשות, את השתלטותו על מרצ (אבל בכך אין להאשים אותו, נותנים לו, לא יקח?) והצירוף "נאיבי שוחר שלום" כמעט ועולה מאליו.
בהמות אוכל גבב 658727
מקובעת ע"י מי, אצל מי?

כך, האם יהיה מיותר לשאול מי התנגד לתוכנית ההתנתקות של שרון באומרו "יציאה חד צדדית אינה פותרת את הבעיות הקיימות, ואינה מחייבת את הפלסטינים לבצע צעדים ולקיים התחייבויות אותן ניתן להשיג באמצעות הסכם", ובתגובה ליגלגו עליו בדברים הבאים "כשמישהו מהימין מביא הצעה לפינוי מהשטחים, רק מטומטם יחשוב שצריך להצביע נגד"?

בהמות אוכל גבב 658729
אצלנו, אוהבי רן כהן :) וברצינות, אני מתקשה להאמין שלא נתקלת בדעה כזו על ביילין, היא די רווחת ושמעתי אותה מימניים ומשמאלנים.

המפתיע בקישור שהבאת הוא שגם השרים הפלסטינים הצטרפו להתנגדות להתנתקות וששריד ה"ביטחוניסט" לא צפה את הבעייתיות שבנסיגה חד צדדית. יתכן וחשש שזו האפשרות המעשית היחידה בעתיד הקרוב והרחוק.
בהמות אוכל גבב 658730
מסוג מסוים שך ימנים, מין הסתם?

הרי דעה כזאת לא מתיישבת עם השכל הישר וככזאת צריכה לעורר סקפטיות ובחינה עובדתית.
בהמות אוכל גבב 658733
צודק.
תנו לעזה נמל 658728
"ישראל צריכה לשנות פרדיגמה: להעמיד את שיקום עזה ובניית כלכלתה בסדר עדיפות לפני כל שיקול אחר, כולל מניעת התעצמות", כתב רון בן ישי בדצמבר 2014.
תנו לעזה נמל 658731
תודה. התוואי שהוא מציע, גיוס האזרחים כמוקד לחץ על חמאס דרך שילוב של שלושה מנופים: שיקום-אגרסיבי, סיכול-אגרסיבי וגיוס לחץ וסיוע חיצוניים יכול להוות תוכנית וחשיבה ארוכות טווח. חבל שזו לא המנטליות הרווחת בהתנהלות ישראל.

התגובות צפויות: מרביתן קוראות להפעלת עוד כוח. כי ראינו שזה עובד.
בהמות אוכל גבב 658712
אין ספק שיש לפעמים יתרונות לסגירות. תמיד יהיה לגיטימי להתווכח האם בסיטואציה X עדיף להסתגר או להפתח, וכדאי להיות מפוקחים ולשקול את האפשרות שהסגירות עדיפה מהפתיחות. לא התיימרתי לתת תשובה כזאת, ונראה לי שהקריאה שמנסה למצוא את ה"אני והאפסי עוד" בכל מקום גם אם ברור שהוא לא קיים, כמו למשל בתגובה 658651, היא ילדותית בדיוק (אם לא יותר) מהעמדה של האני ואפסי עוד עצמה.

לא אמרתי: "השמאל פתוח ולכן טוב יותר", אמרתי: "השמאל פתוח ולכן מושך אומנים". בדיוק כמו שהימין מושך גנרלים ואנשי דת. בלי קשר לצדק מאחורי הפתיחות. המשיכה של אומנים לפתיחות היא עובדה מתועדת ברחבי העולם וההיסטוריה האנושית, משיכה שיש לה הסברים מאד פשוטים והגיוניים. המחשבה שבעזרת: "פעולה יסודית וארוכת טווח של בניית אלטרנטיבה תרבותית" אפשר יהיה לשנות את הטבע האנושי נראית לי מופרכת.
בהמות אוכל גבב 658718
לא חלקתי על עמדתך. כאשר אפיינת את השמאל בפתיחות ובהשכלה ("השכלה, בהקשר של התגובה לה הגבת, היא רכישת ידע. השמאל משכיל יותר מהימין, גם בישראל וגם בעולם - במובן שככל שלאדם יש יותר שנות לימוד הוא נוטה להצביע לשמאל יותר מאשר לימין.") חשבתי על תוצר שלהם שהוא מאפיין שמאל נוסף - הנכונות להתפשר המהווה מעצם טיבו עמדה יותר בוגרת. (רק חשוב על התפתחות של ילד ונכונותו לחלוק עם אחר).

גנרלים ואנשי דת אכן אינם מאופיינים בד"כ בפתיחות או בנכונות לפשרה. אני מניחה שעל החיוביות של ההשכלה אין חולק, על הפתיחות והנכונות להתפשר כערכים חיוביים יהיה מי שיחלוק. אני מנסה לחשוב על "הסברים מאד פשוטים והגיוניים" למשיכה של האומנים לפתיחות ולכן לרוב לשמאל, האם התכוונת לרצון שלהם לבחון גבולות? לזעזע כדי לעורר רגש או לעורר מחלוקת או מודעות חברתית כלשהי? אני מסכימה למסקנה שבשורה האחרונה שלך.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים