עדכון אחרי שנתיים 660918
לא להאמין איך חלפו שנתיים.

בסוף בחרנו להקפיץ את הילד: הוא בילה רק שנה אחת בגן, ולא מזמן סיים כיתה א'. מזל גדול שעשינו את זה. הוא הסתדר מעולה בבית הספר ובצהרון, גם לימודית וגם חברתית, והמחשבה שהוא יכול היה להיות כרגע עדיין בגן נראית לי עכשיו הזויה לחלוטין.
עדכון אחרי שנתיים 668840
הילד שלי נולד בסוף ינואר ונמצא עכשיו בגן חובה במקום בטרום חובה.
ואני מתלבטת לגבי כיתה א.
הוא ילד חכם ומוכשר, וכבר עכשיו (חנוכה) יודע אותיות, ספרות, חשבון, לספור עד 100, ומנסה להתחיל ללמוד לקרוא.
רגשית הוא בגילו (5).
ופיזית רגי לגילו.
רוב הילדים בגן יעלו ל-א'.
על סמך מה מחליטים להקפיץ? הוא רוצה לעלות לא', אבל רגשית אני לא בטוחה שהוא מוכן. הוא ילד מאוד עדין ואני לא בטוחה שצריך ל"הכריח" אותו להתמודד עם ילדים גדולים ממנו.
(כמובן שמבחינה שכלית הוא יהיה בסדר, ההתמודדות היא מבחינה רגשית ואולי גם פיזית).
אשמח לדעת מה גרם לכם להחליט להקפיץ.

תודה
עדכון אחרי שנתיים 668924
מה גרם לנו להחליט להקפיץ?

ככתוב, מדובר בילד נבון במיוחד (נשבע לכם), עם הרבה ביטחון עצמי, גבוה יחסית (ועם שני הורים גבוהים), ונולד בסך הכל כמה ימים "באיחור". במסגרת הפרוצדורה להדליג אותו (מסתבר שככה קוראים לזה) הוא היה צריך לעבור אבחון אצל פסיכולוגית חינוכית, וחוות הדעת שלה היתה חד משמעית שהוא בשל גם קוגנטיבית וגם רגשית לעלייה ל-א'. זה בהחלט תרם להחלטה. גם הגננת וגם הפסיכולוגית ציינו שהילד יחסית לא מיומן בשימוש בעיפרון - איכשהו הוא אף פעם לא התעניין בציור - ושזו עלולה להיות בעיה. לקחנו אותו לכן לכמה מפגשים עם מרפאה בעיסוק שעשתה אתו תרגילי כתיבה, אבל זה היה בזבוז זמן מוחלט, ובבוא היום בכיתה א' לא היה קצה זנב של בעיה בנושא.

כתבת שהילד שלך "מאד עדין", וזה בעיניי נימוק חזק נגד הקפצה ל-א'. מה אומרת הגננת?
עדכון אחרי שנתיים 669098
תודה שחזרת אלי.

הגננת כבר חודש לא נמצאת בגן עקב תאונת דרכים. וקשה לדבר איתה. בכל מקרה לא נראה לי שהיא מכירה את הילד.
היינו בראיון בבית הספר של הילד הגדול. והם אמרו שהוא אכן ילד חכם אבל שכדאי אול שישאר עוד שנה, המשפט הבא היה הכיתות שלנו גדולות (יש לנו הרבה ילדים שבאים לראיונות).
המסקנה שלי מהשיחה היתה שהם לוקחים קודם ילדים מהשנתון המתאים. כך שאני לא יכולה בכלל לסמוך על דעתם.
אין גנים יוצאי דופן אצלנו בשכונה אלא רק גנים רגילים (בינונים, גננות שלא מאתגרות בכלל), כך שזה מקשה עלי את ההחלטה גם כן.

האם כדאי בכל מקרה ללכת לאבחון כדי לקבל דעה מקצועית בלתי תלויה? וכך לקבל כיוון חד משמעי

תודה רבה
עדכון אחרי שנתיים 669196
רפואה שלמה לגננת

אני ממש לא בר סמכא בעניין. יש לי רק את הניסיון המצומצם עם הילד הפרטי שלי אז קחי את כל הדברים שלי בערבון מוגבל. לגבי אבחון: אם ההוצאה הכספית (כמה מאות שקלים, נדמה לי) לא בעיה בשבילכם, אז נראה לי שכדאי. זה באמת יכול לתת כיוון. אני לא ציפיתי מהגן "לאתגר" את הילד שלי, אלא מקסימום להעשיר אותו. אם הגן שלכם לא מעשיר אז חבל, ואולי כדאי למצוא חוגים שכן, או להקדיש לו זמן העשרה יותר ממוקד עם ההורים.

מפתיע בעיניי שבית הספר המליץ לא לקבל אותו. איפה שאני גר יש תחרות בין בתי הספר על הילדים. כשכתבת שיש הרבה ילדים שבאו לראיונות התכוונת לראיונות סביב השאלה אם להקפיץ או לא? אם כן, אז זה עוד יותר מפתיע בעיניי, כי התברר לי שאצלנו לפחות זו תופעה נדירה, והגננת הותיקה (והנהדרת) של הילד בעצם עשתה את זה פעם ראשונה אתו. הרבה יותר נפוץ זה התופעה ההפוכה: להשאיר עוד שנה בגן את הילדים הגבוליים מהקצה השני של השנתון, ככה שהם יעלו לאלף קצת יותר בוגרים מהתקן.
עדכון אחרי שנתיים 669203
והערה לגבי התופעה ההפוכה - שאני אכן רואה כרגע בגן של בתי - יש לי הרגשה שהתופעה הזאת החלה לצבור תאוצה לאור המחקרים, כמו אלה שפורסמו בספר הנודע 'פריקונומיקס', שהראו שהילדים הבוגרים יותר בכיתה מצליחים בזכות זה להפוך עם השנים למצליחים יותר עקב היתרון הראשוני שזה נותן להם בכיתות הנמוכות.
אמנם שם, כמדומני, מדובר יותר על ענפי ספורט שבהם הגודל והחוזק הפיזי קובעים יותר, אבל זה לא בלתי-סביר שבגיל 6 ילד שקטן מרעהו בכיתה כמעט בשנה, יפגין יכולות נמוכות קצת יותר בממוצע. ס"כ מדובר בהפרש של 17% בגיל הזה.
עדכון אחרי שנתיים 669222
ההשפעה חורגת מענפי הספורט. לילד גדול פיזית ובוגר יותר נפשית יהיה בטחון עצמי גבוה יותר. יבחרו בו בין הראשונים למשחקים בהפסקה, או שהוא יהיה בעצמו המנהיג. הוא ירגיש מקובל ורצוי, ושולט בגורלו.
לכן הטרנד הנוכחי להשאיר את הגבוליים.

מאידך לא כדאי להשאיר ילד בסביבה לא מאתגרת עם גרויים חלשים עבורו, כדי שלא יצא נרפה.

החלטה קשה להורים. אני מציע להקשיב לאינטואיציה ההורית שלכם.
עדכון אחרי שנתיים 669228
תודה רבה על המאמץ שהשקעת ע''מ לענות לי.

בית הספר לא התכוון לגבי ילדים שמקפיצים (באמת אין הרבה כאלה), אלא שיש עודף ביקוש לבית הספר.

אכן החלטה קשה ומקוה שנחליט נכון.
בכל מקרה תמיד טוב לשמוע על נסיון של אחרים.

תודה רבה וכל טוב
עדכון אחרי שנתיים 669594
ההגיג הלא רציני שלי בעניין, הוא שככל הטרנד יתגבר, ורוב של ילידי דצמבר יעוכבו בכניסה לבית ספר, אז ילידי נובמבר יהפכו להכי קטנים, ואז ההורים שלהם יתחילו לרצות לעכב. הטרנד יתגבר, האוקטוברים יהפכו לקטנים, ידה ידה ידה, בשלב מסוים הגבול יחזור להיות בין דצמבר לינואר, רק יזוז בשנה...

(ואם התגובה הזו טפשית או מעצבנת, לא אשמתי. אני יליד נובמבר וזרקו אותי לגוב האריות של כיתה אל"ף במועד החוקי. משם כבר לא היה לי סיכוי. פיצוי!)
עדכון אחרי שנתיים 669595
אתה שני צעדים מאחורה, כבר עכשיו האוקטוברים נשארים עוד שנה בגן.
עדכון אחרי שנתיים 669596
לא כולם כמובן - שנה הבאה בתי הנובמברית עולה לכיתה אלף ואין לי אפילו הרהור קל להשאיר אותה בגן.
עדכון אחרי שנתיים 669609
מצויין! אם כך כבר בשנה הבאה היא תלמד לא להגיד "שנה הבאה"!

תסו"ש.
עדכון אחרי שנתיים 669641
טעות שלי, מקבל את התיקון.
עדכון אחרי שנתיים 683697
עדכון עם תחילת שנת הלימודים.

ערכנו אבחון לילד, בו יצא שהילד בעל יכולות גבוהות בתחומים השונים.
הפסיכולוגית אמרה שמה שנבחר יהיה בסדר, כאשר נטיית ליבה לתת לילד להשתובב עוד שנה, למעט אם בגן תהיה קבוצה גדולה של ילדים צעירים בשכבה, שאז ההמלצה שלה היא להעלות אותו לכיתה א'.

לאחר הרבה התלבטויות, הילד החל ללמוד בכיתה א.
כרגע הוא מסתדר יפה בלימודים, אך מכיון שעוד תחילת השנה, נושא החברים עוד חלש.
מקוה שיתחזק שם.

מבחינה פיזית הוא במקום טוב באמצע, ישנם קטנטנים וישנם גדולים (שבודאי חלק נכבד מהם הושארו שנה נוספת בגן)

כמובן שישנם תחומים רגשיים שאני רואה שהוא צריך חיזוק בהם, אבל אני רואה התנהגויות דורשות תיקון גם אצל אחיו שגדול ממנו בשנה ושמונה, כך שלא בטוח שניתן לקשר את זה דוקא לכניסה המוקדמת לבית הספר.

הרבה תודה והצלחה
עדכון אחרי שנתיים 687181
קראתי בעניין גדול מאוד את כל התגובות עד כאן ואני בדילמה דומה ושונה.
הבת שלי כרגע בת 4 וחצי (תהיה 5 בסוף אפריל) והיא עכשיו הולכת לבית ספר והחברות שלה בנות 5-6(גרים בחו"ל ותכף חוזרים לארץ)
היא דוברת 3 שפות, כותבת כבר זמן מה בעברית ומתחילה גם לקרוא. היא גבוהה חזקה ומבינה סיטואציות מעבר לגיל שלה
ממש תכף נגיע לישראל והיא תשתנמך לגן אחרי קצת יותר מחצי שנה בביהס ובנוסף תשתייך לקבוצה הצעירה בגן.
הגן אומנם נבחר בקפידה אבל קשה לי לראות מה יהיה לה לעשות שם שנה וחצי.
התייעצתי עם המורות בביהס הנוכחי שלה אמרו שככל הנראה הייתה עולה לכיתה א בשנה הבאה בגלל היכולות שלה ואני ממש בלבטים ובעיקר בחוסר ידיעה אם אפשרות כזאת קיימת מבחינת המערכת בישראל.
עדכון אחרי שנתיים 687184
האפשרות להקפיץ לכיתה א' קיימת. בלשון מערכת החינוך זה נקרא "להדליג" (היחד מדלג מעל גן חובה כשהוא קופץ מטרום חובה לכתה א')
חוזר מנכ"ל בנושא.
לקישורים נוספים גגלי "הדלגה לכיתה א"

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים