בתשובה לףךץ, 07/10/15 13:20
אל תירא עבדי יעקב, זה יעבור כמו חלום. 664702
זה נשמע סביר. יש לך אולי דוגמאות לסיפורי עם (עתיקים) נוספים עם המוטיב של אשה עקרה, הבן הצעיר שזוכה בבכורה וכדומה?
אל תירא עבדי יעקב, זה יעבור כמו חלום. 664706
האחים גרים, וסתם-אגדות-עם-אירופאיות שהאחים גרים לא אספו, משופעים באח-הצעיר (ובדרך כלל הטמבל והאפס) שבסוף זוכה בידה של בת-המלך.

___________________
והנה הסבר נוסף למה מלוכה זו שיטה גרועה. כשהם לא מתחתנים בינם לבין עצמם, הם מקבלים דם-חדש דווקא ע"י הטמבלים שבביתם שלהם לא נחשבו לראויים לכלום.
אל תירא עבדי יעקב, זה יעבור כמו חלום. 664707
אבל כל הענין שהאחים גרים נכתבו אלפיים שנה אחרי התנ"ך, וברור שהם הכירו אותו, כך שזה לא מראה כלום על 'מוטיבים נפוצים' בסיפורים ומיתוסים בתקופת התנ"ך.
____________
אנחנו לא מנהלים דיון כמעט זהה באתר אחר, אני מקווה.
אל תירא עבדי יעקב, זה יעבור כמו חלום. 664749
______________
לא. רוצה לאמר לי מה האתר האחר ואציץ שמה?
אל תירא עבדי יעקב, זה יעבור כמו חלום. 664750
__________
הפתילון הזה.
אל תירא עבדי יעקב, זה יעבור כמו חלום. 664714
דווקא לא חשבתי על סיפורי עם במובן האחים גרים, אלא על סיפורים שעברו מדור לדור בעם ישראל, ובעמים השכנים. סיפור נוח והתיבה הוא דוגמה בולטת. הרבה התיחסויות ותארים שניתנים לאל העברי הם מיחזורים של תיאורי האל בעל בשירים אליליים.. תהליך השימוש החוזר באלמנטים סיפוריים קיימים לא נגמר עם כתיבת התנ"ך אלא נמשך:
למשל בברית החדשה מספרים על ישו שבגיל 12 כבר התווכח עם כהנים בבית המקדש על נקודות הלכתיות. וראה זה פלא, גם יוסף בן מתיתיהו/יוספוס פלאביוס מספר סיפור דומה- על עצמו. שירת המגניפיקאט של מריה בברית החדשה היא העתק כמעט מדוייק של שירת חנה.ועוד כהנה וכהנה.
אל תירא עבדי יעקב, זה יעבור כמו חלום. 664731
נראה לי ש''התווכח עם כהנים בבית המקדש על ענייני הלכה'' הוא ה''התלוצץ עם רופאיו'' של המאה הראשונה לספירה.
אל תירא עבדי יעקב, זה יעבור כמו חלום. 664778
לי זה נשמע כמו גרסה קדומה של "מי גאון של אמא":
-בני רק בן 20 וכבר רופא!
-בני רק בן 12 וכבר מתווכח עם הרבנים במקדש!!
אל תירא עבדי יעקב, זה יעבור כמו חלום. 664788
בני עדיין באינקובטור וכבר מתלוצץ עם רופאיו!

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים