בתשובה לירון, 22/10/15 21:33
נמשכת ההסתה 666142
לא. אני לא טוען שנתניהו "מטעה". אני טוען שנתניהו הוא חדל-אישים ואובד עשתונות אשר מאז ומתמיד היה בבחינת מדבר ואינו עושה וכעת גם קיבלנו הוכחה די חותכת שהוא הדרדר עד כדי מי שניזון מדוברים בימין-המתנחלי המפיצים קשקושים ודברי הבל הזויים.
כעת הולך לבוא הסבר ארוך של פרטי הויכוח והעובדות הידועות והלא ידועות בעניין זה. מי שאין לו כוח למחלוקות היסטוריות מרובות דברים ומעוטות חשיבות מוטב לו שינטוש כבר כאן.
מלבד כמה אוילים בימין הלאומי אני לא חושב שמישהו טוען שחוסייני היה אדריכל השואה. רוה"מ שמן הסתם הביא את דברם של כמה "אנשי רוח" במחנהו, טען שהיטלר קבל את הרעיון להשמיד את יהודי אירופה מחוסייני.
ובכן גם אלו דברי הבל, אשר כדרכם בקודש של "דוברי" ישראל מערבבים בין עובדות שאין עליהן מחלוקות לבין פרשנויות הזויות וחסרות בסיס ורוקחות מהן תבשיל הערב לחך מצביעיו של נתניהו. מאחר והיטלר דיבר על השמדת יהודי אירופה (30 בינואר 1939) עוד לפני שכף רגלו של המופתי דרכה על אדמת אירופה (אוקטובר 41) ובודאי לפני שפגש בו (28 בנוב' 41) מובן שגם לפרשנות הזו אין שחר. כל מי שרוצה להבין ולדעת באמת את הנאראטיב הנאצי ומה היו מקורותיה של הרצחנות הנפשעת הנאצית חייב לקרוא את נאומו הפומבי של היטלר בישיבה חגיגית של הרייכסטאג לציון יום השנה לעלייתו לשלטון. די בקריאה זו כדי לבטל כעפרא דארעא את הטענות המשונות שבחר רוה"מ להשמיע. קטעים מן הנאום הארוך כאן: http://www.holocaustresearchproject.org/holoprelude/...
הבסיס העובדתי לטענות ההזויות הללו הוא כך: חוסייני אכן פעל ללא לאות כדי למנוע גירושים של יהודים מאירופה לפלשתינה (באחת ההזדמנויות הוא דרש לגרש אותם לפולין הכבושה בידי הנאצים). המופתי התבטא פעמים אין ספור בזכות השמדה פיזית של יהודי א"י ובכלל ועל כך לא צריכה להיות מחלוקת.
חוסייני ששהה בגרמניה לאחר כישלון ההפיכה הפרו-גרמנית בעירק תחת חסותו של משרד החוץ הגרמני אכן נפגש עם היטלר רק פעם אחת למשך כעשרים דקות ב-‏28 נוב' 1941 (יש הטוענים שהיה מפגש נוסף מאוחר יותר). לעומת זאת ברור וידוע שחוסייני קיים קשרים רבים עם הס"ס והגסטפו (בעיקר בקשר להקמת דיביזיות הס"ס הבוסניות-מוסלמיות). חוסייני קיים קשרים אישיים והדוקים גם עם הימלר (מפקד הס"ס) וגם עם אייכמן (בתוקף תפקידו של זה כ"מומחה לבעיית היהודים" של הס"ס). חוסייני טען לאחר המלחמה שלא ידע על השמדת יהודי אירופה. יש בידינו כמה וכמה עובדות המוכיחות כי הוא שיקר ועדותו אינה עולה בקנה אחד עם העובדות הידועות. קיימת עדות כתובה (צילום יש באתר של משפטי נירנברג והטקסט למשל כאן http://www.fpp.co.uk/Auschwitz/Wisliceny/Affidavit29...) של ויסליצני עוזרו של אייכמן על סיור מודרך שערך אייכמן לחוסייני באושויץ. הד"ר קסטנר אישר בחתימת ידו את עדותו של ויסליצני. מצד שני אייכמן במשפטו בישראל הכחיש את העניין. העדות נחשבת למפוקפקת אם כי קשה להבין מה ראה ויסליצני לפברק סיפור כזה (הוא ידע שהמופתי היה אוייבם המושבע של חוקריו הבריטים ואולי רצה להעלות את ערכו בעיניהם). בכל מקרה, היות והמופתי קרא פעמים רבות בפומבי (גם בשידוריו מגרמניה) להשמדה פיזית של היהודים, אין לנושא זה חשיבות רבה.
עניין נוסף המאיר את האבסורדיות של דברי נתניהו הוא השאלה המסקרנת הבאה: כיצד זה שהיטלר לא ביקר מעולם באושויץ, טרבלינקה או אפילו בדכאו? זוהי כמובן עובדה משוערת שאי אפשר לאמת אותה ובכל אופן אין שום עדות לביקור כזה. העדויות הפיזיות המקשרות בין היטלר לבין מפעל ההשמדה הפיזית של היהודים הן קלושות עד לא קיימות, עד כדי כך שהיסטוריונים רויזיוניסטים מסויימים העלו את ההשערה (האבסורדית) כאילו הימלר ביצע את הפיתרון הסופי ללא ידיעתו של היטלר. לעומת זאת, יש היום כמעט קונסנזוס בין כל ההיסטוריונים והחוקרים הנחשבים כי באיזשהו תאריך בשנת 41 (או בתחילת 42) היטלר הטיל את משימת השמדת יהודי אירופה על גרינג והימלר (ביחד או לחוד) בהוראה בע"פ.
כיצד מיישבים את הסתירה הזו? ובכן אין כאן שום הפתעה. התשובה בעניין זה היא אותה תשובה לכל השאלות הנוגעות לטיפולו של היטלר בבעיות של גרמניה שלא היו קשורות ישירות למלחמה ולפעילות הצבאית. עם פרוץ המלחמה, היטלר בעצם ניתק עצמו מכל הקשור בניהול הממוסד והבירוקרטי של חיי הכלכלה והחברה בגרמניה והקדיש עצמו לניהול במו ידיו של המלחמה. בשלב מסויים הוא פיטר את ראש המטה הכללי הגרמני ונטל על עצמו את תפקידיו. הוא העביר את יומו בעדכונים צבאיים (פעמיים מיום) שירדו לפרטים עד כדי העברת כמה מכונות ירייה מיחידה אחת לשנייה. את שאר הזמן בילה בפטפוטים ושיחות (למעשה נאומים) עם מקורביו (ובפרט המזכירות והכתבניות שלו), בשתיית תה ועוגיות ובצפייה בסרטים. בזמן המלחמה התקיימו רק ישיבות ספורות של הממשלה הגרמנית ובאף אחת מהן לא השתתף היטלר. את העניינים האזרחיים של גרמניה ניהל היטלר באופן הבא: כשהתעורר עניין מסויים, היטלר הטיל את הטיפול בעניין על אחד מבכיריו (בד"כ על כמה מהם) בשיחה בע"פ הנחיות כלליות ובד"כ ללא שום הוראות בכתב. בצורה זו היטלר כיהן כפוסק העליון וכסמכות הסופית בכל המחלוקות, המהומות והסכסוכים בין מקורביו, אך מעולם לא נשא באחריות לביצוע שום דבר ספציפי וממילא לא ניתן לומר שנכשל בדבר זה או אחר.
ענייני המדינה של גרמניה נוהלו בין השאר גם בשיחות אישייות שניהל היטלר עם אישים כאלו ואחרים, דוגמת השיחה שניהל היטלר בנוכחות ריבנטרופ עם חוסייני. בשיחות אלו התגבשו והתבהרו העמדות של כל הצדדים ומשם נגזרו המהלכים הבאים. זהו הרקע העובדתי לתאוריה שהפיץ רוה"מ. לפי הנאראטיב הזה החלטתו של היטלר להשמיד את יהודי אירופה התגבשה בעקבות השיחה עם חוסייני שביקש ממנו להשמיד את היהודים. יש לנו את עדותו של המופתי על מה שנאמר בשיחה זו ולה מן הסתם איננו נוטים להאמין. אבל ישנה גם עדות מן הצד השני במפגש (איש משרד החוץ הגרמני ושגריר גרמניה בעירק עד אז Fritz Grobba), כך שאנו יודעים פחות או יותר מה נאמר שם. הנושא שם היה תמיכה גרמנית בכינון ממשלה ערבית ב"סוריה הגדולה" ועל הטיפול ביהודי א"י. היטלר סירב להתחייב לשום דבר מלבד ההבטחה כי כאשר הצבא הגרמני יגיע מן הקוקז לירושליים הוא ישמיד מייד את כל יהודי הארץ. אני לא רואה סיבה לפקפק בגרסה זו פשוט משום שזו בדיוק היתה דרך הפעולה הגרמנית במקומות שהם כבשו.
המקור השני לנאראטיב הזה הוא כאמור ההתנגדות והפעילות החריפה של המופתי להגירת יהודים מאירופה לפלשתינה. זה דבר ידוע שהנאצים הרבו להשתמש בהתנגדותם של מדינות זרות לקלוט את הפליטים היהודים כהצדקה לפעולותיהם הנפשעות כנגד הפליטים הללו. בנארטיב הזה לא היה לחוסייני מקום בולט ממילא. הנאצים הדגישו במיוחד את סירובם של הצרפתים, הבריטים והאמריקאים לקלוט את הפליטים האלו (תמיד יותר קל לתקוף אוייב ולא את מי שעומד לצדך). הישראלים שיש להם בעיית פליטים משלהם ואשר נבעתים כנשוכי נחש מכל הצעה לקליטה סמלית של מעט פליטים סוריים, מן הסתם אינם בעמדת ביקורת על ההתנהגות הזו של הדמוקרטיות המערביות. מצד שני, יכול להיות שגם רעיון זה יכול לשאת חן בעיני הקנאים המטורפים של הימין הישראלי: אמור מעתה שהצרפתים, האנגלים והאמריקאים הם אלו שנתנו להיטלר את הרעיון להשמיד את יהודי אירופה.
נמשכת ההסתה 666224
תרשה לי לסמן כמה נקודות מתגובתך:

1. "חוסייני אכן פעל ללא לאות כדי למנוע גירושים של יהודים מאירופה לפלשתינה (באחת ההזדמנויות הוא דרש לגרש אותם לפולין הכבושה בידי הנאצים). המופתי התבטא פעמים אין ספור בזכות השמדה פיזית של יהודי א"י ובכלל ..."; "חוסייני קיים קשרים רבים עם הס"ס והגסטפו (בעיקר בקשר להקמת דיביזיות הס"ס הבוסניות-מוסלמיות). חוסייני קיים קשרים אישיים והדוקים גם עם הימלר (מפקד הס"ס) וגם עם אייכמן"

2. "היטלר בעצם ניתק עצמו מכל הקשור בניהול הממוסד והבירוקרטי של חיי הכלכלה והחברה בגרמניה והקדיש עצמו לניהול במו ידיו של המלחמה. בשלב מסויים הוא פיטר את ראש המטה הכללי הגרמני ונטל על עצמו את תפקידיו. הוא העביר את יומו בעדכונים צבאיים (פעמיים מיום) שירדו לפרטים עד כדי העברת כמה מכונות ירייה מיחידה אחת לשנייה. את שאר הזמן בילה בפטפוטים ושיחות (למעשה נאומים) עם מקורביו (ובפרט המזכירות והכתבניות שלו), בשתיית תה ועוגיות ובצפייה בסרטים."

3. "ענייני המדינה של גרמניה נוהלו בין השאר גם בשיחות אישייות שניהל היטלר עם אישים כאלו ואחרים, דוגמת השיחה שניהל היטלר בנוכחות ריבנטרופ עם חוסייני. בשיחות אלו התגבשו והתבהרו העמדות של כל הצדדים ומשם נגזרו המהלכים הבאים."

4. "יש היום כמעט קונסנזוס בין כל ההיסטוריונים והחוקרים הנחשבים כי באיזשהו תאריך בשנת 41 (או בתחילת 42) היטלר הטיל את משימת השמדת יהודי אירופה על גרינג והימלר (ביחד או לחוד) בהוראה בע"פ"

אם היית צריך לתמצת את תגובתך לשני משפטים קליטים שילד בן חמש יוכל להבינם, היית מקבל פחות או יותר את מה שאמר נתניהו.

הציטוט "שרוף אותם", לא מבוסס. אבל האם הוא חוטא לאמת הבסיסית של המופתי כפי שאתה מבין אותה?

נתניהו מעד בניסוח, ואיפשר ליריביו להאשים אותו באפולוגטיקה להיטלר, ולחוקרי שואה לחשוש שמכחישי שואה ישתמשו בדבריו. אבל שוקי, האם אי אפשר לעשות ספין כזה על מה שאתה כתבת? אדם בעל כוונות זדוניות יכול לטעון שמדבריך ניתן להבין שהיטלר התעניין יותר בעוגיות וסרטים מאשר בפיתרון הסופי. יש לך מזל שאתה לא נתניהו, ולא פועל בזירה הפוליטית.

והערה אישית: ההתלהמויות שלך - חביבות ככל שיהיו - אינן מתחברות לתוכן התגובה, ופעמים נדמה לי שהן בבחינת הרגל אצלך. אין לי התנגדות שתמשיך בהן, אני נהנה לקרוא את התגובות שלך; הגידופים מוסיפים להן חן מיוחד.
___

בסיכום הפגישה בין היטלר למופתי היטלר הבטיח למופתי שלוש הבטחות:

The Fuhrer then made the following statement to the Mufti, enjoining him to lock it in the uttermost depths of his heart:

1. He (the Fuhrer) would carry on the battle to the total destruction of the Judeo-Communist empire in Europe.
2. At some moment which was impossible to set exactly today but which in any event was not distant, the German armies would in the course of this struggle reach the southern exit from Caucasia.
3. As soon as this had happened, the Fuhrer would on his own give the Arab world the assurance that its hour of liberation had arrived. Germany’s objective would then be solely the destruction of the Jewish element residing in the Arab sphere under the protection of British power. In that hour the Mufti would be the most authoritative spokesman for the Arab world. It would then be his task to set off the Arab operations, which he had secretly prepared. When that time had come, Germany could also be indifferent to French reaction to such a declaration.

ברור שלא מדובר בציטוט אלא בפרפרזה, ואם תרשה לי - פרפרזה מכובסת של הדברים שנאמרו באמת. עכשיו יש לי שאלה: מדוע הבטיח היטלר למופתי את השמדת יהודי אירופה, כנקודה מספר אחת שלו? wtf, מה זה בכלל עניינו של המופתי? חשוב לרגע באנלוגיה על הצהרת בלפור (להבדיל אלף אלפי הבדלות). מדוע הבטיח הלורד בלפור להסתדרות הציונית מה שהבטיח? מפני שויצמן ביקש. ברור שמופתי ביקש את הדברים.

ברור שאם ויצמו היה דורש מבריטניה להשמיד את הערבים, בריטניה לא הייתה מסכימה. ברור שלהיטלר ולפסיכו-אידאולוגיה האנטישמית שלו היה משקל עיקרי בשואה. אבל האם משקלו של חוסייני היה בדיוק שווה לאפס?
נמשכת ההסתה 666230
ואם הוא היה דורש מבריטניה לאחר מאי 1939 לא להעלות יהודים (למעט 75,000 לשנה למשך חמש שנים, 10,000 לשנה למשך חמש שנים נוספות ומעבר לכך רק בהסכם האוכלוסיה הערבית) הבריטים היו נעתרים לדרישתו? הוא דרש מהיטלר את מה שהיטלר ממילא רצה וכבר החל לעשות.

בריטניה לא הבטיחה את ארץ ישראל לויצמן רק מאהבת הציונות ומרגשות חובה לויצמן. היא עשתה את זה גם כדי להבטיח את חזקתה על הארץ (בניגוד למה שהוסכם עם הצרפתים בהסכמות סייקס־פיקו).
נמשכת ההסתה 666239
זה בדיוק מה שחוסייני דרש (לא ביקש, דרש, בכח הזרוע), וזה בדיוק מה שהאימפריה הבריטית נתנה לו.
נמשכת ההסתה 666244
בגלל זה סייגתי "לאחר מאי 1939" (מועד פרסום הספר הלבן של מקדונלד).
נמשכת ההסתה 666247
דעתי בעניין זה היא שנתניהו נכשל בלשונו, אבל המסר העקרוני ביחס לחוסייני היה נכון.

נתניהו בחר להמחיש את עמדת חוסייני ביחס ליהודים, באמצעות שימוש רטורי בדיאלוג ביו חוסייני ובין היטלר. מרוב רצונו להדגיש את עמדת של חוסייני, נתניהו יצר ניגוד דרמתי ביו עמדת חוסיינו ובין עמדתו של היטלר, ויצא מפיו צירוף המילים האומלל: "היטלר לא רצה בזמנו להשמיד את היהודים". אומלל מפני שהוא מערער את אחריותו של היטלר לשואה. אפשר לומר שנתניהו הלך "גשר אחד רחוק מדי", וחבל.

אני מניח שהשואה הייתה מתחוללת גם ללא חוסייני. אבל השואה הייתה מתחוללת כנראה גם ללא הימלר. האדם היחיד שאפשר לטעון שהיה חיוני לשואה היה היטלר עצמו. חוסייני תמך בפתרון הסופי, ושידל ככל יכולתו את הנאצים לדבוק בו. השואה התגלגלה ככדור שלג. רוחו של היטלר שרתה עליה, אבל גורמים רבים השפיעו על מהלכה במקומות שונים. חוסייני היה משתף פעולה בכיר, ואני לא מבין איך אפשר לנקות אותו מאחריות לשואה.
נמשכת ההסתה 666252
בדיוק. על המופתי אפשר להתווכח עד מחרתיים, אבל ''היטלר לא רצה בזמנו להשמיד את היהודים'' זה פשוט משפט אומלל ומקומם. איך אפשר להוציא מהפה משפט כזה, ואפילו לא לחזור בך בדיעבד.
נמשכת ההסתה 666253
אני לא חושב שנתניהו צריך לחזור בו, מפני שבקשב והרזולוציה המאוד נמוכים של דעת הקהל העולמית, חזרה פרושה זיכוי מלא של חוסייני מאשמת היותו משתף פעולה עם הנאצים. עצם ההתנפלות ההיסטרית בישראל, יוצרת רושם כזה.

לדעתי נתניהו צריך לחזור על ההאשמות נגד המופתי, ולסרב להתיחס עניינית לדבריו על היטלר. זו בסה"כ שאלה של ספין: האם חשוב יותר שהמופתי שיתף פעולה עם הנאצים, או חשוב יותר להדגיש שראש ממשלת ישראל התחלק על קליפת בננה. האינטרס הישראלי הוא דיסקדיטציה של התנועה הלאומית הפלסטינית‏1, וזה השיקול היחיד שצריך להנחות את נתניהו.

1 המופתי לא היה לאומן פלסטיני, אלא פאן ערביסט. אם הדבר היה תלוי בו מדינת פלסטין עצמאית לא הייתה קמה.
נמשכת ההסתה 666254
האינטרס הישראלי הוא גם:

* לא לספק לגיטימציה למכחישי שואה.
* לא להסית הסתה מיותרת נגד הפלסטינאים בזמן שאנחנו טוענים שרוצים להנמיך את הלהבות.
* ואם כבר עושים את זה, לא לתקוע גול עצמי עם תעמולה שקרית.
נמשכת ההסתה 666258
לנקודה הראשונה אני מיחס משקל נמוך, בכל אופן זה בבחינת חלב שנשפך.

הנקודה השניה חשובה מאוד. בשבועות האחרונים עשרות ערבים הותקפו בסכינים ע''י יהודים. ועכשיו במקום להרגיע את היהודים שנתונים בגל היסטרי של ''הגנה על הכותל המערבי'', נתניהו מסית שהערבים אחראים לשואה. באשמתו הסכינאות היהודית תלך ותגבר. פחד.

ביחס לנקודה השלישית, אני סבור שלא מדובר בתעמולה שיקרית. המופתי חוסייני נושא באחריות לשואה. אפשר להתווכח על משקל הראיות, וגודל האחריות, אבל זו בהחלט עמדה שניתן להגן עליה.
נמשכת ההסתה 666264
אז המצב ממש גרוע. אנחנו מעבירים את נטל השואה לפלסטינים.
נמשכת ההסתה 666451
* מעתה כאשר יפגשו נתניהו ואבו-מאזן נוכל לומר כי מדובר בכנס מכחישי שואה.
* אפרופו גול עצמי ותעמולה: פרשת דיר יאסין. הפלשתינים של 48 הפיצו תעמולת זוועה על מה שהתרחש בכפר, אלא שהתעמולה היתה כל כך משכנעת שעשרות אלפי פלשתינאים ברחו משטחה של מדינת ישראל עד יעבור זעם. עושה רושם ששלטון הימין מתקנא בהם. אם הפלשתינאים כאלו איומים ואם הטרור כל כך נורא, אולי באמת מוטב ש ...

*לכשישכך הגל הנוכחי של המרד הפלשתינאי, יהיה צורך לעיין ברצינות בצדדים החברתיים-אישיים והלא לאומיים-דתיים של מלחמת ההתשה המתנהלת כאן. מתקבל הרושם כי החברה הישראלית-ערבית-פלשתינית היא כל כך כושלת ומפגרת בטיפולה בשוליים החברתיים-האנושיים, כך שמתקבל כאן מאגר אינסופי של חלכאים ונדכאים, אנשי שוליים ועולם תחתון, אנשים עם בעיות נפשיות והתנהגות אנטי-חברתית בלתי מטופלת אשר מזינים את הבעירה הלאומית-דתית בדלק שלעולם אינו במחסור. בין שאר מאפייניה של מלחמת האזרחים, אנו למדים גם על יכולתה להזין את עצמה.
נמשכת ההסתה 666468
אם זה מרד, צריך לדכא אותו בכוח ולא להתחבא מתחת למיטה עד שישכך מעצמו.
נמשכת ההסתה 666474
א. אין בדברים גרם של הכחשת שואה. אפילו אם נתאמץ להוציא את היטלר שפוט של אל חוסייני אף אחד לא יאמין- עובדה.

ב. הסתה זה לא. מגירה עלומה של זכרונות נפתחה בפני ציבור רחב שמסבירה היטב את האירועים האחרונים ואלה שלפני ואלה שלפני לפני ואלה שלפני הכיבוש ואלה שלפני 48.

ג. תעמולה שקרית משמשת את הצד הערבי מיום היווסדו של העם הפלסטיני וזה די עובד להם בניגוד למלחמות.
ישראל לא משתמשת ב"שקרים גדולים" ואולי, אני לא בטוח אבל אולי כדאי להתחיל ללמוד מתעשיית השקרים הפלסתינית שכה חביבה של ארגוני הקרן לישראל חדשה. נניח שפתאום ישראל תאשים את אבו-מאזן ומקורביו שהפכו למליונרים ושלחו ידם בכספים שהגיעו מחו"ל במקום לעזור לפליטים שנאנקים תחת עול אקיבוש. שקר קטן כזה יכול לעשות שמח בעם הפלסטיני וחגיגה של ממש בעיתוני המערב.
נמשכת ההסתה 666266
לא אומלל ולא מקומם, אלא אמת לאמיתה לפי האסכולה הפונקציונליסטית (שהיא דרך אגב המקובלת יותר על החוקרים מאז שנות ה80 של המאה שעברה)
"החוקרים המשתייכים לאסכולה זו סבורים שמטרתם הראשונה של הנאצים היה גירוש כל יהודי אירופה אל מחוצה לה (למזרח אירופה, למדגסקר, למרכז אפריקה, ואף לארץ ישראל), אך משהסתבר שאין סיכוי לבצע מדיניות זו, הוחלט על השמדה. דרך זו נקראת "הדרך העקומה" לרצח עם"
החידוש במחקרם של רובין ושווניץ הוא שהוא מצביע על המופתי בתור גורם מרכזי לשינוי המדיניות הזה.
נמשכת ההסתה 666269
"היום אני רוצה להיות נביא עוד זו הפעם. אם יהדות הממון הבינלאומית באירופה ומחוצה לה תצליח שוב לגרור את האומות אל מלחמת עולם, התוצאה לא תהיה בולשביזציה של כדור הארץ ונצחון היהדות, אלא השמדת הגזע היהודי באירופה." (ספטמבר 1939)

אלמלא היית צריך להגן על נתניהו אני די מנחש שאתה וחבריך כאן בדיון הייתם שופכים חירופים קללות ונאצות מלא הטנא על מי שהיה מעז לתמוך בתיאוריה שכזו, כמיטב המסורת הטובה עליכם.
נמשכת ההסתה 666360
מלת המפתח היא ''באירופה''
נמשכת ההסתה 666235
סיים סיים.
לא זוכר שנתקלתי בהכחשה כל כך משכנעת בטעותה.
נמשכת ההסתה 666328
אני מעט דחוק בזמני כעת ולכן אקח מתגובתך בעיקר את בקשתך/המלצתך לקצר למען הבהירות.
אפרט כאן דעתי לגבי הנקודות העיקריות בויכוח מבלי לנמק. במידה ומישהו יהיה מעוניין בנימוק, אענה מאוחר יותר.

א. האם להיטלר היתה תוכנית מגירה להשמדת יהודי אירופה והוא רק חיכה להזדמנות להוציא אותה לפועל? לא.
ב. האם לגרמנים היתה אי פעם תכנית לגרש את יהודי אירופה לא"י-פלשתינה? לא.
ג. האם לאל-חוסייני או לועידת אויאן וכל כיוב', היה איזשהו קשר לשלב הראשון של ההשמדה ההמונית של יהודים (השמדת יהודי רוסיה ב-‏1941)? לא. פעולת האיינזץ-גרופן במסגרת מבצע ברברוסה התבססה על פקודה מס' 21 של היטלר מ- 13 במרץ 1941 ("Guidelines in Special Spheres re: Directive No. 21 (Operation Barbarossa)"), שהקצתה להימלר "תפקידים מיוחדים" במסגרת מבצע ברברוסה. המשמעות של הפקודה הזו כפי שבאה לידי ביטוי בהוראות משלימות של מפקדי הס"ס והוורמאכט היתה השמדה של כל חברי המפלגה הקומוניסטית (הקומיסרים), הפרטיזנים והיהודים בשטחים הכבושים של בריה"מ.
ד. האם לאל-חוסייני או לועידת אויאן וכל כיוב' היה איזשהו קשר לשלב השני של ההשמדה ההמונית של יהודים (השמדת יהודי אירופה במחנות השמדה 1942-1943)? לא. הרקע לתחילת הפעילות הזו היה מצד אחד ההתבהמות הכללית וההתפרקות מכל הסייגים המוסריים והחוקיים במסגרת המלחמה הטוטאלית כנגד היודו-בולשביקים ומצד שני גויעתן של תוכניות הזויות בפני עצמן שנחשבו בזמנן תחליף להשמדה פיזית (גירוש היהודים למדגסקר או למעמקי רוסיה שמחוץ לתחום הלייבנסראום).
ה. האם המופתי אל חוסייני היה מקורב לאנשי הס"ס (הימלר, אייכמן), השתתף בתעמולה הנאצית שקראה לחיסול היהודים וביקש את עזרת הגרמנים בחיסול יהודי פלשתינה? כן.
ו. האם למופתי אל חוסייני היתה איזושהי השפעה על המדיניות הגרמנית? לא. היטלר למעשה התעלם מכל בקשותיו של המופתי (כדי לא להסתבך עם צרפת של וישי ועם הטורקים) ובעצם הסביר לו שהמאבק הגרמני-נאצי ביהדות העולמית והשמדתה יתבצע בכל מקום אליו יגיעו הכוחות הגרמניים ואין צורך בבקשות ובפטיציות ערביות. למעשה בניגוד למשרד החוץ האיטלקי שאישר את הצעותיו ודרישותיו של חוסייני, היטלר סרב לפרסם הודעה פומבית של תמיכה במסמך הצעות/בקשות דומה מאד שהמופתי הגיש למשרד החוץ הגרמני והסתפק בהבטחות בע"פ כי לגרמנים אין התנגדות למימוש הלאומיות הערבית בעתיד וכן כי הגרמנים יטפלו בבעייה היהודית-עולמית (במשתמע ללא צורך בעזרת הערבים).
ז. האם המופתי ציין בפני הגרמנים כי הבעיה היהודית היא דתית-לאומית ולא גזענית ולא ידע דבר על תהליך ההשמדה של יהודי אירופה, כפי שטען בכתביו? לדעתי הוא שיקר. ובין אם ביקר בפועל במחנות ההשמדה ובין אם לא, הוא ואנשיו ככל הנראה ידעו די טוב מה מתרחש שם.
ז. האם המופתי שיחק תפקיד כלשהו או היה גורם בעל השפעה ממשית בארועים של השמדת יהודי אירופה? לא.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים