בתשובה לאישקש, 16/11/15 1:44
המאור החדש של השמאל 667407
כל רב שאינו רפורמי חושב שבאופן עקרוני צריך לסקול מחללי שבת, רק שכיום אין סנהדרין, לכן באופן טכני לא מוציאים לפועל את החוק התנ''כי.
המאור החדש של השמאל 667415
כבר דיברנו על זה ,ואתה טועה.אין לי רצון להכנס שוב לויכוח המיותר הזה.מדובר במהות של העברת מסר מוסרי.
התפיסה שלך של הרעיונות והלך הרוח היהודי הוא שגוי זר וחריג לעולם היהודי,במובן הזה אתה רפורמי לא פחות ממי שאתה מכנה רפורמי.זאת גישה פונדמנטליסטית שטחית לא בריאה ולא מורכבת מספיק להכיל את עולם הרוח היהודי.

"...רבי אליעזר בן עזריה אומר אחד לשבעים שנה רבי טרפון ורבי עקיבא אומרים אילו היינו בסנהדרין לא נהרג אדם מעולם רבן שמעון בן גמליאל אומר אף הן מרבין שופכי דמים בישראל".
(מסכת מכות פרק א´ משנה י).
המאור החדש של השמאל 667424
אני לא אחזור על כל מה שעניתי לך כשכתבת את הדברים בעבר. רק אומר לך בקצרה שתוכל לשאול בעניין רבנים.
מן הסתם ''רבנים'' כמו דוד סתיו יניחו את דעתך, ותשובותיהם של רבנים כמו הרב מוצפי והרב שמואל אליהו, ידירו שינה מעיניך.
המאור החדש של השמאל 667430
הרב ציון מוצפי

"לכבוד הרב
במסכת סנהדרין דף לז: מובא שארבע מיתות בית דין בטלו אבל דין ארבע מיתות בית דין לא בטלו. האם גם בימינו שאנשים נהרגים ע"י תאונות דרכים ר"ל זה אומר שזה דין מיתת בית דין?

תשובה
בודאי, כל סוג שהוא יש בו משום כך השם יצילנו."

הרב שמואל אליהו

"חרם לעובר על מיתות בית-דין
חרם הנו חמור מן הנידוי. ההחרמה נעשית עם ספר תורה ושופרות. למי מחרימים? לאדם שעובר עבירה שחייבים עליה מיתת בית-דין. המוחרם לא מצטרף למניין עשרה לתפילה ולכל דבר שבקדושה, אין מזמנים עליו בברכת המזון, אסור לו להסתפר ולכבס את בגדיו, אין אוכלים ושותים עמו, אין יושבים בתוך ארבע אמותיו, אינו שונה לאחרים ואין אחרים שונים לו, אינו נשכר למלאכת אחרים ואין אחרים נשכרים לו, אין נושאים ונותנים עמו, והוא אסור במלאכה. ויש אומרים כי אסור לדבר עם המוחרם."
המאור החדש של השמאל 667449
נדמה לי שהנכתב מחזק את עמדתי.
מה שאני מבין מן הנכתב לעיל הוא שעקרונית יש דין ארבע מיתות בית דין, אבל אינו נוהג בזמננו בגלל שאין סנהדרין.
הבנת משהו אחר? הסבר לי בבקשה.
המאור החדש של השמאל 667502
אני לא טענתי שאין דין כזה. אני טענתי שיהודי מעמיק ומשכיל מבין את מה שהבינו חזלינו וגדולי התורה מעולם-מדובר בקביעה של חומרת העברה (אי שמירת שבת=רצח וכו') ולא בדין מעשי בפועל (ברובם המוחלט של המקרים)
המאור החדש של השמאל 667505
לא שמת לב שנאמר כי הדין איננו מעשי בפועל רק מאז החורבן?
המאור החדש של השמאל 667703
לא שמת לב שכתבתי "ברוב המקרים"?

אם אתה יהודי שחילל שבת (לצורך העיניין) בזמן סנהדרין הסיכוי שתוצא להורג כמעט ואינו קיים.
זה ידידי סוד החיים הטובים,תשאל את הרמב"ם-מידה. הכל בחיים זה מידה.
המאור החדש של השמאל 667707
כן. מה באמת הסיכוי שאדם יחלל שבת בעדים והתראה כשהוא יודע שלבית דין יש כוח להוציא אותו להורג?
המאור החדש של השמאל 667710
מה הסיכוי שאישה תנופף בסכין מול 20 שוטרים וחיילים חמושים שמכוונים עליה נשקים?
המאור החדש של השמאל 667725
אז... ספר לי בבקשה, לכמה בתי משפט יוצא לדון במקרה כמו שציינת יותר מפעם בשבע שנים?
המאור החדש של השמאל 667780
אביר,מאות,אם לא אלפי אנשים כל שנה מוצאים להורג בעולם על עבירות שגזר דין מוות בצידם.
המאור החדש של השמאל 667782
ב-‏2014 היה מדובר, כפי הנראה, על בערך 2,500 אנשים (רובם הגדול בסין). נראה לי שיחסית לגודל האוכלוסיה היו הרבה יותר לפני 200 שנה.
המאור החדש של השמאל 667783
יכול להיות,בהקשר למה את/ה כותב/ת את זה?
המאור החדש של השמאל 667785
ורובם המוחלט לא מבצע את העבירות בפרהסיה, בחשיפה גלויה של זהותם, מתוך ידיעה ברורה שיעמדו לדין בו צפוי להם עונש מוות.
הטענה שלי היא שהאדם הממוצע עובר על החוק מתוך מחשבה שלא יתפס, או שלא יצליחו להוכיח שזה הוא או שאכן עבר את העבירה.

מאחר והיהדות דורשת הוכחה ברורה ומלאה של כוונה ומודעות, זה מצמצם בהרבה את התופעה.
המאור החדש של השמאל 667800
כל המחבלים המתאבדים מאז פשע אוסלו
המאור החדש של השמאל 667802
אבל זה הקטע - הם מתאבדים.
בשביל זה יש את העיקרון שאם אדם בא לבית הדין ואומר שפשע בעבירה שעונשה מוות, למרות שמקובלנו כי "הודאת בעל דין כמאה עדים", לא מוציאים אותו להורג. וכך פסק הרמב"ם.

אבל כפי שכתבתי לעיל, הפושע הממוצע לא מבצע את פשעו כדי שהרשות תעניש אותו, אלא כדי להרוויח מזה משהו, בהנחה שלא יצליחו להעניש אותו.
המאור החדש של השמאל 667805
אז אתה טוען שהרמבם אומר שאם אדם בא לבית הדין ואומר שפשע בעבירה שעונשה מוות, למרות שמקובלנו כי "הודאת בעל דין כמאה עדים", לא מוציאים אותו להורג.?!
המאור החדש של השמאל 667807
למה אתה הופך את זה לטענה שלי? נתתי לך מקור לדבר. בשביל שיוציאו אותו להורג צריך שני עדים זרים ולא מסתמכים על העדות שלו עצמו.
המאור החדש של השמאל 667809
לא הבנת,אני שמח שאתה מביא חיזוקים לטענה שלי שהוצאה להורג הייתה מעשה חריג מאוד.
המאור החדש של השמאל 667811
איך זה אומר שההוצאה להורג היתה מעשה חריג? זה רק אומר שהוצאה להורג נעשית על מנת להעניש ולהרתיע ולא כדי לעזור לאנשים להתאבד.
ובעבר כבר כתבתי לך למה הוצאה להורג לא היתה מעשה כל כך חריג. תוכל לעיין בתגובה 649633 ובתגובה שקישרתי מתוכה. כמו כן תוכל לראות בקישור שנתתי לך בתגובה 667802 שיש כאלה שהורגים אותם בלי להביא אותם לבית דין ובלשונו של הרמב"ם: "וכל ההורגן, זכה".
אני חוזר ומזכיר לך שעל פי הרמב"ם (ואחד האזכורים לזה נמצא באותו קישור) יש כאלה שאין ראיות מספיקות להוציא אותן להורג ממש, אבל גורמים את מיתתם.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים