בתשובה לארז לנדוור, 29/11/15 11:20
רוגל אלפר: בארץ ישראל שורר משטר אפרטהייד 668698
הסיפוח הזה כל כך זוחל, שמסתבר שהוא יכול אפילו לזחול אחורה, שלא לומר לקפוץ כמו קנגורו‏1.
גם שימוש שגוי במילים והתעללות במשמעותן המקורית לא משנה את העובדות בשטח‏2.

1 ע"ע קיץ 2005.
2 שהן לא דבש טהור, כמובן, אבל - אבוי - אולי עבור הישראלים הן אכן הרע במיעוטו.
רוגל אלפר: בארץ ישראל שורר משטר אפרטהייד 668701
המצב ברצועת עזה מבחינת ההתנחלויות היה קטן יחסית לגידול הסרטני ההולך וגדל בגדה.
המילים הן בסך הכל תווית של המצב הקיים. יש לא מעט ישראלים שמעדיפים לראות את התוצאה של מעשי ידיהם - הידרדרות המצב הביטחוני ולהתעלם מהסיבה לו - הכיבוש הישראלי. בגישה כזאת בוודאי שהצגת העובדות הלא מחמיאה תעורר התנגדות אבל כמו בפרשת דרייפוס, נסיון להתעלם מהבעייה או לטייח אותה רק תציף אותה על פני השטח.
רוגל אלפר: בארץ ישראל שורר משטר אפרטהייד 668703
במקום ללעוס שוב את אותו דיון, אני אשאל (מטא?) שאלה קצת אחרת בקשר להנחות היסוד של רוגל ושלך:
למה אתם חושבים שכולם (העם, הקוראים, אלה-שלא-צועקים-אפרטהייד) מתעלמים מהבעייה או מטייחים אותה? אולי חלק ניכר מהעם דוקא מודעים לבעייה היטב, סובלים ממנה ברמה היומיומית או התודעתית, יודעים שזה לא מצב אופטימלי, אבל אחרי שקלול וחשיבה וניתוח לא פחותים ולא קהים יותר משל רוגל (ושלך) מגיעים למסקנה שכרגע לא ברור הפתרון, ושיש אופציות הרבה יותר גרועות‏1, ושפתרונות פשוטים, חדים וברורים הם יותר ספקולציה מסוכנת מאשר דרך פעולה שקולה ומיטבית?

האמת, זה טיעון קצת מזלזל - "כולכם עיוורים וטפשים ואני מואר וחכם". ההנחה שהחלטה של אחר נובעת מעיוורון והתעלמות ולא משקלול נכוחה של המציאות היא התנשאות בוטה, יותר מכל דבר אחר.
או שהיא פשוט איש קש שנח להיתלות בו.

1 גרועות לא רק לנו - כתוצאה מההתנתקות למשל, אלפי פלסטינאים איבדו את חייהם ועשרות אלפים את בתיהם. אני בכלל לא בטוח שמצבם השתפר, נראה לי שלהיפך.
רוגל אלפר: בארץ ישראל שורר משטר אפרטהייד 668705
ברור שיש חילוקי דעות על הפיתרון אבל לא על זה הויכוח. הויכוח הוא על הגדרת המצב עצמו ומי שמתכחש לכך שזה מצב אפרטהייד (גם אם הוא חושב שהוא מוצדק או שאין לו פיתרון) הוא פשוט נוכל שמשלה את עצמו ו/או משקר לאחרים.
רוגל אלפר: סוג של איש קש 668709
כמו שכבר אמרתי, לאורך הדיון יש כמה וכמה טענות שמסבירות למה זה לא אפרטהייד, ולא אחזור עליהן.
אבל שים לב: זה שמשהו הוא לא "אפרטהייד"‏1 לא מונע ממנו להיות אכזרי, מרבה סבל, לא מוסרי, מזיק, מגונה, מכוער, מסוכן, וכו'.

אני אטען יותר מזה - דוקא מי שקורא לתופעה כלשהיא בשם שגוי, שטחי ופופוליסטי (שלא לומר דמגוגי‏1) - הוא זה שמתעלם מהמציאות, וגם גורם לדיון על המציאות להתעלם ממנה, להשטיח אותה, ולעקר את השיח מאמירות (ואולי גם פעולות) שמתבססות על המציאות ועל ראייה נכוחה שלה.
אם נביא אנלוגיה לשיח אחר מדיון מקביל: לקרוא להטרדה אונס, לא רק שהוא מזיק למלחמה באונס, הוא גם מזיק (או לא מועיל) למלחמה בהטרדה.

1 או "רצח עם" - כמקובל לנסח באתרים בעלי חפיפה גבוהה לניסוח הנ"ל.

______
גילוי נאות: כותב התגובה חושב שהכיבוש משחית.
גם ירי טילים על גני ילדים משחית. גם שחיטת אזרחים חפים מפשע ברחובות‏1 משחיתה. גם מלחמה משחיתה. גם איום קיומי זה משחית. גם פוגרומים זה משחית. גם אנטישמיות זה משחית. גם פונדמנטליזם איסלאמי זה משחית. גם דיקטטורה פשיסטית זה משחית. גם דיקטטורה איסלאמית זה משחית. גם הפחד משחית. לפעמים גם התגובה לפחד משחיתה.
בקיצור, הכיבוש יכול להתייצב בתור, יש הרבה ביקוש להשחתה.

מי שחושב שהבחירה היא בין מה שמשחית למה שמעצים, מכיל, מבריא ומטפח, הוא זה שמשלה את עצמו ומשקר לו או לאחרים.
הבחירה היא בין מה שמשחית יותר למה שמשחית פחות.
רוגל אלפר: סוג של איש קש 669065
יפה מה שכתבת מתחת לקו.
רוגל אלפר: סוג של איש קש 669104
תודה.
עכשיו אני רואה שיש שם ‏1 מיותר.
רוגל אלפר: סוג של איש קש 669166
הכיבוש מיוחד ברשימתך, כי הוא שלנו.
רוגל אלפר: סוג של איש קש 669169
הכיבוש הוא אולי היחיד שהוא רק שלנו, אבל רוב המשחיתים ברשימה הם גם שלנו: ירי טילים על גני ילדים, מלחמה, איום קיומי, פוגרומים, [איום של] דיקטטורה פשיסטית, פחד, תגובה לפחד. אני לא טוען לסימטריה באף אחד מהסעיפים, אבל בכולם, הביטוי שלהם בצד שלנו משחית.
רוגל אלפר: סוג של איש קש 669170
את הגוף או את הנפש?
רוגל אלפר: סוג של איש קש 669172
למקרה ששאלת ברצינות - ברור שאת הנפש, על זה מדובר בפתיל, לא?
רוגל אלפר: סוג של איש קש 669180
כן, רציתי להיות בטוח.
נכון שעשויה להיות השפעה גם לאירועים חיצוניים, אבל נראה לי שההשחתה ממעשים שעשית תהיה בדרך כלל עמוקה מאשר ממה שחווית.
רוגל אלפר: סוג של איש קש 669182
כמה מוזר, אם כך, שהמושג 'טראומה' שמור לחוויות שעברת ולא לכאלה שהעברת אחרים.
רוגל אלפר: סוג של איש קש 669273
כן, הרשימה בתגובתי התייחסה לדברים שאנחנו עושים. (ואדגיש שוב, איני טוען לסימטריה.)
רוגל אלפר: סוג של איש קש 669425
אה, אבל נראה לי שהפונז לא התכוון לזה (מתי ירינו טיל על גן ילדים?)
רוגל אלפר: סוג של איש קש 669506
במבצעים השונים בלבנון ובעזה אנחנו יורים דברים ממשפחת הטילים לכיוון מקורות ירי ופוגעים בטעות בדברים ממשפחת גני הילדים. לכך התכוונתי.
רוגל אלפר: סוג של איש קש 669326
האם אתה טוען ש‏1ההשחתה של נפשו של האנס עמוקה מזו של הנאנסת, או שההשחתה של נפשו של הדוקר עמוקה מזו של הנדקר?
תמהני. בריבוע.

1 דיסכליימר מראש: אין כאן שום טענה שהדוגמאות שעומדות לבוא דומות ולו מעט למצב בענין הכיבוש.
רוגל אלפר: סוג של איש קש 669426
זו פגיעה מסוג אחר. נראה לי שלא כל כך מקובל להשתמש במינוח ''השחתה'' ביחס לקורבן, אלא אם הפגיעה גרמה לו לעשות מעשים רעים לאחרים.
רוגל אלפר: סוג של איש קש 669452
מקובל גם מקובל. מן הידועות, למשל, שמי שהתעללו בו מינית נוטה להעביר זאת הלאה. ולא מעט רוצחים סידרתיים סבלו מילדות קשה. בקיצור, גם מקובל, וגם גורם לפגיעה באחרים.

מה שמפתיע זה עצם זה שזה מפתיע אותך.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים