בתשובה לld, 01/12/15 21:05
מה הדעה במערכת על חומרי לימוד חופשיים? 668894
אני הייתי מתחיל מהצגת בעיות, לא מפתרונן. כידוע האינטואיציה ההסתברותית של רובנו פגומה וכנקודת פתיחה הייתי מנסה למצוא חידות הסתברותיות בהן האינטואיציה מכשילה אותנו, למשל העניין ההוא עם ימי הולדת חופפים, העובדה שבהטלת מטבע נקבל יותר רצפים ממה שאנחנו מצפים (אני מניח שאתה יודע על מה אני מדבר, ואיך אפשר להפוך את זה לניסוי משעשע) או משהו דומה. בטח יש מגוון שלם כזה אם כי כרגע אני לא מצליח להזכר בדוגמאות נוספות - מה שיקרה ללא ספק שניה אחרי הלחיצה על אותו "שלח" סופני.

מה שעוד הייתי עושה, הוא הצגת כמה התערבויות אפשריות (הטלת קוביה אחת או שתיים, הטלת קוביה מול הטלת מטבע וכאלה) ומאתגר את התלמידים לבחור את האטקרקטיביות יותר מתוכן. כמורה פרונטלי הייתי מבצע אותן בפועל אח"כ (במספר פעמים גדול מספיק) ומעניק לזוכה איזה פרס קטן תוך כדי ההסבר. בספר ניאלץ לדלג על החלק הזה.
אלמנט נוסף שהייתי מחפש הוא סיטואציות יומיומיות בהן צריך להפעיל שיקולים הסתברותיים, משהו כמו "מסי יכול עכשיו לבעוט ולכבוש שער בסיכוי של 80% (כמובן קודם צריך להסביר למה הכוונה במשפט הזה, רצוי במונחי שכיחות ולא הסתברות, כלומר "אם הוא נמצא בסיטואציה הזאת 100 פעמים הוא כובש 80 שערים") או למסור לניימאר, (בסיכוי 95% שהמסירה תגיע אליו) שיבעט ויכבוש בסיכוי 85%. מה היית עושה במקומו? לטובת הבנות בכיתה הייתי צריך להרחיב את עולם האסוציאציות שלי, אבל אני בטוח שגם הן נתקלות בדילמות דומות בחייהן (לצערי הדוגמאות היחידות שעולות בדעתי שוביניסטיות-סטריאוטיפיות מדי).

אבל כל מאה הצעות כאלה שוות בדיוק שקל אחד. הקושי הוא לתרגם אותן למסכת קוהרנטית שתוכל להוות שלד לספר לימוד.
מה הדעה במערכת על חומרי לימוד חופשיים? 669030
מצטער על התגובה המאוחרת, פיספסתי את ההודעה.

אני מציג את פרדוקס יום ההולדת [ויקיפדיה].
אהבתי את הרעיון על רצפים בהטלות אקראיות והוספתי גם אותו, תודה.

לגבי מבנה הספר, כרגע הוא מתחיל בתוכנית הלימודים ואז בא חלק של מעוררי העניין והחלק של הפתרונות.
אני מתכננן לשלב את מעוררי העניין בפתרונות "למטרות שיווק".

הרעיון של להתחיל מהבעיה נראה לי מאד נכון.
אולי כדאי לעשות זאת ברמה של המבנה הפנימי של כל פרק.

תודה על הרעיונות.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים