בתשובה לקונשטוק, 06/12/15 2:00
מה הדעה במערכת על חומרי לימוד חופשיים? 669020
אני מודע מאד לפער בין מה שתלמידים רוצים ומה שהייתי מעדיף שירצו.
לכן הספר בנוי כמלכודת דבש מוצהרת.

יש בו כבר את הפתרונות לבגרות במתמטיקה בהסתברות ל3 יחידות וחלק מפתרונות לבגרות במתמטיקה בהסתברות בארבע יחידות

אני נותן את הפתרונות כי זה אכן מה שהתלמידים רוצים. אני מקווה שככה יבנה לספר קהל קוראים.
אחרי שהם כבר יגיעו, הם יתקלו במעוררי העניין וכאן נותר לי לקוות שחלק מהם אכן ימצאו בנושא עניין.

לצערי, כאשר אני עברתי עכשיו על החומר לבגרות מצאתי אותו די משמים, פשוט כי הדברים המעניינים נותרו בחוץ.
זה לא חייב להיות כך, אפילו ברמה התיכונית.

לגבי מה שאני רוצה להשיג, השאיפה המקסימלית (והלא כך כך ראלית) הוא שהרעיון יתפוס.

שעוד כמה זמן יהיו חומרי לימוד חינמיים (בשביל הזמינות) טובים בכל מקצועות בגרות.
?אולי זה יקרה כי תלמידים שילמדו לברות יעלו פתרונות ויקבלו משוב (אמרתי לא ראלי, נכון).
אולי מורים יתלהבו ויעשו את זה עם הכיתה שלהם.

השאיפה הריאלית יותר, בה אוכל לעמוד, זה להשלים את הספר, להגיע למצב בו נושא זה מכוסה היטב.
אם רמת הידע הכללית בתחום תעלה (ציון ממוצע בבגרות?) ויהיו תלמידים שבמקום לפחד ממתמטיקה יראו את היופי שבה, דייני.
מה הדעה במערכת על חומרי לימוד חופשיים? 669024
הציפיות שלך מעבר לספר עזר (כגון פתרונות לבגרות) אינם ריאלים.

מעבר לזה, לדעתי מקצוע הסטטיסטיקה לתיכון מיותר. סתם ניספח לרוחב בעוד צריך מקום וזמן להגיע לעומק. לדעתי יש רק שלושה נושאים מרכזיים _ששווה להתעמק בהם_ כמתמטיקה לתיכון:
(1) גיאומטריה אוקלידית,
(2) אינפי
(3) (למגמה "ריאלית" בלבד) יסודות התיכנות.

כל השאר הם ניספחים לרוחב שרק מעיקים מבחינת משאבי זמן.

ספר עזר לבגרות תמיד ימצא קהל (אם כי ספר כזה לא ממש מלמד). בזמנו התכוננתי לבגרות לפי אישהוא ספר מהטכניון (נדמה לי שזה היה ספר הכנה לבחינות כניסה או משהו כזה). זה לא לימד אותי משהו חדש אבל נתן לי מסגרת לימודית _מעניינת_ לחזרה על חומר שנילמד.
מה הדעה במערכת על חומרי לימוד חופשיים? 669034
המאמר עצמו (של ד"ר צחי בר) דווקא עודד אותי.
אולי זה לא יהיה חופשי אבל נראה שאיכות חומר הלימוד כן תקפוץ מדרגה.

למה בחרת דווקא בשלושת הנושאים האלו?
ולמה יסודות התכנות הם במתמטיקה ולא במדעי המחשב? אנשים עלולים לצאת על זה למלחמת אזרחים :-)

במהלך פתרון השאלות בהסתברות ל3 יחידות יצא לי לרפרף על כלל הבחינה.
הרבה פעמים טוענים שתוכנית הלימודים מיותרת למיל שלא יעסקו במתמטיקה בעתיד וש"לא צריך לוגריתמים במכולת".
אני חייב לציין, שלהפתעתי, תוכנית הלימודים לשלוש יחידות ממש מתאימה למי שהולך לעשות מתמטיקה רק במכולת.
יש שאלות כמו השוואה בין שתי הצעות מחיר שונות לריצוף בית.
כמובן שמי שיתעקש להמנע ממתמטיקה יוכל לעשות זאת שכהוא משווה בין הרצפים.
מי שכן ירצה, יוכל לחסוך כסף.

אם מכיניסים לצד הרווח חיסכון בעסקאות גדולות (לקיחת משכנתא) ולצד ההוצאה את שעות הלימוד במתמטיקה אז כנראה הרווח לשעה יכול להיות די גבוה.
מה הדעה במערכת על חומרי לימוד חופשיים? 669051
''הרבה פעמים טוענים שתוכנית הלמודים מיותרת למי שלא יעסקו במתמטקיה בעתיד ו''שלא צריך לוגריתמים במכולת''.
אז טוענים. אף אחד מהמקצועות לבגרות לא רלוונטי למכולת - לא היסטוריה, לא ספרות ולא אנגלית. מצד שני, אני בצד שלך לגבי מבחני הבגרות. הם אולי מטרה בשביל התלמיד, אבל בטח לא אמורים להיות מטרה של מערכת החינוך, אלא רק כלי.
מה הדעה במערכת על חומרי לימוד חופשיים? 669061
כמה שאני אוהב מתמטיקה, אני חושב שצריך להיות מסוגלים לענות לתלמיד ששואל "למה לי ללמוד אותה?".
זה נכון מבחינתי גם לגבי היסטוריה, ספרות ואנגלית.

אפשר לענות לו "כי ככה משרד החינוך החליט", שזו כנראה התשובה בדרך כלל ובדרכה שלה היא משכנעת.

אני הייתי מספר לתלמיד על היופי שבמתמטיקה.
אני חושש שחלק ניכר לא היה רואה את היופי ואז התשובה שהזו לא קבילה מבחינתם.
כאן הטיעון הפרקטי יכול לעזור.
אני מניח שאנגלית מעוררת פחות אנטגוניזם מכל יתר המקצועות כי התועלת בה מאד ברורה.

צד אחר של הנושא הוא שאכן ראוי שתלמיד יסיים את לימודיו עם סט הכלים שיאפשר לו להסתדר הלאה בחיים.
החלטות על סוגי הלוואות, רכישת חבילות עם תמחור שונה הן החלטות בעלות השלכה כלכלית ניכרת שרוב הציבור יתקל בהן לא מעט ושמתמטיקה תיכונית יכולה לסייע לו בה.
מה הדעה במערכת על חומרי לימוד חופשיים? 669112
אבא שלי ניסה לספר לי על היופי הפנימי של המתמטיקה. אבל אני לא ראיתי שום יופי, ולא הבנתי על מה הוא מדבר‏1.
אז הוא אמר, "כדי ללמד מתמטיקה בבית ספר". ככה אבא שלי, חכמולוג. אני כמוהו.
אבל ללמד בבית ספר, תודה רבה, יכולתי גם תנ"ך והיסטוריה, התחומים הקצת יותר חביבים עלי.

אילו הוא היה אומר, "כי יש כמה מקצועות מתגמלים היטב פיננסית ואפשר ללמוד אותם רק אם לומדים מתמטיקה", זה היה עובד יותר.

___________________
חלק מהבעיה שבמערכת החינוך כפי שהיא היום, היא שהיא לא מנסה שהתלמיד יסיים את לימודיו עם סט כלים שיאפשר לו הלאה להסתדר בחיים.

1 אני עדיין לא רואה שום יופי.
מה הדעה במערכת על חומרי לימוד חופשיים? 669148
אני מסכים איתך לחלוטין.

יש בזה משהו עצוב.
אם מסתכלים על כל המקצועות שהוחלט שהתלמידים ילמדו, אפשר היה לצפות שתהיה תשובה שרוב הציבור יענה מיידית, תהיה יחסית בקונצנסוז ותסביר את הסיבה ללמוד אותם.

אני יכול לחשוב על:
ספורט - כדי לשמור על הבריאות
מקצועות טכנולוגים - כי הם מתגמלים כלכלית
מתמטיקה, מדעים - כי בעקיפין הם מתגמלים.
אנגלית - כי כל העולם מדבר בה (תבין סרטים, תגלוש באינטנרט, תטייל בחו"ל).

התשובה שלך (אני רוצה ללמוד תנ"ך והיסטוריה כי הם חביבים עלי) היא התשובה הכי פחות קבילה (בציבור ובמערכת ) במקום להיות התשובה מספר אחת.
מה הדעה במערכת על חומרי לימוד חופשיים? 669055
לא התלהבתי מההצעות שמוזכרות במאמר של צחי בר. לא רציתי להגיב. דעתי היא שיותר חשוב שיהיו ספרים טובים מהסוג הישן ופחות חשוב להשתמש בעזרים ממוחשבים (שהם גימיקים בלבד אם הם אינם כלי עזר על גבי הנדבך של ספרים טובים).

הגבתי לך מכיוון שאתה משקיע מאמץ וחבל לי אם המאמץ שלך לא יהיה אפקטיבי.

לא הבנתי מה כוונתך בשאלת עלות ריצוף. זה נשמע כמו דיון שמטרתו לשכנע תלמידים שיש שימושים למתמטיקה ושהם לא מכלים את זמנם לשווא, כלומר (אולי) צורך דידקטי. אולי זה משהו אחר שלא מובן עד שלא קוראים את תוכנית הלימודים במלואה.

לא הבנתי מה כתוב בפיסקה האחרונה שלך.

לגבי השילוב של יסודות התיכנות במתמטיקה ׁׁ(דהיינו - שפת מחשב פשוטה ואלגורימים פשוטים) - לא מעוניין להכנס לדיון. בכל אופן, דעתי היא שזה מועיל מאוד.
מה הדעה במערכת על חומרי לימוד חופשיים? 669062
תודה על התגובה והאכפתיות.

גם לי יש חיבה לספרים.
במקרה של מערכת החינוך יש סיכוי שעצם המעבר לאותם הספרים רק בפורמט דיגיטלי כבר ישתלם (להורים, למערכת) כלכלית.

הייתי שמח לשמוע מדוע בחרת את שלושת הנושאים שציינת ולמה שייכת את התכנות למתמטיקה.
לי אישית אין כוונה להכנס למלחמת אזרחים בנושא. כבר ראיתי יותר מדי כאלו.

הריצוף פשוט הייתה הדוגמה שמשרד החינוך השתמש בה כדי להציג את הבעיה.
היו שתי הצעות מחיר שונות אם תמחור אחר למחיר הבסיס ומחיר למטר‏1.
זו בעיה שאנשים נוטים להתקל בה (וכנראה פותרים בלבקש מהספק מחיר סופי. מצד שני, הספק צריך ללמוד איך לתת את ההצעה).

בפיסקה האחרונה ניסיתי לעשות חישוב בנוסח "חסכון של X אלף ש"ח בשל בחירה של תוכנית משכנתא טובה יותר לעומת השקעה של Y שעות של לימוד מתמטיקה בבית הספר תתן שכר של X/Y לשעה".
לצערי רוב האנשים כנרה לא יחסכו ולו שקל במשכנתא הודות ללימודי המתמטיקה כך שהשכר לשעה יעמוד עבורם על אפס.

_____________
1 ובהמשך נאמר כי האישה רצתה את ההצעה היקרה יותר בטענה שאיכות טובה יותר. נבחרה ההצעה הזולה שהבעל רצה והתלמידים היו צריכים לחשב כמה חסכה המשפחה הודות לבעל.
מה הדעה במערכת על חומרי לימוד חופשיים? 669265
לאחרונה שיניתי את דעתי בנושא הנושאים המתמטיים המרכזיים שיש להתעמק בהם בתיכון והגעתי למסקנה שדווקא סטטיסטיקה והסתברות הם הם הנושאים החשובים לכל בוגר תיכון. צריך ללמד את הנושאים הללו כחלק מלימודי האזרחות.
מה הדעה במערכת על חומרי לימוד חופשיים? 669351
הטענה שלי היא שמאוד לא רצוי להתפרש לרוחב במקום להתפרש לעומק. עיקר הקושי בהבנת מתמטיקה הוא בהבנתה לעומק, כלומר להבין איך המתודות העיקריות עובדות.

ההתפרשות לרוחב (דהינו הוספת דוגמאות לאפליקציות שאמורות לשכנע שהמתמטיקה שימושית) צורכת זמן ולכן _תעשה תמיד_ על חשבון ההבנה לעומק (הבנה לעומק לדעתי מחייבת לימוד _המתודה האימפרטיבית_ שמושרשת בתוך המתמטיקה),

כפי שאמרתי - אני לא רוצה להכנס לדיון מפורט לשאלה למה לימוד "המתודה האימפרטיבית חשובה להבנת מתמטיקה" או מה לעשות עם התנגדויות בנימוק שזה "קשה מדי". דיונים כאלו לוקחים זמן וגם לא יביאו לתוצאות (ספק אם אשכנע רבים, או אפילו אשכנע אחד). אני מסתפק בהבעת דעתי בלי נימוקים.

אגב. בלי קשר, בפתיל ישן שכותרתו "חזית המדע" יש תחילת דיון עם עופר קומאי בעניין מודל חילופי ל"המודל הסטנדרטי של חלקיקים אלמנטריים". אם איני טועה - בעבר הבעת הסתייגות לגבי המודל של קומאי (האב והבן). אם רצונך להוסיף לדיון שם זה יהיה מעניין (רק אם אתה רוצה בכך).
מה הדעה במערכת על חומרי לימוד חופשיים? 669354
ראיתי את הפתיל, תודה.
* מה הדעה במערכת על חומרי לימוד חופשיים? 693731
*תיקון:

במקום "המתודה האימפרטיבית" צריך היה לכתוב "המתודה הדדוקטיבית והמתודה האימפרטיבית".

"המתודה האימפרטיבית" היא המתודה שעליה מבוססים תיכנות ואלגוריתמים. כלומר זו המתודה שבה משיגים מטרה חישובית צעד-צעד (באמצעות "צעד" חישובי אחד לאחר "צעד" חישובי קודם).

המתמטיקה בכללה משלבת שתי מתודות: המתודה "המתודה הדדוקטיבית" יחד עם "המתודה האימפרטיבית".

המתודה הדדוקטיבית היא "הוכחת נכונות" של טענה על ידי הסקה לוגית מטענות "פשוטות יותר". בדרך כלל אין בה "צעדי בניה" (או שהשימוש בהם "צנוע מאוד" או "ניסתר") ולכן היא לא "אימפרטיבית". לא תמיד ניתן לעשות את ההבחנה בין שתי המתודות רק שזה לא חשוב ללימודים בתיכון.

המתמטיקה היוונית נתנה דגש מכובד לשיטה האימפרטיבית על ידי שאלות כגון:
1) איך אפשר לבנות צורה גיאומטרית בעזרת סרגל ומחוגה בלבד
2) איך מפרקים מספר טבעי לגורמים ראשוניים ?

כאמור בתגובה קודמת:
רק קורס של גיאומטריה אוקלידית מציג בצורה סבירה את המתודה הדדוקטיבית והמתודה האימפרטיבית. קורסים אחרים, במקרה הטוב, הן רק אפליקציות של סכמות מתמטיות כלומר "הצבת נתונים" בלי להבין מניין צמחה הסכימה לתוכה מציבים אצת הנתונים.

לגבי תלמידי תיכון. צריך להפריד בין תלמידים שישתמשו באופן כבד במתמטיקה (וילכו ללמוד מדעים מדוייקים או הנדסה מתקדמת) לבין תלמידים אחרים שאין להם עניין ממשי במתמטיקה. אין טעם להציק לתלמידים שאין להם עניין המתמטיקה, זה לא יועיל להם אלא רק יזיק כי יגזול מהם זמן למטרות חשובות יותר מבחינתם.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים