בתשובה לצ', 22/04/02 20:50
תורת השלבים והצעת ברק 67042
גברת צפרדע (ציפורה? צילה? צביקה?) היקרה,

מבלי להתייחס כרגע למכלול הערתך, את העלית נקודה חשובה בעניין תורת השלבים של ערפאת. מבחינת הצהרותיו ומעשיו של יאסר ערפאת, אין לי היום ספק שכוונתו היתה מלכתחילה השמדת מדינת ישראל, בשלבים. דרך אגב, רק לפני כמה ימים התפרסם ראיון עם נשיא אינדונסיה לשעבר (או ר"מ מלזיה או משהו כזה) שסיפר שהוא שאל את ערפאת "מדוע לא קיבלת את הצעותיו של ברק?". ערפאת ענה משהו בסגנון "בחייך, יש לנו 120 שנה לזרוק אותם לים" (אם מישהו מכיר הפנייה לראיון, אשמח לה).

עדיין נשאלת השאלה, מדוע לא קיבל ערפאת את הצעת ברק?
האם קבלתה ולו רק למרעית עין, כפי שעשה עם הסכם אוסלו, לא היתה נותנת לו נקודת זינוק טובה יותר?
ובכן, התשובה לכך מורכבת מכמה גורמים והמשותף לרובם הוא עניין מרעית העין. אתייחס לאחד בלבד, אולי המרכזי שבהם.

יש גבול לדברים הסותרים שניתן לעשות ולומר לשני צדדים בפומבי מבלי להתפס ולהפסיד את ההימור. יש לציין שערפאת הגיע כאן לשיאים בתחום זה, אך גם לכך יש גבול. לא ניתן היה לחתום על חוזה שלום והפסקת לוחמה מוחלטת וכן על ויתור על זכות השיבה ולומר להמונים בשטחים ובארצות ערב שיתכוננו לעלות על ירושלים. סיבה אחת לכך היא שישראל לא תבצע את חלקה אם הוא יעשה כך. סיבה נוספת היא שאם הוא יחכה לביצוע חלקה של ישראל ואז יחל להסית, הוא לא יוכל עוד להתקרבן ולטעון להיות עמו תחת כיבוש ויאבד יתרון חשוב שיש לו בדעת הקהל המערבית. יתרה מזאת, לאחר עשרות שנים של הטפה לשנאה ורצח, היה סיכוי סביר שיעשו נסיונו אינטנסיביים לפגוע בו בטווח הזמן שבין החתימה להשלמת חלקה של ישראל. ואכן, גברו הקריאות לכך במדינות כמו אירן וסוריה שלהן אחיזה חזקה באירגוני הטירור המרכזיים בשטחים ובמחנות הפליטים בחו"ל. בנוסף לזה, ירידת הפופולריה של ערפאת בתקופה שלפני הפתיחה במתקפת הטירור, על רקע הניהול הכושל של הרשות, הבטיחה, ביחד אם האכזבה מן ההסכם הנרקם, את הכתמתו את ערפאת כבוגד גם בעיני ההמונים שם. שהרי לשם קבלת הפשרה הנחוצה להשלמה ההסטורית, יש להכשיר את הלבבות במשך שנים, השנים מאז הסכם אוסלו בהן טרח ערפאת לחנך ולהכשיר את עמו לשנאה ורצח.

ישנן סיבות נוספות, שחלקו כבר הוזכר. אשמח אם מישהו יכול להוסיף בעניין זה של התיישבות תורת השלבים עם אי קבלת הצעת ברק (וקלינטון).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים