בתשובה לאביר הקרנפים, 29/12/15 21:09
מצעד האיוולת של הנבלות הצדקניות 670567
אני מסיר בפניך את הכובע.

התשובה שלי היא הגבלה עצמית דו ראשית. מצד אחד יש דברים שהם בנורמות המוסר הציבוריות למרות שאינם בחוק, ומי שעובר עליהם זוכה להוקעה ציבורית. ומצד שני בחברה מתוקנת האדם לוקח אחריות על מעשיו ומשתמש בקומון סנס וחושב קצת לפני שהוא פותח את הפה. וככל שהוא אדם חשוב יותר כך הוא צריך לחשוב יותר לפני שהוא פותח את הפה. וזו המהות של דברי חז''ל, לדעתי. בעצם שני הראשים האלו הם שני צדדים של אותה מטבע, ששמו חינוך.

לכן, לדעתי, האמירות של מירי רגב, למשל, מקוממות. אילו היתה סתם אדם מהרחוב היתה זכותה לדבר כך, אבל מח''כ, ועל אחת כמה וכמה משרת התרבות והחינוך הציפיות לריסון עצמי גבוהות יותר.
מצעד האיוולת של הנבלות הצדקניות 670577
היא לא שרת החינוך.
מצעד האיוולת של הנבלות הצדקניות 670618
אני מבין לגמרי את עמדתך. עדיין, צריך להורות את הדרך להמונים, ולא ניתן להתעלם גם מהחלקים הקשים לעיכול.
ניקח לדוגמא את הרמב"ם שמהווה קונצנזוס. גם הוא פסק והפיץ את פסיקותיו, וכמו שעולה מתגובה 666032 ומדבריו של מלאכי, נראה שיש כאלו שיוציאו את דבריו מהקשרם או יחליטו לפעול על דעת עצמם.

גופשטיין - למשל, הוא אדם חכם. הוא לא יגיד שכולם צריכים עכשיו לקחת לפידים ולשרוף כנסיות. הוא מצפה מהממשלה שתעשה את זה - וזה באמת מה שכתוב ברמב"ם "אם יד ישראל תקיפה". והממשלה צריכה לדעת אם ידה תקיפה מספיק על מנת לבצע צעד שכזה‏1.
אבל יקום קנאי מטורלל אחר בנוסח שליסל, ולאחר עיון מעמיק ברמב"ם ילך לטמבור ויקנה קצת טינר... בלי לבדוק אם בסמכותו לעשות את זה ואם זה עומד בקריטריונים הנדרשים.
אז מה? לאסור על הפצת ספרות הקודש?
ואולי לאסור על הפצת החוק או פסקי דין שבהם מתירים הגנה עצמית לסוגיה? או את פקודות הפתיחה באש?
אין לדבר סוף.

________________

1 כמובן שיש בעיה כשהשיקול המנחה את הממשלה זה אם המעשה בכלל "מוסרי" ולא מה המחיר המעשי של פעולה כזו מבחינת בטחונם ורווחתם של היהודים.
מצעד האיוולת של הנבלות הצדקניות 670625
אני לא מסכים עם התאור שלך של קנאי שמעיין ברמב"ם ומחליט שזכותו (מה זכותו? חובתו!) לשרוף כנסיות, או משפחות בביתן.
ברוך גולדשטיין, יגאל עמיר ושליסל לא החזיקו מעצמם פוסקי הלכה. הם לקחו בסך הכל צעד אחד קדימה ממה שהם שמעו מהרבנים שלהם.
הם כולם ניזונו מאווירה בסביבתם שהפכה את מושא ההרג שלהם למשוקץ מספיק, לפוגע מספיק בערכים שלהם, ללא-אדם מספיק, כדי שהם יחשבו שחובתם המוסרית היא לבצע את הפיגוע.
גופשטיין, מרזל ודומיהם מהלכים על הקצה ובודקים כל הזמן את הגבול. לכן הם יודעים טוב מאוד איפה הגבול ומתוחכמים מספיק לא לחצות אותו, לפחות לא להתפס חוצים אותו.
הרבנים שמדברים "תאורטית" הם המסוכנים.
הרצי"ה מעולם לא דיבר תאורטית. הוא דיבר מעשית לגמרי. היתה לו דרך ארץ שהוא ניסה להנחיל לתלמידיו ולא כל כך הצליח.איני יודע איך הפכו תלמידיו של הרצי"ה לקיצוניים כל כך, עד שהרב דרוקמן נחשב אחד המתונים ביותר ביניהם.
הרב "גולדשטיין הוא זכר קדוש לברכה" אבינר, הרב דב "מדובר בהסכמה לספר בנושא הלכתי טהור" ליאור, הרב אליעזר מלמד, אלו מורי הדרך שהשליסלים והגולדשטיינים הבאים שומעים.
הם מדברים משני צידי הפה שלהם בדיוק כמו שדיברו הרבנים של יגאל עמיר. יש להם plausible deniability (יכולת התכחשות סבירה?)
יגאל עמיר מצוטט אצל כרמי גילון כך: ""ללא פסק הלכה או פסק דין רודף שחלו על רבין מפי מספר רבנים הייתי מתקשה לרצוח. אם לא היה לי גב… לא הייתי פועל". בספר של דביר קריב שיצא לאחרונה מסופר שעמיר הבין לפחות משלושה רבנים שעל רבין חל דין רודף- הרב דוד קב, מבכירי הרבנים של ישיבת 'כרם ביבנה', שבה עמיר למד; הרב שמואל טל, ראש ישיבת 'תורת חיים', אז בנווה דקלים; והרב משה צוריאל מישיבת 'שעלבים'.
אה, הוא לא הבין נכון. אולי אם היו מדברים ברור הוא היה מבין נכון. טפו עליהם.
מצעד האיוולת של הנבלות הצדקניות 670628
אז שליסל הוא לא קנאי שמעיין ברמב"ם ושומע קולות אלוהיים מז'אן ד'ארק?
ולצורך הדיון, אחת היא לי אם הקנאי עיין ברמב"ם או בדברי רבותיו. הנקודה היא שזה טיבם של קנאים. הם מאבדים שליטה. הם לוקחים את זה מעבר לגבול ובהתעלם מהקריטריונים שנועדו להסדיר את הדברים.

בתקופה טעונה כל כך, כשהרפורמים והסתיוים עושים מאמצים גדולים כדי לספר לנו שאסור להרוג מחבלים ושלא זו דרך היהדות וכו', אדם שגר באזור מסוכן ומחזיק נשק או נוהג במכונית ורוצה לדעת כיצד עליו להתנהג במקרה סכנה, מה הקדימויות, לאיזה מצע עליו להצביע וכו' במצב כזה ספר תורת המלך יכול להבהיר נקודות רבות.
כמובן שאנשים יכולים להוציא את הדברים מהקשרם, כפי שהדגמתי בתגובה שציטטתי בהודעה קודמת.
מצעד האיוולת של הנבלות הצדקניות 670654
נכון, זה טבעם של קנאים, אבל הם לא פועלים בחלל ריק. הם באים מרקע שמצדיק את המטרות שלהם, ולא פוסל מכל וכל את השיטות שלהם. אם אומרים ברוך גולדשטיין טעה, יגאל עמיר טעה, הכוונות שלהם היו טובות אבל אסור היה להם לעשות את מה שעשו, זה מכשיר את המעשים שלהם ואת הטרוריסט היהודי הבא.
ברגע שיש ציבור שמאמין במטרות של הקנאי ומורי הלכה שלא מוקיעים את השיטות שלו, הקנאי מקבל לגיטימציה ללכת עד הסוף, והוא צודק לחשוב שהוא בסך הכל מוציא עבורם את הערמונים מהאש.
מצעד האיוולת של הנבלות הצדקניות 670668
רגע... אם אומרים שאדם טעה, זה מכשיר את המעשים שלהם?
אם אני אומר שמישהו טעה, זה אומר שרק שוטה יחזור על הטעות שלו.
מצעד האיוולת של הנבלות הצדקניות 670706
כן, זה מכשיר.
אם אני אומר שגולדשטיין ועמיר טעו, זה מכניס את אופן הפעולה שלהם לרשימה של אופני פעולה אפשריים, חלקם נכונים וחלקם טעות.
ומה שטעות היום יכול להיות נכון מחר. אופס, גם שריפת הכנסיות של מחר היתה טעות. אולי רצח פוליטי לא יהיה טעות מחרתיים?

ועוד- האם אפשר להגיד שההוטו טעו כאשר הם עשו רצח עם בטוטסי? שבין לאדן טעה כשתכנן את הפיגוע בתאומים? שסמיר קונטאר טעה כשרצח את משפחת הרן?
כל מה שהוא פחות מגינוי מוחלט נותן לגיטימציה לאפשרות.
מצעד האיוולת של הנבלות הצדקניות 670712
רעיון לסטיקר- אייכמן טעה!
מצעד האיוולת של הנבלות הצדקניות 670726
יש טעויות של "אופס" ויש טעויות שהערסים מכנים "טעות של בית סוהר".

אבל גם מה שפשע היום יכול להיות נכון מחר. אין לך אחריות על זה, בעיקר כשהחוקים והפוליטיקלי קורקט משתנים כל הזמן. למשל - עומואים.
בשונה מאותם אנשים שמסתמכים על קודקס חוקים בן אלפי שנים, ומתעקשים שלא לשנות אותו.

כפי שכתבתי בתגובה 662495 ובתגובה 664392 ובתגובה 665978 והמסתעף, בעיני יש הבדל חריף ונחרץ בין מעשיו של קונטאר למעשיו של גולדשטיין.
לכן קונטאר יקבל ממני גינוי חריף ומוחלט, וגולדשטיין לא.
מצעד האיוולת של הנבלות הצדקניות 670764
אני מבין את כוונתך ומסתייג מהגישה שלך באופן קיצוני ומוחלט. תקצר היריעה.

אבל לצערי הרב אתה בחברה טובה. הדים לגישה הזו נראו בסקרים אודות עונשם של מורשעי המחתרת היהודית המקורית, בקציבת עונשם ובחנינה שזכו לה לבסוף.
מצעד האיוולת של הנבלות הצדקניות 670694
תזהר, אתה מתקרב לאזור נוחות של הנמר.
כשנחזור לעסוק במדידה, הערכה בהיבט התמיכה הדרוש לטרור תן צפצוף.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים