בתשובה לבידנר דן, 26/04/02 1:13
על צמחונות אידאולוגית 67492
נזכרתי מי כתב על זה, ניטשה בספר על וואגנר.

וואגנר היה צמחוני דוקטרינירי שהשפיע על גיסו של ניטשה. על זה ניטשה כתב לאמו ''...צמחונות כזו הופכת אופי כזה למרגיז יותר.'' צמחוני הוא מי שנזקק לסם ממריץ, המחשבה שמשהו מזיק היא מחשבה מזיקה, ולהיות מסוגל להמנע מדבר מה מזיק היא סימן לנעורים וחיוניות. התשושים נמשכים לדברים המזיקים, הצמחונים לירקות. מחלה יכולה להמריץ את החיים אבל צריך להיות בריאים מספיק כדי להזקק לתמריץ הזה. כמו שניטשה לא סבל את האנטישמיות של וואגנר, כך הוא בז לצמחונות שלו. (התרגום לקוח מהטקסט האנגלי של קאופמאן).
על צמחונות אידאולוגית 67500
המחשבה שמשהו מזיק היא מחשבה מזיקה... אכן, אין כמו איגנורנטיות המתודלקת בהדוניזם עיוור לחיזוק הנפש והגוף.

תודה על התגובה המרשימה שמשלבת את חוק גודווין עם טיעון אד הומינם שאיש חכם אמר פעם, והכל בפסקה אחת קצרה.
מצד שני 67714
אני מניח שניטשה היה תומך בגרסה המשופמת של הצימחונות. אדולף היטלר, כפי שידוע, היה צימחוני - לא מטעמי מוסר או רכרוכיות - אל כי ציד לשם אכילה היא דבר זול וברברי, ציד צריך להעשות רק לשם ציד. אני חושב שהוא גם אמר פעם, שחיה לא ראויה להיות מאכל לפיו.
מצד שני 67721
להנחה שלך אין רגליים כי בפרוש ציטטתי את מה שהוא כתב. חוצמזה להבנתי, מי שמנסה להעביר את ניטשה לאיזו סביבה קונקרטית עושה זאת על אחריותו הבלעדית.
מצד שני 69333
הכתיבה של ניטשה היא כתיבה כ''כ מלאת פאתוס ומלאת שניות (למשל, חתימת ''הצלוב''), כך שאני חושב שהשענות על ציטוט מסויים הוא לא בהכרח הוכחה.
מי שמנסה להעביר את ניטשה לסביבה קונקרטית עושה זאת על אחריותו, נכון. אמרתי שאני חושב, לא אמרתי שזה מה שהיה עושה. זה נקרא השערה.
מצד שני 67958
דיון קצר שהתקיים כאן לאחרונה בנושא צמחונותו (או אי-צמחונותו) של היטלר:

תגובה 66074

(לא, אין מסקנה בסוף).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים