איזה מזל ש''האייל'' מעלה באוב מדי פעם טור ישן 675784
תודה לאתר "האייל הקורא" שמעלה באוב מדי פעם טורים ישנים. הטור הזה חושף את יוסי גורביץ' "הבלוגר החשוב" והנחקר-תחת-אזהרה הטרי, במלוא עליבותו האינטלקטואלית.
גורביץ "לא מאמין שדוד ושלמה היו קיימים אי פעם" - 7 שנים אחרי גילוי כתובת חזאל מלך ארם בתל דן ("והרגתי את אחזיהו בן יהורם מלך בית דוד") שהכריעה את המחלוקת הזו באופן סופי ואישרה באופן מוחלט את קיומו של בית דוד.
איזה מזל ש''האייל'' מעלה באוב מדי פעם טור ישן 675786
ראוי לציין שלפי מה שמוסכם על רוב החוקרים, אמנם ככל הנראה היה קיים דוד. ליתר דיוק, העדות החזקה ביותר לכך היא כתובת תל דן [ויקיפדיה], שלפי הפענוח המקובל שלה נראה שכבר באמצע או סוף המאה התשיעית לפני הספירה התייחסו מלכי יהודה ל"בית דוד" (בדומה לייחוס מלכי ישראל ל"בית עמרי" בכתובות מואביות ואשוריות, לא רק בני שושלת עמרי). כמובן: זהו רק פענוח אפשרי אחד שלה. שים לב ששמות המלכים ש"מוזכרים" הם בפועל כמעט כולם משוחזרים (לפי "רם" משחזרים "יהורם". לפי "וקתלת...יהו בר...ך ביתדוד" משחזרים "וקתלת אית אחזיהו בר יהורם מלך בית דוד" (ומכאן בתרגום מהארמית שלו למשפט שכתבת).

מעבר לכך, למיטב הבנתי מוסכם על החוקרים בתחום שמה שלא הייתה ממלכת דוד: ממלכה שבטית קטנה לגרסת "אוניברסיטת תל אביב" או ממלכה עם כמה ערים בצורות לגרסת "האוניברסיטה העברית": לא השתמרו מאותה תקופה סימנים להלאת מיסים מסודרת (מתקופות מאוחרות יותר יש עדויות רבות להעלאת מיסים. לדוגמה: קנקנים בגודל מיוחד מימי חזקיהו, שמות מחוזות, וכדומה). אוכלוסיית יהודה של אותה תקופה לא הייתה יכולה לתמוך בצבא סדיר גדול (או גדודי שכירים). לכן ברור שחלקים רבים מספר שמואל ומלכים מציגים מציאות מאוחרת בהרבה (לדוגמה: ישראל של ימי אחאב).
איזה מזל ש''האייל'' מעלה באוב מדי פעם טור ישן 675826
ספר שמואל לא מציג צבא סדיר אלא גיוס של העם למלחמה שוב ושוב ושוב.
איזה מזל ש''האייל'' מעלה באוב מדי פעם טור ישן 675833
שאול בתחילת דרכו מגייס את כל ישראל למלחמה. אולם בהמשך יש גם לו וגם לדוד צבא סדיר. לשניהם יש מפקדי גדודים. צבא דוד וצבא שאול (מאוחר יותר: אבנר/איש-בשת (איש בעל)) נלחמים ביניהם. לדוד יש קבוצת לוחמים משל עצמו (כמה מאות) החל מהתקופה ששאול רדף אחריו במדבר. מעבר לכך יש את הלוחמים השכירים ("הכרתי והפלטי").
איזה מזל ש''האייל'' מעלה באוב מדי פעם טור ישן 675858
צבא דוד הורכב מאנשי העם הנאמן לדוד שהתגייסו אל דגלו, וצבא שאול הורכב מהאנשים שנותרו נאמנים לבית שאול.
לדוד יש קבוצת לוחמים משל עצמו, אבל זה לא צבא. ומפקדי הגדודים זה תפקיד המקביל לאבירים של ימי הביניים שאוספים את נתיניהם ומובילים אותם לקרב. לא אומר שיש צבא קבע בקנה מידה גדול.
איזה מזל ש''האייל'' מעלה באוב מדי פעם טור ישן 675923
כותב ספר שמואל שם בפי הנביא שמואל תאור של התנהגות המלך: "את בניכם יקח ושם לו במרכבתו ובפרשיו ורצו לפני מרכבתו ולשום לו שרי אלפים ושרי חמשים ולחרש חרישו ולקצר קצירו ולעשות כלי מלחמתו וכלי רכבו" (שמואל א' ח').זהו תאור של אנשים שעובדים עבור המלך במשרה מלאה. בהמשך מתוארים גם המיסים שמממנים (ליתר דיוק: משאבים שנגבים ישירות. לא מיסים בכסף) את אותם אנשים.

מיליציה יכולה לכלול לוחמים עם נשק. מרכבבות זה כבר סיפור אחר (באותו זמן לא היה עדיין אוכף שמאפשר לחימה מעל גב סוס): לכל מרכבה יש צוות של שניים או שלושה לוחמים. התחזוקה שלה יקרה. זה לא נשק של מיליצה עממית. אחאב בקרב קרקר מתואר כבעל 1200 (או 2000?) מרכבות.

כמוכן בסיפור דוד ובת שבע: דוד מטיל מצור על רבת עמון. מצור שנשך חודשים ארוכים (לפי הסיפור המצור נגמר רק לאחר שנולד בנה של אלישבע). מאבדים כאן עונת אסיף שלמה. צבא שסתם מגוייס אל הדגל לא יכול להעדר מהבית לזמן ארוך מדי. לא מדובר על השבאב שמגיע לעזור להגן על הבית.
איזה מזל ש''האייל'' מעלה באוב מדי פעם טור ישן 675967
משמר המלך או אפילו משמר כבוד זה לא צבא סדיר. לאורך התקופה הפיאודלית כל שליט החזיק חיל משמר בסיסי שמילא תפקידים שוטפים של שמירה ושיטור. אבל כשהיה צריך צבא, גייסו את העם.
לעניות דעתי, הרצים לפני המרכבה, רוכבי מרכבתו ופרשיו, עונים יותר להגדרה של חיל משמר המלך ולא של צבא סדיר מלא.

אתה טוען שבאותה תקופה לא היה אוכף המאפשר לחימה מעל גב סוס, אבל המקרא מתאר בנפרד את רוכבי מרכבתו של המלך ופרשיו, כמו שמתאר בנפרד את מרכבות פרעה ופרשיו. אברהם רכב על החמור ורחל ישבה על הגמל והנוואחוס רכבו ונלחמו ללא אוכפים.

לאורך ההיסטוריה צבאות שגויסו אל הדגל נעדרו מהבית למשך שנים רצופות. כמו חלק מהצבאות האנגלים שפלשו אל צרפת במלחמת מאה השנים.
איזה מזל ש''האייל'' מעלה באוב מדי פעם טור ישן 675926
ראוי לציין שצר המוחין דנן, בניגוד למה שמוסכם על רוב החוקרים, כותב במפורש ''אינני מאמין שדוד או שלמה התקיימו אי פעם'' -שנים ארוכות לאחר הפרסום של אותה הכתובת.
איזה מזל ש''האייל'' מעלה באוב מדי פעם טור ישן 675927
זה לא באמת ''מוסכם על רוב החוקרים'', בוודאי לא באופן קונצנזואלי כמו שאתה מציג את זה. כתובת תל דן רק מוכיחה שהיה קיים מיתוס של בתי דוד (וזה לא באמת היה נתון במחלוקת).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים