בתשובה לחרד לחרדים, 26/04/02 14:31
תגובה חריפה 67632
השאיפה החרדית מפולגת מספיק, ונעה בין ביטול הריבונות היהודית, לבין הקמת מדינת הלכה (שמתבססת על חוק בלבד).
בכל מקרה, אינני יודע אם הם רואים בך מוקצה. הם רואים בעולם החילוני איום, ודי בצדק בהתחשב בהיותו הן הרוב והן המעמד השלט.
קשה לאמר שהחרדים - או הדתיים בכלל - כופים עליך משהו בשבת. זכותך לנגן, זכותך לנסוע במכונית וזכותך להדליק אש. באשר לבילויים השונים - כבר הועלו הצעות מקרב גורמים דתיים (או חילונים, והדתיים הסכימו להן) לפיהן יותרו פתיחת בתי תענוגות בשבת.
אין חוק שאוסר למכור או לאכול חמץ, אלא חוק שמחייב להסתיר את החמץ (אינינ חושב שזו דרישה מוגזמת שפוגעת במישהו באיזו דרך, יותר מהחיוב ללבוש בגדים ברחוב).

תפקיד הצבא אינו להגן על תושבי המדינה, אלא להגן על המדינה. על תושבי המדינה אמורה להגן הנהגת המדינה. והרי החייל ומשפחתו היו מוגנים יותר אם היו בקנדה; מי שהיה סובל ממצב כזה הייתה המדינה. החרדים, כאמור, לא מעוניינים במדינה - לפחות ברמה ההצהרתית - והיא עבורם אומה ככל האומות, ולא שונה מבריטניה האימפריאליסטית או האימפריה העות'מנית.
החרדים לא בחרו שלא לעבוד, זו תוצאה של חוק המדינה - מי שלא עשה צבא עקב תורתו אמונתו, לא יכול לעבוד. מעין נסיון לשבור אותם (אגב, אפליה לטובת המצפון החילוני, שלפי חוק, יכול לקבל פטור מהצבא ועדיין לעבוד). להגיד לך שזה מפריע להם? אני לא יודע, ואני מניח שהם מרוצים מהמצב בו הם לא צריכים להתערות בחברה. אבל את החוק הזה אי אפשר לתלות בהם, אלא ברשויות החילוניות-ציוניות.
החינוך החרדי פועל כפי שפעל תמיד, עוד בתקופת הגולה. ייתכן ואם לא היו מחוייבים על פי חוק לעסוק בלימוד תורה כל היום, היו רבים מהם יוצאים לכלכל את אלו שנבחרו ללמוד עבור השאר.
מי שמעוניין במדינה, שיגן עליה. מי שרוצה שאחרים יעבדו, שיאפשר להם.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים