בתשובה לשי שפירא, 14/08/16 23:50
עוד פרטים על תהליכים צפויים 682483
מבחינת פיזור האוכלוסיה, אני לא חושב שאף אחד שהשתתף בדיון הזה חי באשליות על "פיזור אוכלוסיה מושלם". אם אני לא טועה, גם מסמכי התכנון של המדינה נטשו את הכיוון של הרבה ישובים קטנים.

אני חושב שמה שיקרה תלוי במה היעד שהמדינה מציבה לפניה. אם המדינה לא עושה כלום, אז ברור שמה שהיה הוא שיהיה (כנראה רק גרוע יותר). יש גם אנשים שמאמינים ש*אסור* למדינה לעשות כלום מסיבות של אידיאולוגיה. אבל כן *אפשר* לעשות דברים אחרת. למשל:
- העיר מודיעין צמחה ב 20 שנה האחרונות מ 0 ל 80k תושבים.
- העיר אשדוד צמחה ב 20 שנה האחרונות מ 130k תושבים ל 220k תושבים.
(מקור - ויקיפדיה).

שני הדברים האלו קרו בגלל התערבות של המדינה. אני לא אומר שצריך להקים עוד ערים כמו מודיעין ואשדוד, או שצריך להתעלם מגוש דן. אני אומר שצריך להציב יעד כזה שרוב גידול האוכלוסיה לא יפול על גוש דן, אלא על מטרופוליטין אחר.
עוד פרטים על תהליכים צפויים 682487
מטרופולין.
מטרופולין ת''א.
האיזור המטרופוליטני של ת''א.
מילה ארורה..
עוד פרטים על תהליכים צפויים 682491
איך הפך מטרופוליס למטרופולין? זו לא צורת ריבוי מוזרה?

(האזור המטרופוליטי של תל אביב?)

או שאולי צריך לשבת בפינה לבד בשקט?
עוד פרטים על תהליכים צפויים 682502
אולי מטרופוליס->מטרופולים->מטרופולין?
זו לשון חז"ל, הם עשו תעלולים כאלה.
עוד פרטים על תהליכים צפויים 682503
למשל "אוצר בלוס"->"אוצר בלום", "ליסטיס"->"ליסטים".
עוד פרטים על תהליכים צפויים 682500
אני מתנצל על הביטוי "פיזור אוכלוסיה מושלם", זו הייתה הגזמה רטורית. הכוונה שלי הייתה באופן כללי לאסטרטגיה שמבוססת על מניעת הצפיפות בגוש־דן במקום על ניהול הצפיפות.

אני רוצה להוסיף עוד כמה דברים לדיון. קודם כל, צריך להפריד בין שני דברים – אפשר להעביר את הצפיפות ממטרופולין אחד לאחר, או להגדיל את שטח המטרופולין, כחלופות להגדלת הצפיפות. פתרונות כמו העיר מודיעין או פיתוח רכבת מהירה בין באר־שבע לתל־אביב (ואני כמובן תומך בכל פיתוח תשתיות מחוץ לגוש־דן, שלא יהיו אי־הבנות) הם פשוט הגדלת מטרופולין תל־אביב. אם אנחנו בונים על זה שאנשים יגורו בבאר־שבע ויעבדו בתל־אביב, זה אומר שאנחנו הופכים את באר־שבע לחלק ממטרופולין תל־אביב.

גם בעיית הצפיפות מורכבת משני חלקים – מצד אחד דיור, מצד שני כל השאר. הגדלת מטרופולין תל‏־אביב, למודיעין או לבאר־שבע, יכול לעזור לבעיה הראשונה אבל לא לשנייה. לכן אני כן חושב שזה חלק מהפתרון, כי זה מרחיב את השטח שבו אנשים יכולים לגור ועדיין להיות חלק ממטרופולין תל־אביב. מצד שני, זה לא יפתור את הבעיות שנובעות ממספר האנשים שנמצאים בתל־אביב בכל רגע נתון, כלומר בעיקר בעיות תחבורה, כי הבאר־שבעים האלה עדיין יהיו בתל־אביב רוב הזמן. לכן חייבים גם להכין את תל־אביב למלוא בעיות הצפיפות.

האפשרות של פיתוח באר־שבע או כל עיר אחרת שאינה תל־אביב, ירושלים או חיפה כמטרופולין עצמאי (כלומר, מקום שעוד אנשים גרים וגם עובדים בו), זו האפשרות שנראית לי לא סבירה, ובזה הדוגמאות של מודיעין או אשדוד לא עוזרות.
עוד פרטים על תהליכים צפויים 682511
הניתוח שלך נשמע כאילו המציאות חייבת להתכנס למודל שבו יש עיר מרכזית שבה עובדים, והרבה ערי פרברים שבהם ישנים. ואם המציאות לא מסתדרת, אז "אנחנו הופכים את באר שבע לחלק ממטרופולין ת"א". כבר היום זה לא ככה. כאשר מייצרים תחבורה נוחה, מה שיקרה הוא שתהיה יותר פרנסה גם בבאר שבע וגם בתל אביב. ולא רק אנשים מבאר שבע יעבדו בתל אביב אלא גם להפך. בדיוק כמו שהיום אנשים שגרים בגוש דן עובדים באיזורי תעשיה בנתניה וברחובות ובלוד. תחשוב על עמק הסילקון למשל. לא כולם שם עובדים בסן פרנסיסקו וחוזרים לשון בסן חוזה. דווקא להיפך.

הנה הסבר קצת יותר מפורט.
1. כאשר אנשים יגורו בבאר שבע - אפילו אם הם לא יעבדו שם - אז הם ייצרו פרנסה לנותני שירותים בבאר שבע: מורים, רופאים, רשתות מזון, בעלי עסקים קטנים וכו' וכו'.
2. אנשים מחליפים עבודה. אם למשל, יותר מתכנתים מוכנים לגור בבאר שבע, ולעבוד בת"א, אז הם ישמחו לעבוד במקום קרוב יותר לבית, כאשר יתאפשר. ואז פתאום יש יותר סיכוי שיצוצו מקומות עבודה למתכנתים בבאר שבע או אפילו באמצע הדרך (אשדוד?).
3. כאשר יש תחבורה נוחה בין ת"א לבאר שבע, יותר קל לבעל עסק מת"א לעשות עסקים עם מישהו מבאר שבע, או אפילו לפתוח שם סניף. אז גם זה מגדיל את כמות הפרנסה בבאר שבע (וגם בת"א).
4. חברות שרוצות לפתוח משרדים, מחפשות (בין היתר) מקומות זולים עם תחבורה נוחה. כאשר יש תחבורה נוחה למקום מסויים, ואותו מקום הוא זול (דהיינו, לא תל אביב) - אז פתאום יותר חברות יפתחו שם משרדים.
5. אנשים שגרים בגוש דן, נניח בקריית אונו - יחפשו עבודה באיזור גיאוגרפי אחר מאשר אנשים שגרים בבאר שבע. להגיד "הבאר שבעים האלה עדיין יהיו בתל אביב רוב הזמן" זה פשטני מדיי. אולי הם יעבדו ברחובות, ואולי ביהוד.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים