בתשובה לנועה ו, 30/08/16 17:37
אמורים? זה לא שבט עתיק? 683062
בעיקר בגלל המשפטים: ״לך תעשה את זה בעצמך, לפני שאתה מטיף לאחרים״ ו״אל תבוא בתלונות לאנשים שמעדיפים ילד בריא״.
אולי לא עצבנית, אבל זה נשמע כועס, בעיקר בהתחשב בעובדה שלא באתי בתלונות או הטפתי לאף אחד.
אמורים? זה לא שבט עתיק? 683064
"אבל מי שטוען שהוא לא רוצה לדאוג לילד בוגר עם עבר בעייתי, או ילד עם פיגור, בגלל שזה ״דורש המון מההורים״, לא יכול לטעון לאלטרואיזם".

יש בזה משהו מקומם, ומזכיר קצת את משפחת "למה אתה תומך בזה וזה, ולא ב<המטרה-הקרובה-לליבי>" ואת משפחת "אם עכשיו אתה אומר ככה וככה, למה לא אמרת גם ככה וככה וככה באירועים זה וזה <כולל כמה אירועים שקרו לפני שנולדת>".
לדאוג לילד שלך, זו רמה אחת. לאמץ ילד בריא או חתול-בשק-בלי-להשליכו-אח"כ, זו רמה אחרת. אתה מציב את הרף באיזו-רמה-גבוהה-שלאלה-שיכנסו-אליה-מגיע-פרס-ישראל, כמעט, בשעה שאין לך שמץ של כוונה לעמוד בה.
אמורים? זה לא שבט עתיק? 683065
אני מציב את הרף ברמה שלדעתי מתאימה להגדרה של אלטרואיזם [כן, אני חושב שאלטרואיזם אמיתי, בין הוא קיים או לא, צריך להיות בדרגה של רמה-גבוהה-שלאלה-שיכנסו-אליה-מגיע-פרס-ישראל].
סביר להניח שאני אכן לא אעמוד בה, אבל למה זה רלוונטי? אני גם לא אטען שאני אלטרואיסט, או עושה מעשה אלטרואיסטי.
את יכולה לחשוב שזה דבילי להציב את הרף כ״כ גבוה, או שני סתם טועה, אבל אני לא מבין למה זה כ״כ מקומם, בעיקר בהתחשב בעובדה [הרבה ב׳..] שאני משית את הסטנדרטים האלה על עצמי.
אמורים? זה לא שבט עתיק? 683066
.Hear hear
אמורים? זה לא שבט עתיק? 683067
ועוד משהו:
״יש בזה משהו מקומם, ומזכיר קצת את משפחת "למה אתה תומך בזה וזה, ולא ב<המטרה-הקרובה-לליבי>" ואת משפחת "אם עכשיו אתה אומר ככה וככה, למה לא אמרת גם ככה וככה וככה באירועים זה וזה <כולל כמה אירועים שקרו לפני שנולדת>".״

מה כ״כ מקומם בשתי הטענות הללו? הרי תמיכה במטרה מסוימת מעידה על סדר עדיפות מסוים, ותגובה רק לאירועים מסוימים ולא לאירועים אחרים שדומים להם גם מראה על איזשהו סדר עדיפות או סולם ערכים, לא?
בהנחה שמדובר על מישהו שמפיץ את דיעותיו בפומבי [אחרת איך תדעי עליהן], אני חושב שביקורת על סולם הערכים או סדר העדיפות [אותו הוא בחר לחשוף בפנייך] היא לגטימית לגמרי.
אמורים? זה לא שבט עתיק? 683075
אתה לא הצבת סולם ערכים אחר, אלא שעל אותה סקאלה קבעת מקום (קיצוני) שמבדיל בין אלטרואיסט לאגואיסט.
זה קצת מזכיר את הסקאלות - גם הן מקוממות - בדיונים הפוליטים בהם מצד אחד יש את אלה שמגדירים ''ימני'' רק את מי שמימין לברוך מרזל, ומולם אלה שמגדירי ''ימני'' את כל מי שמימין לגדעון לוי.
מה שמקומם בזה, וגם ברף שלך, שאתה לוקח מונחים שיחסית מקובלים ומקצין אותם אד אבסורדום, ולפי זה קובע לאנשים מי הם ומה הם.
בדיוק כמו שלא מקובל עלי שאתה תגדיר אותי כימני למרות שאני מצביע למפלגת העבודה (או כשמאלני למרות שאני מצביע לבנט), כך גם צורם לי, וגם לנועה, אם אני תורם ממשאביי לטובת אחרים אבל אתה קורא לי אגואיסט רק כי לא הגעתי לדרגת אמא תרזה.
אמורים? זה לא שבט עתיק? 683081
אבל בשום מקום לא קראתי לאף אחד כאגואיסט [אם אני לא טועה, אתה הכנסת את המילה הזו לדיון]. טענתי שהמעשה של הולדת ילד שלי במקום לאמץ ילד של מישהו אחר שמחכה לאימוץ, יותר קרוב על הסקאלה לנרקסיזם מאלטרואיזם, מכיוון שלדעתי אתה בוחר להביא ילד שלך בגלל שהוא... שלך. זה בכלל לא אומר שמי שעושה את זה הוא נרקסיסט או שהמעשה הוא נרקסיסטי, אלא שהוא יותר נרקסיסט מאלטרואיסט. בתכלס הוא לא זה ולא זה.
[וכזכור, כל זה היה בהנחה שאימוץ הוא תהליך פשוט].
אמורים? זה לא שבט עתיק? 683084
החלף אגואיסט ב''לא אלטרואיסט''. ואז תקרא שוב.
אמורים? זה לא שבט עתיק? 683085
סבבה, טענתי שהמעשה הוא לא אלטרואיסטי. בהתחשב בעובדה שאני לא היחיד שטען את הטענה הזו [נדמה לי שאפילו אתה אחד מהם], לא נראה לי שאפשר להגיד שאני לוקח מונחים שיחסית מקובלים ומקצין אותם אד אבסורדום.
אמורים? זה לא שבט עתיק? 683104
ליתר דיוק, טענת שהמעשה לא אלטרואיסטי בגלל שלאמץ ילד יתום זה מעשה יותר אלטרואיסטי. ילד יתום := אמא תרזה ותמשיך משם.
אמורים? זה לא שבט עתיק? 683112
אוקיי, הבנתי מה מפריע לך. אני עדיין עומד מאחורי הטענה הזו [שאלטרואיזם אמיתי צריך להיות משהו מאוד רציני].
תן לי להבהיר משהו: הטענה המרכזית שלי שהבאת ילד לעולם היא לא אלטרואיסטית היא העובדה שלדעתי היא מתבססת על דחפים ביולוגיים וחברתיים [בתגובה קודמת כתבתי אינסטינקטים ותוקנתי ע״י ירדן]. העליתי את הטענה של האימוץ בנוסף, מהסיבה הפשוטה שאני בטוח שהטענה הראשונה עלתה פה כבר מליון פעם והיא פחות מעניינת ופרובוקטיבית. כמו שציינתי, אני לא יודע כלום על האימוץ בארץ, ולכן ניתן להסיק שלא על הטענה הזו בניתי את ראיית העולם שלי בנושא הזה.

ניסיתי להמנע מלהכנס להגדרות של אלטרואיזם [אני בכלל לא מאמין שהוא קיים במובן המקובל], אבל אם תרצה - תן סימן ונכנס, פשוט למיטב זכרוני זה נקטע עם תנינים כתומים בצורת משושה.
אמורים? זה לא שבט עתיק? 683128
אז אנחנו כנראה מסכימים שהעלית טענה פרובוקטיבית ומעניינת יותר, אבל פשוט לא מועילה לדיון, אפילו להיפך.
גם זה משהו.

אתה יודע מה אפשר לעשות עם תנינים כתומים בצורת משושה ואליגטורים כחולים בצורת מחומש?
אמורים? זה לא שבט עתיק? 683130
אם עניין האימוץ היה פשוט וקל - מבחינתי הטענה שלי הייתה מועילה לדיון.

נעליים ממש יפות?
אמורים? זה לא שבט עתיק? 683132
לא.
כדורגל.
אמורים? זה לא שבט עתיק? 683133
בשביל להמנע מתביעות עתידיות, הייתי ממליץ לך להוסיף ״התמונה להמחשה בלבד״.
אמורים? זה לא שבט עתיק? 683149
קודם כל צריך להנדס גנטית תנינים כאלה.
ויש לנו כבר מאגר מים מוכן בדיוק בשבילם.
אמורים? זה לא שבט עתיק? 683266
"אני בכלל לא מאמין ש[אלטרואיזם] קיים במובן המקובל"

בוא נראה. המון אנשים תורמים לעניים, ומקובל לראות בזה אלטרואיזם. נדמה לי שאתה רוצה לטעון שזה לא בדיוק. למה, האם בגלל שזה גורם להם להרגיש טוב? אני ממשיך בהנחה שכן, אם כי מה שאני טוען עכשיו עובד גם עם הסתייגויות אחרות לאלטרואיזם.

לנוכח ההבחנה שהתרומה גורמת לתורם להרגיש טוב, אתה יכול ללכת לשני כיוונים: כיוון ראשון הוא לומר שתרומה שגורמת להרגשה טובה אינה אלטרואיזם. אבל אז, כמו שאתה אומר בעצמך, אתה נשאר עם מונח ריק. אבל מה שיותר מעניין, אתה נשאר בלי הבחנה בין מי שכדי להרגיש טוב תורם לעניים לבין מי שכדי להרגיש טוב מפנק את עצמו במכונית פאר, אותה הבחנה שמקובל להשתמש עבורה ב"אלטרואיזם" לעומת "אגואיזם".

אז אולי קצת יותר מועיל לעדן קצת את ההגדרה של אלטרואיזם כך שהיא לא תוציא את המוטיבציה של הרגשה טובה, נניח "אלטרואיזם הוא פעולה למען הזולת, ולא למען כל אינטרס עצמי, למעט אולי הרגשה טובה שנובעת מהידיעה שפעלת למען הזולת".

אז אולי אתה רוצה לומר שזה לא אלטרואיזם במובן המקובל, ושבדיוק בשביל זה הכנסת את הסייג. ונכון שרוב האנשים לא יתנו מיד את ההגדרה המעודנת, ויתחילו מההגדרה הפשטנית שלא עובדת. אבל אני גם לא חושב שרבים יפלו מהכיסא למשמע העידון הזה, נראה לי שתגובה צפויה יותר תהיה "נו כן, ברור שזה לא פוסל אלטרואיזם".

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים