בתשובה לשוקי שמאל, 11/11/16 14:39
שני יהודים בשכונת הנובל 686419
מסכימה לגבי סיימון.

לגבי לנון, רק בשנים האחרונות הבנתי שאני בעצם מעדיפה את מקרטני (שזו עריקה לקווי האויב מבחינת כל חובב ביטלס, אז אל תספרו לחברותיי מהתיכון). גם לו יש אינטליגנציה, שפיות והומור, הוא רק השתמש בהם אחרת, ומעדיף במוצהר להציע התעלות וחדוות חיים על פני הצהרות פוליטיות וחשיפת השריטות הכואבות‏1. והכי רחוק שהגיע בנדנוד פוליטי לציבור היה תמיכתו בספר המתכונים הצמחוניים של לינדה.

1 לא שהצהרות פוליטיות וחשיפת שריטות ביצירה זה רע. אלא שתמיד אעדיף יצירה שיש בה גם התעלות סוחפת, וברוק פוליטי הרבה יותר קשה להגיע למעלה הזו.
שני יהודים בשכונת הנובל 686594
טוב, אני כנראה עשיתי את הדרך בכיוון ההפוך.
נראה לי, שמכלול יצירתו של מקארתני (להבדיל מזו של לנון) לאחר החיפושיות (להקת כנפיים) היא בבחינת "נדנוד פופי בלתי פוסק". מקארתני היה צריך את לנון. לנון פחות.
לזכותך אומר, שיכול להיות שמקארתני היה, סוף דבר, האינטליגנטי שביניהם והבין שהוא זמר ולא פילוסוף או גורו ולכן הפסיק להטיף/לומר לנו משהו על החיים שלנו והסתפק בתפקידו כיוצר יצירות פופ ובדרן. אני, אישית, אהבתי נתונה ללנון שלא התייאש. בחוש ההומור ובצניעות הבסיסית שהיתה לו, הוא כבר ידע שדעתו אינה שווה יותר מדעתו של כל אחד אחר, אבל את דעתו זו התעקש להמשיך ולהשמיע באופן המשפיע והמשעשע ביותר.
יתכן גם שאני מושפע מאפיזודה אחת ויחידה שאולי אינה מידת אמת למידותיו של לנון. באחד הסרטונים ראיתי אחד מחסידיו שניגש ללנון בניו-יורק וסיפר לו שהרגיש ששיר מסויים נכתב ממש עליו. לנון הגיב בכעס וצעק על אותו היפי. לנון הבהיר לו באופן שאינו משתמע לשתי פנים כי הוא סתם בחור כמו כל אחד אחר. כשהוא כותב שיר הוא כותב רק על עצמו ואין לו שום אשליות להיות נביא או מורה דרך. לנון בדרכו הבהיר כי מה שמשפיע על השיר שהוא כותב הם יציאות הגוף שהיו לו באותו יום ולא איזה קשר מיסטי פנטסטי עם עולם ומלואו. זה ממש לא לנון הניו-אייג'י והרוחניק שמקובל להציג.
I didn't mean to hurt you
I'm sorry that I made you cry
Oh my I didn't want to hurt you
I'm just a jealous guy

שני יהודים בשכונת הנובל 686602
לדעתי האפיזודה שאתה מתאר דוקא אופיינית ללנון כפי שאני קלטתי מדמותו לאורך השנים - פוץ, נרקסיסט מגלומן ובכלל בנאדם לא ממש נחמד לבריות.
ומגורים בבניין דקוטה באפר-ווסט-סייד במנהטן הם לא התמונה שנמצאת מתחת לערך ''צניעות בסיסית'' במילון שלי.
שני יהודים בשכונת הנובל 686609
אני מסכימה רק לגבי זה שהם היוו השלמה מצוינת אחד לשני.
שני יהודים בשכונת הנובל 686613
קודם כל תודה על האיזכור. כבר שכחתי כמה יצירתי הבחור היה. Another day נשמע כמו המשך קורותיה של הבחורה מShe's leaving home

במחצית הראשונה של שנות הששים היה רוקנרול שמח. הביטלס הביץ' בויס וכו' כתבו ושרו הרבה שירים שגם המילים וגם הלחן שלהם היו חיוביים.
בשנות השבעים והלאה כבר לא היה רוק שמח. נעלמה הסוגה ואיננה. מאז- אם אין בזה כאב זה לא רוק. השירים השמחים נשארו רק בפופ.
מקרטני מאז ומעולם כתב שירים שמחים, ופשוט לא נשאר לו מקום ברוק. במחצית הראשונה של שנות השבעים עם כנפיים הוא עוד עשה קצת רוק, אפילו ניסה להיות קודר עם שיר הנושא של "חייה ותן למות" אבל אחרי שהכריז על עצמאות בSilly Love Songs [Wikipedia] הוא הפסיק להתבייש ופשוט עשה פופ מתקתק. עם מייקל ג'קסון, עם סטיבי וונדר או לבד.

לנון המשיך לעשות רוק, והשתלב מצויין ברוק הכואב של שנות השבעים. האמת- הוא הוביל אותו. Mother הוא אם כל השירים האישיים הכואבים, כמעט עשור לפני שרוג'ר ווטרס סיפר על אמא שלו שעזרה לבנות חומה.

אז מקרטני "בגד" ברוק, וזכה לצוננים מן המבקרים, שתכל'ס רצו, כמוני, עוד ביטלס. גם אני לא מת על הפופ שלו. המלודיות הנהדרות רק מזכירות את מה שכולנו מסכימים עליו- הם היוו השלמה מצוינת אחד לשני.
שני יהודים בשכונת הנובל 686616
אכן כך.
אולי כדאי להוסיף למה שכולנו מסכימים עליו, שגם ג'ורג' ורינגו היו שם.
שני יהודים בשכונת הנובל 686630
בגדול אני מסכים עם הניתוח שלך, אבל אני חושב שזה קצת מוגזם לטעון ש"בשנות השבעים והלאה כבר לא היה רוק שמח. נעלמה הסוגה ואיננה". הרבה זמרים ולהקות המשיכו ליצור שירי רוק (או בוא נקרא לזה "שירי לא פופ") עם מילים ומוזיקה "פיל גוד" גם בשנות השבעים וגם יותר מאוחר. ללנון עצמו היה את Whatever Gets You Thru The Night, למשל. עוד כמה שירים שעולים לי לראש, ככה בשלוף: crazy little thing called love של קווין, You May Be Right של בילי ג'ואל, The Long Run של האיגלז, ו- What's Your Name של לינרד סקינר הי"ד. עם קצת מאמץ אפשר אפילו להכניס את Rock and Roll של לד זפלין.
שני יהודים בשכונת הנובל 686649
ואולי גם עוד שירים של רוק דרומי מבית מדרשם של האלמן ברדרס והבאנד, sweet home Alabama גם של לינארד, ו - הימור פרוע - גרייטפול דד?
גם האופניים של קווין בכיוון.
שני יהודים בשכונת הנובל 686658
בקטגוריית הלא רוק נראה שמדנס עשתה הכי שמח.
שני יהודים בשכונת הנובל 686665
נכון. אחרי שאמרת מייד חשבתי על פליטווד מק Don't stop וקווין We are the Champions. ובמחשבה שניה מצאתי אפילו עוד יותר אפביט - ELO Shine A Little Love

אם כך במחצית הראשונה של שנות ה 70' היה עדיין לא מעט רוק שמח אבל הגל הקודר, הכואב והמורבידי כבר הלך והתגבר. במחצית השניה של שנות ה 70' הכאב כבר די השתלט על הז'אנר: הפאנק, הפרוג, הגלאם וההבי מאטל- כולם כבר שרו על כאב.
משנות השמונים והלאה אני חושב שיהיה הרבה יותר קשה למצוא רוק שמח‏1, ואז באמת מקרטני עבר לפופ ונשאר שם.

___________

1 אני מאתגר אותך- בשנות השמונים עוד מצאתי כמה: אחד אופטימי, שתמיד אהבתי, וגם שני ואיך שכחתי את וואם! וגם זה נחשב לדעתי. אבל כל שאר הלחנים האפביט שמצאתי משנות השמונים היו עם מלים של מבוכה וכשלון או למרבה הפתעתי מחאה.
משנות התשעים פשוט אין לי כלום.
שני יהודים בשכונת הנובל 686678
מבציר שנות השמונים פספסנו שנינו את Twisting by the pool של דייר סטרייטס. קלאסי.

רוצה שנות התשעים? קבל את It ain't over till it's over של לני קרביץ ואת Bad love של קלפטון. והנה ממש מהשבוע האחרון: I Can't Stop Thinking About You מהאלבום הטרי-טרי של סטינג.

אבל אין מה להגיד, המגמה שהצבעת עליה נכונה. הרוק של שנות התשעים הוא הרבה יותר קדורני ומתייסר מהרוק של העשורים הקודמים. אחרי שנות התשעים כבר היה הרבה פחות רוק. מישהו ששנינו מכירים כתב על זה פעם מאמר שלם.

(ולמה הזכרת את וואם, סינדי לאופר ואת א-הא? חשבתי שאנחנו משחקים ב"מצא שיר 'פיל גוד' לא-פופי של זמר / להקת רוק".)
שני יהודים בשכונת הנובל 686681
וואלה. סחתיין על סטינג, אבל לני קרביץ הוא אנכרוניזם.

(וואם והשאר כי זה הכי טוב שמצאתי, אבל עכשיו יש לי יותר טוב, ואפילו הם הפכו מלנכוליים בשנות ה 90 עם אלבום החתונה)
שני יהודים בשכונת הנובל 686685
אם הולכים על פופ מיינסטרימי אז יש מלא, לא? "פיל גוד" זה כמעט ההגדרה של פופ. אני זורק כמה שמות: ג'סטין ביבר, בקסטריט בויז, ברונו מרס, בריטני ספירס, מריה קארי, כריסטינה אגילרה ...
שני יהודים בשכונת הנובל 686688
איכשהו דוראן דוראן מעולם לא נתפסו אצלי כפופ מיינסטרימי. אולי טעיתי, אחרי הכל התסרוקות היו צריכות להיות רמז מספיק חזק.
שני יהודים בשכונת הנובל 686692
אם כבר דייר סטרייטס, יש להזכיר את Walk of Life, וכבונוס לדעתי חלק מהצילומים בקליפ הם מההופעות בישראל, החזרה ליד הטרשים עשויה בקלות להיות בריכת הסולטן.
שני יהודים בשכונת הנובל 686694
לגמרי בריכת הסולטן! רואים גם את החומות של העיר העתיקה. איזה צחוקים.
גיטריסט יהודי בירושלים 686698
סולטני הסווינג או לא, הה?!
גיטריסט יהודי בירושלים 686701
הם משלו גם בוואקמן .
הרבה מחברי ששרופים על הלהקה הזאת לא זכרו את השיר הזה.
גיטריסט יהודי בירושלים 686702
איך אפשר לא לזכור, הוא חלק מהאלבום הנפלא Making movies. מעריצים שרופים שומעים אלבומים, לא שירים נפרדים (בטח כאלה שגדלו בשבעים-שמונים).
דווקא מעניין לציין כמה Twisting by the pool הוא לא אופייני לסגנון של הלהקה, ואכן הוא יצא כתקליטון/בי-סייד של Two young lovers והוא כחלק מאלבום. השני דוקא נכנס לרפרטואר ההופעות, אבל הראשון לא, אולי בגלל זה.
עם כל הכיף שבו, מי שזה השיר הראשון ששמע של דייר סטרייטס - פלוס הקליפ הכרל כך אייטיזי - קשה יהיה לו להבין מה גדולתה של הלהקה מול עשרות להקות אייטיז מקפצות גם הן.
גיטריסט יהודי בירושלים 686705
הלהקה היחידה שמצליחה להחזיר אותי אחורה מבלי לפצוע. ומארק מזדקן לו בשלווה ולא מוכן לוותר.
שני יהודים בשכונת הנובל 686700
סטינג אגב, מיותר להזכיר, התחיל עם פוליס, והסגנון שלהם כולו ייצר שירי פיל גוד ברצף, לא? כל דבר שאת עושה זה קסם, אל תעמדי כל כך קרוב וכן הלאה. קשה לומר שאצלו זאת חריגה מהנורמה.
שני יהודים בשכונת הנובל 686703
כן, בהחלט, לפוליס היו המון שירי פיל גוד (אבל לא רק; ע"ע every breath, synchronicity). מעניין שסטינג חוזר לסגנון הרוק הבסיסי הזה. או שמא הוא כבר חזר לפני כמה שנים ואני לא מעודכן?
שני יהודים בשכונת הנובל 686715
אל תשאל אותי, אני הפסקתי לעקוב אחריו לפני עשרים שנה בערך.
שני זקנים ושפם אחד 686732
רק לראות את שלישית ZZ עושה את התנועה ככה עם היד מעלה חיוך מאוזן לאוזן. שירים (וקליפים קצת dated) כמו Gimme All Your Lovin' ואחרים, שלא לשכוח כמובן את Legs.
שני יהודים בשכונת הנובל 686695
__________
ואם כבר אייטיז - אין כמו שמחה וששון אוסטרלית שם למטה. השיר הזה, בטח יחד עם הקליפ המטורלל‏1 והעולץ הזה, הוא מהמשמחים ביותר בכל עשור שהוא.

1 וואו, לפי הקליפ הזה החומרים הטובים לא נגמרו בסבנטיז.
שני יהודים בשכונת הנובל 686721
תמיד מתחבר לי עם שיר כייפי אחר על מסע מטורלל: https://www.youtube.com/watch?v=fUNTk5xsxk4
שני יהודים בשכונת הנובל 686722
אוי אברוך, הקליפ הזה לא שרד היטב - נראה די נורא היום.
שני יהודים בשכונת הנובל 686667
בילי ג'ואל התחיל דווקא כמין נביא זעם של האורבניות המנוכרת של שנות השבעים, וקיבל המון הערכה על זה. My Life הוא שיר שתפס תקופה בצורה נוקבת. אני חושבת שמעיין יצירתו לא הידלדל אבל הזעם פחת, ולכן ירד לשירים שמחים, ובסוף לגוספל שחיסל אותו סופית כאמן שיש לו מה לומר.

(ודווקא River of Dreams מאוד אהוב עלי, וגם For the longest time, אבל אני כאמור לא מחסידי התפיסה "לא זעם לא קונה").
שני יהודים בשכונת הנובל 686679
אפרופו בילי ג'ואל: אני נמצא השנה בבוסטון, ואחת המשימות שהצבתי לעצמי לשנה הזו היא לראות הופעות של כמה מוזיקאים שפספסתי אותם כשהיתה לי הזדמנות. התבאסתי לגלות שלסטיווי וונדר ולפול מקרטני אין אף הופעה באופק, ושכל ההופעות המתוכננות כרגע של פול סיימון הן באירופה (אותו דווקא ראיתי פעם בהופעה, עם גרפונקל, אבל אני צריך תיקון לחווייה המאכזבת ההיא). אז למה לא בילי ג'ואל? הוא לא מהקליבר שלהם, לטעמי, אבל עדיין אחלה, ואני יודע שהוא מופיע די בקביעות בניו יורק, לשם כבר נסעתי פעמיים בחודש האחרון רק בשביל הופעה. מה שלא ידעתי זה שרוב ההופעות שלו בניו יורק הן סולד אאוט חודשים מראש, ושב-stubhub, כרטיס למקום לא-משהו עולה באיזור 500 דולר, וכרטיס למקום טוב יכול להגיע ליותר מאלף. בינתיים אני מתאפק.

(אני חוסך מהקהל את ה-wish list הג'אזי שלי.)
שני יהודים בשכונת הנובל 686687
500-1000 דולר זה המון. כמה עולה (או היה יכול לעלות) כרטיס למקרטני אם כך?
שני יהודים בשכונת הנובל 686689
אני ראיתי את מקרטני בבוסטון לפני שנים ספורות, נדמה לי שבסביבות 100-150 דולר אפשר היה למצוא מקומות, גם אם לא בשורות הראשונות.
שני יהודים בשכונת הנובל 686666
אז אפשר ללכת עוד יותר אחורה: השורשים של הרוק כולו הם הרי בלוז וגוספל. ואלה שני הענפים שמורידים או מרוממים בהתאמה, לכן, אפשר לקרוא להם לנון ומקרטני, גם כן בהתאמה. האחד מדגיש את הכאב, מתחפר פנימה - השני שואף לגבהים, לדבקות. הייתי מרחיבה ומקשטת אבל יש לי המון עבודה והבנתם, נכון?
שני יהודים בשכונת הנובל 686668
נפלא.
שני יהודים בשכונת הנובל 708903
הופתעתי לגלות שבמצעד שנות השבעים של גלגלץ, בלי להתייחס לפייבוריטים האישיים שלי, מקרטני נעדר לחלוטין. טוב, לא לחלוטין, כי שיר שלו היה במקום הראשון (וגם במקום ה 99), אבל אני חושב שזה פאול כי הביטלס שייכים לשנות הששים. הרי האלבום הוקלט בתחילת 69' (לפני Abbey Road).

עוד נעדר- סטיבי וונדר. אם לא As, שהקאבר שלו נשאר יותר חקוק בזכרון הקולקטיבי מהמקור‏1 אז לפחות Another Star. דיברנו על להרים בפתיל הזה...

עוד כמה אנקדוטות-
ראיתי ברשימה את Mandy אבל הוא היה של בארי מנילו. אני חשבתי על I'm Mandy, fly me של 10cc ואז נחתה עלי ההבנה ששלשה שירים שמאוד אהבתי בזמן אמת היו של אותה להקה ולא ידעתי אז. השניים האחרים היו כמובן Dreadlock holiday ו I'm not in love (שכן נכנס למצעד)
ייצוג יתר לקווין ואלטון ג'ון, בגלל הסרטים כמובן (לא שלרפסודיה בוהמית לא מגיע, הוא גם בשלישיה המובילה הפרטית שלי). רק שיר אחד של ELO, וגם הוא בגלל הסרט. ואיפה סופרטרמפ לכל הרוחות?

__________
1 שלא לדבר על Passtime Paradise :)
שני יהודים בשכונת הנובל 708908
מסכים, זה מחדל חמור שאף שיר של פול מקרטני, וינגז או סופרטרמפ לא נכנס, בזמן שפסולת מוזיקלית כמו I Can Boogie ו-Daddy Cool כן נכנסה.

שיר אחד של סטיווי וונדר דווקא כן מופיע ברשימה - Isn't She Lovely. מצד אחד אני מופתע ואף מתקומם כנגד ההתעלמות הזאת, אבל מצד שני אני קצת שמח לאידו, כי אני עדיין מחומם עליו אחרי ההופעה הזוועתית שהוא נתן בדבלין לפני חודשיים. הוא ממש שבר לי שם את הלב (וחורר לי את הכיס). ואריק - איזה קאבר "חקוק בזיכרון הקולקטיבי" יש ל-As? בזיכרון שלי לא חקוק שום קאבר כזה.

גם אני לא ידעתי עד לא מזמן ש-Dreadlock Holiday ו- I'm Not in Love הם של אותה להקה, אבל האסימון נפל בשנה שעברה, בהופעה של ה-Ringo Starr All-Stars, שם השתתף גרהם גולדמן מ-‏10cc ששר את שני השירים.
שני יהודים בשכונת הנובל 708914
מה זאת אומרת- ג'ורג' מייקל ומארי J בלייג' ב 1999, נטחן בערוצי המוזיקה והגיע גבוה בטבלאות (הופץ רק מחוץ לארה"ב).

לי אין בעיה שיכניסו את I Can Boogie , בוני אם (את הביצוע שלהם ל Sunny מאוד אהבתי בזמנו) בארי מנילו וכמה אבבא שהם רוצים. כמו שאמרתי, זה לא עניין של טעם האישי. מקרטני תמיד היה פופולרי. בטח אם היה נכנס זה היה עם שיר הנושא של ג'יימס בונד.
כנראה שהרשימה לבחור ממנה היתה די מוגבלת, אחרת נראה לי שהמצביעים לא היו שוכחים להיט ענק כמו Porque Te Vas

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים