בתשובה לאיילת בועזסון, 06/05/02 22:02
להשתפר במה ? 68853
1. המחקר עוסק במושג "משחקי מחשב" ולכן המושג (כדי שיהיה מוגדר היטב) צריך לדבר על משחקי מחשב בהכללה ולא על משחקי מחשב מאוד ספציפיים, בעלי אופי מאוד ספציפי. אחרת התוצאות מדברות על השפעות משחקים ספציפיים אלו, על הילדים, בלבד. (והראתי שהמקשר בין המשחקים האלימים האמורים הוא לאו דווקא האופי האלים שלהם)

2. שוב, לא במחקר הספציפי עסקתי כאשר דיברתי על מגמתיות. יש פשוט דעות אישיות שהוצגו כסקירת מציאות עובדתית, במאמר, ללא ביסוס (נזק לנהיגה למשל).

3. משחקים, בהם מצויה אלימות, אשר לא שמים דגש על מהירות תגובתו של השחקן אלא על אסטרטגיה, טקטיקה, מחשבה ותכנון. אשמח לתת דוגמאות ספציפיות.

4. רוצה שמות של מבוגרים בעלי רשיון שמשחקים דרך קבע בקארמגדון ונוהגים בצורה זהה לזו שהם נהגו קודם לכן?

5. :-)
אם ממש תשתדל, בסוף ילך לך 68856
1. המחקר עוסק במשחקי מחשב שהוגדרו כאלימים. את הגדרת האלימות פירטתי באחת מהודעותי הקודמות. בנוסף, רק צוין כי אותם משחקים כוללים אלמנטים אלימים ללא פירוט מה בהם הוא הגורם לאגרסיביות אם בכלל.

2. לצערי, ישנם גם משפטי קישור במחקר ולא רק ציטוטים מתודולוגיים.

3. אני מתכוונת לפעולה האלימה עצמה. הרי לא תיתכנה בעיטות בהילוך איטי. בכלל זה גם משחקי אסטרטגיה. אל תציע, הדגם.

4. כמובן שלא התכוונתי באופן גורף לכל המבוגרים באשר הם. חוץ מזה, מי קבע שקודם לכן נהיגתם היתה בטוחה?

5. חייך עכשיו כי מחר נמות.
אם ממש תשתדל, בסוף ילך לך 68887
3. נגיד, קומנד & קונקר: את מכשירה כל מיני חיילים ואז שולחת אותם למותם למשימות התאבדות (אתם רואים את התותח הזה שם? לכו ותירו עליו, למרות שהוא יורה עליכם חזרה. אחרי שני משלוחי תגבורת, וכ-‏20 הרוגים, תצליחו. נו פרובלם!), לחלופין, אם את משחקת את ה"רעים" (NOD), את יכולה אפילו (רחמנא ליצלן!) לדרוס חיילים של האוייב (הטובים!). צחוק הגורל: בתחילת Renegade, בו את משחקת חייל קומנדו של GDI (הטובים), מדריכים אותך כיצד לדרוס חיילי אוייב (ושלך, אם את לא נזהרת...) עם טנק, בגוף ראשון...
אבל עזבי רנגייד - ק&ק המקורי (או חולית2, לצורך העניין), משחק האסטרטגיה - אלים או לא?
אם ממש תשתדל, בסוף ילך לך 68893
כן.
וואלה, לא חשבתי על דיון כעל דוגמא לאלימות איטית. למרות שאני מסתייגת מהעניין משום שבמשחקי האסטרטגיה הילד צריך *להבין* את משמעות המונח "הרג" ולמעשה הוא פועל מכנית בעוד שבמשחקים האחרים המראות והקולות מוגשים לו על מגש של דם.
אם ממש תשתדל, בסוף ילך לך 68900
נסי לדרוס פעם חייל עם טנק. צליל הקווטץ' וזעקת השבר - אין לטעות בהם.

אגב, מה עם קטעי הוידאו שבין קטעי המשחק? פעמים רבות הם מאוד אלימים, גם בקומנד & קונקר.
אם ממש תשתדל, בסוף ילך לך 68924
"שבמשחקי האסטרטגיה הילד צריך *להבין* את משמעות המונח "הרג" "
וזה מנטרל את ההשפעה השלילית? למה ?

"שבמשחקים האחרים המראות והקולות מוגשים לו על מגש של דם."
הערה שאולי רלונטית ללפני שנה שנתיים. היום ניתן לעשות זום אל תוך המתרחש בשדה הקרב, גם במשחקי אסטרטגיה.

עדיין לא הבנתי מדוע משחק עכשוי בו רואים את ראשה הניתז של הדמות מעורר אלימות יותר ממשחק מלפני 10 שנים בו נכתב לשחקן בחלון טקסט: "מפקד המחלקה הועף באוויר, רסיסי מתכת מהולים בדם עפו לכל עבר. ראשו המגואל בדם התגלגל אל עבר רגלי פקודיו המבועתים".
אם ממש תשתדל, בסוף ילך לך 68926
הרפתקאת טקסט? לפני עשור? איפה אתה חי? כ-‏92 אפילו סיירה כבר עברו לממשק גרפי...

נסה שני עשורים, ואולי תתקרב יותר למציאות (למרות שגם ב-‏82 כבר היו הרפתקאות גרפיות. קינג'ז קווסט הראשון יצא ב-‏81'.
אם ממש תשתדל, בסוף ילך לך 68936
מי אמר הרפתקאת טקסט?
ב-‏92, גם במשחקים גרפיים מתואר המתרחש לפעמים בתוך חלון טקסט. גם סיירה נהגו כך. ישנם משחקים שלא תיארו אלימות באופן גרפי אלא עשו זאת ע"י טקסטים, למרות קיומו של מנוע גרפי במשחק.

דרך אגב, גם היום קיימים משחקים המשלבים טקסט במנוע הגרפי. ראה ערך : Morrowind. הטקסטים מכילים פעמים רבות תאורי אלימות "גרפיים" הרבה יותר מאשר המנוע הגרפי עצמו.

אבל נגיד שהתיקון חשוב ועקרוני:
עדיין לא הבנתי מדוע משחק עכשוי בו רואים את ראשה הניתז של הדמות מעורר אלימות יותר ממשחק מלפני 20 שנה בו נכתב לשחקן בחלון טקסט: "מפקד המחלקה הועף באוויר, רסיסי מתכת מהולים בדם עפו לכל עבר. ראשו המגואל בדם התגלגל אל עבר רגלי פקודיו המבועתים".
אם ממש תשתדל, בסוף ילך לך 68947
אני מתחילה לשים לב לדפוס (אללי). בכל הודעה שלך שמגיבה להודעה שלי אתה משום מה יוצא מנקודת הנחה שאני מתייחסת לניטרול או לעוררות של השפעה שלילית. ולא כך היא! דפוס נוסף הוא שאתה גורם לי לחזור על דברים שכבר כתבתי שוב ושוב ושוב והאמת? הדברים שאני כותבת, מתחילים להימאס עלי. עד כאן טרוניות.
התוצאות שבידי הראו באופן חד משמעי כי אין כל קשר בין עיסוק במשחקים אלימים ובין התנהגות אגרסיבית של ילדים.
פרט לכך, ההבנה של הדברים מתמונה או מטקסט היא שונה. על מנת לפשט את הדברים חשוב על ההבדל שבין קריאת שעון אנלוגי לעומת דיגיטלי.
כשבטקסט עסקינן (דיגיטלי) אנחנו צריכים לשים לב למילים ובמקביל להפעיל את הדמיון על מנת ליצור לנו תמונה מוחשית של הדברים ולהבין את כוונתם.
לעומת זאת, כשמדובר בתמונה (אנלוגי) מספיק לנו לראות את התבנית הכללית של המחוגים כדי לדעת מה השעה. זו הסיבה שהטלוויזיה כן משפיעה על ילדים (מבחינת תרבות צריכה למשל ולאו דוקא מבחינת אלימות). היא זמינה, פשוטה ונקלטת.
נקודה למחשבה: ואם הילד לא יודע מה זה מגואל ומבועתים?
אם ממש תשתדלי, תהיי עקבית 68990
יופי שאת מתחילה לשים לב לדפוס. אני מעדיף להמשיך לעסוק בנושא הדיון ולא בביקורת סגנון הדדית. חזירה עצמית היא בחירתך ולא נובעת משאלותי.

"התוצאות שבידי הראו באופן חד משמעי כי אין כל קשר בין עיסוק במשחקים אלימים ובין התנהגות אגרסיבית של ילדים."
אני לא מתוכח עם תוצאות אלו (כבר אמרתי את זה לא?) אלא עם *הדעה* שאומרת שיש קשר בין משחקי מחשב אלימים להתנהגות אגרסיבית/אלימה בילדים. אם את *לא* מחזיקה בדעה כזאת אז אנחנו מסכימים והכל בא אל מקומו בשלום ואפשר להתעלם מהמשך ההודעה. אם את *כן* מחזיקה בדעה כזאת אז את לא עקבית ואני לא מבין על מה הטרוניות.

כמובן שההבנה מטקסט ומתמונה היא שונה. לא אמרתי אחרת. שאלתי למה ההבדל המהותי ביניהם יציב את התמונה האלימה כמעוררת אלימות יותר מהטקסט האלים.

לגבי הזמינות, הפשטות והנקלטות (גם את זה כבר אמרתי):
אז הילד לא יודע מה זה מגואל ומבועתים, הוא ילמד, האם זה תשובה רצינית לשאלה ? הרי יכולתי לשאול אותה ע"י מילים פשוטות יותר שמובנות לכל ילד בן 10 ולו המאותגר ביותר.

בגלל חוסר העקביות... אני לא מבין למה את מנסה לבסס שהמשחק הגראפי יותר מעורר אלימות יותר מאשר המשחק הטקסטואלי יותר אם את אמרת :
"כי אין כל קשר בין עיסוק במשחקים אלימים ובין התנהגות אגרסיבית של ילדים".
אתה קורא לי חזירה? 69011
אני לא מחזיקה בדעה כזאת.
ובא לציון גואל.
(זה אומר שעכשיו לא תגיב יותר?)

ותתפלא אגב, עד כמה התשובה שנתתי לך בנוגע לטרמינולוגיה היא רצינית ואמיתית.
תן לילד דובר עברית, שחקן מוכשר ככל שיהיה להתמודד עם משחק דובר אנגלית, ותראה איך הזעזוע שלו פוחת (תן לשחקנית גרועה כמוני אך דוברת אנגלית להתמודד עם השפה הנוראה של אליס ותראה אותי לוקחת קורס אנגלית למתחילים)
את קוראת לי ציון ? 69032
לא מחזיקה בדעה זאת? אז אנו מסכימים, אין קשר.(לא אגיב יותר *לך* בנקודה זאת, אלא אם תשני את דעתך).
האם את גם לא מחזיקה בדעה שמשחקי נהיגה פרועים גורמים לנהיגה פרועה במציאות?

אני אכן מתפלא. השאלה היתה שאלה השוואתית בין טקסט לבין תמונה ולא עסקה בהשוואה בין טקסט אחד בעל טרמינולוגיה A לבין טקסט אחר בעל טרמינולוגיה B. כמובן שלטקסטים ברמה שונה יש השפעה שונה על פי רמת קריאתו של הקורא.

אשאל את השאלה שוב, אך מכיוון שאין את מחזיקה בדעה שיש קשר בין אלימות במשחקים לבין אלימות בילדים השאלה מופנית רק כלפי אלה שכן מחזיקים בדעה זאת.

עדיין לא הבנתי מדוע משחק עכשוי בו רואים את ראשה הניתז של הדמות מעורר אלימות יותר ממשחק מלפני 20 שנה בו נכתב לשחקן בחלון טקסט: "המפקד הועף באוויר, מתכת ודם עפו לכל הכיוונים. ראשו האדום מדם וה"מזה מגעיל" התגלגל לכיוון רגלי חבריו המפוחדים".
ובזאת יסתם הגולל על יחסינו? 69037
אני כן מחזיקה בדיעה שמבוגרים נוטים להיות מושפעים ממשחקים.
באשר לדוגמא הספציפית של קארמגדון - מדובר כמובן במבוגרים אחראים המחזיקים ברשיון נהיגה. לדעתי, הצורך לפרוק עול ולהיות פחות אחראים לרגע קוסם להם.
יחסינו? זה רק דיון בפורום... 69050
אם הדיון עמי גורם לך סבל, את יכולה פשוט להפסיק לענות (או לקחת הפסקה). אני אישית לא מיחס לדיון כל ערך רגשי ופרסונלי וסיבת תגובותי הן בגלל שהנושא מאוד מעניין ובגלל שגם לי יש דעות. אני אישית דווקא נהנתי ממאמרך (שכתוב מצוין) ונושאו המרענן (לאחר התקפת הדיונים הפוליטיים האחרונה).

לא הבנתי למה את כן מחזיקה בדעה שמשחקים כמו קרמגדון פוגעים בנהיגתם של מבוגרים אבל משחקים אלימים לא משפיעים על אלימות בקרב ילדים. האם מבוגרים מושפעים בקלות רבה יותר מילדים ?

האם דעתך היא (בהנחה שהנהגים המדוברים שיחקו במשחק):
א. יש נהג המושפע לרעה מקרמגדון.
ב. יש נהגים ספורים המושפעים לרעה מקרמגדון.
ג. יש מספר לא קטן של נהגים המושפעים לרעה מקרמגדון.
ד. יש מספר ממש לא קטן של נהגים המושפעים לרעה מקרמגדון, זוהי בעיה, אך עדיין הרוב לא ניזוק.
ה. רוב הנהגים המשחקים בקרמגדון מושפעים לרעה והדבר פוגע בנהיגתם, המשחק הוא נזק סביבתי של ממש.
יש תגובות שהן כמו נזק סביבתי 69054
נכון 69059
כמו תגובות של איילים אלמוניים פחדנים אשר נשמעות כאילו נלקחו מפורום בוואלה.
ברוך השם השתתקת סוף סוף 69126
YAWN 69138
זו היתה מליצה, אל תתרגש. 69058
נהפוך הוא. אני מאותגרת (ויש שיאמרו יתר על המידה). בכל אופן, חנופה תמיד עוזרת :).

הואיל ואין ו. כל התשובות נכונות. אני בוחרת בתשובה ב' עם נטיה לחלקה האחרון של תשובה ה'.

לדעתי (שבמקרה זה אינה מבוססת מחקרית), מבוגרים וילדים מקבלים חוויות משחק בצורה שונה משום ראיית העולם השונה וה"ותיקה" יותר. כך, לדעתי, מבוגרים עלולים להתייחס ביתר קלות ראש לדברים מאשר ילדים.
מליצות זה דבר מרגש. 69061
"בתשובה ב' עם נטיה לחלקה האחרון של תשובה ה"'
משהו כזה ?
יש נהגים ספורים המושפעים לרעה מקרמגדון והדבר חמור מספיק בשביל להכריז עליו כ"אסון סביבתי".

מהו האחוז (בערך) מכלל השחקנים^נהגים אשר יחשב על ידך כ"ספורים"?

את מוכנה להרחיב על הפסקה האחרונה* ("מבוגרים וילדים...")? זה נשמע כמו משהו שאני אמרתי בדיון אחר.

--------------------------------------------------

*אם זה נכון, אולי בעתיד יהיו לייבלים על משחקים אשר עליהם יהיה כתוב : "משחק לילדים בלבד, גילאים 18 ומטה, לא מומלץ למבוגרים ללא השגחת ילדיהם".
מליצות זה דבר מרגש. 69062
בדיוק כזה.
אין לי תשובה באחוזים. מספיקים שניים שנמצאים לידי.

מה שבעיני ילדים יתפס כחוויה חדשה ולא שגרתית, יתפס בעיני המבוגרים כדבר מוכר, בנאלי ובנימת ''לי זה לא יקרה''.
יותר יותר 69067
"אני לא מבין למה את מנסה לבסס שהמשחק הגראפי יותר מעורר אלימות יותר מאשר המשחק הטקסטואלי יותר אם את"

:) *יותר* מדי פעמים. סליחה.
שאלה אחרת: 68962
עד כמה ילדים (וגם מבוגרים שמשחקים במישחקי מחשב...) יודעים להפריד בין המציאות לבין מישחק מחשב או סרט אקשן? מהנסיון שלי אני מעריך שתוצאות של מחקר כזה יהיו די חד משמעיות.
פעם ילדים היו משחקים תופסת או "הנדזאפ", היום הם משחקים במחשב. כמו שהיו כללים ברורים ב"הנדזאפ", יש כללים ברורים למישחקי מחשב וילדים מבינים את זה יפה מאוד. זו לענ"ד הסיבה העיקרית לתוצאות של המחקר הזה.

כל גיימר יגיד לכם שהחוויה האולטימטיבית במישחק מחשב היא לשחק נגד יריבים אנושיים, משום שיריב אנושי הוא הרבה פחות צפוי מ"בוט" ומשום שהרבה יותר כיף לנצח יריב אמיתי (תיבדקו למשל איזה מישחקים הכי נימכרים לפלייסטיישן ותגלו שהפופולריים ביותר הם מישחקי מכות כמו טקן או מישחקי מירוצים - משום שאלו מישחקים שבעיקרון נוצרו לשני שחקנים) . לי אין שום בעייה לקחת את האחיין שלי (בן 13) ל LAN party של קוויק3 או unreal tournament כי אני לא חושב שיש לו איזשהי בעייה להבדיל בין הדמויות הממוחשבות שאותן הוא מפוצץ עם משגר טילים, לבין האנשים האמיתיים איתם הוא מחליף חוויות מהמישחק תוך כדי לעיסת פיצה . מאוד פשוט.
אתה צודק. 69008
נו, אם יש לך נסיון, במה תועיל לך התגובה שלי?

ברקוביץ', אחד מחוקרי האגרסיביות המרכזיים ‏1 טוען כי בכל הנוגע להתייחסות למדיה, קיים הבדל בין ילדים משכבות נמוכות ובין ילדים משכבות גבוהות יותר . הראשונים, רואים את התקשורת כריאליסטית יותר ולפיכך התנהגותם מושפעת יותר. יחד עם זאת, עצם העובדה שמחשבים אישיים נמצאים בקרב ילדים ממעמד בינוני-גבוה יותר מאשר בקרב ילדים משכבות נמוכות יותר, מביאה לכך שהתנהגותם של ילדים אלה מושפעת פחות מהמשחקים. סברה נוספת היא שדווקא האינטראקטיביות, המאפשרת מעורבות של הילד במשחק, היא זו המובילה אותו כלפי הקתרזיס ולא כלפי העוררות ובזאת להחצנת אלימות מופחתת.

1 Berkowitz, L., 1993, aggression: It’s causes, consequences and control, p. 226

דווקא כן הועילה 69019
לא חשבתי על זה ... באמת ילדים משכבות נמוכות נוטים יותר לקבל סרטי אקשן מלאי דם ופיצוצים כמשהו מציאותי? עד כמה?

[בתגובה הקודמת ציינתי במפורש שאני *מעריך* מהניסיון שלי, שבוודאי אינו נחשב כמו מחקר מדעי, אבל מן הסתם זה עוזר לגבש עמדה. אז כמו שאת רואה, לא *חייבים* להיות ציניים]
דווקא כן הועילה 69035
בראש ובראשונה: התנצלות. לא התכוונתי לפגוע בנימה הצינית. אני שמחה על ההתעניינות.

ובנוגע לשאלתך: מתוך נסיון אישי (ומתוך תיאוריות רבות שקראתי בנושא), ילדים משכבות נמוכות הם בעלי משלב לשוני נמוך יותר שנקשר גם לראייה שונה של תמונת העולם (שאצלם היא יומיומית יותר). דוגמא לכך ניתן לראות בעובדה שכנופיות רחוב מורכבות על פי רוב דווקא בקרב המעמד הנמוך וכך מתנהל אורח חייהם. אם תמקד את השאלה, אוכל לענות בפירוט.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים