בתשובה להפונז, 17/01/17 15:28
יהי זכרו ברוך. 688827
שלושה רבעים, לפי התפיסה שלי, אבל עם backbeat של הסנר על הפעמה השלישית, דבר שהוא אכן די לא שגרתי.
יהי זכרו ברוך. 688834
סליחה על הבורות, זה די דומה, לא? קצת תלוי בכמה מהר אתה מחשב כל פעימה?
יהי זכרו ברוך. 688840
ממה שאני מכיר, כשאומרים 6/8 מתכוונים לחלוקה של 3 + 3, כשכל יחידה (מבין השש) היא יחסית קצרה. דוגמאות: Oh Darling1, We are the Champions, I guess that why they call it the blues.

להבדיל, ב-‏3/4 יש שלוש יחידות בכל תיבה, שכל אחת מהן ארוכה יחסית ולכן מוגדרת כרבע ולא כשמינית (למשל, הפתיחה והבית של רואים רחוק רואים שקוף). ברור שכל אחד משלושת הרבעים בתיבה כזו מכיל שתי שמיניות, כך שיש בה סך הכל שש שמיניות, אבל הן בחלוקה של 2 + 2 + 2, וזה כבר לא ה-‏6/8 המקובל. זה דומה לסיבה שבגללה יו יה הוא 4/4 ולא 8/8.

ב"השיכור" דנן של מאיר בנאי (שאגב, לא הכרתי עד התגובה של ברקת, אז תודה) כל תיבה מחולקת למיטב שמיעתי ל-‏3 יחידות ארוכות יחסית, ולכן כתבתי כפי שכתבתי. תחושת המשקל קצת מתערערת בגלל המיקום של מכת הסנר בכל תיבה, וזה יפה בעיניי.
____________
1. מתנצל על הביצוע הלא מקורי
יהי זכרו ברוך. 688849
תודה על ההסבר המפורט ומלא הדוגמאות. סוף סוף ההבדל הזה נשמע מובן ונהיר.
וטוב להיזכר גם בגיטרה של אילן וירצברג, איזה שיר יפה עם שמוליק קראוס.
ב''השיכור'', אגב, בסיום כל מעבר בין הבתים הוא מכניס עוד איזה הקשה שקצת שוברת את המשקל שוב.
יהי זכרו ברוך. 688865
תודה על התודות, גם לך וגם לאריק.

כן, בשיר של בנאי יש באמת טלטול ריתמי של התופים / קלידים / בס בין הבתים, אבל הוא רוכב על המשקל של ה-‏3/4, שפועם בשיר מההתחלה עד הסוף.

יש הרבה שירים שבמבט שטחי נשמעים 4/4 סטנדרטי, אבל בעצם כל רבע אצלם מחולק ל-‏3, ולא ל-‏2 או ל-‏4. דוגמאות: לידיה הלוהטת, All My Loving (תקשיבו לגיטרה של ג'ון), Baby Jane. למשקל של שירים כאלה היה אולי ראוי לקרוא 12/8, אבל בד"כ בתיווי כותבים 4/4, והחלוקה של כל רבע היא לשלַשה (טריולה, triplet). כל קטע סווינג הוא כזה, למשל Fly Me to the Moon.

מקרה מעניין הוא Take it to the Limit של האיגלז. בבסיס הוא 3/4, אבל אם מקשיבים לתופים, הסנר מכה בתחילת כל תיבה שנייה, כך שמחזור מסתיים כל שש פעמות, ולכן "נכון" יותר למזג כל שתי תיבות סמוכות ולקרוא למשקל 6/4. בנוסף, בדומה לשירים שהזכרתי בפסקה הקודמת, כל רבע מחולק ל-‏3, ולכן אפילו עוד יותר "נכון" יהיה לקרוא למשקל 18/8.
יהי זכרו ברוך. 688851
נהדר, תודה.
הדוגמאות שהבאת ל 6/8 הם שירים שפספסתי לגמרי את השלישיות הפנימיות שלהם כשניגנתי אותם בראש, במיוחד אלטון ג'ון, וכשנכנסתי לקישור הבנתי שיש בהם עושר נוסף והגרסה שנגנתי בראש היתה מאוד חיוורת ודלה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים