בתשובה לקוזמו, 26/04/17 0:23
עוד 3 פריטים 691955
1. המשמעות היא לא לממציא השם אלא לתקופה שבה הוא חי. כאמור מטרתו היתה לתת צידוק "מדעי" לשנאת היהודים הישנה. יהודי שהתנצר יכול לשנות את דתו אך לא את גזעו.
2. אחרי 1937 זה עדיין לפני מלה"ע II
3. "אל מוקטם" היה בתקופה ההיא עיתון פרו-בריטי (ויש שיגידו, "עיתון מטעם" הבריטים) שלא לומר פרו-קולוניאליסטי (מקור: "המזרח החדש" כרך א' חוברת 2 עמ' 112), עורכו הראשי היה קופטי, לא ערבי. להסתמך עליו בתור ראי של דעת הקהל המצרית זה כמו להסתמך על "הארץ" בתור ראי של דעת הקהל הישראלית.
4. אם כבר הזכרת את יהודי הקווקז, הרי גורלם רק מחזק את טענתי לפיה מלכתחילה מטרתו של היטלר לא היתה בהכרח השמדת היהודים אלא טיהורה של אירופה (ושל מה שהוא ראה בתור ה"ליבנסראום" הגרמני) מיהודים - ע"י גירוש ו/או השמדה. הקווקז היה בידיים גרמניות מתחילת 1942 ועד אמצע 1943 (כלומר אחרי קבלת ההחלטה על הפתרון הסופי) ואולם הפתרון הסופי לא הוחל עליהם (!). בתחילה מספר קטן יחסית של יהודים מהקווקז נרצחו (בשיטות שהיו מקובלות בתחילת המלחמה - ירי), אולם עד מהרה הוצאה פקודה ע"י הצבא שלא להרוג עוד יהודים בשטחי הקווקז, זאת באותה עת שבה מכונת ההשמדה באירופה עבדה במלוא הקיטור. אין הסבר אחר מלבד העובדה שהקווקז היה גם מחוץ לאירופה ול"ליבנסראום" הגרמני לפי חזונו של היטלר (לפחות בשני השלבים הראשונים) וגם מחוץ ל"ליבנסראום" הערבי לפי חזונו של חוסייני.
עוד 3 פריטים 691963
3. הקופטים הם נוצרים (ולא מוסלמים) אך ערבים. אני לא מכיר מספיק טוב את מצריים, אך בסוריה וישראל הנוצרים היו ממובילי התנועה הלאומים הערבית.

4. הגרמנים שלטו שם לכל היותר חצי שנה. הם כבשו חלקים מהקווקז באוגוסט 1942 ואף מאוחר מכך ונסוגו משם בסביבות ינואר 1943.
עוד 3 פריטים 691970
1. אני מציע לך ללמוד היסטוריה. תתחיל בערך "קופטים".
2. הנימוק שלך לא מחזיק מים. לנאצים הספיקו חודשיים וקצת כדי להשמיד יותר מחצי מליון יהודים הונגרים (זו בדיוק משמעותה של "תעשיית המוות"). ודרך אגב - גם שם חוסייני הכשיל תכניות שונות (למשל חילופי "שבויים" עם משפחות טמפלריות) שיכלו להצילם.
עוד 3 פריטים 692131
2. כן, אחרי 37' זה לפני 39' - אבל הדיון לא עסק במה קדם למה - אלא בשאלה מתי הנאצים התחילו לראות בערבים בני ברית למלחמה עתידית ולא כגזע נחות כפי שהם סברו עד אז . וטענתי הייתה ש החל מהשנים 36'/ 37' השינוי הזה התחיל ולפחות כלפי חוץ וזאת בהתייחס למדיניות הגזע שהנאצים התחילו ליישם ברייך .

מבחינת הערבים או ליתר דיוק המופתי ושות' אשר הובילו את הלאומנות הערבית הרעיון היה להחליף את הצמד החלש ' בריטניה/צרפת' בצמד המתלהם ' גרמניה/איטליה'. זה התחיל עוד בשנת 33' כשהמופתי ניסה ליצור קשרים עם גרמניה הנאצית כשהיטלר עלה לשלטון והנאצים דחו אותו. מן הסתם היטלר לא תכנן אז מהלכים משמעותיים במדיניות החוץ והוא העדיף להתעסק בנושאי פנים . המרד הערבי שפרץ ב36' יותר מרמז לגרמנים שיש להם בני ברית שיכולים לשתף איתם פעולה בעתיד שכן האויב של הערבים (בריטניה/צרפת/יהודים) הם האויבים של הגרמנים ומשכך הרי הם אמורים להיות ידידים.

הבריטים אשר נתנו אמון במופתי ובמשפחת חוסייני הבוגדנית מירושלים נלחצו מהמחשבה שהתעוררות ערבית לאומנית יכולה להתפשט ליתר האימפריה ובייחוד בהודו והציעו לו את כל הפיל מתוך מחשבה שהוא יסכים להשאיר ליהודים לפחות את החדק או את הזנב והוא סירב .גם 'הספר הלבן' אשר מנע מיהודי גרמניה לעלות לא"י,לא סיפק אותו. המופתי הימר על הסוס הנאצי ולא כהימור לא מושכל.

3. אל-מוקטם כאמור היה עיתון לא מפלגתי ועצמאי וזאת בדומה לעיתון אל אהראם . שני עיתונים אלו היו הנמכרים ביותר במצרים באותה תקופה וזאת למרות שהם היו בבעלות נוצרים. ההשוואה ל'הארץ' אולי יכולה להתקשר בהקשר האליטסטי ותו לא. והם הי חייבים להיות רווחים שכן הם היו עיתונים מסחריים לחלוטין. הם היו פרו בריטים מטבע מחשבתם - ובעצם את מי הם היו להעדיף במקום הבריטים שבאותה עת התחילו להעניק למצרים את הכלים לקראת העצמאות ?

אבל כמדומני שהדיון השתרבב ל'אל-מוקטם' בעקבות 'אל-אהרהם' וזאת בעקבות הקישור שהבאת שלפיו הנאצים אהבו את המוסלמים והערבים מהיום שבו היטלר ומוחמד נפגשו. הואיל וכבר הוברר שזה לא כך אז מתייתר לו הדיון בעניין העיתון הנ"ל , אבל אם כבר ,מעניינת היא העובדה מה עמד מאחורי מאמרי המערכת דאז כפי שציטטתי ואשר תמכו ביהודים - ' אם ממשלת הרייך סבורה כי היא תצליח להתגבר על היהדות או על הקתוליות ,הרי שהיא טועה טעות מרה והיא עוד עתידה לשלם מחיר יקר על כך' - . מעיון נוסף בספרו של גרשוני הבנתי גם מדוע. בעלי העיתון בהיותם מיעוט נוצרי במצרים הבינו שמיעוט אמור להגן על מיעוט , גם אם במקרה שלהם המיעוט האחר הוא יהודי , שכן אם הם יצדדו במדיניות הגזע של היטלר לא ירחק היום והמוסלמים במצריים יוקיעו את הגזע הנוצרי הנחות מול הגזע המוסלמי . גם כאן -לא מאהבת מרדכי היהודי אלא מפחד שנאתו של המן העיתון 'אל-מוקטם' נהפך לכאורה ל'ידיד היהוד'.

וזה מעלה שאלות לאור ההתרחשויות הפוליטיות באירופה בימים אלו - כאשר יהודים לפתע מצדדים במארין לה פאן משום שהיא תוקפת את המוסלמים או מפלגות ימין קיצוניות אשר יכולות בסיטואציות מסוימות להיות אנטישמיות אשר מקבלות גיבוי רק לאור העובדה שהם תוקפים מוסלמים . אמנם נכון - האיסלאם שונא אותנו שנאת מוות. והרבה איבדו את התמימות במילים הנבובות - סאלם וכו', אבל עדיין השאלה האם הכלל תקף גם כאן - האם האנטישמי הנוצרי אשר שונא את המוסלמי אשר שונא את היהודי - הוא ידיד היהודים ?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים