בתשובה לדב אנשלוביץ, 29/04/17 19:50
העתידנים ניבאו שגובה שכבת גללי הסוסים בכבישי 692326
זאת דווקא שאלה מעניינת, למה אין גלגלים בקרב בעלי החיים. לא שיש לי תשובה או אפילו השערה, אבל לומר "האבולוציה הגיעה לפתרון שהגיעה ואין יותר מה לומר" זה קצת תבוסתני. לאבולוציה היו אינספור הזדמנויות לנסות דברים, ואולי יש סיבה עמוקה למה פתרון מסוים לא נוסה או לא הגיע לבשלות; אם לא נשאל את השאלה אולי נחמיץ תשובה מעניינת.

(דווקא בצמחים יש משהו, בערך).
העתידנים ניבאו שגובה שכבת גללי הסוסים בכבישי 692327
יש שתי אפשרויות: עיקר הגוף הוא גלגל, או שהגלגל הוא חלק משני.

אם עיקר הגוף הוא גלגל: איך מתמרנים אותו? איך מתחילים להתגלגל? לא נראה לי מעשי.

אם יש לך גוף שכולל גם גלגל: איך בדיוק אתה מחבר אותו לשאר הגוף? אתה צרך מפרקים שמאפשרים תנועה חופשית ומהירה מאוד, סביב ציר שבתוכו יעברו כמה צינורות (עצבים, כלי דם או סתם נימיות של צמחים).

ומעבר לכך: לגלגל יש יתרונות ברורים רק איפה שיש מספיק משטחים. כל תעלה הכי קטנה תעצור אותו.
העתידנים ניבאו שגובה שכבת גללי הסוסים בכבישי 692329
בדיוק מה שהתכוונתי לכתוב (בסייפתך): נראה לי שבג'ונגלים, בביצות ובהרים הגלגל איננו יתרון, אולי להיפך.
הוא הרבה פחות ורסטילי ועמיד לשינויים בקרקע, במרקם ובזויות.
עד היום אני נזכר בקבוצת רוכבי האופניים המאד ספורטיביים שפגשנו לאורך הטרק באנאפורנה. ברובו המוחלט של הזמן האופניים נשאו על כתפיהם/הן, עד שהגיעו לראש איזה שביל במורד חלק מספיק כדי שיורידו אותם לרצפה, יטפסו עליהם וידוושו להנאתם עד לעמק. ומיד, הופ על הכתפיים במעלה, בנחל או במצוק, עד למדרון הבא.
בגלל התבנית הזאת פגשנו אותם כל כך הרבה פעמים - באותם קטעי רכיבה הם היו משיגים אותנו כהרף עין, וכעבור שעה היינו משיגים אותם כי לנו היו תרמילים קלים ולהם אופניים כבדים. וברור מעל לכל ספק שהם היו הרבה יותר כשירים וחזקים מאיתנו.
העתידנים ניבאו שגובה שכבת גללי הסוסים בכבישי 692343
אתה מזכיר לי סרטון היתולי שראיתי פעם שנקרא "רגע המצאת הגלגל". רואים שם שני בני אדם פרה היסטוריים (עם בגדי עור וזקנים פרה היסטוריים וכו") שמסתתים מאבן גדולה גלגל גדול, וכשהם מסיימים הם מניעים אותו ע"י כך שבמקום לגלגלו בכוון הנכון הם מגלגלים אותו בניצב, כלומר מרימים ומפילים אותו לסירוגין כשהם מלווים את מעשיהם בקולות פרה היסטוריים. נזכרתי בכך משום שכל כלי בנוי לייעוד מסוים. אם אתה רוצה ללכת בג'ונגל אין טעם שתסחב על כתפיך מטוס f16 כי הוא לא נועד לעזור לך לנוע בסבך. האופניים הם דווקא כלי שמדגים עם כמה המצאת הגלגל היא המצאה גדולה, שמשפרת באופן מאד מרשים את מהירות התנועה. אבל הם לא נועדו להעלות אדם בשיפועים גדולים. גם לי הייתה פעם חוויה דומה לשלך. בצעדי במעלה מסוים (על מדרכה) עקפתי רוכב אופניים מתנשם ומתנשף שנוסע בהילוך מאד נמוך. אבל בהמשך השיפוע התמתן ואז הוא עבר אותי. אני זרקתי לו: העברת הילוך, הא ? והוא ענה: הגיע הזמן. . . אני חושב שגם למשימות של תנועה בשטח קשה הפתרון הפשוט ביותר יהיה גלגלים ולא רגליים, אבל לא אופניים. הם לא נועדו לכך.
העתידנים ניבאו שגובה שכבת גללי הסוסים בכבישי 692342
היה פעם מכ"מ רוסי שבו האנטנה הייתה צמודה לקרונית ההפעלה והכל הסתובב ביחד כולל המפעילים. התכנון הזה בא ככל הנראה להתגבר על בעיית העברת האינפורמציה מחלק מסתובב לחלק קבוע‏1. אולי לאלוהים היו קשיים דומים.

1 אני מניח שהיום היו פותרים את הבעיה הזאת ע"י אמצעי אלחוטי כל שהוא כפי שהמקלדת שבה אני מקליד והעכבר לא מחוברים למחשב עם חוט, ולו היה למחשב חשק להסתובב המקלדת והעכבר לא היו מונעים ממנו מעשות זאת (אבל כבל המתח כן).
העתידנים ניבאו שגובה שכבת גללי הסוסים בכבישי 692344
גם בתקשורת קווית הבעיה הזאת פתורה כבר עשרות שנים. החלק המסתובב יושב על גימבל בשלושה צירים, וכבלי המתח והתקשורת עוברים דרך המרכז הנייח.
כדאי אולי להזכיר שכמעט כל מנוע חשמלי פשוט מכיל חלק מסתובב (דה) שעדיין מצליח לקבל זרם מהחלק הנייח. יש שם סוג של 'מברשת' ששומרת על מגע חשמלי בין שני החלקים גם בתנועה.
במנועים יותר חדשים יש פתרון שעוקף את זה, שנקרא, לא במפתיע 'brushless'.
העתידנים ניבאו שגובה שכבת גללי הסוסים בכבישי 692345
אנטנת מכ''מ מסתובבת ברצף מבלי לחזור, ולכן זה משהו שונה ממערכת מגומבלת. דוגמת המנוע החשמלי והמברשות מתאימה יותר. אני עצמי זוכר שבהיותי בתיכון בניתי מנוע חשמלי שבו על גבי ציר מעץ הדבקתי שני פיסות של ממברנת מתכת שלקחתי נדמה לי ממכסים של לבן תנובה. על גבי הממברנות החליקו קצות חוטי חשמל (אלה היו המברשות), וכיוון הזרם בתוך החלק המסתובב (הרוטור) שינה את כיוונו כל חצי סיבוב. את כל הדבר הזה חיברתי בטור למנורת שולחן, ואמי שהייתה הגורם המאשר במשפחה, הסכימה לכל העסק הזה בחשדנות רבה אחרי שהסברתי לה שזה קשור בלימודי הפיזיקה שלי בתיכון. הגצים שנראו במברשת בזמן הפעולה וריח החריכה לא נבאו טובות לגבי מערכת דומה שתעביר אינפורמציה, אבל כנראה טובים ממני הצליחו להתגבר על הבעיות.
העתידנים ניבאו שגובה שכבת גללי הסוסים בכבישי 692348
איך פועל \ נראה החלק החלופי במנוע ה- brushless?
העתידנים ניבאו שגובה שכבת גללי הסוסים בכבישי 692351
מגנטים קבועים בתוך הציר
העתידנים ניבאו שגובה שכבת גללי הסוסים בכבישי 692371
חן חן. https://www.youtube.com/watch?v=kI7s6IRpOHA
בקישור מנוע בן 100 שרלוונטי לדיון האנרגטי.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים