בתשובה לירדן ניר-בוכבינדר, 20/01/18 19:33
אז מה רע? 697207
לא ברור לי איך הסעיף הזה ייושם אם, למשל, איש עסקים שנמנעה ממנו הזכות האזרחית לתרום לפוליטיקאי ייצא במסע פרסום ''עצמאי'' לטובת אותו פוליטיקאי (למשל דרך עמותת ''אזרחים למען...''). הפוליטיקאי, כביכול, אינו חלק מהמשחק ואינו חייב דבר לאותו תורם, אבל המילה החשובה במשפט הקודם היא ''כביכול''.
אז מה רע? 697211
הבעיה של אנשי עסקים שתומכים בפוליטיקאים קיימת כבר כיום: נוני מוזס, שלדון אדלסון. לא חושב שהחוק הזה יוכל לשנות את המצב הזה.
אז מה רע? 697222
ברור שהיא קיימת, חשבתי שמטרת החוק החדש היא להילחם בה.
אז מה רע? 697223
אוקי, הרשה לי לדייק.. התכוונתי שהבעיה שאתה העלת - של אנשי עסקים שתומכים בפוליטיקאי באופן עקיף (לא דרך תרומה ישירה) - קיימת כבר היום. הדוגמאות שנתתי הן שתי דוגמאות בולטות. החוק באמת לא מטפל בזה, הוא רק מונע מסלול ישיר של תרומה ולחלוטין לא מונע מסלול עקיף.
יכול להיות שלחלק ניכר מחברי הכנסת, המימון הזה ( שהחוק מגדיר) יספיק. הוא כנראה לא יספיק למי שרוצה להתמקם במקום גבוה מאד במפלגה או לרוץ לראשות המפלגה. אותם פוליטיקאים כנראה ימשיכו להשתמש במסלול עקיף.
אז מה רע? 697224
החוק כן אוסר תמיכה לעמותות תומכות (המקבילות הישראליות ל־Super PACs). בפרט:

* עמותות קש מבחירות עברו שקבלו אזהרה ב־1996 וחקירה פלילית ב־1999.
* עמותת V15 קיבלה חוק כמעט על שמה בכנסת האחרונה. היא לא פעלה בעד מפלגה אחת אלא נגד מפלגה אחת.
* לעומת זאת ישראל היום הצליח להתחמק מפלילים בין השאר בגלל ההצהרה הישירה של נתניהו שאין שום קשר ביניהם.
* ידיעות אחרונות מקפיד לפזר את התמיכה שלו על פני מגוון פוליטיקאים, חלקם בליכוד.

לכן אני מסתייג מהניסוח שלך: החוק ממתן את התמיכה הלא ישירה אך כלל לא מונע אותה.
אז מה רע? 697258
אני חושב שהחוק, או לפחות רוחו, יגביהו את המקפצה שממנה יצטרכו להשתין הפוליטיקאי ואיש העסקים שיעשו את זה, וזה אולי דבר טוב. אבל אתה צודק, אני לא חושב שגובה המקפצה כבר משנה הרבה בתרבותנו הפוליטית, שבה כל מעשה שמחמת הספק מזוכה מפלילים כבר הופך את הפוליטיקאי לכשר למהדרין. זו תהיה עוד בדיחה עגומה על חשבוננו.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים