בתשובה להפונז, 01/04/18 19:01
רשתות נוירונים - AMA 698351
עם כל הכבוד ליכולת המניפולציה שהפוליטיקאים והביליונרים שמאחוריהם מפגינים היום, הפער בין היכולת שלהם לשחק בדעת הקהל לבין היכולת הפוטנציאלית של בינה מלאכותית לעשות זאת מגמד את הפער בין היכולת שלהם לשחק שחמט לבין היכולת של בינה מלאכותית לעשות זאת.

החשש שלי הוא מהבדל כמותי כ''כ גדול, שהוא הופך להבדל איכותי, שמאפשר לא ''מניפולציה'' אלא כמעט ''שליטה'', ולא ב-''המונים'' אלא בכמעט כולם. מערכת שתוכל לגרום לדב אנשלוביץ לתמוך במרץ ולארז לנדוור לאמץ את מצע הבית היהודי (ולשניהם לקנות המון קולה, כמובן).

אבל כאמור, זו ספקולציה מוחלטת, והיא לא ממש קשורה לכל שאר הדיונים כאן. אז לא ארחיב עוד על איך אני חושב שזה אפשרי.
רשתות נוירונים - AMA 698352
הבעיה שלי עם זה - למה שאלגוריתם הבינה המלאכותית של הליכוד יהיה חזק מזה של העבודה? יחסית למצב הנוכחי, בו ביבי הקוסם מסובב את כולם על האצבע, דוקא הגישה של כולם לאלגוריתמים כאלה היא סוג של דמוקרטיזציה של המניפולציה. באגע שלכולם יש את הכלים האלה, הרבה יותר קשה למניפולטור יחיד לקחת את כל הקופה.
רשתות נוירונים - AMA 698360
לפני כמה שנים נחשף שפייסבוק ערכה בחשאי ניסויים בהשפעה של חדשות על רגשות המשתמשים.
רשתות נוירונים - AMA 698363
ובאשר ל"לקחת את כל הקופה" - יש לנו דוגמה היסטורית אחרת לתהליך דומה: המסחר האלגוריתמי. שנראה לי שדי מדגים את הטענה שלי.
בטרם קיום המסחר האלגוריתמי, עיוותים והזדמנויות פז שנוצרו בשוק נוצלו על ידי בינות לא-מלאכותיות חדות עין וחושים כדי לגרוף הון ממסחר ולהפוך ל"גאון פיננסי" - המקבילה ל"קוסם פוליטי" מהתחום לעיל.
כיום האלגוריתמים האלה מזהים בחלקיקי שניות כל סטייה שכזו וסוגרים אותה מיד, מה שמקטין מאד את היכולת של סוחרים אנושיים בודדים לגרוף רווחים ממסחר ספקולטיבי (וגם אחר מן הסתם). וכך "הפסדנו"‏1 מאות גאונים-פיננסיים-של-המאה-‏20 שמסתובבים בינינו כאנשים פשוטים של המאה ה-‏21 שאולי מתפרנסים בכבוד אבל לא יותר מזה.

1 ואולי הרווחנו?‏2
2 למען ההסתייגות אומר שלמסחר האלגוריתמי יש יתרון מובנה שיטתי ובזוי - לא, לא המהירות שלו - שנותן לו פור לא הוגן כלפי שאר הסוחרים, שזה העמלות האפסיות שלו, בסדרי גודל מתחת לכל סוחר אחר. אבל על זה כבר התלוננתי כאן לא מעט וזה לא נושא הדיון.
רשתות נוירונים - AMA 698367
במסחר במטבעות דיגיטליים נפוץ מאד שימוש בבוטים שמייצרים המון הודעות סרק שנועדו להפיל בפח את המשקיעים (מהמרים?) הפשוטים. כך, האלגוריתמיקה יכולה לעקוב לא רק אחרי נתוני המסחר אלא גם אחרי ההפצה של ההודעות האוטומטיות (והרבה פעמיפ לא אמיתיות או מטעות) ולםי זה לנווט את הפעילות של מי ששולט במנגנונים האלה.
רשתות נוירונים - AMA 698413
החשש הוא לאו דווקא מזה שגוף אחד יקח את כל הקופה; עצם זה שאני נתון למניפולציות כאלה, גם אם הן בסוג של "תיקו" בין גורמים יריבים, הוא מטריד מאין כמוהו.
(אנלוגיה: בחשש הנושן, שלמדנו איכשהו לחיות איתו ואולי אינו כה כבד, שמפרסמים שוטפים לנו את המוח, לא מנחם אותי במיוחד אם פפסי וקוקה שוטפות את מוחי בשיווי משקל.)
רשתות נוירונים - AMA 698414
כן, אבל:
- במה זה שונה ממה שכבר קורה היום?
- בפוליטיקה למשל שטיפת מח הדדית קצת מבטלת את האפקט, מהסיבה הפשוטה שהמקרר שלך סובל בקבוק פפסי ליד בקבוק קולה אבל מעטפת ההצבעה שלך בקלפי לא.
רשתות נוירונים - AMA 698426
ההבדל מהיום הוא לא בהכרח הבדל קטגורי, אבל יכול להיות הבדל כמותי של סדר גודל, מבחינת מידת השליטה בי והמידה שזה מצמצם, במובן מסוים, את הערך שלי והרצון החופשי שלי. לפחות כך אני מבין את החשש של עומר.
רשתות נוירונים - AMA 698361
כדי לגרום לי לתמוך במרץ תצטרך המערכת לדעת לשנות את חוקי הטבע.
ואפרופו, חשבתי דווקא על בעיית הכיכר שהציג נדב בתגובה 698219 עניתי לו שכפי הנראה אם נחשוב הרבה נוכל בסופו של דבר לפתור את הבעיה הזאת. אחר כך באמת חשבתי, והגעתי למסקנה שהפתרון אכן יימצא ואפילו די בקלות אבל הוא יהיה חייב להיות על ידי הגמשת חוקי התנועה‏1 כי אין שום פטנט שמאפשר את פתרון הבעיה כשמקפידים על חוקי התנועה כלשונם. קשה לי לחשוב איך החלטה על רשות לשנות את חוקי התנועה יכולה להגיע ממערכת ממוחשבת ואפילו המשוכללת ביותר. בסופו של דבר צריך שאיזה אדם ייתן לה את הרשות לעשות זאת. הרי היא לא תעבור על הסמכויות שהעניקו לה, ואילו האדם "באופן אינטואיטיבי" מרשה זאת לעצמו.

1 אני חושב שבעולם שבו יהיו רק מכוניות אוטונומיות לא יהיו בכלל חוקי תנועה, או שלפחות לא יקראו לזה כך. יהיה איזה אלגוריתם שמסדיר את התנועה.
רשתות נוירונים - AMA 698362
הבעיה הזו, כמו בעיקרון כל הבעיות האחרות עם רכבים אוטונומיים, כבר נפתרה. מזמן. מזה כמה שנים (אני לא בטוח כמה הפיתרון לבעיה הספציפית הזו עתיק; המספר הוא בין 5 ל-‏25 שנים) מכוניות אוטונומיות יודעות להתמודד עם כיכרות בתנאים "טבעיים" (כלומר בחברת מכוניות עם נהגים, ותחת חוקי-התנועה הנוכחיים).

אני לא רוצה ליצור את הרושם שנהיגה-אוטונומית זו בעיה קלה (היא לא), אבל היא ככל הנראה הרבה יותר קלה ממה שחלק מהאנשים כאן חושבים. הנה וידאו עם הדגמה והסבר קצר על הנושא, משנת 1997, המציג פרוייקט שייצר מכונית אוטונומית כבר בשנת 1986.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים