בתשובה לראובן, 05/06/18 12:35
רצינו דור שלא משנן וקיבלנו דור שלא קורא 699983
האמירה בכותרת היא ''עתיקה''. הח'ברה הצעירים לא קוראים לא משום שמישהו פטר אותם מחובת השינון, אלא משום שהרבה יותר מגרה את החושים לראות סרט מאשר לקרוא ספר.
וגם זה בע''מ מפני שיש לא מעט ילדים שקוראים וגם ספרי נייר. עושה רושם שהפרינט מצליח לשרוד את התחרות האלקטרונית לדורותיה.
אני מסכים עם ירדן שדוקא היסטוריה הוא תחום שבו השינון מזיק יותר משהוא מועיל. אם משווים בין השיטה היהודית המסורתית שבה לומדים את התלמוד מתוך שקלא וטריא ודיון בנושאים לעומת השיטה המוסלמית שבה משננים את הקוראן ובמקומות רבים אפילו מבלי להבין את השפה, לא נראה לי שהבקיאות יוצאת נשכרת מן השינון.
הבעיה היא במקום אחר. לבדוק בחינות בספר פתוח, הרבה יותר קשה. אני לא בטוח שבמשרד החינוך דהיום בפרט בענף ההיסטוריה יש את הכוחות האינטלקטואלים שיעמדו במשימה. אני מניח שהתוצאה הסבירה תהיה נסיקה בציונים.
רצינו דור שלא משנן וקיבלנו דור שלא קורא 699986
>> דוקא היסטוריה הוא תחום שבו השינון מזיק יותר משהוא מועיל

ספציפית היסטוריה הוא עבורי מקצוע שדורש בגרות מחשבתית. מבחינתי בכיתות הנמוכות מספיק ללמד רק על עצם התרחשותם של אירועים היסטוריים מרכזיים (שינון), ולהשאיר את הבנת התהליכים ההיסטוריים - הסיבות, הגורמים, זרמי העומק, לחטיבה העליונה בלבד.
אפשר לתבל את השינון בסיפורים מעניינים בנוסח מיכאל הרסגור ז"ל, אבל לדעתי העומק הנדרש בהבנת היסטוריה גדול מדי למתבגרים בחט"ב.
רצינו דור שלא משנן וקיבלנו דור שלא קורא 699987
אני מסכים אתך בהתלהבות. בעבר היה מאמר באייל שהיה נציג של אנשים שוחרי טוב שרצו להשתמש בלימוד ההיסטוריה כדי ל"הנחיל" ערכים טובים לפי ראות עיניהם. אני סברתי (ובדיעבד צדקתי) שאנשים פחות טובים ישתמשו באותה מתודולוגיה כדי להנחיל ערכים פחות ראויים.
אני בהחלט מסכים שהנאראטיב ההיסטורי ובצידו הרציונל ההיסטוריוני של חתירה אל האמת העובדתית באמצעות מסמכים ועדויות צולבות, צריכים להיות כוכבי המחזה החינוכי.
היות והמורה להיסטוריה הוא ממש לא האיידול של תלמידי התיכון היום, אין גם שום בעיה שהוא יביא את הפרשנות שלו. אין שום סכנה שזה ישפיע על מישהו. בכל מקרה צריך להיות ברור שהפרשנויות הן החלק הפחות "מדעי" של שיעור ההיסטוריה.
כאשר כתבתי על שינון התיחסתי לצורך לשנן תאריכים ואת שמות ששת נשותיו של הנרי ה-‏8 או לדעת מי זו סופיה אוגוסטה פרדריקה פון אנהלט צרבסט.
מתי נדע שאין כבר צורך לשרוק בחושך ומישהו הדליק את האור? כאשר שר החינוך ידבר על כך שתלמידי ישראל צריכים לשמוע גם על דתות המזרח הרחוק, משורריה של פולין ועל הח'אליפים הערבים החשובים.
רצינו דור שלא משנן וקיבלנו דור שלא קורא 699988
נ.ב. אני חושב שאת ההעדפה של לימוד הנאראטיב ע"פ הניתוחים והפרשנויות הייתי מחיל על כל שנות התיכון. את הפרשנויות אפשר להשאיר ללימוד האקדמי.
במציאות, הפרשנויות נחוצות לפעמים להבנת העובדות וללא פרשנות בכלל העסק עשוי להיות עבש. מן הסתם פרשנויות תמיד יהיו. מה שחשוב הוא להדגיש שההיסטוריה כשמה כן היא: לבה הוא הנאראטיב. הפרשנויות הן המשניות של התורה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים