המאבק על העירום בוויקיפדיה 700011
אתמול נפתחה בפרלמנט של ויקיפדיה העברית הצבעה על מידת ואופן ההצגה של תמונות המכילות עירום בערכים. ההצבעה מורכבת וכוללת ארבע אפשרויות שונות, שאחת מהן מתחלקת בעצמה לארבע אפשרויות משנה. מי שמעורה בקהילה הוויקיפדית יכול להבחין שההצבעה מתאפיינת בחלוקה ברורה על פי הדתיות של המצביעים: עורכים דתיים רוצים להגביל או להסתיר (תמונה מוסתרת ניתנת להצגה באמצעות לחיצה על קישור) תמונות שאינן צנועות, ומיעוטם רוצה לאסור עליהן לחלוטין, ומצביעים חילוניים מעדיפים ברובם לדון בכל מקרה בנפרד על פי מידת ההתאמה של התמונה לערך וחלקם מעדיפים איסור גורף על כל צנזורה שהיא.

כבר היום קיימת גירסה מותאמת לחרדים של ויקיפדיה שנקראת המכלול שמעתיקה מוויקיפדיה ערכים, מסירה תמונות של נשים או של איברי גוף לא צנועים ומתאימה את הכרונולוגיה המדעית למקראית. כמו כן, גולשים דתיים במקרים רבים מקבלים שירות גישה לאינטרנט מספק שמצנזר תוכן "לא צנוע" ובפרט תמונות הכוללות עירום. הדתיים מצידם טוענים שהם לא יכולים לאפשר לילדיהם להשתמש בוויקיפדיה ושיש להנגישה לציבור הרחב, כולל זה שאינו מעוניין לחזות בעירום אנושי. אני מתרשם שלפחות חלק מהדתיים נפגעים במיוחד משימוש בציורים ובצילומי פסלים של דמויות מקראיות המופיעות בעירום מלא או חלקי (למשל דוד (מיכלאנג'לו) [ויקיפדיה] המופיע גם בערך דוד [ויקיפדיה] או התמונה הפותחת את הערך יהודה (דמות מקראית) [ויקיפדיה] המציגה את כלתו תמר בעירום חלקי) ושהיה אולי ניתן להגיע לפשרה מוסכמת שערכים אלו בלבד לא יכילו עירום מכל סוג שהוא, אך כאמור, יש לא מעט עורכים משני הצדדים שמתנגדים לכל פשרה ולא מעט יטענו שהערך על דוד המלך אינו שלם בלי פרק על דמותו בתרבות שכוללת כמובן את יצירתו של מיכלאנג'לו.

אני מהמר שהתוצאה של ההצבעה תהיה השראת המצב הקיים, לפיו יש לדון בנפרד על כל מקרה של ערך שמכיל תמונה שלדעת חלק מהעורכים אינה הולמת את הערך. מקרה כזה (שאולי היווה את הטריגר להצבעה זו) התרחש לפני כחודשיים ובו נערכה הצבעת מחלוקת על התמונה המצורפת לערך שפיכה [ויקיפדיה], שבסופה נשאר המצב הקודם על כנו - תמונה מפורטת למדי, אך מוסתרת כברירת מחדל ונפתחת רק בלחיצה על קישור בראשה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים