בתשובה לדב אנשלוביץ, 20/09/18 14:35
ימותו הקנאים 701659
ישראל כץ לא אשם בזינוק של התקציב. הביקורת שלי על כץ לא כוללת את קו הרכבת לירושלים. החלמאות בקו זה היא ארוכת שנים והגיעה לשיאים מטורפים דווקא בחלופה S (שדרוג הקו הישן), שנחנכה בשנת 2005- אחרי שלוש שנים של עבודה והשקעה של חצי מיליארד ש"ח זמן הנסיעה בקו לא התקצר ונשאר שעה וארבעים.
ככל שזכור לי כאשר הוצגה חלופה A1 (הקו המהיר הנוכחי) לראשונה בשנת 1999 התקציב המתוכנן לה היה הסכום העצום דאז של 1.5 מיליארד ש"ח. הממשלה החליטה על ביצוע חלופה A1 בשנת 2001. ב 2003 התקציב עודכן ל 3.2 מיליארד, אחר כך ל 4.2 מיליארד וב 2008 ל 6 מיליארד, שהם בשקלים של היום כ 7 מיליארד ש"ח. לכן כץ צודק.
מצד שני מתברר שלעמוד בתקציב האחרון זו לא חכמה גדולה כי הוא היה מנופח. בפרויקט התשתית למשל כותב מבקר המדינה (מתוך הקישור הקודם שהבאתי):
"עוד מצביע הדו"ח על כך שהפער הגדול בין אומדן החברה לביצוע הפרויקט ולתחזוקתו (3.4 מיליארד שקל) לבין ההצעה הזוכה במכרז התשתיות (2.2 מיליארד שקל) עשוי להצביע על פגמים בתכנון הפרויקט ובהכנת האומדנים. "שכר מנהל הפרויקט ושכר המתכנן בשלבים הראשונים של הפרויקט נגזר מגובה האומדנים, שהמתכנן אחראי להכנתם", נכתב בדו"ח. "שיטת קביעת שכרם של מתכננים ויועצים עלולה ליצור עניין אישי, שתניע אותם להעלות את גובה האומדנים משיקולים זרים"."
ימותו הקנאים 701665
אני מניח שחריגות בתקציב בפרויקטים בכלל (כמו ב f35) ובפרויקט הזה בפרט נובעות מהערכות לא נכונות בתחילה. אם השגיאה בהערכה מביאה לכך שיוצא מזה פרויקט שלא היו בוחרים לפתחו לו היו יודעים את מחירו האמיתי אז מדובר במחדל. אבל אני חושב שקו רכבת נורמלי מתל אביב לירושלים ממש הכרחי, ושווה את מחירו האמיתי.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים