בתשובה לדב אנשלוביץ, 19/05/02 21:27
חכם, ושאינו יודע לשאול 70183
תאר לעצמך שמישהו ברחוב אומר כך: "בעצם הטרור הנוכחי, עם כל הכאב, הוא טוב; כך אנו רואים את פרצופם האמיתי של הערבים, ואולי סוף סוף יפסיקו השמאלנים לרצות להחזיר להם שטחים". הצלחת לתאר לעצמך? איני שואל אם אתה מסכים לעמדה - השאלה שלי היא האם מתקבל על דעתך שמישהו שטובת ישראל לנגד עיניו יחשוב כך.

על דעתי זה מתקבל. סביר לחשוב (אפשר להסכים עם זה ואפשר לא, אבל זה לא מדהים ולא מפעים) שהטרור אינו סכנה קיומית, בהשוואה לנושאים כבדי משקל לטווח ארוך (כמו נשק גרעיני, גבולות, אופי היחסים עם מדינות ערב). לכן לא נראה לי מדהים ובלתי סביר שפרס יהיה מוכן, מתוך ראייתו את טובת המדינה, לשלם בטרור תמורת הנושאים מהסוגריים. מה גם שהוא מעוניין, כך אני וערן‏1 מאמינים, שתהיה בעתיד גדר אטומה ככל האפשר, כך שהוא רשאי לקוות שהטרור הנוכחי הוא עניין זמני.

כל זאת, כמובן, בניגוד לאב האונס את בתו: קשה לי לחשוב על סיטואציה שבה מישהו יחשוב שזה לטובתה.

תשובתו של ערן לשאלתך הבאה (האם הוא, ערן, חושב שזו עמדה חכמה, והאם היה פועל לפיה כפוליטיקאי?) צפויה עד זרא, ואני אנסה לחסוך לו את היגע ולנחש אותה: זו כמובן שאלה לחלוטין חסרת רלוונטיות, מרגע שאתה מבין את גישתנו‏1: "חכם" הוא תלוי-מטרות, והמטרות תלויות-ערכים. מול העמדה של פרס הרי קיימת עמדה פוליטית מנוגדת (או כמה כאלה), וגם היא אולי חכמה; בבסיס כל עמדה כזו עומדים ערכים, שאיתם יכול ערן להסכים או לא. השאלה היחידה היא האם העמדה שאנו מייחסים לפרס היא אפשרית, סבירה ומעשית.

"למה לא להציג זאת בגלוי?"
פוליטיקאי עם יומרות לראשות ממשלה לא יכול להציג בגלוי עמדה כזו. היא מתוחכמת מדי, ופסימית מדי. הנסיבות הבינלאומיות אפילו לא מאפשרות לו לדבר בגלוי על הנשק הגרעיני, אבל זה לא היה משנה הרבה לענייננו. "דם, יזע ודמעות" אפשר למכור לציבור כחזון לכמה שנים של מלחמה - לא כחזון לעתיד בלתי מוגבל. פוליטיקאי עם כריזמה יוצאת מגדר הרגיל יכול אולי ללכת עם זה קצת, אבל די מהר הוא יינגף בדעת הקהל לפני פוליטיקאים אחרים שיציגו חזון של קץ למלחמות, חומוס בדמשק ומזרח תיכון חדש.

"אולי כדאי לעזור לסדאם ולאיראן להשיג נשק גרעיני"?
קודם כל, שכחת לרשום במשפט "לשיטתו של פרס", שהרי כזכור ערן לא תומך בה‏1. עם תוספת זו, איני משוכנע שהרעיון הוא כל כך אבסורדי; ברור, מהסעיף הקודם, שאי אפשר לעשות זאת בגלוי. ואם אפשר לעשות זאת בחשאי, איך אתה יודע שזה לא נעשה? אבל זו גיחה מוזרה, אני מודה, אל מחוזות אפלוליים. הבה לא נשכח שבמדינות כמו צרפת, רוסיה וארה"ב (אם אני וערן צודקים) יש גורמים שרוצים למכור נשק גרעיני (לרוב כנגד גורמים אחרים שמתנגדים); לא ברור שלישראל יש הרבה מה לסייע כאן.

"איזה טעם יש לפרס להגן היום על עמדתו מאז" (נגד הפצצת הכור)?
שאלה טובה, סוף סוף. אבל גם אם אין לי תשובה נחרצת, היא לא ממש גורמת לי מבוכה. אנו יודעים להסביר מדוע בזמנו פרס התנגד להפצצה; אין זה גורר שהוא חייב להצדיק זאת כיום, אבל לכל הפחות איננו צריכים להיות *מופתעים* מכך שהוא מצדיק זאת (ונימוקי שקר הם לא מה שצפוי להפריע לו). ראשית, כפוליטיקאי פעיל ששואף לשמור על שמץ קרדיביליות, הוא יעדיף בוודאי להצדיק עמדה שלו מהעבר על פני אמירת "טעיתי", אם יש ברירה. שנית, מי יודע אם לא נעמוד בעתיד בפני סיטואציה דומה.

1על אחריותי בלבד.
אם צ'רצ'יל, אז כל צ'רצ'יל 70185
רק להוסיף לדבריך, שצ'רצ'יל הבטיח בנוסף לדם, דמעות ויזע, גם עבודה קשה.

I say to the House as I said to ministers who have joined this government, I have nothing to offer but blood, toil, tears, and sweat. We have
before us an ordeal of the most grievous kind. We have before us many, many months of struggle and suffering.
חכם, ושאינו יודע לשאול 70186
לכל שאלה תמיד אפשר לחבר תשובה. אפשר גם לחבר כמה תשובות סותרות. אין בכך שום בעיה. פשוט מחברים מילים לקבוצת מילים שלפי חוקי התחביר הם משפט. אוספים כמה משפטים והרי לך תשובה.
המשפט היחיד בתגובתך שנראה לי לקוח מעולמנו ושאותו אני יכול להבין הוא:
"כל זאת, כמובן, בניגוד לאב האונס את בתו: קשה לי לחשוב על סיטואציה שבה מישהו יחשוב שזה לטובתה."
אבל לו כתבת שברור מאליו שאפשר לראות חכמה בהתנהגות כזאת מצד אב (אבל אתה לא מוכן לספר לנו אם גם אתה נוהג כך או היית נוהג כך לו הייתה לך בת, משום שזה לא רלוונטי. זה עוד מאפיין של שיטת הויכוח שלכם.), לא הייתי מוצא שום דרך להראות חד משמעית שהעמדה הזאת היא מוזרה.
וכפי שאמרתי קודם בעיני כל הגישה הזאת מוזרה בדיוק כמו הגישה שמוצגת בדוגמה האחרונה.
תודה! 70191

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים