בתשובה לאב, 16/08/19 8:39
בקטנה, מהפוזיציה 708514
1. טסלה כבר מוכרים מכוניות כאלה (driver assisted9). אגב, במחיר של כ-‏1000$ אפשר לקנות היום מחברת comma את המערכת openpilot אותה ניתן להרכיב כלי רכב רגילים (מיצרנים מסוימים; סוסיתא לא נתמכת) ולקבל פונקציונליות דומה.

2. לטסלה יש יתרון עצום על המתחרות בקילומטרז' שנצבר לצרכי אימון (אם כי waymo של גוגל טוענים שחלק גדול מהיתרון הזה מתבטל בזכות סימולציות חכמות שהם עושים). כידוע במערכות AI זה פרמטר משמעותי ביותר.

3. שמעתי טענה שלטסלה יש יתרון של שנתיים שלוש על המתחרות גם בתחום הסוללות.

4. לדעתי הבעיה העיקרית של טסלה היא שבשביל למשוך את השקעות הענק שהם צריכים אלון מאסק מפריח הבטחות שהסיכוי להתממשותן נמוך מאד, בעיקר בכל הנוגע לתאריכי יעד. האם האימפריה שלו תקרוס כפירמידה בעלת בסיס רעוע? אני לא בטוח, אבל לו הייתי הפונז הייתי לוקח בחשבון את האפשרות שכל ההשקעה שלי בטסלה תרד לטמיון. אמנם "הפונזי שהרג את הפונז" יכולה להיות כותרת חביבה בעיתון, אבל הייתי מוותר עליה.

5. הישגיו של אלפא אפס כבר מתגמדים לעומת אלה של deepstack שמנצחת בני אנוש בפוקר רב-משתתפים, כלומר מתמודדת עם מצבים של ידע חלקי ועם הצורך לנבא פעולות של בני אדם, כולל שיתופי פעולה אפשריים ביניהם. מצבים אלה קצת יותר דומים לבעייתיות איתה מכונית אוטונומית צריכה להתמודד אבל עדיין יש הבדל של כמה וכמה סדרי גודל בין משחק פוקר בו החוקים פורמליים ופשוטים לבין מלחמת הכל בכל על הכבישים. זאת הסיבה שאני די פסימי, כפי שיובהר בסעיף הבא.

6. ההתרשמות שלי, כהדיוט עם קצת שעות יוטיוב, היא שבהעדר פריצות דרך משמעותיות מאד בטכנולוגיה מכוניות אוטונומיות לגמרי לא יעלו על הכביש ב-‏15 השנים הקרובות לפחות. זה אומר שיש סיכוי סביר שאני לא אהיה בסביבה להנות מהן (וכך נפסלת את האפשרות להציע התערבות) אבל אני מאחל לכם נסיעה נעימה.
בקטנה, מהפוזיציה 708517
אז יש בינינו חפיפה. אתה אומר לכל הפחות 15 שנה ואני אומר לכל היותר 20 שנה.
בקטנה, מהפוזיציה 708518
4. אני נרגש מהדאגה לחסכונותי. אבל אל חשש, השקעותי בטסלה מתונות מאד, כראוי למניות מסוכנות שכאלה. זאת ועוד, כבר ממשתי מזמן כחצי מההשקעה לאחר עליות יפות בעבר.
בקטנה, מהפוזיציה 713588
אני מקווה שבכל זאת נשארת עם קצת השקעה עד העליות האחרונות, שהפכו את טסלה לבעלת שווי שוק גדול משל פולקסוואגן או GM.

יש לציין שכעת נכנסות היצרניות הוותיקות לתחום הרב החשמלי, ובניגוד לציפיות מה שמתגלה הוא לא הבלוף של טסלה אלא להפך - שהוותיקות ממש לא יודעות לעשות את זה טוב כמוה. דגמי היוקרה מהסוג של יגואר I-Pace ואודי E-tron מקבלים בקורות לא רעות אבל לא מצליחים להמכר (שלא לדבר על הדגם של מרצדס שמכר כמדומני מאות בודדות של יחידות). הפורשה טאייקן מצליחה להתחרות יפה מבחינת הביצועים ואיכות הרכב הכללית אבל הטווח שלה הוא קצת יותר מחצי משל הטסלה S. בתחום הלא יוקרתי אף אחד לא מצליח לעשות מה שעושה הטסלה 3, שנותנת מכונית איכותית עם טווח טוב במחיר סביר יחסית. המתחרות או חלשות בהרבה מבחינת הטווח או מציעות הרבה פחות תמורה למחיר. מעניין כמה זמן יקח ליצרניות הוותיקות להדביק את הפערים האלה.
בקטנה, מהפוזיציה 713590
אכן אכן, לאור העליות האחרונות ה'קצת השקעה' גרמה לטסלה לטפס במעלה תיק ההשקעות שלי עד שלפני כשבועיים זינקה לראש טבלת המניות (הבודדות, לא מדדים למיניהם) בהן אני מושקע.
אוטוטו אני שוב מממש חצי וממשיך לקוות לטוב.
בקטנה, מהפוזיציה 708589
אתה מתכנן אקזיט בזמן הקרוב? :-O
בקטנה, מהפוזיציה 708605
אני מעדכן את התחזית שלי לעשר שנים לכל היותר: החלטתי שאפשר לצפות בוודאות גבוהה שאכן תהיינה פריצות דרך בלתי צפויות, ואחת מהן אולי כבר הוכרזה בימים אלה אם כי היא בתחום החומרה בעוד הבעיות העיקריות להבנתי הן בתחום התיאוריה והתוכנה. מן הסתם קצת brute force לא יזיק.

האופטימיות המוגזמת שלי בענייני טכנולוגיה היא תמונת מראה מושלמת של הפסימיות שלי בעניינים אחרים.
בקטנה, מהפוזיציה 708613
אני מסכים אתך לגבי טווח הזמן של הפתרון הטכנולוגי. הוספתי כמה שנים כדי להעביר אותו את הביורוקרטיה
בקטנה, מהפוזיציה 763464
התחזית עוד לא התבדתה, אבל מתרבים הסימנים לכך שאותם אחוזי שיפור בודדים שחסרים לאוטונומיה מלאה הם בעיה של ממש.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים