בתשובה לתשע נשמות, 12/01/20 23:15
תוכנן ע''י ליצנים, נוהל ע''י קופים 712608
למה אגב שעת סימולטור היא כל כך יקרה?
מרגע שהוא נבנה, הוא לא חורף דלק או משאבים כמו מטוס, אז מה הבעייה?
תוכנן ע''י ליצנים, נוהל ע''י קופים 712609
שאלה טובה. חיפוש קצר לא העלה תשובה איכותית. אמנם בניה של סימולטור היא עסק יקר (נדמה לי שהוזכרו עלויות של כמה עשרות מיליוני דולרים עבור מרכז הסימולציה החדש שחיל האוויר התחיל להפעיל לא מזמן) אבל לכאורה התחזוקה של המכניקה והתוכנה והעלויות של צוות ההדרכה לא צריכות להיות יקרות מאד. למרות זאת, לפי הערכת אנליסטים ארוע המקס יעלה לבואינג חמישה מיליארד דולר נוספים אם היא תחייב הסמכה על סימולטור לכל הטייסים. חלק מהסכום הוא גם פיצוי על כך שההכשרה תדחה את חזרת המטוסים לשרות. בארה"ב כולה יש כתריסר סימולטורים של המקס, מהם שישה בבואינג עצמה והיתר אצל לקוחותיה.
תוכנן ע''י ליצנים, נוהל ע''י קופים 712610
אני חושב שהעלות לא מתמקדת רק בשעת הסימולטור, אלא בכך שטייסים שצריכים לעבור הכשרה מלאה למטוס חדש מקבלים שכר בזמן שהם בקורס של כמה ימים, והחברה צריכה לשלם על הקורס הספציפי- מתקנים, אש''ל, מדריכים וכו', או לקבלן משנה שיעביר אותו.
תוכנן ע''י ליצנים, נוהל ע''י קופים 712616
הם מקבלים שכר כל הזמן, אני מניח, אז לא ברור למה ימי הקורס צריכים להתווסף כשכר נוסף.
תוכנן ע''י ליצנים, נוהל ע''י קופים 712619
כן, אבל בימים של ההדרכה הם לא מטיסים אז צוותים אחרים צריכים להטיס במקומם.
אם אתה רוצה, מתברר שיש כמה מקומות שבהם אתה יכול להטיס בסימולטור ברמה של חברות תעופה.
תוכנן ע''י ליצנים, נוהל ע''י קופים 712623
עד כמה שאני יודע, טייסים לא עובדים חמישה ימים בשבוע. אז בחלק מהימים שהם לא טסים הם יכולים על אותו שכר גלובלי ללכת לימי סימולטור, בלי לפגוע בלוח הטיסות.
תוכנן ע''י ליצנים, נוהל ע''י קופים 712801
אני לא יודע מה מבנה השכר של טייסים בחברה אמריקאית, אבל לדעתי טייסים בטיסות פנים עובדים סדר גודל של חמש משמרות בשבוע וטייסים בטיסות בינ''ל נהנים מימי מנוחה בין הטיסות שמוגדרים היטב בחוזים של האיגודים המקצועיים שלהם ואולי מעוגנים בתקנות. אין להם איזה מין ''תפקיד בטייסת'' כמו שיש לטייסים בחיל האוויר. העבודה שלהם היא לטוס, כל דבר אחר לא מכניס כסף לחברה. לדעתי גם הסמכה כזו היא לא ענין של לעשות ימי סימולטור פה ושם. כאמור, יש מספר קטן מאד של סימולטורים. לחברה כמו יונייטד יש סימולטור אחד. אז זה אומר שהטייס מגיע לשם נגיד לשבוע או שבועיים, נמצא במלון ועובר הדרכה ובחינה רציפה עד להסמכה. תכפיל בכמה מאות טייסים וזה לא מעט כסף.

אגב, גם לצוות התפעול של הסימולטורים יש מן הסתם עלות לא פעוטה. אני מניח, למשל, שבצוות כזה, מעבר לתפעול הטכני, יש שניים-שלושה טייסים מנוסים ומיומנים שמכירים היטב את המטוס המסומלץ. האנשים האלה אחראים על בניית התרחישים, על התדרוך והתחקור של הטייסים לפני ואחרי סימולציה ועל בלת''מים שהם מכניסים תוך כדי ההטסה. אנשים כאלה עולים הרבה כסף.
תוכנן ע''י ליצנים, נוהל ע''י קופים 712809
כמה כסף כבר עולים שניים-שלושה מפעילי סימולטורים? מיליון דולר בשנה? זה בוטנים. והם גם עולים למפעילת הסימולטור, לא לחברות התעופה.
והם בונים פעם אחת את חבילת התרחישים, וחוזרים עליה שוב ושוב מאות פעמים מול המתאמנים. זה לא שעל כל טייס הם מתחילים הכל מחדש.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים