717728
אני לא רואה מה הרלבנטיות של מחיר החברה בבורסה. אני הצטערתי בזמנו לשמוע ש-BMW מכרה את רובר בעשרה ליש"ט לקבוצת משקיעים; כחובב רכב הייתי מוכן לשלם להם 11 ואפילו 12 ליש"ט כדי שתהיה לי חברת רכב משלי. אבל המשקיעים ההם היו מוכנים לקחת אחריות גם על ההתחייבויות של החברה, ואילו הממשלה היתה רוכשת את אל-על אז האחריות לעובדים ולהפעלת הטיסות היתה נופלת על כתפיה.

המשבר הנוכחי (כמו גם מה שקרה במבצע צוק איתן) מדגיש במדה מסוימת את החשיבות של המשך קיום חברה שיש למדינה בה מניית זהב שמאפשרת תפעול לפי צרכי המדינה במצבי חירום. אני לא יודע אם המתווה הזה הוא המתווה הנכון להמשך קיום החברה והאם מוגדרות בו תמורות למדינה עבור מה שהיא מציעה, אבל כדאי לזכור את זה.
717736
לדעתי חברת אלעל גדולה על מדינת ישראל.
בכלכלה מרקסיסטית הייתי מייקר מאד מאד את מחירי הטיסות באלעל כדי לדכא את תיירות הנופש הבינלאומית שהיא צרה לא פחותה מפליטת CO2. מאחר ואנו בכלכלת שו"ח, אני חושב שמימון חוסר היעילות והבזבוז של אלעל ממיסיהם של אלו שלא יפוטרו בישראל הוא שגיאה.
השימוש בטיעון הביטחוני הוא שורש ידוע של כל מיני בזבוזיםושחיתויות. לצרכים הביטחוניים די בחברה קטנה שתתרכז בהטסת מטענים למספר קטן של יעדים ברחבי העולם. החברה תוכל גם להטיס את שליחי המדינה למקומות שליחותם בתנאים ומחירים צנועים (low cost). לא צריך יותר מזה.
אין צורך בחברת מטוסים לאומית כדי שלחרדים יהא עוד מקום לכפות את גחמותיהם על סביבתם (מזון כשר למהדרין ניתן להשיג לדעתי גם בחברות זרות). במקרה הדחק אפשר להשתמש במטוס של ביביגנץ (שני מטוסים?).
717743
בטח יש סעיף בהסכם הקואליציוני שמפרט מה קורה אם המטוס הזה מתרסק.
לא אתפלא אם הסעיף הזה לא פריטטי.
717758
במחשבה שנייה, כאחד מלקחי הקורונה אולי לא כדאי להזדרז לוותר על ''ייצור מקומי'' ולהסתפק ביכולת מקוצצת כנפיים שלא תספיק בשעת צורך.
ועדיין, אין טעם לבזבז זמן על מו''מ עם אלעל במתכונתה הקיימת שתעשה כל מאמץ להמשיך את החגיגה. עדיף לתת לחברה להתפרק ולהקים על חורבותיה ועל בסיס חברות קטנות יותר משהו הרבה יותר חסכוני ויעיל. טייסים הם אנשים ברוכי כשרונות שיוכלו למצוא עבודה גם ללא קוקפיט וידית דחף.
עלות ההפעלה 718534
זכור לי שראיתי הצעה דומה לפני לפחות כמה חודשים (אולי שנה). בהצעה ההיא הציעו להשבית את החברה לחלוטין ולמכור את רוב מטוסיה. מהי העלות השנתית של חברת תעופה עם מספר מינימלי של מטוסים (אחד? שניים?) ואפשרות לטוס לפי הצורך לכל יעד בעולם? האם זה מעשי?

(אני שם בצד כרגע את שיקולי העובדים)
עלות ההפעלה 718543
אם נניח שהמטרה של קיום החברה כחברה לאומית היא שבמצב חרום היא תוכל לספק את צורכי הטיסה של המדינה אז היא צריכה הרבה יותר ממטוס אחד או שניים. כמו כן, אם המטרה היא לקיים אותה כחברה פעילה ולא כימ"ח של מטוסים חונים אז אתה צריך לקיים פעילות טיסה שוטפת - קווים או טיסות שכר. בכל מקרה לדעתי לא תוכל לקיים פעילות עסקית אמיתית על בסיס מטוס או שניים. אבל בשביל מטוס אחד כבר יש את זה שרכשנו לראש הממשלה, לא?
עלות ההפעלה 718545
מה בדיוק צריכים בשעות חירום? ב־2014 נתב״ג כולו הושבת. כרגע נראה לי שבערך מטוס אחד או שניים מספיקים.
עלות ההפעלה 718550
לא יודע. נתב"ג לא הושבת כולו בצוק איתן, לגמרי לא. החברות האמריקאיות שבתו, בריטיש איירוויז למשל (וכמובן אל-על) טסה כרגיל. כמה טיסות ביום דרושות לקיום הקשר השוטף בין ישראל לעולם בשעת מלחמה? כמה טיסות מטען בתרחישים כאלה ואחרים? מה קורה במצב שבו יש "טפטוף" מתמשך של טילים שגורם לעצירת הטיסות של חברות זרות במשך חודשים מרובים? אני לא יודע, אין לי שום נתונים על זה - בשביל זה יש גופים כמו המל"ל. אבל לדעתי אפילו רק לצרכים המינימליים ביותר אתה צריך טיסה יומית ל/מארה"ב ועוד אולי שתיים לאירופה, וכבר אתה צריך לפחות ארבעה מטוסים פעילים כדי לאפשר את זה. כדי לקיים את הפעילות הכלכלית והמדינית בתפקוד יציב אתה צריך פי כמה מזה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים