בתשובה לעדי מור, 22/07/00 13:22
''לא צריך להיות בית ספר'' 7188
דיסקליימר - אין לי מושג איפה את לומדת, מה הרמה של בית הספר, מה ההרכב הסוציו אקונומי באזור מגוריך, וכן הלאה.

עדי, אני יוצא כאן מהנחה לא מבוססת במיוחד, שאת חיה באזור של ''אליטות'', כביכול, או שלפחות בית הספר בו את לומדת נמצא באזור של בני טובים, פחות או יותר.

כבוגר תיכון אזורי שבו למדו תלמידים מכל המגזרים האפשריים ביחד, אני יכול להגיד לך בכנות שרמת המוטיבציה של המורים לא משפיעה במיוחד על רמת התלמידים, וזאת לצערם של כל הנוגעים בדבר. סחר בסמים בשטח בית הספר הוא לא מיתוס, וגם לא אלימות וכלי נשק בקרב התלמידים.

אין מה לעשות - בתי ספר דמוקרטים עובדים רק ממעמד סוציואקונומי מסויים ומעלה. לעומת מע' החינוך הקונבנציונלית האימפוטנטית, מע' החינוך של ש''ס מצליחה להרחיק את הילדים מהרחובות, להרחיק אותם מסמים, ולהרחיק אותם מפשע ברמה גבוהה של הצלחה. יש למערכת החינוך הממלכתית הרבה מה ללמוד ממנה, ורק חבל (לדעתי בלבד, כמובן) שכל אותם צעירים קלים להשפעה שנואשו ממערכת החינוך הרגילה נכנסים למעגל פונדמנטליסטי שרובם לא יצאו ממנו בחיים.

אנחנו, הציבור החילוני, לא צריכים להלחם במע' החינוך של ש''ס, ולא צריכים לנסות להפיל אותה. אנחנו צריכים לנסות להתחרות בה, ואם אפשר - גם לנצח.
''לא צריך להיות בית ספר'' 9364
אני לומדת בבית ספר קיבוצי שלומדים בו אנשים מקיבוצים וממושבים.
אני לא חושבת שהקיבוצים נחשבים "אליטות" ולא כל המושבים מוצפים בכסף.
לגבי החינוך של ש"ס: נכון, הם מצליחים להרחיק את הילדים שלהם מהסמים והמרחובות אך מנגד - האם הם נותנים להם חופש?
כוונתי היא- האם הם פותחים בפניהם אופקים חדשים, דברים מעבר ללימודי דת?
ללא ספק בית הספר שלי הוא שונה מרוב בתי הספר בארץ אבל הוא לא של "האליטות" הדבר היחיד שהוא שומר זה שהתלמידים מגיעים מקיבוצים ומושבים (וגם ככה אין מקום בבית-הספר).
''לא צריך להיות בית ספר'' 9376
ראשית, בתי הספר של ש"ס עובדים עם ציבור *טיפה* יותר קשה מהציבור שבית הספר שלך עובד איתו. הקיבוצים הם ישובים קטנים ואידיאליסטיים, והם מועדים פחות לפשיעה מאשר ערים גדולות, במיוחד בשכונות העוני. מבחינה זו, בית הספר שלך הוא דווקא כן אליטיסטי - מאחר והתלמידים שלומדים בו לא "מקולקלים".

באזורים עירוניים צפופים והומים קשה הרבה יותר לשמור על הילדים בתוך בתי הספר מאחר וקיימים הרבה יותר פיתויים מחוץ אליו (במקרה שלי, אוכל. במקרים אחרים - ים, קניות, סחר בסמים קלים, מה שבא). וכפי שציוני הבגרות (אם בכלל) של כולנו מראים, יכול להיות שהיה עדיף אם היינו לומדים תחת משמעת נוקשה יותר.

שנית, אני אהיה האחרון לתת קרדיט לש"ס. אבל כשמגיע, מגיע. מעט מאד מתלמידי מע' החינוך הרגילה בשכונות המצוקה מגיעים בכלל לתיכון, ורבים מדי מהם ממשיכים את חייהם בכלא. בתי הספר באותם אזורים מהווים מקור להשפעה רעה יותר מאשר חיובית. מערכת החינוך של ש"ס נותנת אלטרנטיבה, שאולי אינה מושלמת, אבל לפחות מרחיקה את הילדים מצרות.
חינוך תורני תיכוני? 9408
אני מסתכן כאן בלהפגין בורות מרשימה. לא ידעתי בכלל שלמעיין החינוך התורני יש גם בתי-ספר תיכוניים. (שהרי, אם מדובר בהרחקת הנוער מפשיעה ותרבות רעה, הרי הגיל הרלוונטי הוא גיל תיכון). האם יש לך מידע מהימן, כמה תלמידים יש בתיכונים אלו, ועד כמה אכן יש הצלחה בהרחקתם מחיי שוליים?
חינוך תורני תיכוני? 9459
אתה מסתכן בלהפגין כאן בורות מרשימה שלי. אין לי מושג. אני יודע, ממה שראיתי, שאותם תלמידים שישבו איתי בתחנת האוטובוס בדרך לבתי הספר (אני בתחבורה ציבורית, הם בהסעה מיוחדת, אם כבר מדברים על זה) שלנו לא מגיעים בסופו של דבר לתיכונים עירוניים, כמו זה שאני למדתי בו. לאן הם כן מגיעים - אף פעם לא ביררתי. בכל מקרה - לא למסלול הסטנדרטי. אבל זה ממילא לא רלוונטי. הגיל המשמעותי הוא דווקא לא גיל התיכון, שאליו אתה כבר מגיע בדרך כלל כבר "מקולקל".

אני מניח שהמסלול שהם עולים עליו מוביל בסופו של דבר לישיבות תיכוניות ו/או ישירות ללימודי מקצוע או עבודה. כאשר אתה מסיים בית ספר יסודי כשחונכת ביסודיות נגד, נאמר, טלוויזיה, סקס, חילונים, סמים, או הצתת מכוניות של סגל המורים (אנקדוטה משעשעת מהשכבה שלי בכיתה ז', נדמה לי. אותו מורה, וגם אותו תלמיד בסופו של דבר, לא יסכימו איתי בקשר להומור שבה. מילא) - אין סבירות גבוהה שתתחיל לסחור, לפרוץ, או לדקור בכיתה י'.
חינוך לא יסודי 9486
זהו, שאני דווקא חושב שכל העבודה שנעשתה עד כיתה ט' יכולה מאוד בקלות לרדת לטמיון בכיתה י'. החינוך נגד סקס, סמים ופרוץ-נ'-דקור לא יכול להיות באמת מעמיק. רוב האנשים נגררים לתרבות כזו (אני חושב) יותר בגלל הסביבה.
נהפוך הוא, דווקא אם (נמשיך את הספקולציה כל עוד לא יגיד מישהו שיודע מה המצב לאשורו) פתאום בכיתה י' נגמרת להם המסגרת, ודווקא בגלל שהם אינם יכולים להשתלב בחינוך העיוני הממלכתי, נראה שאפשר לצפות למשבר לא קטן, שיכול (שוב, בסביבה לא טובה) לגרום בדיוק להדרדרות כזו.
חינוך לא יסודי 9536
עד שיגיע מישהו... אבל אפשר לנסות ולהמשיך את הניחושים.

לדעתי, בכל מקרה אין נקודת מפגש מחודשת בין יוצאי בתי הספר של ש"ס ובין יוצאי בתי הספר הממלכתיים. כפי שכבר אמרתי, אצלי בתיכון לא ראיתי את יוצאי היסודיים של ש"ס. נתתי שתי חלופות הגיוניות - לימודים בישיבה לתלמידים המצליחים יותר, ולימודים מקצועיים או עבודה מרגע שחוק חינוך חובה כבר אינו תקף. בכל מקרה, אין סכנה מיוחדת שהם יושפעו לרעה על ידי החילונים אוכלי השרצים האלה, שנכנסים להריון מחוץ לנישואין בגיל שש וחצי, רוצחים זקנות ברחוב מיד אחרי שהם אוכלים את החתולים שלהן, ולא שומרים שבת.

אם מחנכים אותך *ככה* בקשר לתרבות החילונית (ולא נראה לי שאני רחוק יותר מדי), פרוץ-נ'-דקור הוא אפילו לא בגדר מחשבה רחוקה...

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים