בתשובה להפונז, 16/07/20 12:32
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון 721976
לא מקבלים גורנישט? סתם השמצה. מקבלים בריבוע.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון 721979
כבר הזכרתי פה את המשפט בעברית שהוא והשלילה שלו אומרים את אותו דבר?‏1

1 והוא לא הקבוצה הריקה.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון 721985
שם ז' ולא שם ז'?
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון 721986
דוז-פואה.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון 721997
אהוב עלי במיוחד הבטוי ז' בע' ובגימטריה שבע בשבעים.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון 722001
עלי אהוב במיוחד הדיאלוג טירון-מ"כ שאני מדמיין בעזרת הסתירה הנ"ל (ותוצאותיה הכאובות):

- אז מה, טוראי גורנישט, אתה שם ז'? רד לחמישים שכיבות סמיכה עם מא"ג עליך!
- לא המפקד, מה פתאום, אני לא שם ז'.
- אז אתה לא שם ז'?! רד לשבעים שכיבות סמיכה!
- אבל המפקד, אני כן שם ז'.
- אז אתה שם ז'? רד ל...
וחוזר חלילה.

יש כמובן שיטה לשבור את הלולאה, אבל נראה לי ששכרה יצא בהפסדה:

- אבל המפקד, יש פה לקונה בלוגיקה של השפה שבגללה השיחה מתקפלת ללולאה הולכת ומחריפה.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון 722202
אפשר לנסות לעצור את זה בשאלה: המפקד, אז הספר מספר את עצמו או לא?

אבל בסוף תמיד מגיעים לקלאסיקה הזו.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון 722209
בדיוק זה.
היום סצינה כזו לא היתה עוברת, וכשזוכרים גם מי היה כוכב הסרט ההוא, זה מחזק את האפקט.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון 722210
אם אריאל הורביץ היה כותב שוב את "רנה", האם היא היתה עושה סרט עם איבגי פעם בשנה?
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון 722211
אני בעד לתת לכל יצירה, משיר ועד סרט קולנוע, להיות נכונה לזמנה ולהשאיר אותה כמכלול קוהרנטי נכון לזמנו, בלי קיצוצים, שינויים ותוספות שמכופפות אותה לכללי הפיליטקלי קורקט הנוכחיים לשעה זו.
וגם בלי תוספים מכובסים ומלבינים מלאכותיים‏1 שמזלזלים באינטליגנציה של הצופים.

1 פאן אינטנדד.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון 722215
הבעיה היא לא איך להלבין את ''חלף עם הרוח'', הבעיה היא שהוא גם ככה לבן מדי. לכן להציג אותו ''בתוספת הבהרה'' רק מחמיר את הבעיה.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון 722217
הבעייתיות היתה ברורה לי, ועל כן הערת הרגל.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון 722220
שלל הבטויים שמתארים את הנכון, החיובי, הברור וכו' כלבן, בהיר וכיו"ב ולהפך מחזירים אותנו למעגל של הטירון או של "שורו": ככל שאתה מנסה להבהיר את האופל של הלובן אתה רק מכהה את עיני הצופים.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון 722221
אנקדוטה: מערוץ שחמט ביוטיוב הוסר סרטון ככל הנראה בגלל שבפרשנות נאמר משהו רע על השחור, ואיזה אלגוריתם חכם הזדעק לתקן את המצב. לא אתפלא בכלל אם בעתיד הלא-רחוק הצבעים בשחמט ישתנו מלבן-שחור למשהו פחות גזעני, או למצער שהחוקים ישתנו כך שהשחור יעשה את המסע הראשון.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון 722226
אתה טוען שהשני פחות טוב מהראשון? גזען!!!
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון 722234
סודרן (ordinalist)
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון 722236
מוניסט הוא מי שמאמין במוניזם, דהיינו האמונה שמספרים מסוימים נעלים על אחרים (7, פיי, 42).

ואילו מכניזם הוא, כמובן, היפוכו של המוניזם - האמונה שמכנים מסוימים נעלים על אחרים. כמובן, מה שנעלה בעיני המכניסט הוא הנמוך בעיני המוניסט.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון 722252
ומכניזם קוונטי הוא כמובן האמונה שמספרים מסוימים נעלים ובו זמנית גם נחותים ממספרים אחרים.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון 722257
מכנה משותף לכולם! לאלתר!
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון 722283
אין סכוי. בין המוניסטים למכניסטים עובר קו שבר שלא ניתן לאחותו.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון 722284
הופה, מה אתה מכניס את אחותו לענין? אין לו כזו.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון 722289
אנחנו מדברים כאן על מתמטיקה, נכון? אז תוכיח שאין לו אחות.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון 722304
צחוק צחוק, רק לפני יומיים למדתי על קיום המושג sizist (בעניין היחס כלפי אנשים עם משקל עודף).
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון 722222
אתה מבין, זה חלק מהבעייה עם השיח הזה - שמרוב דיוניי מטא על השפה, אני כבר לא מבין מה אתה רוצה, ואנחנו מתרחקים מהבעייה העיקרית והאמיתי שהיא גזענות, שהיא הרבה יותר מציאותית מכל העיסוק במטאפורות שבסוף מתנקזות לתהייה האם החושך הוא כהה והבוקר הוא בהיר.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון 722227
ללא ספק, אבל מצד שני, זה נותן להרבה אנשים הזדמנות להרגיש שהם טובים יותר כי הם יותר פוליטיקלי קורקט מאחרים - והיי, מה אנחנו רוצים אם לא לגרום לאנשים להרגיש טוב?
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון 722230
גם את זה אפשר לרפא, לפחות על פי ארתור סי קלארק.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון 722216
כזכור השיר "דלילה" של טום ג'ונס נאסר להשמעה לפחות בחלק מהארצות, אבל אני לא יודע אם זה נכון גם ל-Run for Your Life של החיפושיות שנשמע היום ממש נורא. אני לא מצליח להזכר אם הרגשתי משהו דומה כששמעתי אותו בשנות השישים.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון 722218
אכן לא סימפטי, אבל מה לנו כי נלין כשאצלנו משמיעים מצד אחד שיר על אשה שמוכנה לקבל אלימות מבן זוגה ולמחול לו על כל מעשה נורא ומצד שני שני שיר על גבר שמוכן בשם אהבתו לשרוף את בית אהובתו עליה.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722228
לא אהבתו, קנאתו.
אולי הבעיה במה שאמרת תובהר, אם נסביר שאנשים כמוני ובני דורי, עדיין מעדיפים את אלכסנדר פן ואלתרמן על פני החוף של טרפטוני. הסרט חלף עם הרוח מעודד גזענות בערך כמו שהסרט ''עשרת הדברות'' של ססיל דה מיל מעודד התגיירות.
המחזה על הסוחר מוונציה נכתב כדי להלעיג ולשים לקלס את היהודים והיום גדולי השחקנים שואפים לשחק את שיילוק כדי להבליט את האנושיות של השונה והאחר. סלים דאו במונולוג השיילוקי הבלתי נשכח שלו בסרט ''אואנטי פופולו'' הפך את הטקסט האנטישמי הזה לשיא של הומאניות ואחווה אנושית.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722229
חלף עם הרוח אולי לא מעודד גזענות אבל הוא נותן לגיטימציה לסטראוטיפים של גזענות וכן לקונצנזוס של ''שני הצדדים צדקו'' במלחמת האזרחים על חשבון האפרו-אמריקאים כמובן. (אין זה סותר את העובדה שהוא יצירת מופת וטוב בהרבה מסרטים אחרים בתקופתו.)
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722231
הכל שאלה של זמן. חלף עם הרוח היה גם הסרט שהביא פרס אוסקר ראשון לשחקן שחור (האומנת הטי מקדניאל).
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722232
סרט (/ספר/מחזה) איננו מניפסט, הטפת מוסר, וודאי שלא המלצה על פעולות והתנהגויות של דמויות מסוימות בעלילה שלו.
שאם כן, הספר הראשון שצריך להגלות ממדף הספרים העולמי הוא התנ"ך‏1.

1 ומן הסתם מקביליו מדתות אחרות.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722237
סרט/ספר/מחזה בוודאי שאינו מניפסט אבל הוא בהחלט מורכב מסאבטקסט מסויים. חלף עם הרוח (הספר והסרט על פיו) הוא יצירה הניזונה מהתרפקות רומנטית על הדרום האצילי כביכול וקינה על ההרס שזרע בו הצפון ללא ביקורתיות על העבדות ועל ההתעמרות בשחורים אחרי המלחמה. בזמנו הוא לא הפריע לרוב הצופים הלבנים כמו שסרטים המחמיאים לכיבוש (ע"ע בית לחם למשל) לא מפריעים לרוב הישראלים.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722251
אפשר לדון האם תיאור היסטורי של המציאות כפי שהיתה הוא התרפקות רומנטית או הצגת מצב לאשורו. ודוקא ממך לשמוע הסתייגות מהצגת‏1"קינה על ההרס שזרע בו ה[צד המנצח במלחמה]" של הצד המפסיד נשמע די לא קוהרנטי עם דעות אחרות שאתה בדרך כלל מביע.

בעידן שבו אפילו סרטים שמציגים את סבל העם הגרמני במלחמת העולם השנייה אינם טאבו, תלונה בכיוון הזה על הסרט הנ"ל נשמעת ארכאית ושמרנית.

1 הנרטיב של
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722253
הבעיה של ארז ושלי היא לא עם הקינה על ההרס - אדרבא, קוננו נא. הבעיה היא עם אי ההכרה ברוע שהדרום גילם ביחס לשחורים. זו לא סתם התעלמות, הסרט מציג עבדים, טפשים ושמחים בחלקם, כחלק מסגנון החיים הישן והטוב. הייתי אומר שזה רוע (גם אם מה שמאחוריו הוא לא כוונה רעה אלא רק עיוורון).
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722255
ציטטתי את ארז במדויק, אז כנראה שזו כן היתה חלק מהבעיה שלו.
עכשיו, נראה לי שקצת פספסת את הטיעון שלי. לא אמרתי שהכל בסרט נפלא וכל מה שהוא מציג - או לא מציג - זה בסדר.
אמרתי או התכוונתי לומר שגם אם הסרט מציג בחלקו התנהגות לא ראויה, עיוורון היסטורי וחברתי ואפילו סטריאוטיפים, עדיף להשאיר אותו כמות שהוא - ולדון בפגמיו וחסרונותיו (ופגמים וחסרונות יש ברוב רובם של הסרטים), במקום לקצץ ממנו חלקים בדיעבד, למחוק אותו מההיסטוריה או לרפד אותו בהסברים מוסרניים והתנצלות מכובסת ומכבסת.
הצופה מספיק אינטליגנטי כדי לדעת באילו שנים נוצר, מה היתה האווירה התרבותית בה התקיים, ומה הכשלים שאפשר לראות בו היום בדיעבד. ואם הוא לא יודע - אדרבא, יקרא אחרי הצפייה במרשתת וירחיב את אופקיו. ואולי דוקא ילמד משהו חדש על הזמניות של ערכים, מוסר ותרבות, והעיוורון שיכול להתקיים גם בתקופתנו אנו וראוי להפנות לו תשומת לב ולא לחכות לעוד שמונים שנה.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722264
אני לא ראיתי הצעה לקצץ את הסרט. "למחוק אותו מההיסטוריה", אני לא יודע מה זה. להסיר אותו מנטפליקס, אני יכול להבין, אולי יש לזה מקום, אבל זה לא אופטימלי; להקדים לו הסבר היסטורי נראה לי עדיף ובהחלט ראוי. הבעיות ונקודות העיוורון שהוא מייצג עדיין קיימות (בשינויים), עדיין מאוד כואבות לאנשים רבים, ואנשים רבים אחרים חושבים בטעות (או ברוע) שאלו בכלל לא בעיות. להמשיך להציג את הסרט כאילו כלום, דווקא בגלל שהוא נחשב כל כך מופתי, זה סטירת לחי לקבוצה פגועה.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722266
המשפט האחרון נכון גם לתנ''ך. כשאתה יכול להחליף בקלות את הקבוצה בקבוצות פגועות.
אז לשיטתך צריך מעכשיו לצרף לכל עותק שלו הקדמה עם הסבר היסטורי ראוי. ויפה שעה אחת קודם - בימינו יותר אנשים נחשפים אליו מאשר לחלף עם הרוח.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722269
מי שקורא את התנ''ך לא תומך בסקילת אנשים, סחר בנשים והעסקת עבדים ושפחות (חלק מקוראיו למרבה הצער כן תומכים בהשמדת עמים העומדים בדרכו של העם הנבחר). לעומת זאת, מי שצופה בחלף עם הרוח ואינו מכיר את התקופה מעבר לרקע שטחי עשוי להתרשם שהדרום הוא הצד הנפגע במלחמה שנכפתה עליו ע''י הצפון על נושא שממילא עמד להיפטר ממנו בעצמו (באחת הסצינות אשלי אומר לסקרלט שאת העבדים הם היו משחררים מרצונם). גם עבור מי שמכיר יותר טוב את התקופה דרושה הבהרה היסטורית מאזנת שמתייחסת גם לשינוי תפיסות חברתיות ותרבותיות שנוצר במהלך השנים.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722276
תראה איזה תעלול רטורי אתה מבצע. במשפט הראשון זה "הקהל לא תומך בסקילה" ובמפשט השני זה "הצופה עשוי להתרשם". אם כבר אתה משתמש בתקבולת ניגודית בסגנון תנ"כי, לפחות תשמור ששני האגפים שלה יהיו מקבילים. אחרת אין שום קשר ביניהם.
(כמובן שזה מקל עליך, כי אחרת היית רואה בקלות ש"מי שקורא את התנ"ך ואינו מכיר את התקופה מעבר לרקע שטחי עשוי להתרשם ש..‏1" מאד רלבנטי לגביו והטיעון שלך קורס).

1 כולל "גם עבור מי שמכיר יותר טוב את התקופה דרושה הבהרה היסטורית מאזנת שמתייחסת גם לשינוי תפיסות חברתיות ותרבותיות שנוצר במהלך השנים".
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722278
יש הבדל בין השתנות ערכים (היחס לסקילה ולעבדות למשל) לקבלת נראטיב היסטורי מסוים הנמצא בקונצנזוס. כך ניתן לטעון שהעבדות בדרום לא הייתה מוצדקת אבל הצפון נהג בצורה נוקשה מדי ובגישה אחרת הדרום היה מבטל את העבדות מיוזמתו. זהו שקר ושטות מוחלטת אבל מי שלא מכיר את ההיסטוריה בהחלט עשוי לקבל את הטיעון. זה ההבדל בין היחס לתנ''ך ליחס לחלף עם הרוח וזה מה שניסיתי להסביר. הסתירה קיימת רק בראייתך.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722279
חשבתי שכל הבעייתיות עם חלף עם הרוח היא כי הערכים מאז הפקתו ועד תקופתנו השתנו.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722280
אני מצטער שאני מקפל את הפתיל הזה 10 צעדים אחורה אבל:

לגבי העניין הוא האם לשים שקופית הקדמה בסגנון: ״הסרט הזה עשוי להכיל דעות פוגעניות...״ - זה מרגיש לי עניין כל כך פעוט. מזכיר לי את השקופית ״הסרט נועד לגיל 13+״. אם זה יעזור לאנשים להרגיש פחות פגועים, אז אני ממש בעד. אני בעד גם אם ישימו את השקופית ״עשוי להכיל דעות פוגעניות״ על פרה ממש קדושה בשבילי.. למשל ״אינדיאנה ג׳ונס״.
וכן, לא מטריד אותי שעל התנ״ך אין הקדמה: ״נועד לגיל 13+״ למרות שדי ברור שיש שם הרבה חומר למבוגרים בלבד. אגב לדעתי תהיה לזה אותה מידת השפעה של השקופית ״נועד לגיל 13+״ - כלומר מידת השפעה נמוכה יחסית.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722281
התגובה הזו היתה צריכה להיות קשורה לתגובה 722266
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722286
סבבה, אז נשים שיקופית הקדמה.
אני מהמר שלתשעה מתוך עשרה סרטים כלשהם שתנקוב בשמם, אמצא לך סיבה טובה לשים את אותה השיקופית בתחילתם.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722290
ההימור נשמע נכון.. אם זה סרטים ישראלים אז 99 מתוך 100
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722306
מה שהופך את השיקופית למיותרת מאליה, הלא כן?
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722285
גם זה וגם הנארטיב השקרי שבבסיסו. שני אלה דורשים הבהרות ללא פגיעה באיכות היצירה עצמה.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722291
עד כמה נראטיב שקרי מפריע לך להינות מסרט? דוגמאות ידועות: לב אמיץ והסמוראי האחרון.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722294
הסמוראי האחרון הפריע לי וגם לא נהניתי מהסרט כשלעצמו.

כשסרטים גרמנים מראים שרוב הגרמנים היו אנטי-נאצים וסרטים צרפתים מראים שרוב הצרפתים היו במחתרת זו בעיה. כשסרטים הוליוודיים מראים שניתן בקלות להגיע לחיי עושר ופאר זו בעיה. כשסרטים ישראלים מתעלמים מהכיבוש וההתנחלויות ומראים את המצב כנובע מבעיות טרור בלבד זו בעיה. כל אלה הם נראטיבים שקריים שנובעים כמובן ממוסכמות חברתיות אבל נדרש לחשוף אותם כחלק מרצון לשנות מצבים לא תקינים.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722311
אני חושב שלא היה פרצוף שחור אחד בכל סרטי המד"ב/אימה של שנות החמישים- "פלישת חוטפי הגופות", "Them", ו"הבלוב" עוד יכולים לקבל הנחה כי הם מתרחשים בעיירה קטנה, אבל מה עם "היום בו הארץ עמדה מלכת"?
גם סדרות הטלויזיה כמובן. סטאר טרק עשתה היסטוריה (ולא מעט רעש) עם אוהורה, צ'כוב וסולו ב 1967. האם זה צריך לפגוע בחווית הצפיה ב"פלישת חוטפי הגופות" שהוא בעיני סרט גדול?

באותו עניין- היתה תקופה ארוכה שבה לרשעים בסרטים היה מבטא רוסי. אני זוכר במעומעם כמה סרטים שבהם אפילו לחייזרים הרעים היה מבטא רוסי. שמתי לב שלאחרונה, או לא כל כך לאחרונה, לרשעים (ואני מתכוון לרשעים ממש, כמו קילגרייב ב"ג'סיקה ג'ונס") בסרטים וסדרות אמריקאיות יש מבטא אנגלי מובהק, עד כדי כך שמלהקים לתפקיד הרשע שחקן אנגלי. נזכרתי בזה כי התחלתי לראות את "לוציפר" ההומוריסטית למחצה, ולתפקיד השטן לוהק שחקן וולשי עם מבטא מאוד אנגלי.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722317
בכל סרט מכל תקופה, כולל זו שלנו, משוקעת התפיסה הרווחת של בני הדור על דעותיה הקדומות. כבר ציינתי שזו שאלה אחרת לגמרי מאיכות היצירות. המערבונים הטובים ביותר הציגו את האינדיאנים כמתנכלים למתיישבים הלבנים התמימים וכופים עליהם להילחם בהם למרות שהאמת ההיסטורית הייתה הפוכה. לכן יש צורך לחשוף את הדעות הקדומות והנראטיבים השקריים על מנת למנוע מהם לחזור בהמשך.

לגבי האנגלים כרעים בסרטים אמריקאים זה פשוט מאוד. הגרמנים והרוסים כרעים זה כבר מיושן. ערבים ועמים כהים זה לא פוליטקלי קורקט. לשחקנים האנגלים לעומת זאת לא אכפת לגלם את הרשעים כל עוד הם מקבלים תשלום נאות על משחקם.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722321
זה לא רק זה, גם בזה יש תקופות. נדמה לי למשל שבסוף שנות הששים היתה תקופה שבהוליווד אהבו ללהק בריטים לתפקיד הרשעים בסרטים. ''ספר הג'ונגל'' של דיסני (האחרון של וולט עצמו, אגב) נחשב לסרט הראשון שלהם שבו הוכנסו במודע רמיזות לאקטואליה - והרשע שם, שירקאן הטיגריס, מתהדר במבטא בריטי מצוחצח בניגוד ליתר הדמויות (מקהלת הנשרים היתה אמורה להיות מדובבת על ידי החיפושיות, אבל זה לא הסתדר). עוד רשע דיסני במבטא בריטי הוא האריה סקאר.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722347
תמיד חשבתי שהמבטא הבריטי (והסנטר הג'ון-קליזי) מכוונים לקולוניאליזם בהודו. בכל זאת, ספר של קיפלינג, אתה יודע...
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722348
גם אלמנט כזה קיים. הפילים בראשות הקולונל האטי הם לגמרי לעג לקולוניאליזם הבריטי. בכל אופן, הקשר בין עלילת הסרט לבין הספר של קיפלינג הוא דליל למדי...
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722320
אח, לוציפר זה גילטי פלז'ר במיטבו.
צריך רק לומר שבסדרה הזו הוא הגיבור, לא הרשע.
בטח צריך להצמיד לה שיקופית אזהרה לכל מי שנפגע מהצגת השטן כמישהו מעורר הזדהות.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722308
מבלי לבדוק, האינטואיציה שלי תאמר שברוב הסרטים שנהניתי מהם ביותר - גם בצפיות חוזרות - הנראטיב היה אפילו לא שקרי, אלא מומצא לחלוטין.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722322
הדרום היה בהחלט הצד הנפגע במלחמה, מפני שרוב הלחימה התרחשה בשטחיו והוא שילם את מחיר התבוסה, עשרות שנים לאחר שהתרחשה.
''את העבדים הם היו משחררים מרצונם'' - אולי לא מרצונם של אנשי הדרום, אבל יתכן מרצונם של אזרחי ארה''ב כולה, כפי שקרה במקומות אחרים. ללינקולן ולרפובליקנים, לא היתה שום תכנית מוכנה לביטול העבדות בדרום, אבל המלחמה פרצה משום שהדרומיים הבינו שזוהי המגמה.
זהו שכתוב של ההיסטוריה, להכחיש את קיומה של מגמה אמיתית בקרב אזרחי ומנהיגי ארה''ב שחשבה שהעבדות היא עניין שצריך בסופו שלףדבר לחלוף מן העולם. אני לא מדבר על מתנגדי עבדות ואבולישיניסטים כמו בנג'מין פרנקלין, תומס פיין והקוייקרים של פילדלפיה ופנסילבניה, אלא אפילו על בעלי עבדים כמו וושינגטון, ג'פרסון ומדיסון (כולם מוירג'יניה שנחשבת עד היום חלק מן הדרום). ההיסטוריה של ארה''ב מהקמתה ועד מלחמת האזרחים רצופה מהלכים שנעשו כדי להגביל ולצמצם את העבדות ולראיה בצפון לא היתה עבדות.
במקום להתוכח על מה היה אילו, אפשר להסתכל על מצב השחורים בדרום לאחר השחרור, שהיה גרוע ממצבם לפניו. זה בהחלט מעלה על הדעת שבעלי העבדים בדרום (אגב מיעוט לא גדול), לא בהכרח היו ניזוקים משחרור עבדיהם. אני מסכים שהסיכוי שהיו עושים זאת מרצונם הוא קלוש.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722604
כרגיל אתה מתמחה בכתיבת נח בשבע שגיאות. הדרום היה הצד הנפגע במלחמה שהוא פתח ולו היה מנצח בה, לא היה מתנהג בג'נטלמניות כלפי הצפון. זאת ניתן לדעת מהתנאים הקשים ששררו במחנות השבויים של הקונפדרציה. ספק אם לאוכלוסיית הצפון היו מתנהגים ביתר הגינות מהיחס שזכו חייליה.
העבדות לא הייתה יכולה להסתיים כתוצאה ממשאל עם. לכל מדינה הייתה סמכות ויכולת לנהל את ענייניה כרצונה והמשברים שהובילו למלחמה לא היו בגלל אפשרות פוטנציאלית של ביטול העבדות במדינות שבהן היא הייתה קיימת (זה היה אפשרי רק כתוצאה מהמלחמה שבה נטבחו מיליונים משני הצדדים) אלא בגלל מאבקים על הרחבתה של העבדות מעבר לאותן מדינות, דבר שהצפון לא היה יכול לקבל ולא מטעמים אידיאולוגים.
אישים כוושינגטון וג'פרסון אולי התבטאו כנגד העבדות אבל לא נקטו כלפיה שום צעד בפועל ולא תמכו בעמדות אבולישינסטיות. בסרט תיעודי על גולדה ראיתי לאחרונה שהיא אמרה שאת השטחים הכבושים ישראל לא תוכל להחזיק לנצח ותצטרך להתפשר עליהם מתישהו. להצהיר עליהם כמבשרי שחרור העבדים זה כמו להצהיר עליה כמבשרת אוסלו.
העובדה שתקופת השיקום פגעה בשחורים אינה מצביעה על כך שהעבדות הייתה טובה יותר או שלא היה צריך לבטל אותה. זה אומר שהמאבק החברתי לשיווין לא התמצה בביטול העבדות והיה צורך בעוד מאמץ שלמרבה הצער הגיע רק כעבור 100 שנה ולא נשלם גם היום. בעלי העבדים עצמם בהחלט ניזוקו מהשחרור (ישנם מכתבים שבהם בעלי האחוזות מבקשים או מתחננים מעבדיהם לשעבר לחזור ומבטיחים להם יחס הוגן). כמו המתנחלים הם חיו בעולם שעבר זמנו וניסו להחזיק אותו ככל שיכלו. למרבה השמחה הם הפסידו בכך. למרבה הצער, מקביליהם הישראלים עדיין לא.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722609
"המלחמה שבה נטבחו מיליונים משני הצדדים" - במלחמת האזרחים נהרגו 620,000 משני הצדדים.
"ולו היה מנצח בה, לא היה מתנהג בג'נטלמניות כלפי הצפון" - אלו מילים ריקות, שנועדו לסתור משהו שבכלל לא אמרתי. מטרת הדרום היתה לפרוש מן הברית. ריקונסטרקשין דרומי זה לגמרי הגלגלים של הסבתא.
כל השאר מדוייק בערך באותה מידה.
"כרגיל אתה מתמחה בכתיבת נח בשבע שגיאות" - הפוסל וגו'.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722641
יש שותף לדעותיך.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722662
בפרט הוא טוען שמדובר על עיוות ההיסטוריה.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722666
אין לי עניין להתעמק בדבריהם של אנשים שמתווכחים עם התזה שהעבדות השחורה היתה כתם על מצפון האנושות, אפילו אם ארז לנדוור החצוף חושב שהם חברים שלי.
לגופו של עניין, הסנטור ה-R לגמרי צודק. אני מניח שזו תמימות לחשוב שבעלי עבדים מוירג'יניה כמו ג'פרסון ומדיסון יצאו מכליהם כדי לבטל את העבדות. כנראה שהעובדות יותר קרובות לתיאור הבא: באופן תאורטי רוב האבות המייסדים, כולל הדרומיים מוירג'יניה סברו שהעבדות היא עניין מכוער שיתבטל מעצמו איכשהו בעתיד. הם היו יותר בכיוון של לכסות את העבדות בכסות פחות גזענית של שרות לתקופה קצובה מראש, שהיתה קיימת בעת הקמת הברית ללבנים ושחורים כאחד (אך נעלמה די מהר לאחר שהברית קמה). הבעייה היתה שג'ורג'יה והקרולינות התנו את הצטרפותן לברית באישור העבדות בחוקה.
בניגוד למה שחושבים, גם במדינות הצפון היו הרבה עבדים. בויקי כתוב שבמדינת ניו-יורק ב-‏40% מן הבתים היו עבדים. במקביל בכל ארה"ב התפתחה תנועת אנטי-עבדות חזקה מאד. תומס פיין, בנג'מין פרנקלין, ג'ון גיי ואלכסנדר המילטון היו מתנגדי עבדות של ממש וכאמור גם ג'נטלמנים דרומיים כמו ג'פרסון ומדיסון הבינו שעבדות אינה עולה בקנה אחד עם ערכי עידן האורות. באופן מפתיע, ההתנגדות לעבדות בצפון שאבה הרבה כוח דוקא ממניעים גזעניים. תושבי הצפון פשוט פחדו שהם יוצפו ע"י עבדים שחורים.
כל המצב המסובך הזה, הביא למה שאמר הסנטור הנכבד מארקנסו. החוקה הכירה בעבדות, מבלי להזכיר אותה בשמה. כל 13 המושבות חברו לברית וחתמו על הכרזת העצמאות ועל החוקה. ברגע שארה"ב קמה, מדינות הצפון ביטלו בהדרגה את העבדות בשטחן ואילו מדינות הדרום דבקו בה ביתר שאת.
כפי שאמר אותו סנטור, גם מתנגדי העבדות קבלו את החוקה הדו-משמעית הזו, כרע הכרחי שנדרש כדי להכניס את 3 המושבות הדרומיות לברית.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722678
מעניין השם שלו, קוטון, לאור הטענה שזכתה להייפ לאחרונה, לפיה העבדות ותעשיית הכותנה נבנו זו על זו.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722401
הבעיה שלי עם ''חלף'' היא לאו דווקא באמיתות או שקריות הנראטיב ההיסטורי שלו. אני פשוט לא חושב שזה מאוד משנה לרבים היום. (באותו אופן, הנראטיב הדתי במיסה הקתולית, השקרי לחלוטין, לא מפריע לי בכלל בהאזנה לבאך.) אני יותר מוטרד מהעמדה שלו כלפי שחורים, שמשפשפת פצע פתוח מאוד היום.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722271
כל קבוצה שיש לה איזשהו מטען רגשי לתנ"ך כבר קוראת אותו מזה דורות דרך חומות בצורות של פרשנות והסברים וכו' (וזועמת על הקבוצות האחרות שקוראות אותו דרך חומות בצורות של פרשנות והסברים שגויים). הייתי שמח אילו התנ"ך היה מוצג תמיד עם הקדמה שמכילה את הפרשנות וההסברים הנכונים, אבל אבוד לי.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722272
תמיד זה באמת אבוד לך אבל הוצאות מסוימות על שלל מהדורותיהן לא:

יש אפילו את זה: https://www.skepticsannotatedbible.com/
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722275
מה הכוונה שלך ב"הסברים נכונים"? גישה סטייל ביקורת המקרא?
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722345
יש הסברים נכונים בעיניי - כמו שאתה אומר, ביקורת המקרא, וגם שאין אלוהים, אבל כמובן כתבתי את זה באירוניה.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722313
אני רואה, אולי בטעות, בקטע על הסברים מוסרניים, התיחסות מרומזת לדבריי.
אני מבקש ממך לשים לב לתאריך יציאת הסרט: 1939. אתה באמת חושב שמה שהיה דחוף להוליווד, עם כל המוגולים ממוצא יהודי שהמציאו אותה, היה שאלת הגזענות והיחס לשחורים בדרום? הסרט גם התקבל בהתלהבות בכל מקום בו הוצג. כלומר גם הקהל הרחב שתף פעולה עם מזימה לפאר את ערכי הדרום?
אתה מדבר על עולם שרק אתמול טיפס ועלה מן התהום של מלחמת עולם ובפיו המילים "לא עוד". התהום ההיא בלעה והעלימה את מיטב הנוער של אירופה. והנה לא חלפו אלא 20 שנה והולך ומתברר שלא תהיה ברירה אלא לצעוד שוב בנתיב הדמים כדי להשמיד רשע מוחלט שאין דרך אחרת לעמוד בפניו. לא הזכרתי את ברטראנד ראסל כדי להתקשט ב-name droping.
מה שהוליווד מכרה והקהל בכל מקום התחבר אליו, היה הזדהות וסנטימנט עמוק של פאציפיזם ובדלנות (בפרט באמריקה) וחרדה והתנגדות למוראות המלחמה, בצד הכרה שמלחמה עולמית שנייה היא בלתי נמנעת.
אני לא מצפה מן השחורים של ארה"ב לאהוב את הסרט שלוקח את המורשת שלהם, ודוחק אותה הצידה, לצורך הצגה ודיון בעניינים אחרים. אבל, אני לא חושב שאנו צריכים לומר אמן, אחרי כל שיגיון ודרישה להעמיד את בעיית הגזענות בראש כל דיון ואת השחורים כקרבן האולטימטיבי של כל מצב ועניין החל מהוליווד ועד הקורונה.
אנו כישראלים, דוקא צריכים לדעת טוב יותר,מפני שאנו חיים על פתחו של סכסוך שבו הגזענות תופסת רק חלק שולי מעומק הסכסוך. אם לשחורי ארה"ב, דחוף להסיר את פסליהם של וושינגטון וג'פרסון, אני מציע להם להתחיל בהחלפת שמותיהם של כרים עבדול ג'באר ומוחמד עלי ולסגור את המסגד בניו יורק על שמו של מלקולם x.
את העבר אי אפשר לשנות. כדאי לנסות לא לחיות אותו שוב ושוב.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722314
מה מפריע לך ששחורים בוחרים להתאסלם או שמורשתו של מלקולם x מונצחת? העבר כפי שהוא מוצג הוא לא בהכרח מה שהיה אלא הכתבת התפיסה והאידיאולוגיה של המנצחים. זכותם של האפרו-אמריקאים להתנגד לנראטיב דכאני ולהציג את ראייתם שלהם.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722326
מפריע לי שמורשתו של מלקולם x היא שהאדם הלבן הוא השטן.
האמת היא שלא לי זה מפריע. אני חושב שלמלקולם x יש אמירה חשובה בתחום יחסי הגזעים וצריך ללמוד ולחקור אותה. גם אין לי כל יומרה לומר לשחורים איך לקרוא לעצמם או את מי להנציח. אני רק מציע להם להתיחס באופן דומה למי שאינם שחורים. אני לא מסמפט מי שמתעקש בימים אלו להניף את דגלי הקונפדרציה, אבל אני לא חושב שזה גרוע יותר מאשר להתאסלם בתקופה שאיסלם הפך לשם נרדף לקנאות, רצח וטרור.
אני לגמרי מבין את הסנטימנט שדחף שחורים בארה"ב להתאסלם ולהתנער מן הדת שהשלימה עם עבדותם ולעתים גם הצדיקה את העבדות. המשמעות של לתמוך היום באיסלם היא שונה לגמרי.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722316
לא התייחסות לדבריך, אלא ל''סרטון המקדים'' שכנראה מצורף לסרט לפני הצפייה ורעיונות דומים לזה.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722406
"צופה מספיק אינטליגנטי כדי לדעת באילו שנים נוצר, מה היתה האווירה התרבותית בה התקיים, ומה הכשלים שאפשר לראות בו היום בדיעבד. ואם הוא לא יודע - אדרבא, יקרא אחרי הצפייה במרשתת וירחיב את אופקיו..." אתה חושב שתציג עמדה כזאת ליברלית אם וכשמישהו יחליט לשדר את היהודי זיס בלי איזה שקופית הבהרה?
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722424
אני הרי מציג עמדה כזו כשמציגים את "הסוחר מונציה" (אנלוגיה הרבה יותר דומה), הלא כן?
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722431
לא ממש, את הסוחר מונציה אפשר (ונהוג) להציג בצורה לא אנטישמית. את הביצוע (הספציפי הזה) של היהודי זיס אי אפשר. לכן השאלה בעודה עומדת.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722436
אבל זו הקצנה. ההבדל בגישה לגזענות בין חלף עם הרוח לבין היהודי זיס זה כמו בין כשהארי פגש את סאלי לבין סרט פורנו. שניהם מזכירים סקס, אבל ההבדל ברור לכל מי שעיניו בראשו.
אז כן, היהודי זיס הוא פורנו, ופורנו לא ראוי שיוצג בבתי הקולנוע הרגילים.
לא כך לגבי חלף עם הרוח.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722437
ברור שזאת הקצנה. הדרך הכי פשוטה לבדוק כלל היא לקחת את מקרי הקצה ולבדוק אם הוא עובד לגיבהם. אם כן, אז יופי, אם לא, אז כנראה שצריך לחשוב על הכלל עוד הפעם (יכול להיות שהוא נכון אם הסתייגות, ויכול להיות שהוא לא נכון בכלל).

לא ברור לי למה לא להראות פורנו בבתי הקולנוע (למבוגרים), אבל זה לא רלוונטי לדיון. אני לא שואל לגבי בתי קולנוע אלא לגבי שידורי טלויזיה (או, למעשה, סטרימינג), בהם נראה לי שפורנו די מקובל ואף אחד מלוחמי חופש הביטוי לא נלחם כנגדו.

נראה לי שזה לא חוכמה להיות לוחם בעד חופש הדיבור, לדבר על הצופה האינטליגנטי שידע לבד להבין שהדברים הפוגעים נכתבו בזמן שהיה מקובל לפגוע כל עוד שאתה לא נפגע. אני חושב שאם אתה לא יכול להעמיד את עצמך בצד הנפגע לא ראוי שתתערב (ככלל, לא רק בענייני חופש ביטוי). מוזר, בעיני, איך כל מי שמחפש סימנים לאנטישמיות בתוכניות טלויזיה שמשודרות ב-‏2 בלילה באיראן פתאום הופך להיות לוחם בעד חופש הביטוי כשמדובר בפגיעה בשחומי עור (כמו שמוזר בעיני שהרבה לוחמי הפי.סי. לא חושבים שיש בעיה ברמיזות אנטישמיות).
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722438
אין לי מושג על מי ואל מי אתה מדבר בפסקה האחרונה.

פורנו לא מקובל בערוצי טלויזיה ראשיים ללא קוד הורים, לידיעתך.

לשיטתי הסוחר מונציה הוא לגמרי מבוסס על סטריאוטיפים אנטישמייים, אבל למרות שלכאורה אני בצד הנפגע איני רוצה להוריד אותו מהתיאטראות וממסכי הטלויזיה.
ובניגוד ליהודי זיס, מטרתו העיקרית של חלף עם הרוח איננה להראות את הנחיתות הגזעית של אפרואמריקאיים.
ולגבי אנשי הקש שלך - לא אמרנו שאין שום בעייה בייצוגים פוגעניים. אבל בין יש בעייה לבין קיצוץ סרטים יש מרחב רחב. בכל קומדיה, סטנדאפ ומופעי סאטירה בבידור יש ייצוגים פוגעניים של יהודים, אסיאתים, מזרחים, ערבים, אשכנזים, כהי עור, גברים ונשים. אני לא רוצה להעלים אותם מעל פני האדמה.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722443
"אין לי מושג על מי ואל מי אתה מדבר בפסקה האחרונה." - האמנם?

"פורנו לא מקובל בערוצי טלויזיה ראשיים ללא קוד הורים" כאמור, למבוגרים בלבד.

הסוחר מונציה היה, אולי‏1, מבוסס על סטריאוטיפים אנטישמייים, אבל כל הביצועים שאתה תראהו היום הם במפורש לא אנטישמיים. באופן דומה, אני לא חושב שמישהו יתנגד עקרונית לעיבוד מחדש לחלף עם הרוח. אם מישהו היה מעלה את הסוחר מונציה ללא החלקים שהופכים את שיילוק לאנושי האם לא היית מרגיש קצת אחרת? כזכור, גם היהודי וייס מבוסס על ספר לא אנטישמי, ואני מניח שלאף אחד לא תהיה בעיה אם הביצוע הזה ובכל זאת, נראה שיש לך בעיה עם הביצוע הזה (כשאני חושב על זה, עדיין לא ענית על השאלה שלי).

"מטרתו העיקרית של חלף עם הרוח איננה להראות את הנחיתות הגזעית של אפרואמריקאיים." מה משנה המטרה?

"... אבל בין יש בעייה לבין קיצוץ סרטים יש מרחב רחב... אני לא רוצה להעלים אותם מעל פני האדמה." ובין להעלים מעל פני האדמה לשים שקופית בהתחלה או לאפשר לראות את הסרט עם או בלי החלקים הבעייתיים, או להוסיף הסברים לפני או אחרי הסרט... יש ים של אפשרויות. אבל, אם נקבל את הכלל שקבעת הוא: "צופה מספיק אינטליגנטי כדי לדעת באילו שנים נוצר, מה היתה האווירה התרבותית בה התקיים, ומה הכשלים שאפשר לראות בו היום בדיעבד. ואם הוא לא יודע - אדרבא, יקרא אחרי הצפייה במרשתת וירחיב את אופקיו." אז כל האפשרויות האלה אינן קבילות, ועל כך אני מערער. אחרי הכל, אני מניח שאין לאף אחד בעיה אם היהודי זיס יוקרן כחלק מלימודים על השואה...

1 בכל זאת לא תמצא את "Hath not a Jew hands, organs dimensions, senses, affections, passions..." ברוב הטקסטים אנטישמיים (וגם לא בחלף עם הרוח למיטב זכרוני)
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722444
בודאי שמשנה המטרה. היהודי זיס הוא סרט תעמולה על ידי יוזף גבלס.
חלף עם הרוח הוא סרט היסטורי תקופתי שמומן והוזמן על ידי אולפני הוליווד.
מטרתה של אנלוגית הפורנו, שלא צלחה את הבנת הנקרא שלך, היתה להבהיר שמדובר בשתי סוגות שונות לחלוטין שאי אפשר לשים אותן על אותם מאזניים (מבלי להיגרר לדמגוגיה).

אף אחד, ככל הידוע לי, לא הוצא להורג בגלל חלף עם הרוח, ומספר האנשים שמתו כתוצאה מהפרופגנדה הנאצית שהיהודי זיס הוא חלק ממנה גדול לאין שיעור.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722445
צ''ל שהוזמן על ידי יוזף גבלס.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722449
אני מבין שתשובה ישירה לשאלה‏1 אני כבר לא אקבל ממך... לצורך הדיון אני אניח שהתשובה שלך היא שלילית.

מה משנה המטרה? ז"א - זה שאתה אומר ש"בודאי שמשנה המטרה" ואז מפרט את המטרה בלי להסביר למה לא באמת מקדם אותנו. ההסבר היחיד שיש לי הוא "צופה מספיק אינטליגנטי כדי לדעת באילו שנים נוצר, מה היתה האווירה התרבותית בה התקיים, ומה הכשלים שאפשר לראות בו היום בדיעבד. ואם הוא לא יודע - אדרבא, יקרא אחרי הצפייה במרשתת וירחיב את אופקיו" וההסבר הזה הוא בלתי תלוי במטרה?

גם אם מדובר בשתי סוגות שונות - מה זה משנה? קבעת כלל, בשום מקום בתגובה 722255 לא סייגת ואמרת שזה תקף רק לסוגה אחת ולא לאחרת ועל אחת כמה וכמה לא נימקת למה הוא תקף לסוגה אחת ולא לאחרת (והרי כן יש לך נימוק, אבל הוא תקף לכל הסוגות, כולל, כאמור, פורנו). ואם נסכים שהוא תקף רק לסוגה אחת ולא לאחרת, מי יקבע לאיזה סוגה שייך כל סרט? אתה?

1 תזכורת
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722451
לא צריך אותי בשביל להבדיל בין פורנו לקומדיה רומנטית, או בין תעמולה נאצית לבין סרט היסטורי מיושן דעות. ואם אתה צריך, אתה כנראה לא נכנס כצוםה להגדרה שלי שאתה מצטט בחדווה כבר בפעם השלישית.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722454
ברגע שיש חוק אחד‏1 לתעמולה נאצית וחוק אחר לדעות מיושנות‏2 אז מי שרוצה למכור תעמולה נאצית פשוט יטען שזה סרט מיושן דעות. סרטי פורנו עשו בדיוק את זה במשך שנים.

רוצה שאני אצטט אותך בפעם הרביעית? מצטער, אתה סותר את עצמך‏3, והעובדה שאתה פשוט מתעלם מזה לא באמת משכנעת אותי שיש לך תשובה מוצלחת (ובטח שלא מקדמת אותי למקום בו אני אבין אותך, וזאת הרי המטרה שלי).

1 אני מניח, משום מה הדיאלוג ביננו הוא שאני שואל שאלות ואתה לא עונה. זה לא נשמע לי יעיל במיוחד.
2 ונאציזם זה לא דעות מיושנות? זה דעות חדשות?
3 ז"א - אני חושב שאתה סותר את עצמך. אני לא בטוח, יכול להיות שהניחוש שלי לגבי התשובה שלך לא נכון. לא יותר פשוט לענות במקום להתחמק? במה זה עוזר לך?
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722455
המשפט הראשון שלך מופרך מיסודו.
אז שיטען, אז מה? כל מי שעיניו בראשו יודע את ההבדל.

למה אתה רוצה שאענה לך תשובה (אולי) מוצלחת? להאם רצוי להקרין פורנו נאצי בקולנוע? התשובה היא לא.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722456
"כל מי שעיניו בראשו..." זה לא נימוק שמחזיק בבתי המשפט (כמו שלמדנו מההיסטוריה)

לכל אורך הדיון הזה לא שאלתי אותך פעם אחת לגבי בתי קולנוע. לא רק זאת, אלא שכשניסית לשנות את הנושא הבהרתי שלא על זה מדובר. מה כן שאלתי ולא קיבלתי תשובה:
1. אתה חושב שתציג עמדה כזאת ליברלית אם וכשמישהו יחליט לשדר את היהודי זיס בלי איזה שקופית הבהרה?
2. אם מישהו היה מעלה את הסוחר מונציה ללא החלקים שהופכים את שיילוק לאנושי האם לא היית מרגיש קצת אחרת?
3. מה משנה המטרה?
4. גם אם מדובר בשתי סוגות שונות - מה זה משנה?

(בכלל, אני מנסה כמיטב יכולתי לסיים שאלות בסימן המוזר הזה - ? - המורה שלי אמרה לי שקוראים לו "סימן שאלה")
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722457
1. לא. העמדה הליברלית שלי מספיק מורכבת כדי שתבחין בין כמה גווני אפור, לא שצריך הרבה כאלה כדי להבחין בהבדל בין תעמולה נאצית משלטון שחיסל מאה מיליון אנשים לבין סרט ישן ששיקף אולי בקושי את הדיעות של תקופתו ולא היה תיאור היסטורי מדויק של המציאות (כמו בערך כל סרט היסטורי).
2. לא. מבחינתי זה דוקא די דומה לחלף עם הרוח, ומסקנותי לגבי שניהם זהות.
3. מולי שני אנשים עם סכין. אחד מנתח ואחד רוצח. מה משנה המטרה?
4. כשאתה עושה אנלוגיה, היא צריכה דמיון בין המשל לנמשל כדי שתחזיק מים. להשוות כרובים לפדופילים לא מקדם אותנו לשום מקום (ואם בעיניך זה דומה, זו כבר בעייה לתחום מקצועי אחר).
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722459
1. אני בעד גוונים של אפור, חבל שהם לא מופיעים בתגובה 722255 או באף תגובה בהמשך הדיון. לדעתי, גוונים של אפור זה, למשל, להוסיף שקופית לפני סרט שעלול לפגוע באוכלוסיה גדולה. תגובה 722255 היא דוגמה למחסור בגוונים של אפור (שני הסרטים שיקפו אולי בקושי את הדיעות של תקופתן, אותה תקופה, ושניהם לא היו תיאור היסטורי מדוייק של המציאות... זה סתם נראה לי כמו נסיון להסיח את הדיון)

2. תודה. אפשר להוסיף הסבר (למה היהודי זיס לא והסוחר מונציה כן)?

3. טוב, אני אעמיד פנים שלא הבנת את השאלה ואנסח אותה מחדש. התכוונתי לשאול "מה משנה המטרה כשהתוצאה זהה וכשאנחנו לא מדברים על ענישה?" (אם נהיה כנים, לא רק שזה ברור מההקשר, אחרת אין באמת משמעות לשאלה). אם מתקרב אלי איש ברחוב בלי מסכה אני עובר לצד השני, בלי קשר לאם הוא יודע שיש לו קוביד ומנסה להדביק אותי בכוונה או אם הוא עסוק בנייד שלו ולא רואה אותי. או, בהקשר של הדיון, אם יש לנו סרט שפוגע באוכלוסיה גדולה (או קטנה), אפשר (לדעתי) לשים לפני ההקרנה שלו שקופית שמבהירה את זה. מצד שני, אם נאמץ את ההנמקה בתגובה 722255 אם יש לנו סרט שפוגע באוכלוסיה גדולה אפשר לסמוך על האיטליגנציה של הצופה שידע לללכת לוויקיפדיה ולבדוק את העובדות. המטרה לשמה צולם הסרט לא משנה לכאן או לכאן. ולכן, נשאלת השאלה: "מה משנה המטרה?"

4. לא הבנתי את התשובה. על איזה אנלוגיה אתה מדבר (אני חושב שהאנלוגיה היחידה שעשיתי בדיון הזה היתה כאן למעלה)? מנקודת הנחה שגם השאלה הזאת לא הובנה, אני אנסח אותה מחדש. קבעת כלל, והוספת לו הנמקה ואז הוצאת סוגות מסויימות מהכלל הזה, למרות שמקריאת ההנמקה לא ברור לי מה מוציא סוגות מהכלל ומשאיר סוגות אחרות בתוך הכלל, איזה סוגות בחוץ ואיזה בפנים ולמה. ולכן, נשאלת השאלה: "אם מדובר בשתי סוגות שונות - מה זה משנה?"
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722461
1. לדעתי לא.
2. חמש תגובותי האחרונות מפרטות לעייפה את ההבדל, בעברית קלה וברורה. אם לא הבנת עד עכשיו, אתה מוזמן לקרוא אותן שוב.
3. למרבה ההפתעה, מטרת הסרט משפיעה באופן מכריע עוצמת הפוגענות שלו. כל סרט כמעט פוגע במישהו. הוספת שיקופית (חשבתי בהתחלה שמדובר בהקדמה של כמה דקות) אם כך תהיה אקט כמעט גנרי דמתווסף לתשעים אחוז מהסרטים, ולכן הוא מיותר לטעמי. ואגב, כמו הרבה התנצלויות מכובסות שמאפיינות את תקופתנו (מיאיר נתניהו ועד צחי הנגבי), יש כאן סכנה שחסות השיקופית דוקא תשחרר את היוצרים לפזר דעות, סצינות והתנהגויות רעילות בתואנה של "הרי הזהרנו אתכם בכניסה, השאר על אחריותכם".
4. זה שכשאני מדבר על סרטים מסחריים, ולא מצרף אליהן דיסכליימר שמצהיר שאני לא מדבר על סרטי פורנו, סרטי סנאף, תעמולה נאצית, קליפים של הקו-קלוקס-קלאן והקראות מודרכות של "ברוך הגבר" - מהווה עבורך בעייה, מראה יותר עליך מאשר מעל הטיעון שלי. גם לא ציינתי שהקריטריונים שלי לא רלוונטיים לסרטוני חתולים ברשת, לשיחות סקס בטלפון ולתחרויות יופי של כלבים.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722511
1. אז, על איזה "גוונים של אפור" אתה מדבר. עד עכשיו לא הראת שום סימן של גוונים של אפור, כל מה שאתה מדבר עליו זה שחור ולבן (כשההבדל בין מה שחור ומה לבן לא מנומק כלל, ונתון לחוות דעתך הפרטים בלבד, אבל זה לא "גוונים של אפור" זה שחור ולבן שרירותי).

2. קראתי את כל תגובותיך, לא הופיע שם אף הסבר לאיך אתה מיישב את הסתירה לכאורה בין דעותיך השונות.

3. אולי (קריא, אם אתה מתעקש שזה נכון ורלוונטי, חובת ההוכחה עליך) מטרת הסרט משפיעה על "עוצמת הפוגענות" שלו - אבל השאלה נשארת בעינה. ז"א, בהנתן "עוצמת פוגענות" מה משנה המטרה? למה לא להסתפק ב"עוצמת הפוגענות"?

"הוספת שיקופית (חשבתי בהתחלה שמדובר בהקדמה של כמה דקות) אם כך תהיה אקט כמעט גנרי למתווסף לתשעים אחוז מהסרטים, ולכן הוא מיותר לטעמי" לפי אותו הגיון גם הוספת אזהרות רפואיות לתרופות (100% מהשוק), הוספת תוצרים למוצרי מזון (90% מהשוק) או הוספת אזהרות לסיגריות זה דבר מיותר? כדאי להזכיר שבעולם נהוג להוסיף כבר היום אזהרות לפני סרטים, אם הם מכילים אלימות, סקס, עירום, שפה פוגעת או אורות בוהקים, גם זה, כנראה, מיותר לטעמך (ואכן, לפי ההגיון של תגובה 722255 זה מיותר, אולי הייתי צריך להתחיל בלשאול על זה)...

"כמו הרבה התנצלויות מכובסות ... דוקא תשחרר את היוצרים לפזר דעות" בהתחשב בעובדה שאף אחד לא מדבר על היוצרים, אני לא מבין מה זה רלוונטי. זה נראה כמו עוד הסחה. אחרי הכל, אני לא יודע אם אתה מודע לזה, היוצרים של חלף אם הרוח סיימו את היצירה שלהם די מזמן, הדרישות הם מהמשדרים. יותר מזה, האם זה "ישחרר" את נטפליקס לשדר תעמולה נאצית? אתה באמת חושב שלנטפליקס יש אינטרס לשדר תעמולה נאצית ושרק המחסור ביכולת לשים שקופים מונעת ממנה את זה?אני פשוט לא מבין את ההגיון מאחורי הטענה הזאת. הרי נטפליקס יכולה כבר עכשיו להוסיף איזה שקופית שהיא רוצה, והלחץ של הצרכנים הוא דווקא להסתייג מתוכן פוגעני ולא להוסיף עליו.

4. טוב, זה מראה עלי, אני יכול לישון עם זה בשקט... זה הרי סתם אד הומניזם ולא תשובה מנומקת. קבעת כלל, נימקת אותו, ואז החלטת להוציא ממנו סוגות מסויימות למרות לפי הנימוק הוא צריך לכול על כל הסוגות (כן, כולל סרטי סנאף וחתלתולים ברשת וברוך הגבר).
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722515
נראה לי שעמדתי בענין הובהרה מספיק, ועמדתך אולי שונה.
ניתן לקוראים לשפוט מה דעתם, לי אין עוד הרבה מה להוסיף על מה שאמרתי.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722517
זהו שלא, עמדתך לא הובהרה (ז''א - לי היא לא ברורה, אחרת לא הייתי שואל שאלות). זה לא ש''אני לא מסכים'' זה ש''אני לא מבין, או אם אני מבין אני משוכנע שאתה סותר את עצמך, ומוזר לי שזה לא ברור לך''. יכול להיות שאם הייתי מבין הייתי מסכים, כנראה שלא, אבל לפחות הייתי יודע עם מה אני לא מסכים.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722527
בקליפורניה יש אינפלציה באזהרות על מוצרי מזון. נדמה לי שיש כבר מחקרים שהראו שהאזהרות הללו לא מועילות במיוחד.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722532
לדעתי יש גם מחקרים (בצ'ילה למשל, אם איני טועה) שהראו שיש לאזהרות האלה אפקט. יש הסכמה די גורפת שהאזהרות על חפיסות הסיגריות מועילות. בכל מקרה, יש להן גם תועלות שאינן בהכרח קשורות ישירות להחלטות של הצרכן בסופרמרקט. נדמיין נניח את איגוד הורי הגנים בעיר נווה יהלום רוצה לשפר את תזונת הילדים. קל לדרוש שהמוצרים שמהם מכינים ארוחות לילדים לא יכללו מוצרים בעלי תו אדום; זה לא דורש מההורים ולא מהגננות להיות בעלי הסמכה של תזונאים קליניים. בדומה לכך, לך כצופה פרטי אין צורך בשקופית שכתוב בה "This motion picture has been rated G by the classifications and rating administration", אבל למנהל בית-הספר או הכנסיה המקומית שמפעילה תכנית קיץ לילדים יש ויש צורך בה.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722539
האמנם? הרשה לי להטיל ספק, נדמה לי שהיינו שומעים אם היה גל של אנשים בעלי אלרגיה שמתים כתוצאה מצריכה של המוצרים אליהם הם אלרגיים. אבל, נניח שזה נכון:

האם מדובר ב(1)ביקורת כמותית - ז"א כמות האזהרות, המיקום שלהם, הצורה שלהם... לא משרתת את המטרה לשמה הם באו לעולם - או ב(2)ביקורת קטגורית - קריא העובדה שהן לא מועילות מוכיחה שאין טעם באזהרות בכלל.

אם זה (1) אז אולי אתה צודק ואולי לא, אבל זה לא רלוונטי לדיון.

אם זה (2), או כמו שהפונז היה מנסח את זה: "צרכן המזון מספיק אינטליגנטי כדי לדעת מה הסכנות מהמוצרים אותם הוא שוקל לרכוש, ממה הם עשויים, ומה תופעות הלוואי שהם עלולים לגרום. ואם הוא לא יודע - אדרבא, יקרא לפני הצריכה ויגלוש במרשתת וירחיב את אופקיו. ואולי דוקא ילמד משהו חדש על הסכנה שבצריכה של רעלנים, חומרים ממכרים וסוכרים, והעיוורון שיכול להתקיים גם בתקופתנו אנו וראוי להפנות לו תשומת לב ולא לחכות לשימותו עוד אנשים מסכרת." אז אני לא חושב שהאנקדוטה של קליפורניה, במידה והיא נכונה, מחזקת במיוחד את הטענה הזאת.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722541
התנצלות מראש: אני לא עוקב אחרי הדיאלוג שלך עם הפונז.

"אם אתה לא יכול להעמיד את עצמך בצד הנפגע לא ראוי שתתערב" היא קריאה לא כל כך מעודנת לסתימת פיות. השימוש ב"זה מעליב אותי" או "אתה פוגע בי" כבטענות שיש להן ערך כלשהו עבור הדיאלוג הוא חסר תוקף, *בייחוד* כאשר אני לא יכול להעמיד את עצמי, ולא רוצה להעמיד את עצמי, בצד הנפגע. אני לא רוצה להעמיד את עצמי בצד של איש דת שבטוח שמילת נשים היא מעשה מוסרי שכם האל הרחמן ציווה עליה, למרות שאני מאמין לאותו איש דת שהוא נפגע ממה שאני אומר.
השימוש היחיד שרלבנטי בעיני במקרים כאלה הוא "אתה פוגע בי ולכן אני לא רוצה לקיים איתך דיאלוג" - עמדה אותה אני מכבד (וגם נמצא בה לא פעם, למשל כשמאשימים אותי באנטישמיות).
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722547
אני חושב על זה יותר כקריאה לאמפתיה מאשר סתימת פיות.

אני חושב ש"אתה מעליב אותי" או: "אתה פוגע בי" לא חייב להיות סופו של הדיאלוג, אבל כן יכול להיות פתיחה של נסיון הבנה שצריך לעמוד בבסיסו של כל שיח.

אני רוצה להבין את העמדה של איש דת שבטוח ש... לפני שאני מחליט אם אני מקבל את העמדה שלו או לא, ובשביל זה אני כן אנסה להעמיד את עצמי בצד שלו. קשה לי להבין אי אפשר לנהל דיאלוג אחרת (למרות שברור לי מקריאת הדיון הזה, ולא רק הזה, שלאחרים ברור שאפשר). אני לא כל כך מבין מה הטעם בדו שיח של חרשים בו כל אחד צועק את הסיסמאות שהוא בא איתן מהבית ולגמרי לא ברור לי למה אנשים כל כך נהנים ממנו.

נראה לי שהנקודה בא אתה מגיע למסקנה שאתה לא יכול לשים את עצמך בצד השני היא הנקודה בה אין טעם יותר בדיאלוג. האם "אין טעם בדיאלוג" זאת "סתימת פיות"? אולי מסוג מסוים, ואם כן, אז בסדר, אני יכול לישון בשקט עם הידיעה שאני "סותם פיות" מהסוג הזה.
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722550
*הבנה* של בר השיח שלך כמובן רצויה, והנסיון "להעמיד את עצמך" במקומו הוא לא פעם כלי עזר כדי להגיע לאותה הבנה, אבל זה לא הכרחי ולפעמים עלול להשיג את התוצאה ההפוכה. בייחוד זה מפריע כאשר הצד השני נאחז בנימוק הזה ("אתה לא יכול באמת להבין מה עובר עלי", כאשר "להבין" כאן עומד בעצם במקום "להרגיש", הוא רעה חולה בעיני, סתימת פיות מהסוג בו משתמשים ה"מתעוררים החדשים" (Woke) כדי להשתיק אנשים כמו סטיבן פינקר למשל. אמנם הניסוח שלהם קצת שונה אבל לדעתי מה שעומד בבסיסו הוא בעצם הטענה הזאת).
שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 722586
איך זה יכול להשיג את התוצאה ההפוכה?

אני לא בטוח שהבנתי למה בדיוק מתייחס המשך התגובה שלך.
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • שוטה הכפר הגלובלי
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • האייל האלמוני
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • שוקי שמאל
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • שוקי שמאל
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • ארז לנדוור
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • שוקי שמאל
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • ירדן ניר-בוכבינדר
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • שוקי שמאל
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • הפונז
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • ארז לנדוור
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • הפונז
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • שוטה הכפר הגלובלי
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • ארז לנדוור
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • שוקי שמאל
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • ארז לנדוור
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • שוקי שמאל
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • הפונז
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • שוקי שמאל
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • הפונז
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • אריק
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • שוקי שמאל
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • אריק
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • שוקי שמאל
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • ארז לנדוור
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • האייל האלמוני
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • ארז לנדוור
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • צפריר כהן
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • ארז לנדוור
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • שוקי שמאל
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • שוקי שמאל
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • ארז לנדוור
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • אריק
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • ארז לנדוור
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • אריק
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • שוקי שמאל
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • אריק
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • תשע נשמות
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • הפונז
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • שוקי שמאל
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • הפונז
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • שוקי שמאל
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • ארז לנדוור
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • הפונז
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • ארז לנדוור
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • כל אחד והבוב שלו
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • ארז לנדוור
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • האייל האלמוני
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • ארז לנדוור
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • האייל האלמוני
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • ארז לנדוור
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • האייל האלמוני
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • ארז לנדוור
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • אריק
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • ארז לנדוור
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • אריק
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • ארז לנדוור
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • אריק
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • האייל האלמוני
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • ארז לנדוור
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • האייל האלמוני
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • תשע נשמות
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • ארז לנדוור
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • תשע נשמות
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • ארז לנדוור
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • תשע נשמות
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • ארז לנדוור
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • הפונז
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • האייל האלמוני
  הטוב, הרע והגודווין • הפונז
  הטוב, הרע והגודווין • אנטילופה
  הטוב, הרע והגודווין • האייל האלמוני
  הטוב, הרע והגודווין • הפונז
  הטוב, הרע והגודווין • האייל האלמוני
  הטוב, הרע והגודווין • הפונז
  הטוב, הרע והגודווין • האייל האלמוני
  הטוב, הרע והגודווין • האייל האלמוני
  הטוב, הרע והגודווין • הפונז
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • שוקי שמאל
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • הפונז
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • האייל האלמוני
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • יובל נוב
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • שוקי שמאל
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • ארז לנדוור
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • יובל נוב
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • אריק
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • הפונז
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • ירדן ניר-בוכבינדר
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • ארז לנדוור
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • שוקי שמאל
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • ירדן ניר-בוכבינדר
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • שוקי שמאל
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • ירדן ניר-בוכבינדר
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • דב אנשלוביץ
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • אנטילופה
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון0 • ארז לנדוור
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון • הפונז
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון • שוטה הכפר הגלובלי
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון • הפונז
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון • easy
  שובו של הסגר 2 - חותרים לתוך הקרחון • הפונז

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים