בתשובה להפונז, 12/08/20 11:40
לפיד לא עשה שום תרגיל מבריק לנתיהו. 723802
קשה לי לחשוב אפילו על ההשוואה.
אני אוהב את המלך שאול אהבת נפש וכנראה שלא רק אני. נראה שעם ישראל כל כך אהב את שאול בן נר (ויש לכך עדויות ברבים גם בפשוטו של הטקסט) שאפילו כותבי ועורכי התנ"ך, אשר בחלקם היו מתנגדים למוסד המלכות (משל המלך) וברובם חסידי בית דוד (דבה"ימ שמתייחס אך ורק לממלכת יהודה המשנית ואחותה הגדולה והחזקה מופיעה שם רק כצל) לא העלו על דעתם למחוק את זכר שושלת בן נר מן הזכרון הלאומי והסתפקו בגניבת סיפור ילדותו וייחוסו לשמואל הנביא.
פשוטו של מקרא מתיחס לשאול כפראנואיד כפוי טובה והופך את בנו בכורו (שהיה, גם ע"פ עדות המקרא, אהוב ונערץ לא פחות מאביו) לדמות לא אמינה שפשוט משתוקקת למסור את ממלכת ביתו לידי ראש כנופיית שודדים ובוגדים.
נדמה לי שבמקרה זה, צריך לקבל את התזה של בנו של מורה הדור, שאבחן בתנ"ך כתיבה רב-שכבתית. נראה שהכותבים/עורכים מצפים מאנשים במעלתך להבין את הכתוב, לאו דוקא ע"פ המסר בשכבה הנמוכה יותר.
בשולי הדברים, אזכיר גם שבאסכולה של הארכאולוג וחוקר המקרא פרופ' ישראל פינקלשטיין מתיחסים לסיפורי שאול ויהונתן כמיתוסים המאזכרים מציאות היסטורית של ממלכה קטנה על הגבול שבין דרום (ימין) לצפון (שמאל), שבירתה גבע בנימין (בנחלת שבט בנימין). פינקלשטיין וחסידיו מתיחסים לבית בן נר כדמויות שהסיכוי להיותן היסטוריות גדול מזה של דוד ושלמה שאזכורם תאם באופן הכרחי את האג'נדה הפוליטית של אחדות ישראל, של הכותבים מימי יאשיהו מלך יהודה.
לפיד לא עשה שום תרגיל מבריק לנתיהו. 723805
שאול בן קיש. נר היה אבי דודו של שאול, אבנר.
לפיד לא עשה שום תרגיל מבריק לנתיהו. 723810
נכון. אבנר בן נר בלבל אותי.
לפיד לא עשה שום תרגיל מבריק לנתיהו. 723807
המלך שאול הוא דמות נהדרת. אין לי ויכוח על כך.
אבל דוקא מאחר ואני מתייחס לסיפורי התנ"ך כסוג של מיתוס (בדרגות הולכות ופוחתות כרונולוגית) מצד אחד, ויש לי הערכה רבה לכותביו והבנתם בנפש האדם מצד שני, אני חשוב שהאנלוגיה לימינו היא לא מקרית.
חלק מחוזקותיו של התנ"ך וסיפוריו הוא הבנה מעמיקה בנפש האדם, והצגה מאוד לא פוליטיקלי קורקט של תהפוכותיה, מעמקיה והצדדים האפלים שלה.
הסופר התנ"כי וכותב המיתוס בוחר להראות לנו על ידי סיפור אישי לכאורה אבל מיתולוגי למעשה, עד כמה מעמד מלכותי, שררה ושנים ארוכות של פוליטיקה ותככים מערערים את נפשו, חוסנו ושיקול דעתו גם של מי שבתחילת דרכו היה ישר ותמים‏1, ואפילו חסר אגו שחיפש אתונות ולא מלוכה.

1 וקל וחומר של מי שלא היה כזה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים