בתשובה לשוקי שמאל, 25/08/20 17:27
''אם חלילה נגיע לבחירות עוד ישפך פה דם ברחובות'' 724453
אני מסכים לתזה הבסיסית ורציתי להרחיב אותה. התחלתי עם כמה הערות, וגלשתי למחוזות רחוקים. סלח לי על דרך הקיצור וההכללה שנקטתי בנושאים נכבדים שראויים לספרים שלמים.

1. הערבים אינם גוש מצביעים מונוליטי. הם נדחקו לגטו פוליטי משום שאין להם נציגים במפלגות הגדולות (כמו זוהיר בהלול בעבר). גם שם העלאת אחוז החסימה הכריחה מפלגות בעלות אידאולוגיות קוטביות (דתיים וקומוניסטים יחד? ראה זה פלא) להתאחד לפתק אחד שנחל הצלחה אלקטורלית.
2. לעומתם החרדים הלא ציוניים הם כן גוש מונוליטי בהצבעה. עם 80% הצבעה ה 8 המנדטים של יהדות התורה הם אקסיומה.
3. בתוך הגוש הציוני, שמונה בערך 75% מהמצביעים, והדמוגרפיה מורידה את חלקו מבחירות לבחירות, התגבשה הדיכוטומיה המוזרה מזרחי-מסורתי-שמרן-פריפריאלי-נצי (המכנה עצמו ימין) לעומת אשכנזי-חילוני-ליברלי-תל אביבי-יוני (המכונה סמול)‏1. קבוצות נוספות בקדרה הזו הן הימנים החילונים הליברלים (לשעבר מפלגת החרות, לאחרונה השתלט על הנישה הזו ליברמן) והמתנחלים (ימנים דתיים עד חרדים).
4. הקרב על ההנהגה בין הימין והשמאל איפשר לקבוצות ההומוגניות של החרדים והמתנחלים לזכות בכח יחסי גדול מכוחם האלקטורלי. הברית של הימין עם המתנחלים והחרדים מאפשרת לו להחזיק בשלטון. האירוניה היא שגם בשלושים השנים האחרונות, כאשר התגבשה הדיכוטומיה הזו, עמדו בראש ההנהגה אשכנזים חילונים (שמיר, שרון, אולמרט, נתניהו) אוכלי שרצים, שהברית בינם לבין המתנחלים והחרדים היא תועלתנית לחלוטין.
5. משום מה סדר היום של מערכות הבחירות הצטמצם זה זמן רב לנושא המדיני-בטחוני, ואחר כך עוד לכיתתיות המפורסמת, בעוד כל הנושאים האזרחיים נדחקים לקרן זווית. במישור מקביל לזה המדיני בטחוני עברה המדינה עם חילופי השלטון מהפכה אידאולוגית שקטה מסוציאליזם לקפיטליזם. המפלגות הסוציאליסטיות, שבעשורים הראשונים זכו לרוב מוחץ, הלכו והצטמקו. חלק מהמבנים השלטוניים והמוסדות הסוציאליסטיים נשברו וחלק מתכרסמים לאטם (קופות החולים, מערכת החינוך הממלכתית). הפכנו למדינה קפיטליסטית, ומייד אחר כך פלוטוקרטית (הון-שלטון)
6. מכאן נובעת אירוניה נוספת, כאשר מפלגת השלטון מסמנת את האליטות כאויב העם, אבל בפועל מתחנפת לבעלי ההון. יוצא שהפריפריאליים מצביעים גם נגד האינטרסים הכלכליים שלהם ובעד אלו של הטייקונים, וגם המליכו על עצמם נסיך אליטיסטי (בן של פרופסור, רחביה, הרווארד) שמסית נגד אליטות מדומות. דווקא הפריבילגים מוחים נגד קשרי הון-שלטון ובעד צדק חלוקתי.
7. הפתרון היחיד שיכול להוציא מידי החרדים והמתנחלים את המנוף שלהם הוא החלפת הנושא בראש סדר היום הציבורי מחוץ ובטחון לאזרחי. זה קרה פעם אחת בבחירות 92', אבל מייד אחר כך קפץ הפיוז לממשלה האזרחית ביותר מאז 1967 ובמקום לבצר את ההישג האזרחי היא עשתה את המהלך השנוי במחלוקת‏3 של אוסלו, תחת שגיונות מזרח תיכון חדש בהשראה מנפילת חומת ברלין. ממשלה נטולת חרדים קמה גם ב 2013 למורת רוחו של נתניהו בעקבות ברית בנט-לפיד. ממשלה קצרת ימים זו קידמה נושאים אזרחיים רבים (ועדת גרמן למערכת הבריאות, ועדת שקד (לא פחות!) שהכינה את חוק השוויון בנטל ועוד) אבל נתניהו מיהר לפוצץ אותה בהזדמנות הראשונה שנקרתה לו ולחזור לברית עם החרדים‏4.
8. במחשבה נוספת על סעיפים 5. ו 7. נראה שהם שלובים זה בזה. ההצלחה האלקטורלית של נתניהו ב 96' עם "פרס יחלק את ירושלים" שלובה בהצלחה של "להשיב עטרה ליושנה" של ש"ס היו ביחד המסמר הגדול שננעץ בארונו של סדר היום האזרחי.
___________
1 לדיכוטומיה הזו אין שרשים עמוקים. ב 1948 זה היה הפוך לגמרי- התמיכה בבגין היתה אצל התל אביבים הליברלים, והפריפריה היתה של מפא"י החילונית, סוציאליסטית אך שמרנית.
2 נראה לי ביטוי הולם יותר מהמקורי, כשמדובר ביחסי מרות. גם "לדבר שרה" נשמע לי יותר אקטואלי מהמקור, אולי אפשר להזיח את זה פעם נוספת ל"לדבר יאיר".
3 כתבתי ומחקתי "חסר האחריות", כי צריך להסביר את זה- חוסר האחריות היה ביציאה למהלך כל כך שנוי במחלוקת עם הראש בקיר. האינתיפאדה אמנם היתה קריאת השכמה אחרי עשרים שנה של לימבו, אבל אפשר היה ללכת לאט ובטוח יותר במהלך יותר מקיף, עם מצרים וסעודיה. יש לציין שזו כמובן חכמה בדיעבד.
4 אני משער שהכותבים העתידיים של הביוגרפיה של נתניהו יזהו שם את קו השבר בו טובתו האישית או שמא- המשפחתית, החליפה את טובת המדינה בראש סדר העדיפויות שלו כראש ממשלת ישראל.
''אם חלילה נגיע לבחירות עוד ישפך פה דם ברחובות'' 724461
הערת שוליים 2 שלך נשארה יתומה, אם משקפי אינם מטעים אותי, ואני במתח: מה הביטוי ההולם יותר מהמקורי?
''אם חלילה נגיע לבחירות עוד ישפך פה דם ברחובות'' 724464
אתה מתעלם מהמאבק הסמוי והלא סמוי בין ש"ס לליכוד בשנות ה90.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים