בתשובה לאריק, 23/11/20 16:46
728547
יש משהו שנעלם מהדיון עד כה בענין הנהג החוגר את עצמו.
בניגוד להנחה הראשונית לפיה נהג שלא נחגר מזיק רק לעצמו, המציאות מסובכת הרבה יותר:
נהג שלא נחגר ובעקבות זה מעצים מאד את הנזק העצמי מתאונה - עד כדי מוות במקום פציעה קלה - משפיע רבות גם על סביבתו.
החל מההשפעה הטריויאלית על משפחתו הקרובה, ועד ההשפעה הלא זניחה על הנהגים האחרים המעורבים בתאונה.
נהג שהיה מעורב בתאונה שבה נהג הרכב שמולו נהרג, ההשפעה על חייו עקב כך יכולה להיות עצומה - מהטראומה הרגשית שעשויה להימשך כל חייו, ועד הטראומה הכלכלית והפיזית לו ולמשפחתו, אם עקב כך יישפט למאסר ממושך או לקנסות כבדים.
רוצה לומר - הנהג הנחגר איננו אי מבודד, הוא איננו יכול לבודד את אחריותו האישית מהנזקים הסביבתיים. ועל כן הצידוק המוסרי-פילוסופי לחיוב החגירה, גם העצמית, יכול לנבוע מהשיקול החברתי סביבתי ולא רק האישי.
728567
ברגע שמוכנים לקבל הנמקות כאלה אי אפשר לעצור. גם טיפוס הרים, למשל, נגוע באותם נגעים, כמו הרבה פעילויות אחרות. אם סיכון עצמי לא מספיק מעניין, משם לא רחוקה הדרך אפילו לאבסורדים עוד יותר קלים לזיהוי לפיהם צריך לחייב מסעדות להגיש רק אוכל כשר כדי לא לפגוע בניצה וחבריה לדיעה (דמיין קישור מתאים).
728575
ואכן טיפוס הרים באזורים עירוניים צפופים (קרוי לעיתים סנפלינג גורדי שחקים) אסור בתכלית האיסור.
לא אמרתי שסיכון עצמי לא מעניין, אמרתי שכשהוא משפיע גם על אחרים הוא הופך לעוד יותר מעניין.
לו אוכל כשר (או אחר) היה משפיע ישירות על בריאות הסובבים, מן הסתם היו תקנות מתאימות בענין - בדיוק כמו עישון פאסיבי ואיסור הבאת כריכי טחינה, חומוס, אגוזים ושקדים לבית ספר שיש בו שלושה תלמידים רגישים.
728578
כל השפעות הלוואי, שאינן סיכון מיידי של הסובבים, שייכות לביטוח החובה, ועל זה כבר ענינו.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים