בתשובה לשי כהן, 20/09/99 18:04
קרא לילד בשמו. 735224
למען האמת אני כמעט מפחד לכתוב פה משהו מחשש צליבה, אבל אני מקווה שהשנאה התהומית כלפי כל יצור חרדי באשר הוא כבר נרגעה ב22 שנים האחרונות.
ובכן, השנאה שלך מעוורת את עיניך. הציבור החרדי תורם למדינת ישראל רבות וטובות, גם לפי אמונתם (הם לומדים תורה אחרי הכל) אבל בעיקר לפי אמונתך בחילוניות. הציבור החרדי נרשם כציבור הכי מתנדב באוכלוסיה, וישנם המוני גמ"חים של כל דבר פחות או יותר לכל מאן דבעי, גם לחילונים. ואם תטען שהגמ"חים בפועל משמשים רק חרדים, אפשר גם לתת המון דוגמאות אחרות. על "יד שרה" שמעת? כנ"ל איחוד הצלה או עזר מציון, ויש עוד הרבה עמותות דומות. שלא כמו כמו חו"ל, העמותות האלה הן ללא מטרות רווח, והן חוסכות למדינה ולכולם, כולל כל חילוני שצריך סיוע רפואי, מליארדי שקלים. (זו כלל לא הגזמה. אני יודע שארגון יד שרה לבדו חוסך יותר ממליארד שקלים למדינה, אתה יכול לבדוק).
אני לא יודע מה הנתונים היו לפני 22 שנים, אבל כיום רוב החרדים עובדים. למען האמת ההפרש בין החרדים העובדים ללא חרדים הוא רק 17%, שהם אלה ש"עושקים את המדינה", אבל בתכלס כאמור החרדים מחזירים הכל בהתנדבויות שלהם וכמובן בכסף הזר שהם מכניסים למדינה באמצעות תרומות לישיבות. ובכלל, התקציב הניתן לישיבות הוא ממש לא גדול ביחס התקציב שניתן לדוגמא לתיאטראות. אז יש לך בעצם ציבור שלם שבמקום ללכת לתיאטרון הולך לישיבה, ואתה לא יכול לומר "זו בעיה שלהם שהם לא הולכים לתיאטרון".
חוץ מזה, בנוגע להשמצות שלך, האם פגשת אי פעם חרדי? ההשמצות שלך מתייחסות לאחוז מזערי באוכלוסייה. זה כמו שאני אחליט שכל החילונים הם מושחתים מסוממים ורוצחים בגלל ששמעתי חדשות מתישהו. רוב החרדים נהנים מחייהם הפשוטים, ואתה לא אמור להפריע להם.
קרא לילד בשמו. 735238
המילה "שנאה" בנוגע ליחס כלפי החרדים היא מילה שכוונתה להכפיש ביקורת על החרדים. תרגיל של שקר באמצעות מילות צביעות..

הביקורת כלפי החרגים מוצדקת לגמרי. הם פרזיטים, לעיתים יותר ולעיתים פחות. רבות מהעבודות שלהם הן למען עצמם בעיקר. הכספים שהם מקבלים מהמדינה אינם רק בהקצבות אישיות גדולות, הם לא משרתים את החברה הכללית שירות *משמעותי*, לא בצבא ולא בשירות לאומי. השיכון שלהם בערים חדשות ושכונות חדשות הוא בסיבסוד ענק, אילו כספים שגודלם כנראה פי כמה מקיצבאות והנחות גלויות. הם מהווים עול כלכלי כבד על החברה החילונית.

יש כפיות דתיות שאינן ספציפיות לחרדים אלא לדתיים בכלל, דהיינו אי הפרדת הדת מהמדינה, בעניין זה החרדים מהווים קבוצות לחץ. במדינה שלנו צריך לתת היתר לנישואים אזרחיים, בלי סנקציות לנישאים. צריך לאפשר תחבורה ציבורית לטובת הציבור שאין לו רכב פרטי נאות. צריך לאפשר בתי עינוגים (מזון ובידור) בשבתות וחגים למען חילונים ששבתות וחגים הם ימים חופשיים לעינוגים עבורם (כי בימי חול הם עובדים).

בנוסף — לדעתי, המדינה צריכה לתחזק מסלולי יציאה בשאלה לחרדים שרוצים להתחבר למסגרות חילוניות או דתיות לייט. המצב הוא שכל חרדי שיוצא בשאלה או סתם פורש מהעדה החרדית. מוענש על ידי החברה החרדית על ידי חרמות וסנקציות כלכליות קשות, לפיכך החברה הכללית צריכה לתת להם חסות כלכלית. צריכים להיות מסלולי לימוד והכשרה מקצועית (כולל פנימיות), שילוב בצבא כהמשך להכשרות מקצועיות ועוד חסות כלכלית מסיבית. כרגע, לכאורה, יש דליפה של חרדים אשכנזים למפלגת "הציונות הדתית", כנראה משום שזה כרגע מסלול יציאה מהעדה החרדית ללא סנקציות שמונעות את היציאה.
קרא לילד בשמו. 735251
"התקציב הניתן לישיבות הוא ממש לא גדול ביחס התקציב שניתן לדוגמא לתיאטראות" את זה אתה בטח יכול לעגן במראי מקום, נכון? אני מניח שבתקציב הישיבות אתה כולל גם את דמי המחיה לאברכים, הנחות המס ושאר ההטבות שיש להן ערך כספי.
קרא לילד בשמו. 735255
קל - תקציב התיאטרון כ-מאה מיליון ש"ח בשנה, תקציב הישיבות כמה מיליארדים, מעל מיליארד ישירות ועוד כמה לשאר ההטבות שציינת.
אולי בעולם שבו "ממש לא גדול" הוא תיאור נרדף ל"גדול פי עשרים".
קרא לילד בשמו. 735557
טוב, אבל תוסיף קולנוע ושאר תרבות (לא תורנית), וספורט מקצועני וגם עממי.
ואז נגיע ל''כסף הלא-חרדי'' הגדול באמת, תקציב האקדמיה (שבחלקו כן רלוונטי גם לחרדים, למשל רפואה, אבל רובו אני מניח לא רלוונטי להם).
קרא לילד בשמו. 735560
היה היגד ספציפי מאד שאליו עניתי והפרכתי אותו.
לענות בהיגד הרבה יותר רחב זו פרקטיקה מתסכלת למדי.
האקדמיה רלוונטית לגמרי לכל חרדי שרוצה, לא ברור למה זה על צד אחד של המאזניים לכאורה. וזה עוד לפני שהזכרנו שעל לימודי אקדמיה משלמים מהכיס הפרטי ועל ישיבות לא, ושיוצאי אקדמיה מחזירים עשרות אם לא מאות מונים את ההשקעה בהם במיסים למדינה, ויוצאי ישיבות לא - בעצם הם ממשיכים רק לקבל מהמדינה שירותים, בריאות ותשתיות ולהמשיך להתבטל מבחירה‏1.

1 לצערנו רק באחד המובנים.
קרא לילד בשמו. 735561
ההרחבה מתיאטרון לשאר האמנויות ולספורט היא טריוויאלית.

האקדמיה רלוונטית לכל חרדי שרוצה - גם תיאטרון וספורט. גם הישיבות רלוונטיות לכל חילוני שירצה. אם אנחנו עושים הכללות סבירות, לחרדים ברובם המכריע, רובה המכריע של האקדמיה לא רלוונטי. בכל אופן, לאגד את כל האקדמיה ביחד זה נוח לצד שלנו בויכוח. אפשר לבודד את מדעי הרוח והחברה (אפילו להתמקד ב''רוחניים'' יותר, בלי כלכלה ופסיכולוגיה), ואז דומני שהם לא מחזירים את ההשקעה מבחינה כלכלית, ומאוד לא רלוונטיים לרוב מכריע של החרדים.
קרא לילד בשמו. 735562
וגם ההרחבה מישיבות לתמיכה בכל ענייני מעאכת החינוך החרדית היא טריוויאלית - בייחוד כשזו מערכת שלא עומדת בלימודי ליבה ומקבלת תמיכה נפרדת משלה. אם מרחיבים אין לזה סוף, וזה הופך למשחק פינג פונג מול מטרה שזזה כל הזמן לנוחות הטוען.

ומסתבר שכשנוח לצמצם במקום להרחיב - כמו שאתה עושה עם "כל האקדמיה" - זה גם מזיז את המטרה.

זה לא נכון שישיבות פתוחות לחילוניים כמו אוניברסיטה לחרדים. באוניברסיטה לומדים סוציולוגיה, פסיכולוגיה, כלכלה, עריכת דין, ראיית חשבון, רפואה, ועוד שלל תחומים שרלבנטיים לגמרי גם לחברה החרדית. בניגוד גמור לישיבה שרלבנטיותה לחיים של חילוני הם אפס, והוא גם לא יתקבל אליה (אני מחכה לחילוני אמיץ שבגיל 18 יאמר שהוא צוכן ללכת לשנתיים לישיבה במקום לצה"ל - מה דעתך, יקבל פטור מגיוס?).

ואחרי כל זה, נתון הצמצום מאד יחליש את הטיעון שלך - הפקולטות למדעי הרוח בלבד, הן חלק קטן מאד מהאוניברסיטה, וניחוש סביר יהיה שהן גם זולות מאד פר בן אדם.
כידוע, כל מה שפילוסוף זקוק לו זה מחברת ועיפרון, ואפשר אפילו לוותר על פח הניירות. במעבדות לפיזיקה שאני הכרתי כל לייזר עלה מאה אלף דולר, ומובטחני שבמעבדות הביולוגיה והכימיה יש ציודים יקרים לא פחות.

לא אתפלא אם סטודנט במדעי הרוח מחזיר את ההשקעה בו בשכר הלימוד.

ואחרון חביב - 95 אחוז מהסטודנטים מבלים באוניברסיטה 3 שנים ואז הולכים להשתכר ולשלם מיסים. חרדי יכול להיות בישיבה חמישים שנה.
קרא לילד בשמו. 735606
בלי קשר לכך שאני מאד בספק אם לימודים בישיבות רלוונטים ''לכל חילוני שירצה'', הם בטח ובטח לא לא רלוונטים לכל חילונית. למעשה, אני די בטוחה שהם גם לא רלוונטים לכל דתיה או חרדית.
קרא לילד בשמו. 735674
צודקת.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים