בתשובה לנדב, 08/05/21 2:55
רל״ב 737217
לדעתי, חיפוש גרעין המשמעות של "טוב" לא דומה לחיפוש גרעין המשמעות של "קומוניסט". אריסטו זיהה שהשאלה על "טוב" היא שאלה פילוסופית מעניינת, "האם יש משהו משותף בבסיס השימושים השונים של 'טוב', ואם כן מהו?" (יכול להיות שאריסטו דילג על החלק הראשון והניח שיש משהו משותף, אני מניח שזהיר יותר לשקול את האפשרות שאין משהו משותף. אני משער שיש, אגב, שזה לא גלגול היסטורי גרידא שמשתמשים באותה מילה, ושבאמת לא קל להגדיר או אפילו להבין את המשותף הזה, ולכן - אתגר פילוסופי מעניין). יש עוד כמה מושגים כאלה, שיוצרים שאלות פילוסופיות מעניינות. אבל "מהו גרעין המשמעות של 'קומוניסט'?" זו לא שאלה פילוסופית מעניינת, ואני לא רואה איך זו שאלה מעניינת בכלל. קל לנו מאוד לדעת איך נולד המושג, ואיך הוא התגלגל היסטורית לשימושים השונים. אני מצטרף לאלמוני, אני לא רואה מה הטעם בחיפוש אחר "גרעין משמעות" עבורו. אפשר סתם להניח אקסיומטית שהמשמעות שניתנה למילה כשהיא נטבעה לראשונה היא גרעין המשמעות, ואפשר לטעון שכל שימוש אחר הוא "טעות", אבל (א) אני לא רואה שזה מחכים אותנו במשהו, (ב) קשה לי לדמיין איך איזושהי משמעות אחרת יכולה להיות טוענת חזקה יותר לכתר "גרעין המשמעות".
רל״ב 737225
אבל אנחנו מחפשים את הגרעין של שמרנות, לא של קומוניזם. בכל זאת זה מונח קצת יותר רחב ועמוק ועתיק ויוצר שאלות פילוסופיות לא פשוטות בכלל. הוא גם האמין שלכל דבר הרי יש מהות, לא רק ל״טוב״.
רל״ב 737310
שמרנות היא מונח יותר ישן מקומוניזם, אני לא משוכנע שיותר רחב ועמוק. בכל מקרה אפשר לתארך אותו פחות או יותר ולהתחקות על גלגוליו בהיסטוריה.

אריסטו האמין שלכל דבר יש מהות, נכון. אני לא יכול להתווכח איתו, מכמה סיבות. אתה מאמין בזה? אם כן, אני חושב שאת הויכוח שלך עם האלמוני ואיתי צריך להתחיל מזה, ולשכוח מכל מה שהתווכחנו עד כה.
רל״ב 737350
אני צודק בכך שהמהות הזאת שאריסטו מדבר עליה אינה אפיסטמולוגית, אלא יותר בכיוון האונטולוגי של אפלטון?
רל״ב 737404
כך חשבתי, אבל אני לא מומחה.
רל״ב 737969
אני מאמין שלדברים (לא יודע אם ״לכל דבר״) יש מהות, כן.
רל״ב 737994
אתה יכול לתת דוגמה מה אפשר להסביר בעזרת הנחת המהות, שאי אפשר להסביר בלעדיה?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים