בתשובה לאריק, 10/05/21 10:59
בנט הוא הגנץ החדש 737291
לא ממש מתרשם. לא עשה אף שגיאה אחת זה לפעמים נרדף ללא עשה כלום וראינו את זה כבר בסבב הקודם של גנץ וכחול-לבן. כרגע לפיד מתחרה עם הבבון המקפץ סמוטריץ ועם הפוגרומניק אב"ג, כך שהרף לא בשמיים.
המבחן אינו לא לעשות כלום, אלא לעשות דברים, לשלם מחירים ולרדת במדרגות עם עודף.
בתקופה שחלפה יכל לפיד לסגור את חלוקת התיקים, לרפא את הקרעים עם גנץ ועופר שלח ולספח למפלגתו את פליטי הריאליטי ששמו פוליטיקה (חולדאי, זליכה, גמזו ואחרים). במקום זאת לפיד כנראה עושה שופינג בארה"ב. לא מרשים. האם נגלה עוד ש"צ שלא בא לו ללכת לעבודה?
בנט הוא הגנץ החדש 737296
מבחן התוצאה ידבר. את שלב א' עבר בהצלחה- נתניהו לא הרכיב ממשלה. עכשיו תורו. אם יצליח להרכיב ממשלה יצא פוליטיקאי ענק. אם לא- עדיין לא כשלון, כי זו באמת מטלה הרקוליאנית.
בנט הוא הגנץ החדש 737299
נו, לא הייתי זוקף זאת לזכותו של לפיד. זה מה שקורה כאשר אתה בונה על קואליציה עם אוילים מקפצים.
נדמה לי שהחמאס שוב טרף את הקלפים ויוצר לכל הצדדים הזדמנות לחלק את הקלפים מחדש.
כפי שחשבתי אבן הראשה תהיה הערבים. צריך לזכור שעבאס מנצור הוא הרשימה האסלמית הישראלית והם יתקשו מאד להשאר על הקוים כאשר הכדור באל אקצה. תארתי את רע''ם-תע''ל כמפא''י של האחים המוסלמים, אבל לא בטוח שהכדור עוד אצלם. אם הרשימה המשותפת תפרק את קואליציית השינוי, לרע''ם לא ישאר הרבה רעם בכלים.
מן הצד השני, אני ממש סקרן לראות כיצד בנט יעמוד מול תאוות הדם של הדרוישים המרקדים מהשבאב עם הכיפות. אני חייב לומר שהניסיון מלמד שבנט מדבר הרבה ועושה מעט מאד.
בנט הוא הגנץ החדש 737304
תיקון: רע״ם ולא רע״ם–תע״ל. תע״ל (מפלגת טיבי) היא במשותפת ולא עם המאוחדת.
בנט הוא הגנץ החדש 737308
נכון. רשימה ערבית מאוחדת. מתברר שגם רשימה זו אינה על טהרת האסלמיסטים, אלא מכילה גם גורמים אחרים. למשל חה''כ מאזן גנאים מגיע בכלל מבל''ד החילונית-לאומנית ומקבוצת הספורט בני סחנין.
בנט הוא הגנץ החדש 737307
מישהו טרף את (בית) הקלפים - לא בטוח ש'חמאס' זה המישהו הזה.
בנט הוא הגנץ החדש 737311
בחייך? הקשקשן הזה שאין לו שליטה על מה שקורה אצלו בבית, מצליח לשלוט בלהבות הקורונה ועכשיו גם החמאס ומנצל אותם לצרכיו? אם זה יתגלה כנכון, בפעם הבאה אצביע עבורו.
מי מפריע לגוש השינוי לסכם את המו"מ ולהכריז על הקמת ממשלה?
בנט הוא הגנץ החדש 737320
עבאס (לא מחמוד).

הוא לא צריך לשלוט בלהבות. מספיק לו להבעיר אותן. יש מספיק מבוגרים אחראים שיעזרו לכבות את האש בהמשך.
בנט הוא הגנץ החדש 737324
עבאס מנצור לא גילה את האור בגלל שהישראלים הצליחו לנווט עצמם לדרך ללא מוצא. העמדה של עבאס מנצור לא השתנתה מאז הציג אותה עבדאללה נימר דרויש לפני עשרות שנים. היא לא תשתנה גם לאחר עוד סיבוב בו הישראלים והפלשתינים יצליחו להחטיף לעצמם סנוקרת מבלי שאפאחד ירויח מכך.
עבאס מנצור גם לא גילה את החמאס היום בבוקר. אם עבאס מנצור היה חושב שהחליפה כבר כאן, הוא לא היה מבזבז זמנו עם נוכל מושחת ופוליטיקאי חובב כופרים. עוד כמה מאות רקטות ודברי רהב ופיגועי ראווה ישראליים לא ישנו את המציאות שקובעת את העמדות של התנועה האסלמית.
גם לאחר סיום הסיבוב הנכחי, אפאחד לא יאמין לאף מילה של נתניהו וחדלי האישים ומלחכי הפנכה מן הליכוד לא יגלו בעצמם את היכולת להפטר ממנהיג שהמאיס עצמו על עולם ומלואו.
בנט הוא הגנץ החדש 737322
לא צריך לשלוט בשום דבר ולא צריך בשביל זה שום קונספירציה. מספיק שיחת טלפון של חמש דקות לבעל אינטרס שהעברת לו כסף במזוודות והעניינים מתגלגלים בלי צורך לשלוט בשום דבר.
ההליוצנטרית מכה שנית. 737326
לא צריך להיות גאון פוליטי גדול כדי לגרום לשר הבט''פ שלך להיכנס בערבים ברמאדן בהר הבית ולפוצץ את האיזור.
זה קל כמו לזרוק גפרור על חבית חומר נפץ.
ההליוצנטרית מכה שנית. 737332
ולשלוח את איתמר בן-גביר לפתוח לשכה עם שלט מאיר עיניים בשייח' ג'ראח, למקרה שהמסר לא הובן.
ההליוצנטרית מכה שנית. 737333
בן־גביר שלח את עצמו. הוא פירומן בזכות עצמו ולא מקבל הוראות מביבי (ביבי אפילו טרח לקפל אותו משם. אולי בגלל שאותה „לשכה״ שלו באמצע הרחוב מזכירה יותר מדי את המבנים הזמניים של המפגינים מולו ומול הממשלה בכלל).
המודל ההליוצנטרי 773079
תיאוריות מהפכניות לרוב אינן צומחות על קרקע בתולה. הן מכות שורשים בקרקע שעברה תהליכי השבחה ועיבוד אינטלקטואליים וחברתיים עמוקים כדוגמת אותם פרצי סטקטו עיקרים שהתרחשו במאות ה-‏4/5 לפנה״ס באתונה ; הולנד ובאנגליה במאה ה-‏17; צרפת וגרמניה במאה ה-‏18. כך גם המהפכה הקופרניקאית הורתה של התיאוריה ההליוצנטרית, זאת שתשנה את השקפת האדם על הייקום, זאת שתהווה את הבסיס למהפכות המדעיות בהמשך - צמחה על קרקע עידית שהושבחה מארבעה מהפכות יסודיות ומהותיות שהזינו אחת השנייה במאות ה-‏15/16 ומכונה גם 'העת החדשה המוקדמת' באירופה המערבית. פריחת הרנסנס (איטליה) : מהפכת הדפוס (גרמניה): גילוי הארצות החדשות - המהפכה הגיאוגרפית (ספרד ופורטוגל) : הרפורמציה הפרוטסטנטית (גרמניה).

א. פריחת הרנסנס - לידה מחדש - ראשיתה באיטליה והיא מתוארכת למאות ה-‏14-16. הרנסנס היא השתקפות של פרקטיקת 'החזרת העטרה ליושנה'. פרקטיקה זאת מיושמת כאשר המהפכה החדשה יש ביכולתה לערער תפיסות עמוקות ויסודיות של המחשבה האנושית ולשם כך יש לחזור שוב מחדש אל העבר כדי לקבל צידוק על העתיד. 'במקרים כאלו המהפכה עוטה על פניה מסכה המסתירה את השינוי העמוק שהיא מבקשת לחולל וטוענת בהיתממות - מודעת או לא מודעת - שהרעיונות המוצגים אינם חדשים ומהפכניים כפי שזה נראה במבט הראשון'. למבשרי הרנסנס היה תנא דמסייע בדמות התרבות היוונית והרומאית, זאת שנתנה לנצרות - והכנסייה הקתולית - את זכות הקיום. ראשיתה של הלידה מחדש עסקה בכתבים הישנים ומשם לתרבות היוונית והאומנות הקלאסית, גילוי החומר וגוף האדם החליף את ההתעסקות במלאכים וקדושים שמימיים ומשם קצרה הייתה הדרך למדעים ופריחת האוניברסיטאות. גם קורפינקוס בעצמו נקט - ללא הצלחה -בגישה זאת כשטען שהתיאוריה שהוא מציע לפיה מרכז הייקום הוא השמש ולא כדור הארץ היא לא שלו והיא שאולה מהיוונים ‏1.

ב. המצאת הדפוס (1454) סייעה להפצת רעיונותיו של קופרניקוס, וכך תוך פחות מ-‏50 שנה מדענים בכל רחבי אירופה יכלו לעסוק בתיאוריה ההליוצנטרית, מה שלא היה אפשרי בזמנים טרום ההדפסות.

ג. לגילוי אמריקה (1492) קדמו מסעות ימיים על חופה המערבי של אפריקה. מסעות אלו הבהירו לרבים שכל הסיפורים אודות הגיהנום שמעבר לקו המשווה, ויתר סיפורי 'נהר הסמבטיון' המחסום לממלכה יהודית אבודה לשם ברחו עשרת השבטים או אגדות המלך יוחנן על ממלכה נוצרית אבודה, הן בדיות שבעזרת הדפוס הופצו ברחבי אירופה. גילויים אלו סייעו לפיתוח ספינות עמידות להפלגות ארוכות ובניית מכשירי ניווט מדוייקים וגם בין היתר לבטל אגדות עתיקות יומין.

ד. שלושת מסותיו של לותר (1517) היוו לימים את הבסיס לצמיחת הכניסה הלותרנית ובעקבותיה את קיום הזרם הפרוטסטנטי, שברו את המונופול הדתי וסייע לאחרים לקבל מוסכמות השנויות במחלוקת ‏2

2. המודל ההליוצנטרי

א. התנועה המדומה של כיפת השמיים - 'מה שנראה כתנועה היומית של כיפת השמיים נובע מסיבובו היומי של כדור הארץ סביב צירו'. עפ"י מה שאנחנו רואים שהשמש והכוכבים זורחים במזרח ושוקעים במערב, הרי שזאת תנועה מדומה ולא אמיתית שכן שבפועל אנחנו אלו שזזים ולא הם. קופרניקוס משתמש כאן בעקרון 'היחסיות של התנועה' שהוא מושג חשוב בפיזיקה המודרנית ובכך הוא מקדים את תקופתו גם מבלי שהבין זאת.

ב. השמש כמרכז התנועה של כדור הארץ - 'מה שנראה לנו הצופים כתנועה השנתית של השמש ביחס לכוכבי השבת נובע מתנועתו של כדור הארץ המסתובב סביב השמש' בעיקרון המרכזי השני שהוא הלב הפועל של התיאוריה, מסביר כי השמש עומדת ואנחנו נעים סביבה אחת לשנה וזאת בנוסף לסיבוב העצמי של כדור הארץ על סביב צירו אחת ליממה. ובכך קופרניקוס גם מבצע שיחלוף של כדור הארץ בשמש כמרכז היקום, דבר המערער את כתבי הקודש ואת 'היגיון העין הרואה' וגם נותן לכדור הארץ מהירות עצומה (100,000 קמ"ש) וזאת מבלי שנרגיש זאת.

ג. חמישה כוכבי לכת נוספים, חמה, נוגה, מאדים, צדק ושבתאי - נעים גם הם מסביב לשמש הנמצאת במרכז'. הנחה זאת מגבשת את 'מערכת השמש' והופכת את כדור הארץ שרק לפני זמן קצר היה מרכז הייקום כעוד כוכב שביחד עם כוכבים אחרים סובבים את השמש.

ד. הירח אינו כוכב לכת. הוא נע סביב כדור הארץ ומשלים הקפה אחת פעם בחודש תוך שהוא משתתף יחד עם אדונו כדור הארץ בהקפת השמש.
------------------

1 עוד במאה ה-‏3 לפנה"ס אריסטארכוס מסאמוס [ויקיפדיה] מציג מודל הליוצנטרי, שעל פיו השמש היא זאת העומדת במרכז היקום. קופרניקוס כותב בהקדמה לספרו כי התיאוריה ההליוצנטרית הישנה היא זאת שדחפה אותו להתמקד בניגון שנזנח לשווא. גם הוגים מהקבוצה הפיתגוראית שיערו תנועה של כדור הארץ בחלל. התפיסה ההליוצנטרית נזנחה לטובת המודל הגיאוצנטרי וזאת מכח סמכותו של אריסטו וההיגיון הנראה לעין.

2 למה הכנסיה הקתולית התנגדה לתיאוריה שקשורה לגרמי השמיים ולא לבסיס האמונה הנוצרית קתולית. המאבק בין הקתוליות לבין הפרוטסטנטיות העמידה את המודל באש צולבת. וכך שבעוד הקתוליות (בדומה ליהדות הפרושית) כן גורסת שיש ואפשר לפרשן טקסטים של כתבי הקודש בהתאם לעמדות בשר ודם, הרי שעמדתו של לותר הייתה קשיחה והפכוה והיא שאין לכנסיה את הזכות הזאת ויש לקרוא ולקבל את הטקסטים של כתבי הקודש בבחינת זה ראה וקדש. בעקבות כך בחרה הכנסייה הקתולית להיות יותר קתולים מהאפיפיור. במה דברים אמורים? בספר יהושע י'יב-יג השמש עוצרת ולא משלימה את סיבובה ומכאן מסיקים שאם היא עצרה וזהו נס, הרי שבשגרה היא תמיד נעה סביב כדור הארץ. כנ"ל גם לגבי האמור בתהילים יט. פרשנות קתולית מקלה הייתה מעמידה את הטקסט כמטאפורה ולא כמשהו שנוגד את עיקרי האמונה. המאבקים בין הזרמים כאמור סייעו להגדלת האיבה כלפי המודל ובגינו נשרפו אנשים חיים.
המודל ההליוצנטרי 773080
3 ובהרחבה : ׳על הסיבובים של כדורי השמיים׳ גלגוליה של המהפכה הקופרניקאית. צבי מזא״ה, הוצ׳ מאגנס, 2022
המודל ההליוצנטרי 773100
סיכון מעניין, נהניתי לקרוא.
שתי נקודות קטנות שקפצו לי לעין:
א. קופרניקוס 'מקדים את תקופתו' בענין יחסיות התנועה - למעשה הוא כמעט מייסד את עקרון יחסיות התנועה, שגם גלילאו כנראה הבין אותו בתקופה דומה.
בזאת הוא 'מייסד' את התקופה, שזה חזק הרבה יותר מלהקדים אותה.
ב. לגבי ה'שמש בגבעון דום' - למרבה האירוניה, בהינתן מה שאנחנו יודעים על השמש והירח, דוקא לעצור את שניהם במסלולם סביב כדור הארץ זו משימה קשה הרבה יותר (ומכאן נס גדול יותר) מלעצור את סיבוב כדור הארץ עצמו.
זה גם מצריך לשלוט בשני גופים בו זמנית, וגם מצריך אנרגיה גדולה הרבה יותר, בהינתן המסות ווהתנע הזויתי של שני הגופים האלה. יחסית לאלה, עצירת הסיבוב צורכת פחות אנרגיה ‏1.

1 מצד שני היא תחסל תוך דקות את החיים על פני כדור הארץ. אז אולי טוב שזה לא קרה.
המודל ההליוצנטרי 773106
גם אם קרה, כשהשמש בזנית מעל גבעון והירח (במולדו) בזנית מעל עמק איילון השמש תאיר על קצת פחות מעשרים אלף ק''מ.
המודל ההליוצנטרי 773110
לא הבנתי למה בתגובתי זה עונה, מצטער. בעצם לא הבנתי מה אומרים עשרים אלף הקילומטר לעצירת השמש, אשמח לפירוט עבור מוחי האיטי.
המודל ההליוצנטרי 773112
אם השמש בזנית בגבעון לא יהיה חושך באיילון.
המודל ההליוצנטרי 773115
אבל אם אני זוכר טוב את הסיפור (והלכתי לויקי לוודא), הפואנטה לא היתה שהיה חושך באיילון, אלא שהיום בגבעון התארך בגלל עצירת השמש בגבעון, מה שנתן לכוחותיו של יהושע עוד כמה שעות כדי להביא לנצחון המוחלט על אויביהם הנסים.
לא נאמר שם להבנתי בשום מקום שהיה חושך באיילון או במקום אחר.
והרי הירח יודע לזרוח גם ביום.
המודל ההליוצנטרי 773120
נכון, טעיתי (ובכ''ז התיאור מספר על שמש צהריים בגבעון וחרמש דקיק של הירח באיילון, מה שמייתר אותו בסיפור.
המודל ההליוצנטרי 773121
הוא שם בשביל התקבולת הנרדפת.
המודל ההליוצנטרי 773124
די לרדוף תקבולות! די לגזענות!
המודל ההליוצנטרי 773113
א. תודה.
ב. ישנה הנחה כלשהי שליקוי חמה שהתרחש ב-‏1207 לפנה״ס גרמה ללוחמים לחשוב שהשמש נעצרה. אני מעלה השערה - המבוססת על נסיוני האישי - שיתכן והלוחמים לקחו חומרים משני תודעה, דבר שגרם לזמן להתארך בתודעתם. מכל מקום, מנגנוני שסתום האמונה הדתית מתכווננים על מנת לתת למאמין ש׳דיברה תורה בלשון בני אדם׳ שהיא עדיפה מבחינתו על ׳דיברה תורה שטויות והבלים׳. גם כאן שפינוזה מוכיח את עובדת היותו היהודי החילוני הראשון בעמדתו המובהקת (הוא היה מלטש עדשות לטלסקופים) בעניין זה.
היקום האינסופי - ג׳ורדנו ברונו 773422
בטוח יותר להשקיף על המרחב כשאתה נשען על הגבוה, יותר מהנמוך. כך עשה זאת תומס דיגס ואחריו הגדיל לעשות ג'ורדנו ברונו [ויקיפדיה]. הגבוה הוא קופרניקוס. בשנת 1576, תומס כתב נספח לספרו של אביו (1555) עם הכותרת הארוכה ׳ תיאור מושלם של גלגלי השמיים עפ״י התיאוריה העתיקה של הפיתגרואים, אשר שוחזרה לאחרונה ע״י קופרניקוס׳. התיאור הוא תיאור כסתח קלאסי על מנת להשליך את רעיונותיו על הפיתגרואים ולא עליו או על קופרניקוס ש- בסה״כ ׳שיחזר׳ את הישן. הנספח לראשונה בהיסטוריה הכתובה מציין את האינסופיות המרחבי של של החלל. אבל מושג זה נבלע במונחים תיאולוגיים כדוגמת המלאכים או בשבילים רוחניים שבו אלוהים צופה. מי שפיתח את הפילוסופיה אודות האין סופיות ושילם על כך במוות אכזרי היה ברונו, המרטיר הראשון אשר נעקד על קידוש המדע.

בשנת 1584 יצא לאור בבלונדון ספרו של ברונו - ׳ על האינסוף, הייקום ועל העולמות׳ :

״לגוף אינסופי אי אפשר לייחס מרכז או גבולות. אי אפשר לחלק אותו לתחום עליון, תחתון או מרכזי…אפשר להניח כי בחלל האינסופי, קיימים אינסוף גופים כמו כדור הארץ וכוכבי לכת אחרים כמו השמש. כולם נעים בתוך אותו חלל אינסופי… אנחנו הנמצאים על כדור הארץ, מסתכלים סביבנו ומגיעים למסקנה שהארץ נמצאת במרכז העולם. בדיוק כמו שאנחנו בטוחים שאנחנו נמצאים במרכזו של העולם, כך ללא ספק חושבים התושבים של הירח, הרואים את עצמם במרכז היייקום…הארץ היא במרכז לא יותר מאשר כל עולם אחר הנמצא במרכז״.

מה שעשה במילותיו ברונו הוא מן המעשים שאף אחד לא העז לחשוב, לדמות, להרהר ובוודאי שלא לכתוב בתחילת המאה ה-‏16. במילותיו לא רק שהוא מצדד בתיאוריה ההליוצנטרית שמכפיפה את כדור הארץ ואת משרתו הירח לשמש, הוא גורס שכוכבי השבת הם שמשות כמו השמש ומכאן שגם השמש הבוסית של כדור הארץ היא אחת מיני רבים שאין יכולת לספור אותן בתוך החלל האינסופי ומערכת השמש היא אחת מתוך אינסוף מערכות שמשיות אחרות, ועוד מוסיף ברונו בנועזות מחשבתית לטעון שגם בן האדם הוא לא כזה ייחודי ויש כמוהו בכוכבים אחרים שאולי אפילו טובים ממנו. הקוסמולוגיה האריסטוטלית רואה את הייקום כגן נעול, סגור וסופי, אבל אינסופי בזמן. לעומתה הקוסמולוגיה המודרנית - שנוסדה רעיונית ע״י קופרניקוס וברונו - היא האינסופיות של המרחב והחומר.

כ-‏100 שנים לאחר הגותו של ברונו, כותב - 1686- מדען צרפתי בשם ברנאר את ספרו ׳שיחות על ריבוי העולמות׳ שנכתב בהשראת גילוי היבשות וגילויים של תרבויות כמו האינקה והמאיה את מחשבתו אודות התושבים של נוגה : ״ אני רואה בדיוק איך נראים תושביו של נוגה - הם דומים למורים של גרנדה, עם נמוך וכהה עור ששזפו השמש. מלאי רוח ותבונה ולהט, מאוהבים תמיד, כותבים חרוזים, אוהבי מוזיקה הממציאים מידי יום ביומו פסטיבלים, נשפי מחולות ותחרויות״

ברונו בניגוד לקופרניקוס וגליליאו לא רק שהתקרב לשמש אלא אחז בה ונשרף. בהיותו נזיר שהפר את שבועת הנזיר ולאור כתביו, נכלא בכלא האינקוויזיציה במשך 7 שנים, בהם סירב בעקשנות לחזור בו מהגותו, הורשע ובשנת 1600, לשונו מוסמר לצלב הקרב ונגרר לכיכר הפרחים - קמפו די פיורי - ברומא ושם נעקד על המוקד ונשרף חיים. בכיכר הפרחים ברומא בשנת 1553, ראש השנה שי״ד נשרפו כל ספרי התלמוד, וכך תחילה שורפים ספרים ואז שורפים בני אדם. בתלמוד הבבלי במס׳ עבודה זרה מסופר סיפורו של רבי חנינא בן תרדיון שהוצא להורג בשריפה ע״י הרומאים בשל עיסוקו בתורה. ׳הביאוהו לשריפה, וכרכוהו בספר תורה׳ . שאלו אותו בעת שריפתו תלמידיו מה הוא רואה והוא משיב להם ׳ גווילים נשרפים ואותיות פורחות אני רואה׳. אפשר לשרוף את האדם אבל לא את מילותיו.
היקום האינסופי - ג׳ורדנו ברונו 773444
אני מכיר היסטוריה אחרת בדבר פרסום ספרו של קופרניקוס. De_revolutionibus_orbium_coelestium - [Wikipedia] בהקדמה (שנוספה ע"י רטיקוס) נאמר שמדובר בתרגיל מתמטי ותו לא, כנראה בתקווה שהכנסיה תוכל לחיות עם זה.
היקום האינסופי - ג׳ורדנו ברונו 773457
הכנסייה יכלה לחיות עם זה איך שהוא אם היו הבהרות מצד הסופר שזאת מטאפורה ואין אללה מלבד אללה. אבל קח בחשבון את המאבק בין האסכולות הנוצריות שהקצינו את העמדות. לותר בעצמו היה המתנגד הכי בולט של התיאוריה ההליוצנטרית ואפילו יותר מהקתולים.
היקום האינסופי - ג׳ורדנו ברונו 773463
מעניין להשוות את ברונו וגלילאו עם בני זמנם ברהה וקפלר. הם היו אסטרונומים שהיו חייבים להתמודד עם נתוני התצפיות. הם הבינו שהמודל ההליוצנטרי הוא ההסבר הסביר היחיד. ברהה עוד ניסה להציע מודל שמסתדר עם התחושה האינטואיטיבית שהארץ היא המרכז: הוא הציע מודל שבו השמש והירח מסתובבים סביב הארץ וכל השאר מסתובב סביב השמש. קפלר השתמש בכל הנתונים שברהה אסף והציע להם חוקיות מוצלחת יותר: הכל מסתובב סביב השמש, והמסלולים הם אליפטיים ולא מעגליים. הוא לא סיפק הסברים. שניהם גדלו באזורים הלותרניים של צפון גרמניה ודנמרק. ולשניהם היה גם מזל גדול לראות כוכב חדש (סופרנובה) מופיע בשמי הלילה. הם הצליחו בסך הכל להימנע ממפגשים לא רצויים עם הכנסיות.
היקום האינסופי - ג׳ורדנו ברונו 773502
אני חושב שסוד הצלחתם להשאר מחוץ למחלוקת דתית היה שבזמנם היתה סברה שהמסלולים שלהם יכולים להתיישב עם כל מיני מודלים קוסמולוגיים ולכן לא בהכרח מתנגשים עם אריסטו ותלמי.
לקח לכנסיה הקתולית עוד מאתיים שנה כדי להבין מה שהרמב"ם הבין במאה ה-‏12: שלא כדאי לכנסיה להתעסק בעניינים שאינם מטאפיזיים.
היקום האינסופי - ג׳ורדנו ברונו 773518
הערת אגב: את הלקח הזה הכנסיה לא ממש הפנימה גם עד אמצע המאה העשרים, כפי שהדיאלוג בין Lemaitre לאפיפיור הראה. ומה שהרמב"ם אולי הבין במאה ה 12 עדיין לא מקובל על חלק גדול מהיהודים, מגדולי הרבנים גדולים ועד קטני המאמינים.
היקום האינסופי - ג׳ורדנו ברונו 773508
כמו שציינת, הגיאוגרפיה היא זאת שהבדילה בין כתיבה בין השורות המהולה בפחדים קיומיים לבין כתיבה פחות מאויימת, וכך זה בא לידי ביטוי במכתבו של קפלר לגליליאו מ-‏1597 , 3 שנים לפני הוצאתו להורג של ברונו :

״ הייתי חפץ כי אדם בעל שכל מצוין כשלך ינקוט עמדה אחרת. בחשאיות שכזאת על עצמך אתה מחזק בדוגמא אישית את הגישה שלפיה צריך אדם להיסוג מפני מפני הבערות השלטת בעולם ולא לעורר על עצמו… את זעם הפרופסורים הנבערים. אולם אם נזכור כי בתקופתנו החל קופרניקוס להרים את המשא העצום ואחריו הולכים מתמטיקאים מלומדים רבים מאוד, עד כי היום שוב אין עניין תנועת כדור הארץ בבחינת חידוש… כי אכן, לא רק בני ארצך האיטלקים ממאנים להאמין שהם חיים על ארץ נעה מפני שאינם חשים בזאת, גם כאן בגרמניה אין השקפות כאלו מקנות לו לאדם שם טוב בציבור…. התחזק באמונתך גליליי וצעד קדימה!״.
היקום האינסופי - ג׳ורדנו ברונו 773519
ושוב, הערה צדדית: אני מוצא את אמירתו של ויטגנשטיין על הנושא מחכימה וראויה לקצת יותר תשומת לב ממה שהיא מקבלת.

(מי שלא הכיר אותה ירים בבקשה את היד. הו, שום יד לא מורמת?! אני רואה שבויטגנשטיין אתם מבינים יותר מאשר בבארסה. בושה)
היקום האינסופי - ג׳ורדנו ברונו 773525
היא מחכימה אבל מתחכמת.
כי התשובה ה"אינטואיטיבית" היא שאם הארץ היתה מסתובבת היינו מרגישים את זה.
_____
אני לא הכרתי את התשובה הזו ספציפית.
מצד שני, לקח לי כמה שניות להבין מה זה בארסה.
היקום האינסופי - ג׳ורדנו ברונו 773532
בארור. הנקודה המעניינת לטעמי היא שאנשים חכמים - חלקם חכמים מאד - לאורך הדורות לא הבינו שהאינטואיציה הזאת לא בהכרח נכונה.
היקום האינסופי - ג׳ורדנו ברונו 773565
גם אנשים חכמים מאד, אוהבים לראות את עצמם במרכז.
לפעמים.
אומנות הכתיבה המלאכותית 780555
1ב. הגישה הרווחת היא שהצורך או הכורח הוא אבי ההמצאה, וכלשונו של ג'ארד דיימונד: "ההמצאות מופיעות כאשר לחברה יש צורך שלא בא על סיפוקו". ׳פרויקט מנהטן׳ מהווה דוגמה מצוינת לכך. יחד עם זאת – ולרוב – לא תמיד נכון הדבר, שכן רוב ההמצאות הן אלו המולידות את הצורך בהמשך חייהן. דוגמה בולטת בת ימינו היא המצאת האינטרנט. ההמצאה, כמו האדם הממציא, יכולה להתגלות או לא להתגלות, להתקבל או להידחות על ידי החברה והממסד. אם התקבלה ההמצאה, לא תמיד הצורך יאלץ ליישם אותה. יפן, למשל, אימצה את המצאת אבק השריפה רק במאה ה-‏19, למרות שאבק השריפה הגיע אליהם מסין עוד במאה ה-‏13. המצאות יכולות לשנות עולמות בתרבות האנושית. יש המצאות שלא הותרו לשימוש יזמות פרטית והחברה, והוגבלו לשימוש רק על ידי הממסדים השלטוניים ו/או הדתיים. ׳המצאת הדפוס׳ היא דוגמה מתבקשת לאבחון טענות אלו. המצאתו של יוהאן גוטנברג מגרמניה שינתה עולמות במלוא מובן המילה הכתובה. גוטנברג כינה את המצאתו בשם ׳אומנות הכתיבה המלאכותית׳. הבינה חייבת את עוצמתה לכתיבה, וזו האחרונה חייבת לקריאה. גוטנברג החל את ניסיונותיו בייצור מכונת הדפוס בשטרסבורג ולאחר מכן במיינץ. הוא הצליח למצוא את התבנית הנכונה לייצור האותיות, להרכיב את הסגסוגת הנכונה של המתכות שמהן יוצרו האותיות, אשר הכילה עופרת, בדיל ואנטימון. הוא עיצב בצורה מיטבית את המסגרות עליהן הונחו האותיות, והצליח לאתר את הדיו המתאים לשימוש במכונות הדפוס, שהופק משמן פשתן ואבקת פחם. לכוונן בצורה מיטבית את עוצמת הלחץ של המכבש על גבי הנייר. למימוש המצאתו הוא היה חייב להיעזר בהון של יזמים פרטיים שהסכימו להשקיע את הונם והאמינו במוצר, ולשם כך הוא פנה ליוהאן פוסט ולחתנו פטר שפר. גוטנברג לא רווה נחת מהשותפות הזאת ולא זכה לאכול מפרי המצאתו, אבל שותפיו דאגו לפחות להנציח את שמו בשנת 1505 בדברים אלו: "יוהאן גוטנברג, איש התושייה המציא את האמנות הנפלאה של הדפוס בשנת 1450 לאדונינו, שלאחריה היא שוכללה והושלמה הודות לחריצותם, להשקעתם ולעבודתם של יוהאן פוסט ופטר שפר בעיר מיינץ".

המצאות מהפכניות חייבות את הכרת הטוב ל׳כתפי הענקים׳ עליהם הן עמדו. ׳החותמת׳ הראשונה המכונה דיסקית פאיסטוס [ויקיפדיה] ומתוארכת למחצית הראשונה של האלף השני לפני הספירה. בהמשך, במאה השישית, יוצרו בסין חותמות גדולות על בסיס הטכניקה הקסילוגרפית -xylograph שהיא הדפסה באמצעות חותמות העשויות מלוחות עץ שנמשחו בדיו וביצעו את פעולת ההדפסה הראשונה על נייר שהומצא גם הוא בסין במאה השנייה. השיטה הייתה נפוצה במזרח אסיה ובאירופה לפחות מסוף המאה ה-‏14. באותה תקופה, לורנס יאנסן קוסטר מארצות השפלה ניסה גם הוא להדפיס באמצעות יציקת אותיות על תבניות מעץ ולא ממתכת, כמו אצל גוטנברג, ולא הצליח, ולכן הוא לא זכה לתואר הממציא. להמצאה הזאת, יצירת אותיות בודדות וניידות היה כבר תקדים מסין במאה ה-‏11 שייצרו אותיות בודדות מחרס ומדבק, או מקוריאה במאה ה-‏13 בייצור אותיות מברונזה. המצאתו של גוטנברג היא שכלול של הטכניקה הקסילוגרפית או שדרוג הקסילוגרפיה לטיפוגרפיה [ויקיפדיה]. הצלחת ניסיונותיו של גוטנברג מהמערב נובעת מפשטות הכתב האלפביתי ומיעוט אותיותיו – כ-‏30 אותיות – וזאת לעומת אלפי האותיות בכתב המזרח. לא מן הנמנע שגוטנברג למד את טכניקת האותיות המטלטלות מהקוריאנים או משבט האויגורים ששכן במאה ה-‏13 בין מונגוליה לכורדיסטן, ופיתח גם הוא – אולי בהשראת הקוריאנים – אותיות מטלטלות בכתב השבטי שהיה אלפביתי והושפע מהארמית. כמו לורנס, בני השבט לא הצליחו בפיתוח ההמצאה בגלל השימוש בתבניות מעץ ולא ממתכת.

עד המצאת הדפוס, הספרות הייתה נקראת מהכתב הנדיר ומושמעת בקול מול השומעים. המרצה באוניברסיטאות שקמו באירופה בתחילת המאה ה-‏12 היה עומד על הבמה ומקריא טקסט לתלמידים מתוך ספר ענק שנכתב בחדרי העתקה המכונים סקריפטוריה, בהם הנזירים העתיקו בכתב יד על גבי עורות של פרות, כבשים או עגלים וטלאים – כתבים שונים מיוונית ללטינית, כתבי קודש וכו'. סטודנט שהיה צריך לעיין בטקסטים הנלמדים היה יכול ללכת לבתי ההעתקה שכונו גם Stationery:stationer Stationery#History_of_stationery [Wikipedia] ולבקש מהם שיכתבו עבורו דף ספציפי מתוך הספר. בהמשך, הקלף הוחלף בנייר שהגיע דרך המוסלמים מסין במאה ה-‏13 ויוצר מסיבי בדים וסמרטוטים שהופקו בעיקר מפשתן. הביקוש הגובר – הצורך – כתוצאה מגידול האוכלוסייה העירונית לכתבי יד ולספרים, כנראה דחף את היזמים לחפש דרכים לשכפול מהיר של המילה הכתובה. הצלחת ההמצאה הייתה פנומנלית במונחי התקופה. עד לשנת 1500 יצאו לאור למעלה מ-‏40,000 כותרים, שווי ערך ל-‏10 מיליון ספרים (מחושב לפי מהדורות של 250 ספרים בממוצע לכותר). בשנת 1550 כבר היו באירופה 60 מיליון ספרים, ובסוף המאה ה-‏16 למעלה מ-‏150 מיליון ספרים. בהתחשב שמאז תחילת הכתב ועד המאה ה-‏15 נכתבו כמה עשרות אלפי ספרים, הרי שהזינוק בפרק הזמן הקצר הוא דרמטי לכל הדעות. כתב הדפוס שודרג ושופר. פורמט הספר לפי ה׳קודקס׳ הרומאי מוזער מכרכים ענקיים שהיו בגודל של חצי גיליון, לספרים בגודל שמינית הגיליון. הוכנסו אותיות קטנות במקום האותיות הגותיות הגדולות, ונקבעו כללים לסימני פיסוק. בספרים שהודפסו מסוף המאה ה-‏15 כבר עוצבו עמודי שער עם פירוט של שם הספר, שם הכותב, שם המו"ל, מפתחות ואינדקסים. כתבי אפלטון ואריסטו ושאר הפילוסופים, הרופאים ואנשי המדע היוונים הודפסו לראשונה בשפה היוונית ב׳בית הדפוס האלדיני׳ מוונציה שהפיץ את תרבות הרנסנס, והוציא לאור גם ספרים בעברית ובארמית. רבי המכר של הספרות הלא דתית באותה תקופה היו: ׳על חיקוי ישו׳ שזכה ל-‏99 מהדורות. ׳ספר הפתגמים׳ שזכה לתפוצה של 34,000 ספרים, ורב המכר ׳ספינת השוטים׳ – סאטירה חברתית שתורגמה לשפות שונות ובעשרות מהדורות. אם בשנת 1500 כ-‏75% מהספרים נכתבו בשפה הלטינית, הרי שבשנת 1600 היחס היה הפוך, לטובת השפות הלאומיות שהרחיבו את קהל הקוראים והכותבים. ספרות ההגות והפילוסופיה והתיאולוגיות הנוצריות נכתבו עדיין לרוב בשפה הלטינית, אבל הספרות היפה והשירה נכתבו בשפות הלאומיות שהתעשרו והתחזקו על חשבון הדיאלקטים, דבר שגרם לחיזוק תחושות הלאומיות בקרב תושבי המדינות-ממלכות. יחד עם זאת, צמצום הדיאלקט לטובת עיקר השפה צמצם והעלים שפות רבות, ואכן החל מהמאה ה-‏16 מספר השפות הצטמצם במידה ניכרת.

הקריאה בקול האנושי היא אמנות אקוסטית, ומאז המצאת הדפוס היא מכוונת אל העין, ולכן היא אמנות הקריאה. תרבות הספר כמעט והשמידה את תרבות האפוס המסופר והורידה אותו לדרגת הרומן. בתחילה, המצאת הדפוס לא איימה על הנצרות, אבל לאחר שהכנסייה הבינה את עוצמתה של המהפכה היא הולידה את הצנזורה על הספרות המודפסת והנכתבת, שהצליחה להאט במידה מסוימת את המהפכה, ואף על פי כן, המהפכה נוע תנוע. ה׳פייק ניוז׳ הופץ במהירות ולמרחקים באמצעות פמפלטים ומנשרים שבחלקם סייעו למסעות הרג ורציחות. מסעות השמד נגד הכישוף שגרם לרציחתם של למעלה מ-‏100,000 בני אדם, שרובן היו נשים, הואצו תודות לפרסומי ה'פייק', כדוגמת הספר שהודפס בשנת 1486 בשם ׳פטיש המכשפות׳ שנתן סימנים במכשפות וסייע לנוצרי הכשר לזהות את השטן. ליטוש העדשות לצורכי מוגבלי הראייה החל להתפתח אמנם כבר במהלך המאה ה-‏14, אבל בין המאות ה-‏16 וה-‏17 פיתוח משקפי הראייה הגיע לכדי תעשייה של ממש. גם הזיכרון נפגם בשל אי שינון בעל פה טקסטים כתובים. מהפכת הדפוס הצליחה לחולל גם את מהפכת האוריינות. המתאם בין אוריינות לבין מהפכת הדפוס הוא הדוק. אם בשנת 1450, לפי אומדנים, כ-‏90% מתושבי אירופה הנוצרית לא ידעו קרוא, ויותר מכך לא ידעו כתוב, הרי שהיחס התהפך ל-‏95% יודעי קרוא וכתוב במערב בתחילת המאה ה-‏20. הרפורמציה הנוצרית וכל מה שמוסד מרפורמות אלו לא יכלו לבוא לעולם אלמלא מהפכת הדפוס. המהפכה האיצה את פיתוח המדעים, את הפילוסופיה, את התרבות האירופאית, את החשיבה הביקורתית, ובאופן כללי יש תימוכין לטענה שהמערב, כפי שהוא נראה כיום, היה נראה אחרת ללא המצאת הדפוס.

המצאת הדפוס היא תחנה אחת מתוך תחנות במסילה הארוכה בתקשורת האנושית בין בני האדם, שתחילתה היא בשומר המסופוטמית בסוף האלף הרביעי לפנה"ס עם כתב היתדות. ההיסטוריה מתחילה בשומר, כי ההיסטוריה נכתבת ולא נזכרת. לאחריה תבוא המצאת כתב החרטומים המצרי וזאת במהלך האלף השלישי לפנה"ס, ובהמשך לתחנה משמעותית ביותר בסוף האלף השני לפנה"ס עם המצאת כתב האלפבית הים-תיכוני-פיניקי, שהנגיש את הבנת הכתיבה וזאת באמצעות ההפשטה החזותית של הכתיבה לכתב מרובע וצנוע עם 26 אותיות בלטינית. וזאת בשונה מתרבויות אחרות כמו בסין או בדרום אמריקה, בהן הכתיבה היא פיקטוגרפית או אידאוגרפית, שהקשתה על הפצתה ועל אופן העברת המידע, ולכן הייתה נחלת המומחים שהיו כפופים לממסד השליט. המצאת הדפוס, כשאר ההמצאות המהפכניות בשלהי ימי הביניים ותחילת העת החדשה, הייתה אמורה לקבל הכשר מהממסד הדתי והשלטוני כדי ליישם את ההמצאה. הואיל ובנצרות השפה הלטינית לא הייתה שפת הקודש כמו השפה העברית, הארמית והיוונית, הרי שהכנסייה בשלבים הראשונים לא הטילה וטו על המילה המודפסת בשפות העמים, כולל זאת הלטינית, וכך הדפוס הצליח לדלג על משוכת התיאולוגיה הממסדית בנצרות, לפחות במידה כזאת שהסוסים כבר יצאו מהאורוות.

באיסלאם, לעומת זאת, ולמרות שהם הסכימו לקבל חלק מההמצאות של ׳'הכופרים׳ כדוגמת אבק השריפה, הרי שמלאכת ההדפסה של הכתב הערבי נאסרה בתכלית האיסור בנימוק של חילול כתב הקודש. וכך, בשנת 1485 הוציא הסולטן העות'מאני ביאזיד השני צו האוסר בחומרה רבה על כתיבת אותיות ערביות באמצעות מכונות, אלא בכתב יד. ההיתר לבתי הדפוס ניתן רק לשפות זרות למיעוט הנוצרי והיהודי שחי באימפריה העות'מאנית. רק מאמצע המאה ה-‏19 נכנסו האותיות הערביות תחת מכבשי הדפוס באישור הממסד. לדעת פרופ' מירי אליאב-פלדון, מחברת הספר ׳מהפכת הדפוס׳ – החלטת הסולטן חרצה את גורל העולם הערבי מוסלמי לדורות, ודברים אלו יפים גם בעת הזאת. בעוד שאירופה המרכזית והמערבית, ובעקבותיהן כלל העולם המערבי, הצליחה לעמוד על רגליה בשלהי ימי הביניים במיוחד בזכות מהפכת הדפוס, הרי שבעולם הערבי ההתאוששות זאת לא יכלה להיות בהעדר כתב הדפוס. בתחילת המאה העשרים הייתה רוב האוכלוסייה אנאלפביתית, הדיאלקטים הערביים התרחקו במקום להתאחד, ובכך גם החלישו את השפה הערבית כגורם מאחד ומגבש תרבויות לאומיות אחידות. ׳עולם האיסלאם מוצא את עצמו מן העת החדשה המוקדמת ואילך בפיגור ניכר ובעמדות חולשה בהשוואה לדינמיות הגוברת במערב׳'. גם ברוסיה הנוצרית – הצארית והקיסרית, ולפחות עד המהפכה הבולשביקית – הפיגור לעומת המערב נותר בעינו. וזאת כי בתי הדפוס, מתחילת הגעתם לרוסיה מאמצע המאה ה-‏16 ועד המחצית השנייה של המאה ה-‏19, הוכפפו בדווקנות לשלטון ולכנסייה ומנעו כל ניסיון להעברת הזכויות להדפיס לידיים פרטיות ויזמיות, ובכך הם חסמו את הפצת האוריינות בקרב ההמונים.

ביהדות, כמו בנצרות, התיאולוגיה הוכרעה במהירות לטובת מלאכת הדפוס, וזאת למרות קדושת המילים העבריות שמהם נברא עפ״י ספר היצירה העולם, שהן בתוקפן עד היום בהלכה היהודית המחייבת את קבירת ספרי הקודש באדמה משל היו בני אדם. בתי דפוס עבריים קמו במהירות במרחבים היהודיים באירופה. הספרים הראשונים בעברית שהודפסו ב-‏1475 בספרד היו פירוש רש"י על התורה וספר ההלכה ׳ארבעה טורים׳ של הרב יעקב בן אשר, בנו של הרא"ש. השפעת הדפוס על היהדות היא עצומה כאשר בוחנים אותה לאור התגבשותו של הקורפוס הקנוני של השולחן ערוך של הרב יוסף קארו, שהודפס בוונציה בשנת 1565 והופץ למערב ולמזרח. נגישות הספרות ההלכתית לתלמיד הפחיתה את הצורך בשינון הטקסטים וזאת לטובת הפלפול. כמו הלטינית בעלת 26 האותיות, כך גם העברית עם 22 האותיות, צלחה את מלאכת הדפוס וקבלתה. גם לניקוד העברי ניתן פתרון מהיר. כתב הדפוס העברי לבש צורה דומה לדפוס הלטיני דרך ריבועו ופשטותו. שיתוף הפעולה בין יהודים לנוצרים היה בשיאו בעקבות מלאכת הדפוס, וספרים בעברית הודפסו בבתי דפוס נוצריים. יחד עם זאת, בשונה מהנצרות, השפה העברית לא פוצלה כמו הלטינית למדע ולרפואה ושפות העם לספרות היפה. ביהדות, השפה העברית משמשת גם לקודש וגם לחול, ומחוסר פיצול זה ומאחידותה היא זאת שאפשרה לאליעזר בן יהודה למצב את השפה העברית, עם תחייתה של הציונות, להיות שפת היהודים, שפת הישראלים.
_______________

להרחבה >
- מהפכת הדפוס, הוצאת האוניברסיטה המשודרת, גלי צה"ל, פרופ' מירי אליאב-פלדון
- להיות ברפובליקת ויימאר, רדיו וקולנוע, בעז נוימן
- רובים חיידקים ופלדה, ג'ארד דיימונד
- ההיסטוריה מתחילה בשומר, שמואל קרמר נח
אומנות הכתיבה המלאכותית 780558
תודה. מעניין.
הרתיעה מאימוץ הדפוס בעולם המוסלמי ובעקבות כך השיעור הנמוך של אוריינות היא הסבר טוב לדעתי (ודאי שלא מלא. בהיסטוריה יש יותר מדי משתנים) להצלחות הכלכליות והטכנולוגית של האימפריות הנוצריות מהמאה ה 16 ואילך ולשקיעה ההדרגתית של האימפריה העות'מאנית מאוחר יותר.

הערה לגבי השפה העברית- עד חידושה בידי בן יהודה ואחרים היא כן היתה לשון הקודש ולא היתה בשימוש חולין. הקהילות היהדיות בנו לעצמן שפות חול (יידיש, לדינו) שאימצו מלים משפות המקום ומעברית ונכתבו באלפבית עברי. קהילות חרדיות מסויימות דוברות יידיש כשפת חולין ולא עברית עד היום.
עמנואל הרומי 780561
עמנואל הרומי 780566
הוא היה די יוצא דופן.
מהקישור שהבאת (הדגשה שלי): "בגלל אופיו עורר הספר מחלוקת בקהילה היהודית, ורבי יוסף קארו אסר בספרו "שולחן ערוך" לקרוא בו, וכינה את ספריו בין יתר ספרי מליצות ומשלים בעלי שיחות חולין ודברי חשק."
עמנואל הרומי 780568
הספר הופץ ואף הודפס , ז''א היו לו קוראים.
בנט הוא הגנץ החדש 737305
הצליח לשמור על כוחה של רשימתו ולעזור לכל סיעות הגוש (בניכוי זליכה) לעבור ללא עודף מלחמות פנימיות.
בנט הוא הגנץ החדש 737313
זה אכן היה הישג רציני שלו. אילו אחת מהמפלגות הגוש לא היתה עוברת את אחוז החסימה בגלל קניבליזם לנתניהו היתה יכולה להיות ממשלה.
הוא נשכב על הגדר פעמיים כבר לטובת הגוש.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים