בתשובה להאייל האלמוני, 31/05/21 17:13
באמת אין סימטרייה 738840
>> שביל דיון מוסרי אתה צריך להבין את ההכרעה המוסרית שעמדה מאחורי החמאסניק.

מה מאפיין אנשים שמוכנים לרצוח בשם אידאולוגיה?

שבסט הערכים שלהם ערך החיים של היריב/האויב לא נמצא מספיק גבוה בסולם, ומעליו נמצאים ערכי האידאולוגיה שלהם.
איך עושים את זה?
1. הופכים את האויב לתת אדם (אורקים)
2. מייחסים לאויב פגיעה בערכים כל כך חשובים (ירושלים!‏1) שמחייבים השמדה שלו.

הכי קל להוריד את ערך החיים של האויב מתחת לערכים אחרים, חשובים יותר, כשהאידאולוגיה היא דתית.
- בדת מראש יש ערכים חשובים מהחיים - ייהרג ובל יעבור.
- בדת הכופרים/גויים שווים פחות, הרבה פחות‏23
- הדת מנסה לשמר את ערכי העולם העתיק, ואז האלימות היתה גדולה בסדרי גודל מאשר היום. הסיפורים המכוננים של הדתות כוללים הרג שיטתי ובימינו מזוויע‏4 בשם האלוהים.

לכן לקיצונים דתיים לא תהיה בעיה להשמיד את האויבים שלהם.

להגיע לרמה כזו של להט אידאולוגי נדיר אצל לא דתיים. אצל ליברלים ממילא החיים עצמם עומדים על השלב העליון בסולם הערכים. אצל קומוניסטים ואנרכיסטים אפשר למצוא ארגוני טרור, ובקטנה גם של פעילי איכות סביבה וחובבי חיות.
__________
1 ממסעות הצלב ועד החמאס
2 הרב קוק "ההבדל בין הנשמה הישראלית, מאווייה הפנימיים, שאיפתה, תכונתה ועמדתה, ובין נשמות הגויים כולם, לכל דרגותיהם — הוא יותר גדול ויותר עמוק מההבדל שבין נפש האדם ונפש הבהמה".
3 הרב שרקי <קישור https://ravsherki.org/index.php?option=com_content&am... מנסה לרכך> אבל לא כל כך מצליח לו- לגויים יש נשמה, אבל "כך שבאומות העולם היא אמנם קיימת, והיא חלק א-לוה ממעל, אך לא "ממש"."
4 למשל בדיון שלי עם אביר הקרנפים, "לאור חזונם של נביאי ישראל" מתוך הכרזת העצמאות כולל עבורו גם ניפוץ עוללים אל הסלע.
באמת אין סימטרייה 738848
א. כדאי לזכור שההחלטה לרצוח (או, לא לרצוח) בשם אידיאולוגיה היא לא החלטה רציונלית נטו, היא תלויה גם במאפייני האישיות של האדם ובסיטואציה הנפשית בה הוא נתון ברגע הספציפי. בכלל, הרבה פעמים הרציו משמש אותנו להצדיק החלטות שקיבלנו אחרי שקיבלנו אותם.

ב. לא תמיד צריך להפוך את האוייב לתת אדם, מספיק להפוך את המטרה שלך לחשובה יותר מחיי אדם (ואת חיי האוייב לחשובים פחות מחיי מי שאינם אויבים). זה לא נכון רק ל"אוייב" אלה לכל מי ששונה (ויש כאלה שרוצחים גם את מי שלא שונה). כשחוטבים עצים...

ג. אחת הדרכים לגרום לאנשים לראות את השונה כאחר (וכתוצא מכך, כתת אדם) היא להפריד ביניהם. ביטול "הנפרדים אך שווים" במערכת החינוך האמריקאית גרם להרבה אמריקאים לבנים לראות שחורים כבני אנוש, וכתוצאה מכך לפגיעה ביכולת הגיוס של הק.ק.ק. - מה יקרה אם חרדים, ערבים, דתיים וחילוניים ילמדו ביחד?

ד. כל אידיאולוגיה או תפיסת עולם שאיננה הומנית בבסיסה, יכולה להפוך אנשים מסויימים למכונות הריגה.

ה. מצד שני, גם האידיאולוגיות הכי רצחניות לא יכולות להפוך את כולם למכונות הריגה, יש אנשים שחסינים יותר מאחרים לשטיפת המח הזאת. אני לא חושב שהחסינות הזאת היא רק תוצאה של גנטיקה.

ו. "לקיצונים דתיים לא תהיה בעיה להשמיד את האויבים שלהם" מה הסיבה ומה המסובב? האם הם קיצוניים דתיים בגלל שאין להם בעיה להשמיד את האוייב או שאין להם בעיה להשמיד את האוייב בגלל שהם קיצוניים דתיים?

ז. אתה טוען שלאומנים קיצוניים לא מוכנים להשמיד את האוייב?!
באמת אין סימטרייה 738853
א. נכון, אבל זה דיון בפרטי. קודם דיברנו בכללי
ב. לכך כיוונתי. הדרך הקלה יותר היא להפוך את חיי הזר לשווים פחות
ג. מסכים. לכן החרדים שומרים על מסגרות הלימוד הנפרדות. בנפשם הוא.
ד. מסכים.
ה. מסכים, גם החינוך בבית משפיע לא מעט.
ו. השני. בין מקל הדינמיט והגפרור אני מאשים את הגפרור.
ז. מוכנים, אבל בהוראת המדינה ולא על דעת עצמם. וזה הרבה הרבה יותר נורמטיבי כי בעולם המודרני יש הסכמה כללית שהסמכות להפעיל אלימות מכל סוג נתונה בידי המדינה. הנאצים היו רובם ככולם אנשים נורמטיביים. אני חושב שלאומנים קיצונים בקלות יפעילו אלימות אבל לא יגיעו לרצח בלי אידאולוגיה דתית חזקה ברקע. שונה הדבר כשהיחיד נטמע בהמון ומאבד בלהט הרגע חלק משפיות דעתו, כמו במעשי לינץ', אבל אפילו בלינצ'ים האחרונים במהומות לא הגיעו לרצח ממש.
באמת אין סימטרייה 738863
ב. אולי גם להפוך את המוות לטריויאלי יותר?

ג. זה לא שהיהודים בישראל קופצים על ההזדמנות להכניס ערבים למערכות החינוך שלהם...

ו. איך אתה יודע מה המקל ומה הדינמיט?

ז. כן, ודתיים הורגים רק כשהסנהדרין פוסק... אם סמולנים, ערב רב, שאמא שלהם ערביה השתלטו על המדינה, למה לחכות להוראה שלהם? אני לא מבין, לשיטתך, למה לאומנים קיצוניים חסינים מאלימות פוליטית כשקיצוניים מאידיאולוגיות אחרות (קומניסטים, דתיים, ירוקים...) לא?
באמת אין סימטרייה 738865
ב. זה פחות רצוי, כי זה עלול לחלחל גם לאלימות שתופנה נגד חברי הקבוצה.
באמת אין סימטרייה 738880
כשאתה רוצה להנהיג את הקבוצה, אולי זה טוב שיהיה לך איזה כלי להוריד מתחרים פוטנציאלים?
באמת אין סימטרייה 738868
ו. מקל הדינמיט הוא הפוטנציאל, והגפרור הוא זה שמצית אותו. יגאל עמיר הוא הדינמיט, והרבנים הם הגפרור.
ז. לאומנים קיצונים לא חסינים לאלימות. להיפך- נראה לי שהאריות של הצל ישמחו לקצת אקשן. אבל כדי לקחת חיים לדעתי צריך אינדוקטרינציה חזקה מזה. ההבדל בין אלימות לבין להרוג בכוונה תחילה הוא לא כמותי, הוא איכותי.
באמת אין סימטרייה 738882
א. אי לא בטוח שזה השני. בכל מקרה, זה נשמע לי הרבה פחות מובהק מאשר לך. יגאל אמיר, למשל, ממש חיפש רב שיתן לו פסק דין מתאים. אד חוסיין, עוד דוגמא, מספר איך הוא בא מבית מתון והפך למוסלמי קיצוני.

ז. אני עדיין לא מבין. נתת רשימה של אידיאולוגיות שיכולות להפוך לרצחניות (קומניסטים, דתיים, פעילי איכות סביבה וחובבי חיות). ואידיאולוגיה שלא יכולה להפוך לרצחנית (ליברליזם). לאומנים, משום מה, לא נמצאים אצלך ברשימה לא כאן ולא שם. לי המיקום שלהם נראה מובן מאליו, גם מבחינת ההגיון וגם מבחינת ההיסטוריה. יכול להיות שיש לך נקודה עיוורת?
בשולי השוליים 738855
2 הגזען החשוך ההוא, אביהם הרוחני של הסמוטריצי'ם, נהגי ה-D9 והגבעות יוגנד אמר פה ושם גם כמה דברים אחרים, אלא שהם עשו קצת פחות רושם על חסידיו: "כל פגיעה באחדות האומה, אף שנעשית לכאורה לשם שמים, איננה מגיעה ממקור טהור. (אורות, עמ' מג)".

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים