בתשובה לkozmo5449@gmail.com, 27/07/21 23:19
גבירותיי רבותיי - מהפך 741501
אני בינתיים מאד מרוצה מהממשלה הנוכחית, כבר עשתה המון דברים מצוינים, מכינון ועדת חקירה, דרך תמרוץ עובדים ועוד תוכניות מצוינות של משרד האוצר, כולל מצעדי דגלים בלי להתדרדר למלחמה, ועוד.
לגבי הקורונה - ימים יגידו. לי אישית אין ספק שאני מעדיף אותה בגדול על הקודמת, שהיתה כבר שולחת אותנו מזמן לסגר של חודשים ומשאירה את הילדים המסכנים בבית.

עם 0 מונשמים היום בבוקר בשיבא, על פי ראיון של פרופסור גילה להב בגל"צ, טוב שהממשלה עם יד קשה על ההדק לפני שהיא פוגעת במיליוני אנשים.
גבירותיי רבותיי - מהפך 741508
אני מרוצה מהממשלה הנוכחית חוץ מאשר בנושא הקורונה. עקומת הלמידה עדיין שטוחה להחריד. אנחנו כבר מעל חודש(!) במקדם הדבקה 1.3-1.4 והממשלה לא עשתה שום צעד החלטי להוריד אותו. אם בתחילה אפשר היה לחשוב שהגל החדש לא ילווה בגידול מתאים של המאושפזים והח"ק זה כבר מזמן התברר כלא נכון. מנסיון העבר ב 800 ח"ק יש כבר תמותת יתר רצינית בגלל העומס על בתי החולים, וזה השלב שבו עושים סגר. אתמול אנחנו כבר ב 150 ח"ק ובקצב הזה עוד חודש יש לנו עוד סגר אם נרצה ואם לא.
יוצא שהממשלה הזו נוקטת בינתיים בקו של הממשלה הקודמת- לעשות רק מאוחר מדי, כשכבר אין ברירה וחייבים לנקוט את האמצעים הקיצוניים ביותר.
גבירותיי רבותיי - מהפך 741529
ייתכן שהממשלה הקודמת עשתה הכול מאוחר מדי אבל את הביקורת העיקרית היא ספגה על כך שעשתה מוקדם מדי והרבה מדי לדעת המבקרים.
אבל עזוב כבר את הממשלה הקודמת. זה היה מזמן. שכחנו. האם אתה מארגן הפגנה נגד הממשלה על הטיפול שלה בקורונה? אם תארגן, אני מבטיח להגיע‏1.

1 בתנאי שזה יהיה ללא דגלי דע"ש.
גבירותיי רבותיי - מהפך 741557
למה אתה עונה לי על "המבקרים"?
אתה לא זוכר על מה היא ספגה את הביקורת העיקרית ממני?
גבירותיי רבותיי - מהפך 741560
אתה דברת בעיקר על דברים לא ישירים כמו אי העברת התקציב, עניין שחשבתיו ללא עיקרי כשמתמודדים עם שריפה (כמשל), וגם משהו על כך שעושים הקלות פעוטות בזמן שהתחלואה עולה, ביקורת שלא נראתה לי אז ולא נראית לי עתה חשובה.
אבל עזוב כבר את הממשלה הקודמת. זה היה מזמן. שכחנו. האם אתה מארגן הפגנה נגד הממשלה על הטיפול שלה בקורונה? אם תארגן, אני מבטיח להגיע‏‏1.

1 ראה הערת הרגל בתגובתי הקודמת.
גבירותיי רבותיי - מהפך 741562
אם השריפה היא משל למשפט של נתניהו, אז אכן ,בעיני נתניהו אי העברת תקציב היא דבר לא עיקרי.
גבירותיי רבותיי - מהפך 741564
השריפה היא משל לקורונה, אם לא הבנת.
גבירותיי רבותיי - מהפך 741574
אני הבנתי למה אתה התכוונת במשל
רק שאתה לא הבנת (או עשית את עצמך) למה נתניהו לא העביר תקציב.
גבירותיי רבותיי - מהפך 741575
במחשבה שנייה, אני סתם מקניט אותך בפתיל הזה. אני מבקש סליחה. זה לא לעניין
גבירותיי רבותיי - מהפך 741573
לא, אני לא.
אבל אם אתה רוצה להפגין נגד הממשלה אני בטוח שתמצא למי להצטרף.
גבירותיי רבותיי - מהפך 741576
אילו הייתי אריק הייתי שואל: נו, אז למה הפגנת כנגד הממשלה הקודמת?
גבירותיי רבותיי - מהפך 741580
שאלתי אותך אז אם אתה רוצה לדעת מה היה כתוב לי על השלטים. לא עניין אותך.
גבירותיי רבותיי - מהפך 741584
1. מנקודת מבט ליברלית תפקידנו באייל הוא להתדיין על מה שלא טוב בממשל ולא על מה שטוב.

2. גם אני הבחנתי בשינויים מבורכים של הממשלה הנוכחית המשקפים את הסרת התלות במפלגות החרדיות;
שחרור בחורי הישיבות לעבודה בגיל צעיר
אי ההפללה של הקנאביס
רפורמת הכשרות
הסרת חסמים , למשל נטרול מכון התקנים ועוד חלק מפעולות ליברמן באוצר

3. יחד עם זאת , בימים אלו הממשלה נותנת לרעם את הזכות לא להיות חלק מהקואליציה בהתאם לערכיה , גם אם הם באים על חשבון ערכי רב מצביעי הקואליציה. ראה למשל לאחרונה את מה אי ההפללה בקאנאביס , ענייני להטבים ועוד סט ערכים ליברלים אשר נרמסים וירמסו בברוטליות למען מטרות שאין ידוע לנו טיבן האמיתי.

4. אני רואה בשתיקת בנט/לפיד לנוכח הפרות בוטות אלו מצד רעם הונאה מובהקת של הציבור שתמך או תומך או נתמך בקואליצית ממשלת בנט/לפיד ,שכן החלפת מועצת חכמי התורה למועצת חכמי השורא לא הייתה אפילו על הפרק במצע ובפרסומות של תשדירי הבחירות ‏1.

5. וועדות חקירה אשר יכובסו תחת נקמות קטנות יאבדו מערכן. למעט וועדת חקירה על מירון שהיא מוצדקת ורק עליה אפשרלהעמיד לדין מבחינת הצורך של הציבור בעשיית דין לאנשי השלטון על אובדן חיי אדם, אני לא מבין את הצורך בוועדות חקירה על נושאי רכש ציוד בטחוני.

1 אם כי השנה האחרונה בפרט והדמוניזציה של החרדים בישראל על ידי התקשורת והתרבות והפוליטיקאים כמקשה אחת - בכלל , יכולות להסביר משהו על העדפות בנט ולפיד.
גבירותיי רבותיי - מהפך 747925
1 'בית הדין לאתיקה של מועצת העיתונות נזף בעיתון הארץ: הטור נגד החרדים - גזעני ומסית'

גבירותיי רבותיי - מהפך 747928
הוא היה צריך כמראה לכתוב ''אמנציפציה חילונית'', כדי לא להרגיז את מועצת העיתונות החרדה לכל פסיק ומאמר מסית מעל גלי האתר והאינטרנט.
גבירותיי רבותיי - מהפך 747934
1. בהנחה ויש משקל כלשהו להחלטתם - אני בספק - האם כותב המאמר הוא גזען ומסית ? או שצריך לראות רצף של פרסומים כדי לקבל החלטה מושכלת שהנ"ל 'גזען' או 'מסית'. השאלה לאוו דווקא בעניין משגב הידוע כאחד שאוהב להשחיז את מילותיו בפתאוס משגבי, אלא יותר באחרים ומתי הכינוי 'גזען' לובש צורה הפוכה של 'מסית'.
2. מה זה 'אמנציפציה חילונית'?
גבירותיי רבותיי - מהפך 747946
אמנציפציה ליהודים [ויקיפדיה].
גבירותיי רבותיי - מהפך 748049
ברשותך,ללא התייחסות לשאלתי ותגובתך:

אני קורא כעת ספר חדש מסדרת 'חרדים בישראל ' שיצא לאחרונה ע"י המכון הישראלי לדמוקרטיה 12/21 -
'יהודית,חרדית ודמוקרטית - מדינת ישראל והדמוקרטיה בעינים חרדיות'.

הספר מבוסס בין היתר על סקרים רבים שנערכו ממש ערב פרוץ הקורונה אודות החברה החרדית והוא משלים סוגיות נוספות שנידונו בהרחבה בספרות העיון.
-----

'...בניגוד לציבור הכללי, הסבור שבישראל מתקיימת כפייה דתית כלפי החילונים כ־80%, על פי סקרים שונים, החרדים חולקים על כך לחלוטין. מממצאי הסקר העדכני עולה כי רוב מכריע של החרדים (95%) סבור שאין כפייה דתית בישראל.

תמונת המציאות ההפוכה משתקפת גם בשאלה בדבר קיומה או היעדרה של כפייה אנטי דתית בישראל: בעיניים לא חרדיות ברור לחלוטין שמדינת ישראל איננה דוגלת בשום כפייה אנטי-דתית הן מנימוקים עקרוניים - כפייה בעניינים של דת סותרת את ליבת הזהות של מדינה ליברלית; והן מנימוקים מעשיים לחרדים ולדתיים כוח פוליטי רב.

והדברים פשוטים: לא עולה על דעתו של ישראלי שאיננו חרדי שיש להתערב בפרקטיקות הדתיות של הזולת ולכפות עליו התנהגות או מציאות שסותרת את אמונותיו. ואולם בתודעה החרדית ההפך הוא הנכון: רוב החרדים (82%) סבורים שבישראל מתקיימת כפייה אנטי-דתית.

כיצד ניתן להסביר את הפער העצום בין שתי קבוצות האזרחים בהערכת אותה
מציאות? האם מי מהן טועה לחלוטין?'. (עמ'54-55)
גבירותיי רבותיי - מהפך 748085
וואו. מעניין לראות אילו דוגמאות החרדים נותנים לכפיה אנטי-דתית, וגם האם הם היו מתייחסים לאותה דוגמה ככפיה אנטי-דתית גם אילו היתה מתקיימת במדינות הגויים, או שיש להם ציפיות גבוהות יותר מהמדינה היהודית.
גבירותיי רבותיי - מהפך 748087
בתי עסק שפתוחים בשבת.
לא, ברצינות. הרציונל הוא שלעסק שעובד בשבת יש יתרון על פני עסק סגור בשבת, לכן האפשרות להיות פתוח בשבת הופכת לחובה להיות פתוח בשבת, כך שבעל העסק והעובדים השומרים שבת יהיו מחוייבים לעבוד באותו יום.
(אני בטוח שיש דוגמאות פחות מופרכות. למעשה, יתכן שאני זוכר את הדוגמא הזאת בדיוק בגלל שהיא מופרכת).
לרוב הרציונל באמת מסתיים ב"אבל מה לעשות שזאת מדינה יהודית". כמו שהרציונל הנגדי מסתיים ב"אבל מה לעשות שזאת מדינה דמוקרטית". לדעתי שורש המחלוקת נעוץ בחוסר הסכמה על מהי דמוקרטיה (שלטון הרוב או דמוקרטיה ליברלית) ויהדות (הלכה או לאום).
גבירותיי רבותיי - מהפך 748094
וריאציה טיפה פחות מופרכת, ברגעים אלו ממש בחריש: המועצה מפרסמת מכרז להקמת קאנטרי קלאב. כחלק מתנאי המכרז היא דורשת מהמתמודדות להתחייב כי יפתחו את המקום בשבתות.
ומצד שני, יש המון חילונים שרואים כפייה דתית בכך ששופרסל בוחרת להימנע ממכירת חמץ בפסח.
גבירותיי רבותיי - מהפך 748104
תגובה 748090 :
אי מכירת כשר = חירות שלילית. מכירת כשר = חירות חיובית.
גבירותיי רבותיי - מהפך 748106
אני רואה סביב בתי קפה שפתוחים בשבת וכאלה שסגורים בשבת, כולם מתפרנסים היטב. כמו גם רשות ביגוד שפתוחות בשבת (בחלק מהקניונים) וכאלה שלא. אז כנראה שהגרירה אפשרות --> חובה היא מופרכת.
גבירותיי רבותיי - מהפך 748088
תשובת המחבר ‏1 ידידיה צבי שטרן [ויקיפדיה];

'נראה שהתשובה מצויה בעצם קיומן של נקודות מוצא שונות ביחס לסיפור הישראלי הכולל:

חילוני מניח ש"מצב הטבע" של מדינת ישראל כדמוקרטיה ליברלית הוא חופש מדת, ולכן כשהוא נתקל בהסדרים שחורגים מכך ונוגעים לרגעים חשובים בחייו (כמו הקמת משפחה או מוות), לדרך שהוא מבלה את רגעי הפנאי שלו (אופייה של השבת), להתגייסות לשמירה על המדינה (גיוס )וכדומה, הוא חש שהדת נכפית עליו באופן ממשי מאוד.

לחרדי עמדה הפוכה, ולפיה "מצב הטבע" של מדינת ישראל כמדינה יהודית הוא שהאופי הכולי של הדת יכתיב את אורח החיים בה. כך למשל על פי הסקר, רוב מכריע מקרב החרדים (91%) סבור שהמדינה איננה צריכה להכיר בנישואים אזרחיים למי שאינם רוצים להינשא בנישואים דתיים.‏2

מנקודת הראות החרדית אין בכך כפייה דתית, אלא התנהלות ברורה מאליה של מדינה יהודית.

מנגד החרדים סבורים שיש כפייה אנטי-דתית משום שהסדרי דת ומדינה הם היוצא מהכלל. הכלל הוא שהמרחב הישראלי מממש את אורח החיים הליברלי, הסותר את אורח החיים הראוי על פי התפיסה הדתית־שמרנית שעליה הם אמונים.

כך, כאשר אזרח חרדי נוסע בנתיבי אילון ומול עיניו מתנוססים שלטי ענק ובהם דוגמנים ודוגמניות מעורטלים למחצה, הוא חווה כפייה אנטי-דתית'.
-----
1 א. המחבר הביא רק דוגמא אחת. האם יש עוד דוגמאות ? ב. בין חילוני - 40% לחרדי 10% יש עוד 50%.
2 דעתו בעניין פורסמה בy.net בסמוך למועד פרסום הספר.
גבירותיי רבותיי - מהפך 748090
שמתי לב שמעבר לאופי המדינה, יוצא שחרדים מגדירים כפיה בתור היעדר חירות חיובית [ויקיפדיה], וחילונים בתור היעדר חירות שלילית [ויקיפדיה].
לדעתי זה כי לחילוני אין חירות שלילית, ולחרדי כן. האם אפשר לעלות את הטענה שגם כאן המצב סימטרי ולחרדי יש פחות חירות חיובית?
גבירותיי רבותיי - מהפך 748096
ברלין מבחין בין החרויות. חירות חיובית - חירות למשהו. חירות שלילית - חירות ממשהו. לשיטתו החירות השלילית היא ערך עליון ומהווה תנאי הכרחי ליתר הערכים. אני מניח שהאורתודקסיה וכל שכן האולטרה אורתודוקסיה תבקש להרכין ראשה כלפי המשהו ולא תסב ראשה ממשהו.‏1

יחד עם זאת מהסקרים החדשים עולה תמונה קצת מורכבת.

1. נמצא קשר בין ההשתייכות המגזרית בחברה החרדית למידת השמרנות.
49% מהחסידים/ות מצהירים שהם אולטרה שמרנים לעומת 41% מהליטאים
ו-‏30% מהספרדים.

2. נמצא קשר בין רמת ההכנסה ומידת השמרנות

3. ל93% מכלל הנסקרים החרדים אין אמון במערכת המשפט. ל-‏80% אין אמון בכנסת ול-‏79% אין אמון במשטרה.

4.ל- 95% חשו שאין כפיה דתית לעומת 82% שחשים כפייה חילונית.

5. 70% מהנסקרים מרגישים שהם קבוצה חזקה בישראל - 80% נשים לעומת 63% מהגברים.

6. 93% טוענים שאין להפלות אנשים עם מוגבלויות משום שלכל בני האדם מגיעות זכויות שוות - 94% משום שזה פוגע בצלם אלוהים.

7. 76% סבורים שליהודים מגיעים יותר זכויות מהערבים. 72% נשים - 59% גברים.

8. בשאלות השכנות עם האחר -

69% לא מתנגדים להיות שכנים של דתיים לאומיים. 67% אתיופים. 42% חילונים. 7% יוצאי ברהמ הלא יהודים. 5% ערבים.

הספרדים הכי קיצונים לשכנות עם הערבים 4% והכי פתוחים לכל היתר 77/51.

הליטאים הכי קיצונים לשכנות עם חילונים 33% לעומת 63% אתיופים.

נשים יותר שמרניות מגברים גם בשאלות אלו.

-------
1 שטראוס שהיה בר פלוגתה של ברלין בעניין הקדיש לו פרק שלם -רלטיביזם 1961- טוען שאין קשר הכרחי בין חירות שלילית לדמוקרטיה.
גבירותיי רבותיי - מהפך 748091
מעניין.
לכאורה החרדים (שאינם חרד''לים) אינם ציונים, כלומר שאין להם שום עניין בשלטון יהודי בא''י. אבל כיוון שכבר יש כזה הם דורשים ממנו מה שלא היו דורשים משלטון גוי. לפי הדוגמה חרדי שהיה נוסע ברכבת התחתית בניו יורק לא היה חווה כפיה אנטי דתית, אבל באיילון כן.
גבירותיי רבותיי - מהפך 748093
ראיתי את הטענה הזאת אבל מהכיוון ההפוך.

הרב יצחק זאב הלוי סולובייצ'יק [ויקיפדיה] המכונה גם הרב מבריסק שהיה מתנגד לציונות, האשים את הפעולות האלימות של נטורי קרתא [ויקיפדיה] כפעולות המשקפות 'ציוניות- סמויה' שכן אותם מתפרעים לא היו מעיזים להתנהג כך בחוץ לארץ. ורק מי שמרגיש בבית ‏1 ולא מרגיש בגלות - משמע ציוני - יכול להתנהג כך.
---------

1 גם בחוגי הימין רווחת הטענה שערבי ישראל מרגישים שהם אדוני הארץ ובשל כך הם מרגישים בבית. אם כי הציונות כאן לא רלוונטית.
גבירותיי רבותיי - מהפך 748095
הייתי רוצה שגם החרדים וגם הערבים ירגישו בבית, שכן זה ביתם. לכן אני אמור לשמוח על הטענות לכפיה אנטי דתית שלא היו מעלים בניו יורק. נשאלת השאלה- האם בניו יורק הם לא מרגישים בבית? לדעתי התשובה היא לא נחרץ. היהדות לא מרגישה בבית בשום מקום חוץ מאשר בא"י. אפשר אפילו למצוא בכך הצדקה מסויימת לאנטישמיות כנגד יהודים בחו"ל.
גבירותיי רבותיי - מהפך 748115
מצד שני הרכבת יותר מורכבת ממה שנדמה לנו, גם אם היא רכבת קלה.

הטענה הנכונה היא ש'הם' מתפללים ולא אומרים משהו נגד היהודים. מי שלא מקומי לא מבין את הפחד הזה שאתה רוצה לקפוץ מהרכבת גם תוך כדי תנועה. לצורך ההנגדה המתבקשת, יטען התל אביבי שהוא גם מת מפחד כשחרדים מתפללים במרחב הציבורי. לא יודע עד כמה הפחד הוא סימטרי, אבל נדמה שהחיים המשותפים בין הקבוצות הוא מורכב מאוד.
גבירותיי רבותיי - מהפך 748121
כל שיר בקול רם שמשתלט על המרחב כשאתה כלוא בתחבורה ציבורית הוא בעייתי, החל מ"אל המעיין" של קבוצת צופים, דרך "XXXX XXXX XX" של קבוצת חיילים שיצאה לחופשה, ועד "אללה הוא אכבר".
כמו שאומרים במקרים אחרים - Get a room, או Get a Mosque/Church/Synagogue ותעשה את שלך שם.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים