בתשובה לצרחן, 29/10/21 20:57
טפשות פופוליסטית 744217
ברשותך, כמה תהיות:
1. האם שינוי מחיר הוא רמאות‏1?
2. האין המערכת הקיימת, ומהסיבות שהזכרת, מונעת גם הורדת מחירים?
3. בהנחה שמותר לשים שלט ״מבצע״ המציין מחיר נמוך יותר, האין זה מעודד את החנוונים לבחור מראש מחיר ״גבוה מדי‏2״ בידיעה שקל להוזיל, אבל קשה לייקר?

____

1. מבחינת דיני חוזים, למיטב הבנתי המוגבלת, המרכול נוהג להציע את מרכולתו במחיר מסויים והקונה בוחר אם לקבל את הצעתו (offeree - offeror relationship). אנחנו חיים במדינה חפשית, ברוך השם (עד רמת המוצרים שבפיקוח. אבל זה כבר שייך לסיפור אחר).
2. מחיר ״גבוה מדי״ הוא מחיר בו החנווני מסתכן בכך שהרווח העודף לא יפצה אותו על הירידה במכירות. היכולת גם לייקר, ולא רק להוזיל, תאפשר לו לקבוע מראש מחיר סביר יותר (לטעמו) בידיעה שיוכל לתקן גם אם יגלה שטעה כלפי מטה.
טפשות פופוליסטית 744222
לא מי ששאלת, אבל תשובות:
1. בתנאים מסוימים, כן. לא סתם ההצעה כוללת גם איסור על סופר לבצע עדכון מחירים במהלך היום‏1. דרכים נוספות לרמות: שלט שלא ברור לאיזה מדף הוא מתייחס, מוצרים שנמצאים במדף לא נכון, מוצרים דומים במדף אחד עם מחירים שונים וכו'. וזה מבלי לדבר על טעויות בסינכרון בין המחיר בקופה למחיר על השלט (ש-אני מוכן להתערב-כמעט תמיד יהיו לטובת הקמעונאי) והטרחה הנדרשת לתיקון הטעות (כי עכשיו לא יהיה מספיק להגיע לקופה הראשית עם המוצר והחשבונית, אלא יהיה צריך לגרור את הקופאית למדף). החוק שמחייב תווית מחיר על כל פריט עבר ב-‏98', והוא חוקק בדיוק בגלל שטיקים כאלה.
2. כן, רק שמחירים נוטים לעלות ולא לרדת (אניפלציה...)
3א. עד כמה שאני זוכר, החוק לא מאפשר להחזיק מוצרים ב"מבצע תמידי" (פרט למבצעי כמות).
3ב. עליות מחירים לרוב מתרחשות ב-increments של אחוזים בודדים. מה המוכר יעשה? יחזיק מוצר במחיר מבצע של 50% ואז יקטין את המבצע ל-‏49%, אז ל-‏48% וכו'?
3ג. בהינתן "מבצע תמידי", הצרכנים בורחים אפילו אם מבטלים את ה"מבצע" ומורידים את מחיר הבסיס כך שהמחיר בפועל נותר ללא שינוי‏2. ביטול "מבצע תמידי" עם עליה בפועל של המחיר יתקבל יותר גרוע מאשר עליית מחירים, מה שכנראה יקזז על כל חיסכון שנוצר לחנות כי היא לא תצטרך להדביק תוויות חדשות.
3ד. כנראה שלא כי עובדה שזה לא מה שקורה כיום.

________

1 מבחינת דיני החוזים, קבלת ההצעה מתרחשת כשהמוצר עבר לסל הקניות, אבל לקונה יש זכות לצאת מהעסקה כל עוד המוצר לא עבר בקופה (כל עוד ניתן להחזיר את המוצר למדף).
2 https://www.priceintelligently.com/blog/bid/152018/le... בקצרה: חנות כלבו גדולה בארה"ב החליטה להפסיק עם מבצעים ועידכנה את כל מחירי הבסיס שלה למחיר האמיתי. זה גרר ירידה של 20% במכירות.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים