בתשובה להאייל האלמוני, 05/11/21 13:08
פטור בלא כלום אפשר 744393
זאת שאלה טובה, שבגללה אני מתנגד לחוקי הצגת מחירים. ממילא בחלק גדול מהחנויות שבעיר מגורי, לאו דווקא חנויות מזון, מתעלמים מהם, ואני, כהרגלי המגוחך, משתדל להחרים את החנויות האלה ומעניש בכך בעיקר את עצמי. בכל מקרה, במערכת השיקולים הכללית של הצרכנים הצגת מחירים היא רק פרמטר אחד שכנראה לא חשוב יותר מדי.

גם שוד בנק רק מעביר כסף מכיס אחד לכיס אחר. מה זה "כסף מבוזבז" לשיטתך? מלבד שריפה פיזית של שטרות הכל הרי מסתכם לאפס. רווחי רשתות השיווק לאחר כל ההוצאות כולל התשלום לעובדים גבוהים מאד, על חשבונך, חשבוני וחשבונה של מסעודה משדרות. בשיטה הקיימת אפילו רכישת מניות של הרשתות לא מעבירה את החלק *הראוי* של הרווחים לבעלי המניות הקטנים, אחרת אפשר היה להתייחס לרשתות כאל קואופרטיבים ושאלת המחיר היתה פחות חשובה כי הוא היה יוצא מכיס אחד וחוזר לכיס אחר של אותו אדם. משכורות עתק של ההנהלה לא היו משנות הרבהבגלל המחזור העצום, ואם המנהלים היו ממש מגזימים בעלי מניות הקטנים היו מתערבים. נניח.

על השאלות לגבי חו"ל נחכה לראות אם מישהו יענה, לי אין מושג.
פטור בלא כלום אפשר 744399
כן, לא הייתי רוצה שהממשלה תתמוך בשוד בנקים.

אני לא יודע אם יש דבר כזה "כסף מבוזבז" (יש עבודה מבוזבזת, אולי כשמשלמים כסף למי שעובד עבודה מבוזבזת זה כסף מבוזבז? כנראה רק בעולם בו הביקוש לעבודה גדול מההצע באופן משמעותי).

אני לא בטוח שהרווח של רשתות השיווק הוא כל כך גבוה (לא בישראל ולא בעולם). אם הוא היה כל כך גבוה היו נכנסים עוד שחקנים לשוק.
פטור בלא כלום אפשר 744421
בהנחה שרשת מהדרין של שופרסל לא עבדה במחירי הפסד, לפחות שופרסל נהנית ממתח רווחים גדול על המחזור העצום שלה.
פטור בלא כלום אפשר 744455
הסיפור עם רשת המהדרין של שופרסל לא ברור לי. וכל המאמרים שקראתי מניחים שהוא מובן מעליו. הם פעלו ממניעים כלכליים (אם כן, איזה?) ממניעים פוליטיים (אם כן, איזה?) ממניעים הומניטריים?

בכל מקרה, בהנחה שהנתונים נכונים (ז"א מדובר באותם מוצרים ובאותם גדלים) אני לא בטוח שהם לא פעלו במחירי הפסד (מה שמסביר למה זה היה "אתר סודי", אבל לא איך זה שהם עדיין מצליחים להתחרות בציבור הכללי עם המתחרים שלהם).
פטור בלא כלום אפשר 744458
בד״כ יש ליצרן הוצאות קבועות והוצאות שוליות. ההוצאות השוליות הן (לצורך הדוגמא) מחיר המוצר, אחסונו, ושינועו. ואילו ההוצאות הקבועות (שוב, הפשטה לצורך הדוגמא) הן הנהלה, כלליות, והוצאות חוזיות מול הספקים. בתנאים האלו בהחלט יתכן שיש רווח שולי - שהוא רווח לכל דבר - על המוצרים ברשת המהדרין אך שופרסל לא יכולה לספק מחירים כאלה לכלל הציבור.

זה לא משהו חדש, והרבה חברות מנסות לפתור את הדילמה הזאת באמצעות אפליית מחירים. אז כצרכן, אפשר פשוט לחפש את ה- Happy hour, השני בחצי מחיר, נופש מוזל לוועדי עובדים, קופונים, וכיו״ב. אך כישראלי חילוני קשה לא להתרעם על כך ששוב לוהקת לתפקיד החמור של המשיח.
פטור בלא כלום אפשר 744459
תודה.

ז"א, אם אני מבין נכון, יכול להיות ששופרסל הרוויחה מרשת המהדרין של שופרסל אבל הגדלה של הרשת היתה מורידה את הרווחים? לא עדיף היה להם לקחת את אותו מחיר מהחרדים (ולהגדיל את הרווחים שלהם)? או, לפחות לייצר משהו כמו קוסטקו בארה"ב?
פטור בלא כלום אפשר 744463
אילו הרשת הייתה מאמינה שהחרדים יסכימו לקנות את אותו סל מוצרים מחיר גבוה יותר, אפשר להניח שהיא היתה מעלה את המחיר ברשת המהדרין בלי שום קשר למחיר בסניפים אחרים.
פטור בלא כלום אפשר 744466
אני מניח שלא מדובר במותרות, ולכן נראה לי סביר להניח שהחרדים יקנו את המוצרים האלה איפשהו בכל מקרה. אם, למשל, ברשת הרגילה המחיר לכיכר לחם הוא 10 שקל, וברשת המהדרין המחיר היה 5 שקל, ואם אתה אומר שב-‏10 שקל לא כדאי לחרדים לקנות ברשת הרגילה, סימן שיש רשת אחרת שמוכרת את אותו כיכר במחיר שגבוה מ-‏5 שקל ונמוך מ-‏10 שקל. אם כך, למה מי שאינם חרדים מוכנים לשלם 10 שקל במקום ללכת לרשת האחרת?
פטור בלא כלום אפשר 744469
למיטב הבנתי המוגבלת, האבחנה שלך על מחיר הלחם מאוד מדוייקת.

סיבות אפשריות להבדלי מחירים של מוצרים זהים הם חוסר אינפורמציה, חווית קניה, דימוי עצמי, חסכון בזמן (בעצם אנחנו משלמים על מוצרים בשתי מטבעות - כסף וזמן).
לפי מה שראיתי בטוקבקים על המקרה הספציפי הזה (גרגירי המלח מתבקשים) - אפשר גם להוסיף את סירוב רשת המהדרין לשלוח את הקניה לכתובות שאינם טיפוסיות לחרדים.
פטור בלא כלום אפשר 744465
מה אם בודקים הוצאות והכנסות ברמת הסניף? הייתכן שמה שהחרדים מקבלים הוא מעין הנחת כמות, שהיא עניין מקובל?
פטור בלא כלום אפשר 744468
לטוב ולרע, אין לי שום מידע פנימי על שופרסל :)

אבל נראה לי סביר להניח שהנחת הכמות מתבטאת (בהקשר הזה) במשלוח חינם או הטבות אחרות על קניה מעל מחיר מסויים. בשביל זה לא צריך להסתכן ולהשקיע בהקמת אתר נפרד.
אם מישהו מצליח לשכנע את הרשת שאלמלא יוקם אתר המהדרין אף אחד מהחרדים לא יקנה שם, זה יכול לעבוד.

___

ואולי תתעניין גם בפרק משובח למדי של הפודקאסט ״אחד ביום״ על הרשת הסלולארית ה״חרדית״
פטור בלא כלום אפשר 744472
סליחה, פספתי את זה שמדובר במרכול אינטרנט. חשבתי שמדובר בסניפים פיזיים.
פטור בלא כלום אפשר 744470
מה פתאום. הם דוקא קיבלו הנחות רשת. ההנחות היו על משלוחים. ה''טריק'' היה שאזורי ההפצה היו רק יישובים חרדיים ולא היה שום פרסום ולכן ההצטרפות היתה בשיטת חבר שומע מחבר.
מבחינת המחירים הזולים אין בזה שום דבר מיוחד. זוהי אחת הדוגמאות הראשונות בספר הכלכלן הסמוי המסביר את עיקרי השו''ח הדוגמה עוסקת בהבדלי המחירים בין חנויות סטארבקס הנמצאות באזורי מגורים לבין דוכני סטארבקס בתחנות הרכבת, שה''ת וכיוב'.
המחיר נקבע לפי היצע וביקוש. שופרסל הרויחה גם במחירות המוזלות לחרדים. אלמלא ההוזלה, ככל הנראה, היא היתה מאבדת חלק מלקוחותיה החרדים.
אין לי ספק, שחלק מן התכנית היה לתת ללקוחות החרדים מעט ''מים גנובים ימתקו'' ואולי שמץ של שמחת ''לדפוק את החילונים''. יתכן שמרוב התלהבות אפילו נפל פגם מבחינת החוק או התקנות במבצעים האלו. אבל, גם אם שמירת החוק והתקנות היתה נר לרגלי הרשת, היא יכלה לארגן מבצעים חוקיים כאלו (מועדוני חבר וקלאבים למיניהם).
פטור בלא כלום אפשר 744471
קצת היסטוריה :
שופרסל רכשה בשנת 2008 את רשת אלף ‏1 בסכום של 100M שח ‏2 ובהמשך אף מימשו את האופציות הנותרות. מה עשו החבר'ה ב100M? שיחקו בקזינו ? לא. פתחו את אושר עד ומאז הם חיים באושר ועושר עד עצם היום הזה.

לעצם העניין - אם שופרסל מכריזה על שיוויון במחירים יבואו אחרים מחסידות גורנישט ויפתחו את רשת בית, ימכרו במחירי כסאח ובתוך שנה ימכרו את רשת בית שוב פעם לשופרסל וחוזר חלילה. לא הייתי מתנגד להיות זבוב לחצי שעה בחדר הישיבות של הנהלת שופר סל.

אצל רמי לוי לעומת זאת אני חושב שהוא מראש הולך על רווחי תיווך באשראי לקוחות או שיש לו פטנט שטרם הכרנו.
------------------
1 השחקנים : אברהם משה מרגלית, אריה בוים ויהודה לניאדו. מרגלית ובויים חרדים חסידי גור ומר יהודה לניאדו החילוני[ זרם ביהדות אליבא ההיסטוריון וחוקר הדתות הנודע ד"ר י.לפיד]
2 נוסדו ב2006 ונמכרו ב2008 . אקזיט לא רע

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים