בתשובה לאריק, 07/02/22 19:36
תחרות שוחות 746251
הא! הנסיון מלמד שגם לשאלות פשוטות מאד, שנראה שיש להן הגדרה אינטואטיבית - התשובה הרבה פעמים מורכבת. למשל מתי עובר הופך ל"בן אנוש חי" - אפילו על זה אין הסכמה.

לטבע לא אכפת שבני אדם אוהבים הגדרות פשוטות..
תחרות שוחות 746254
אנחנו לא מדברים על הטבע (הריון ולידה), אנחנו מדברים על ספורט (התפתחות כזכר שמייצרת יתרונות פיזיים). לכן היעדר כרומוזום Y בגן האחראי להתפתחות כזכר מספיק טוב לדעתי. ראה תגובתי לאיתן מעליך.
תחרות שוחות 746255
תלוי מה ההגדרה של ''מספיק טוב''.
יהיה מי שיפול בצד אחד או שני של הקו שהגדרת וירגיש שזה לא הוגן. ואני לא מדבר על טרנסג'נדרים.

אני מסכים איתך שטרנסג'נדרים מגדילים את הרגישות הכללית לעניין הזה.
תחרות שוחות 746260
נראה לי שתחושת העוול העיקרית (למתחרות, למשפחותיהן ולצופים) היא כאשר מי שהתפתחו כנקבות צריכות להתחרות במי שהתפתחו כזכרים. זה נותן יתרונות ביולוגיים עצומים (כשמדובר בתחרות ספורטיבית שדורשת כוח ומאמץ מתפרץ). לפי הבנתי הדבר היחיד שקובע את זה הוא כרומוזום Y בגן SRY. מי שתיפול בצד השני שתתחרה מול כל השאר שהתפתחו כגברים. אני לא יודע אם קייטלין ג'נר היתה לוקחת את הזהב בתחרות לגברים באולימפיאדת מונטריאול גם אחרי ההתאמה המגדרית ההורמונלית שהיא עברה, אבל בזכות השלד (1.90 מ') ומערכות נוספות שקיבלה כתוצאה מהתפתחות כזכר לו היתה משתתפת בתחרות לנשים זאת היתה בדיחה כמו בסאות'פארק.
תחרות שוחות 746262
כמו שאמרו כבר (וגם כתוב בכתבה) קשה לאזן בין הרצון לאפשר את ההגינות שאתה מתאר מצד אחד, לבין הרצון שלא לפסול אנשים מסויימים באופן שרירותי.

בכתבה הזכירו את מייקל פלפס שיש לו יתרונות ביולוגיים משמעותיים על המתחרים שלו. אבל הוא לא נפסל.

ככל שאני חושב על זה, ספורט משקף ערכים של החברה - והערכים האלו משתנים עם הזמן. ביוון העתיקה ההשתתפות באולימפיאדה היתה מותרת לגברים בלבד, וממוצא אתני יווני בלבד. ולתחרויות היה מימד דתי. היחס לנשים השתנה מאד ב 50 שנה האחרונות והספורט מנסה להתאים את עצמו. זה כמובן לא תהליך אחיד או פשוט. יש נשים שדווקא מעוניינות להתחרות עם הגברים ויש כאלו שלא.

אולי בעוד 50 שנה היחס לנשים יהיה שוויוני עד כדי כך, שהחלוקה של הספורט לגברים/נשים תראה ארכאית. ואז יעברו לחלוקה "פיזית" יותר, כמו קטגוריות משקל באגרוף.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים