בתשובה להאלמון האיילי, 01/05/22 16:03
לימודים הומניים נזנחים מאותה סיבה שלא מתקנים דלת חורקת בעת שריפה 748082
בקיצור, הנ״ל התכוון שיש לפטר חלק מכוח העבודה הקיים ולהעסיק מורים איכותיים יותר. העניין הוא שאפשר לעשות דבר כזה רק כתוכנית ארוכת טווח. זה לא שיש לנו מאגר של מורים מצוינים שגדלים באיזה פרדס ואפשר לרוץ לקטוף אותם בשניה שיקצו תקציבים לשכר מורים גבוה יותר. גם אם אנחנו מסכימים שצריך תוכנית של העלאת שכר למורים, יש צורך לעשות זאת כמדיניות ארוכת טווח. יכולות לעבור כמה שנים טובות (שזה בישראל בערך 35 ממשלות ו-‏700 שרים פלוס מינוס‏1) לפני ששיפור תנאי השכר מתחילים ליצר היזון חוזר של אנשים איכותיים שלומדים הוראה ומעלים את השם הטוב של המקצוע וכך מושכים אנשים טובים יותר למקצוע וחוזר חלילה.

לפטר את כולם ולהעסיק מורים טובים יותר (איפה הם האנשים האלה ובאיזה מובן הם מורים?) זה רעיון יפה אבל לא נאמן למציאות.

___________________
1 :-)
לימודים הומניים נזנחים מאותה סיבה שלא מתקנים דלת חורקת בעת שריפה 748083
מן הסתם.
אי אפשר לשפר (יותר נכון - לשקם) את מערכת החינוך תוך שנת לימודים אחת, וכל רפורמה שמתיימרת לעשות את זה היא בלוף‏1.
בכל מקרה, הדגש היה שלא מספיק "לעלות את שכר המורים", ומהצד השני חייבים לאפשר פיטורי מורים שלא עומדים בסטנדרטים (שמועסקים כרגע כיאף אחד אחר לא רוצה את העבודה ויש להם גב מההסתדרות).
עם זאת, כדאי לציין שלהוציא תעודת הוראה לאקדמאי לוקח שנתיים, שכוללת התמחות החל מהשנה השניה. אין פרדס של מורים מצונים, אבל יש פרדס של אקדמאים מצוינים בעלי תואר בספרות, היסטוריה, ביולוגיה, מתמטיקה, בלשנות וכו'. לא כל ביולוג טוב יהיה מורה טוב לביולוגיה, אבל זאת נקודת התחלה טובה מאוד.

___________________
1 אני לא מכוון לרפורמה הנוכחית, שלא מתיימרת לשפר את מערכת החינוך בכללותה.
לימודים הומניים נזנחים מאותה סיבה שלא מתקנים דלת חורקת בעת שריפה 748133
אני מאמין שהדרך הקלה והזולה ביותר לשפר את איכות ההוראה היא באמצעות המורים והמנהלים הקיימים - עם יותר אוטונומיה, יותר גיבוי, פחות ביורוקרטיה, ולספוג את זה שהתוצאות יהיו פחות מדידות ופחות אחידות. לפחות ברמת הסיסמאות אני מתרשם שגם במשרד החינוך חושבים כך, ואולי זה מתקדם, אבל בתזוזות זעירות ואיטיות.
לימודים הומניים נזנחים מאותה סיבה שלא מתקנים דלת חורקת בעת שריפה 748137
אני יותר ממסכים.

אני חושב שלעבוד עם ״המורים הקיימים״ זה אפילו לא משהו שעדיף לעבוד איתו אלא יותר בכיוון של משהו שאין ברירה אלא לעבוד איתו. אילוצי המציאות.

שיבוח של כוח עבודה (במשהו שהוא יותר גדול מחברה קטנה / סטארטאפ) הוא משהו שעושים לאורך זמן ובהדרגה על ידי שינויי מדיניות, שיפור הדרגתי של המערכת, תוכניות שיפור ההכשרה ותמריצים שימשכו אנשים איכותיים יותר למקצוע *בעתיד*. אי אפשר להכנס למשרד החינוך כמו איזה בוס חדש ב-"Mad Men״ ולצעוק על חלק נכבד ממורי ישראל ״אתם מפוטרים!״. לא רק בגלל שזה לא מוסרי. זה פשוט בלתי אפשרי‏1. מערכת החינוך היא מערכת ענקית ובה (אאל״ט) כ-‏200 אלף מורים. גם אם נפטר ״רק״ את ה-‏20% המורים הגרועים ביותר, איפה נמצא מחר בבוקר (או כעבור שנתיים) עשרות אלפי מורים טובים ומנוסים יותר?

____________
1 מאוסף גדול של סיבות, גם אם מתעלמים מהכנסת כל המערכת לסחרור של מאבקים ושביתות.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים