בתשובה לkozmo5449@gmail.com, 01/05/22 19:27
הרכבת הרכבת 748153
הגישה של הרב קוק בהחלט הגיונית בעיני, וחבל שבמקום לחפש דרכים לשמור את השבת גם כשהטכנולוגיה מתפתחת (ואי"ה במהרה בימינו תעלה השאלה אם AI יכול לשמש בתור גוי של שבת) מחפשים מתחת לרצפה תירוצים מגוחכים, ומתעסקים בכובד ראש בשאלה אם מותר לחטט באף בשבת. מה רע ב"מותר לשמוע רק דברי תורה וחזנות", "מותר להפעיל מכשיר כמו מעלית ורמזור רק בדרך לסעודת השבת או לבית הכנסת" וכד', כשהעיקרון הוא "המטרה מקדשת [כפשוטו] חלק מהאמצעים"? סבתא שלי ז"ל, שבאחרית ימיה לא יכלה להגיע לבית הכנסת בשבת וסבלה מכך סבל של ממש, היתה ללא ספק שמחה על פסיקות כאלה.

א-פרופו גיחוך, החבק של הפקק בבקבוקי משקה היה פעם בנוי כך שכאשר פותחים לראשונה את הבקבוק הוא נקרע בנקודה חלשה, והסבירו לי שזה נעשה כדי שחס וחלילה לא תיווצר טבעת ונמצאנו עוברים עברה של יצירת כלי ביום הקודש. משום מה בשנים האחרונות זה כבר לא המצב, ומעניין למה. האם זה קשור לכך שהפקקים שהיו אז מתכתיים עברו להיות פלסטיק, או אולי חברות המשקאות הגדילו את תרומותיהן לישיבות כדי להיפטר מהסיבוך הזה? תיק"ו.
הרכבת הרכבת 748165
הרב קוק המוזכר לעיל לא נקט גישה הלכתית בעניין. איזכורו הוא על מנת לחזק את הטענה שהחזון איש נקט בנושא זה בגישת 'מושגי שסתום' כדי ליישם תקנות ציבור בהלכה היהודית.

בר-הפלוגתא שלו בעניין היה הרב אוירבך שחיבר בשנת 1934 ספר שעוסק בסוגיות החשמל 'מאורי האש' וממנו עולה שהוא התיר הפעלת מכשירים חשמליים שלא מפיקים אור וחום והם מותרים אפילו מדרבנן, משמע מותרים בשבת . יתרה מזאת מחילופי המכתבים בינו לבין החזון איש בשנת 1948 עולה שהוא התיר לאימו הישישה ‏1 להפעיל מכשיר שמיעה בשבת שפועל על סוללות.

לטענת החזון איש כאמור האיסור להפעלת חשמל בשבת הוא בגלל איסור בונה. לדעתו סגירת שני חלקים זה עם זה שקע/תקע הוא בכלל מלאכת בונה וזאת מהטעם העיקרי ש'חיבור חוט החשמל מעורר את כח החשמלי בחוט עצמו' ולכן זאת יצירה חדשה. טיעון נוסף הוא שיש כאן תיקון חוט מת לחוט חי. תחיית החוטים. הר' אוירבך משיב לו שחיבור חוטי החשמל לא בדיוק 'מעוררים' או מקימים לתחייה חוטים מתים וזאת משום שהאלקטרונים מצויים בחוטים עוד קודם חיבור התקע לשקע. נימוק נוסף לחזון איש הוא שלחוט המתכת המוליך את הזרם יש ' כח קבלה' / מוליך שאינו קיים בחומרים אחרים. כח זה הופך את שני קצות החוט לפרקים פוטנציאליים של כלי. ומה שמוציא את אפשרות זאת מן הכח אל הפועל הוא פעולת החיבור בידי האדם מה שהופך את העולה למלאכת מחשבת השאולה מהמשכן ובכך האיסור בונה תואם לאיסור הרעיוני ‏2 הר' אוירבך מספר לימים ש'מפני הכבוד והיראה שוב לא כתבתי כלום'.

בראון מציין שהחזון איש 'מגלה קשיים וטיעונים דחוקים. הוא מרחיב את גדר בונה באופן חסר תקדים, דוחה את פירושי הרמב"ן והריטב"א וזאת חרף הצהרותיו החוזרות ונישנות בדבר המחויבות לפירושי הראשונים, הופך תנאים מצטברים לתנאים חלופיים, מוותר על אחד התנאים ולאחר מכן חוזר אליו, עורך הבחנות שתקפותם המדעית מעוררת שאלות ועוד.' כאמור לעיל - החץ - שמירת אופי השבת - נורה. המעגל הוא השסתום.
-------------

1 לו היית מספר זאת לאימך המנוחה יתכן והייתה משתכנעת לעלות למעלית חשמלית שנעה מלמעלה למטה ואפילו מימין לשמאל, ובעצם לכל הכיוונים.
2 תופעת החשמל (והחום) מצוי גם בטבע גם בלי התערבות אנושית.
הרכבת הרכבת 748172
1 סבתי, לא אימי. אימי היתה פטורה מהעול הזה.
2 no kidding!
הרכבת הרכבת 748178
מצטער על הטעות. אני קורא סבתא ומדמיין אם.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים