בתשובה להאלמון האיילי, 11/06/22 14:39
מסורת 749386
1. בעניין שאלתך לעניין זהות ה'מסורתיים, יעקב ידגר [ויקיפדיה], מתייחס לכך בספריו‏1.

2. עוד על מיהו 'מסורתי' אפשר ללמוד מדיון השוואתי בין 'התנועה המסורתית'(ה'אשכנזים') 'למסורתיים'(ה'מזרחיים') ממאמרו של אריאל הורוביץ בהארץ2.

3. הציבור ה'מסורתי',לא מוגדר כקהילה או כקבוצה מאובחנת כמו החרדים או החילונים ומשום כך 'הם' הנעלם הגדול בהבנת החברה הישראלית אצל הישראלים עצמם. וזה מחבר אותי להערת דגל 2 בתגובה 749311 המתייחסת לשלב הנוכחי בו האורתודקסיה לא מדברת במונחים של תשובות או שאלות, אלא במונחים של קירבה וחיזוק או 'יהדות א-לה-קארט' שבו אתה בוחר לעצמך את ההלכות ואת המצוות שמתאימות לך.

4. לגבי שאלתך 'השאלה היא האם "מסורתיים" היא באמת קבוצה נבדלת מ"חילונים" ו"דתיים" שמצדיקה קטגוריה משלה, בפרט בכל הנוגע לסוגיות חברתיות ?' -

לא חושב שאפשר להגדיר מסורתיים כקבוצה לאור הפכפכות המונח ובייחוד וזאת לאור העובדה שאפילו 'דתיים' אי אפשר להגדיר היום בעידן בו תנאי הקבלה כבר לא קיימים 'באשמת' ש"ס שהסכימה להכניס למועדון את כולם.

5. האם המגמות הללו יכולות להוביל למציאות שבה המסורתיים יהיו הרוב בישראל והחילונים והחרדים יהיו מיעוט בקצוות החברה הישראלית?
---------

1 'המסורתים בישראל: מודרניות ללא חילון, ירושלים: מכון שלום הרטמן, 2010.
מסורת 749412
מעניין, תודה.

2. הדימיון שהורוביץ רואה נכון רק אם מקבלים את הפרשנות של ידגר, שהמסורתיים לא "נמצאים באמצע" אלא מחזיקים בתפיסה מגובשת. הקונסרבטיבים רואים בעצמם דתיים לכל דבר ועניין (ולכן גם יזדהו בתור "דתיים" ולא "מסורתיים", לפחות בהנחה שהם מבינים את ההקשר של האחרון), רק שהזרם שלהם הוא לא אורתודוקסי אלא קונסרבטיבי.

5. לא עם הריבוי הטבעי של החרדים. אבל בהקשר זה, מעניין לציין שתופעת היציאה בשאלה אצל החרדים, שהיא יחסית נפוצה, היא לרוב לכיוון הדתי-מסורתי ולא לכיוון החילוני‏1. ז"א, עיקר תהליך היציאה בשאלה במגזר החרדי הוא לא אמוני אלא תרבותי-חברתי.

__________
1 אין לי מראה מקום. זה היה בהרצאה בה הוצג מחקר שבא לשלב תהליכי יציאה בשאלה וחזרה בתשובה עם התחזיות הדמוגרפיות של הלמ"ס. אם זה מעניין אותך, יש סיכוי סביר שאצליח למצוא לינק למחקר.
מסורת 749468
לפי המחקר הזה 64% מהעוזבים החרדים נשארו דתיים בעמוד 20
זה ממש הפתיע אותי
למדתי בזכותך משהו חדש, תודה
מסורת 749559
2. מדבריו של ידגר אני למד שההבדל העיקרי בין הקבוצות הוא שגוש המסורתיות במובן 'המזרחי' יונק 'מתובנות מסורתיות ומזרחיות של ההלכה והמסורת והאופן שבו ההלכה מתמודדת עם אתגרים מודרניים. באופן גס, אפשר לתאר את ההיסטוריה של המסורתיות המזרחית ככזאת שלא ראתה את המשבר עם המודרנה, ולכן גם לא התפצלה לקהילות נפרדות.'.

5. שיעורי החזרה בשאלה נעים בין 6% ל 9% ורובם ממשיכים להגדיר את עצמם לפחות כמסורתיים.
מסורת 759442
בעניין אודות שיעור החוזרים בשאלה בחברה החרדית, ועוד נושאים שעל הפרק, כתבתה המצויינת של של מירב ארלוזורוב.
מסורת 759449
היא מתייחסת בדיוק לאותו מחקר שדיברתי עליו. טוב שהבאת את זה, זכרתי שמדובר ב-‏11-12 אחוז עוזבים ולא 13%.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים