בתשובה לוינסנט, 27/06/02 10:43
מגינים גם על חיי 75450
הטיעון שהמדינה באמצעות ''חיילים אחרים'' מגינים על אדם ועל משפחתו איננו יכול לשמש להכשרת כל מעשה עוול של המדינה ולחייב אדם לקחת בכך חלק. כל דבר כמעט יכול להגיע למצב בו הוא ''בלתי נמנע''. לו אני בממשלה ובעל כוונות זדון, סמוך עלי שבתוך חצי שנה לכל היותר הייתי מסוגל להגיע למצב שבו מלחמה עם סוריה ואף עם מצרים ועיראק היא מבחינת ''חוסר ברירה'' (זו לדעתי כל גדולתו וחוכמתו המדינית של אריאל שרון. הוא הצליח להוליך את המדינה בדרך אשר תוצאתה נכון להיום היתה נשמעת דמיונית לפני שנתיים, ותמיד מתוך ''חוסר ברירה'').
בסופו של דבר, המדינה תמיד מגינה בצורה מסוימת על חיי אזרחיה, או פועלת ''לטובתם''. לארה''ב בוויאטנם היו את נימוקיה, לרוסיה בצ'צניה, ואף לרייך השלישי אשר אזרחיו הופצצו ללא הרף ע''י צבאות זרים. האינדיאנים רצו לפגוע בתושבי ארצות הברית מרגע שזו התנכלה להם, השחורים בדרום אפריקה באמת ובתמים ניסו ואף הצליחו פעמים רבות לפגוע בלבנים, ואני מניח שהצ'צ'נים שונאים את הרוסים שנאת מוות והיו מוחקים אותם מעל פני האדמה לא רק יכלו. למעשה, כל אוכלוסיה לה תבחר המדינה להתנכל תדרוש נקם ותיפעל באכזריות (מי יותר ומי פחות) על מנת להשיגו.
לא כל דבר שעושה המדינה הוא בהכרח פסול כמובן, ואינני משווה את המצב בישראל למדינות האחרות שהזכרתי. אולם דוגמאות אלו כולן לטעמי מהוות דוגמה לפעולה של מדינה אשר איננה צודקת או מוסרית, ואין האזרח מחויב לשתף עימה פעולה רק משום שתוך כדי העוול שגורמת המדינה היא גם מעוררת עליה שונאים ואויבים אשר עלולים לפגוע באזרחי המדינה.
הרי לא מדובר על אדם הנמצא בסערת הקרב. אינני מאמין כי קיים אדם אשר ימנע מלתקוף את הבאים עליו להורגו כאשר הם פורצים לביתו, יורים עליו או על עוברי אורח ברחובותיו, או אף ממטירים עליו אבנים במחסום. הרצון לחיות עולה על כל שיקול אחר, ואין זה בלתי מוסרי לחיות. המדובר כאן על אדם אשר איננו מאוים מיידית, ומסוגל להחליט לטווח ארוך יותר משניות אחדות. הוא מסוגל להחליט לא להגיע למחסום מלכתחילה.להחליט שלא לתמוך בפעולות דיכוי של מליוני אנשים אשר לטעמו גם גורמות עוול וגם מביאות עלינו שנאה ונקם. לא לעולם ניתן לדרוש מאדם לשמש פיון בידי הגורל ה''בלתי נמנע'' שהועידה לו ממשלתו.
מגינים גם על חיי 75470
אילו פעולות הטרור היו מופנות כנגד הכוח הכובש ולא נגד עוברי אורח תמימים, הייתי מסכים עם כל מילה שלך. אבל הן לא. אז אני לא.
מגינים גם על חיי 75942
אני לא מבין למה בדיוק אתה מסכים או לא. טענתי היא כי פעולות הנעשות ע"י המדינה יכולות לעורר את חמת הנפגעים, ועקב כך לפעמים לסכן את חיי האזרחים (במקרה ואותם נפגעים, כדוגמת הפלשתינים, הינם אכזריים ורצחניים במיוחד). האם לדעתך זה מחייב את האזרח לתמוך בכל מה שעושה המדינה, ולו גם אינו צודק? אם לקפוץ מייד לדוגמאות הקיצוניות, האם העובדה שבעלות הברית החריבו ערים שלמות בגרמניה על תושביהן חייבה מבחינה מוסרית כל אזרח גרמני לשרת בצבא? להוציא להורג טייסי אויב שבויים אשר נחתו בשטח גרמניה? להצטרף לפלוגות הסער? כל אלו ועוד נדרשו ע"י המדינה מאזרחי הרייך (ובמקרה הזה האפשרות לסרב כלל לא עלתה על הדעת ברוב המקרים, משום שמן הסתם היתה גוררת סנקציות קשות עד כדי מוות מיידי).
נראה לי שאדם צריך לתמוך בפעולות הצודקות של המדינה, ולא באלו אשר גורמות עוול. יכולתן של הפעולות המעוולת של המדינה לעורר עליה ועל אזרחיה אוייבים אכזריים אינה נופלת מזו של הפעולות הצודקות, ולא נראה לי שיש להסכים להן רק משום שהמדינה גם מגינה עליך מתוצאותיהן של אותן פעולות רעות ומיותרות.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים