בתשובה לשוקי שמאל, 20/12/22 21:59
שאינו יודע לשאול 754675
מצטרף לשכ"ג: גם מהמקרים שאני מכיר אישית, ממש לא עבדות מודרנית. יש הרבה הבדלים, וההכי משמעותי ביניהם, אולי, הוא שמטפל זר יכול ברגע שהוא רוצה (פחות או יותר) לעזוב את העבודה ולחזור למולדתו חופשי לחלוטין. לשחורים בשדות הכותנה של דרום ארה"ב כידוע לא היתה האופציה הזאת.
שאינו יודע לשאול 754677
זה נכון רק להלכה.
למעשה רובם חייבים כסף למי שהלווה להם את הסכום הנדרש כדי להגיע הנה. אם הם נמלטים מן הארץ, הם נותרים חייבים לאותם מלוים.
לכן, רוב העובדים(ות) הנמלטים ממעסיק אחד, נותרים בארץ ועובדים אצל מישהו אחר באופן בלתי חוקי.
אני חייב להעיר שלרוב המעסיקים את הפיליפיניות אין אלטרנטיבה אחרת מבחינה כלכלית ומבחינת איכות הטיפול⁷. זה מאד מפתה לחשוב שמה שטוב לצד אחד של העסקה טוב גם לצד השני. ודוק, זה שמישהו עובד בעבודה מסויימת, מפני שאין לו אפשרות טובה יותר, זה לא אומר שהעבודה עושה לו טוב. העובדים הזרים מתנתקים למשך שנים ממשפחותיהם ומסביבתם הטבעית. בתהליך הזה הם מאבדים הרבה הגנות וזכויות שיש להם במקומם. לא צריך לבטל את המצב הזה ע"י טענות ירחמיאליות: "אבל למטפלת שלנו דוקא התיחסנו נחמד".
את הטיעון, שמצבן של הפיליפיניות היה גרוע יותר, אלמלא העבודה בישראל, אפשר להחיל גם על העובדים הזרים בקאטאר.
גם רוב העבדים השחורים בדרום ארה"ב זכו ליחס ותנאים טובים מבעליהם (אולי יותר מקרוביהם שנותרו חופשיים). זה לא הפך את העבדות ללא עבדות.
המצב הנורמלי הוא חברה המטפלת בקשישיה ובחוליה ולא מעניקה את התענוג הזה לזרים.
שאינו יודע לשאול 754679
>> זה נכון רק להלכה.

למיטב ידיעתי זה נכון גם למעשה. אכן, עובדים זרים לוקחים הלוואות כדי להגיע לארץ (שזה עוד הבדל לעומת עבדות אמיתית, אבל בוא נשים אותו בצד), אבל אחרי שהם השתכרו כאן מספיק כדי להחזיר את ההלוואה, הרבה מאד מהם בוחרים להישאר בארץ שנים ארוכות כדי להמשיך לעבוד.

אני לא אומר שהכל בסדר במגזר העובדים הזרים בארץ, ברור שלא. אבל להגיד שמדובר בעבדות מודרנית זה פשוט לא נכון.
שאינו יודע לשאול 754692
כדי לסיים את הויכוח אני מוכן לוותר על הכינוי "עבדות מודרנית".
במדינות מערב אירופיות בד"כ אין מטפלות זרות. בודאי לא במימדים של ישראל. במדינות אלו גם מספר הילדים קטן יותר ובכל זאת הקשישים לא נזרקים לשוק החופשי (לרחוב).
בדרוג מוסרי איך היית מדרג אותן ביחס לישראל?
נ.ב. בסטטיסטיקה של מדגם בודד, יש לי חבר שבת זוגו היא פיליפינית העובדת כמטפלת במוסד מסודר. היא לא חושבת שהישראלים מתיחסים לחברותיה באופן הוגן.
אין שיוויון אין גיוס Ceterum censeo
שאינו יודע לשאול 754694
אם אתה מוותר על הכינוי ''עבדות מודרנית'' אז באמת אין ויכוח.

ולשאלתך, אין לי מושג איך לדרג את מדינות מערב אירופה ביחס לישראל בהקשר של הדיון שלנו.
שאינו יודע לשאול 754697
רק תיקון קטן. לא שאלתי בהקשר של הדיון בכלל אלא בהקשר של טיפול בקשישים ע''י עובדות זרות.
שאינו יודע לשאול 754705
התכוונתי גם אני בדיוק להקשר הזה. אין לי מושג.
שאינו יודע לשאול 754687
ממש לא.
את כל הטיעונים שלך אפשר להחיל גם על העובדים באמזון ווולמרט, ועל יוסף ממחלקת המים בעיריה.

זה שוק עבודה עם ביקוש והיצע. כשהייתי צריך למצוא מטפלת לאמא שלי לפני שנה היה עודף ביקוש למטפלים. ראיינתי שלוש עובדות זרות, כשבעצם הן ראיינו אותי. שתיים נעלמו (מן הסתם נענו להצעה אחרת) ורק השלישית הסכימה, בתוספת מחיר קלה על השכר הקבוע.
בין השיקולים שלהן- אופי המטופל, מצב הדירה, מרחק מעיר מרכזית (קירבה לחברים וחברות שלהן).
שאינו יודע לשאול 754689
מסכים איתך. זה שוק עבודה לכל דבר ועניין, ויש מודעות מלאה של כל הצדדים לזכויות של כולם. וגם 'פרייים לוקשיין' הוא חלק מהותי משוק העבודה הסיעודי. בירושלים קל היה ‏1 למצוא מטפלים סעודיים דרך חברות כח-האדם השונות ואני מניח שגם במרכז. אני מתאר לעצמי שהפריפריה ויישובים מרוחקים מתקשים לגייס מטפל לשביעות רצון כל הצדדים.

1 לחמי יש מטפל מהפיליפינים ולחמותי מטפלת מסרי-לנקה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים