בתשובה לאריק, 07/08/23 15:24
עם סגולה 760648
כיהודי הצופה מבחוץ, ועם גנטיקה של תיעוב ורתיעה, אני צופה על הדת הנוצרית מתוך הקסמות ופליאה.
הנצרות מסמיכה עקרונותיה על כתבים עתיקים המתארים באופן בלתי עקבי ולא היסטורי יהודי אחד שחי לפני 2000 שנה. מדהים לראות עד כמה כל הנפלא והנשגב בנצרות, נשאב מתוך אותם דיווחים מעורפלים ולא מהתפתחויות מאוחרות יותר כמו ביהדות או באיסלם.
אפשר לראות את הניגוד הזה דרך ציון שתי עובדות יסוד: הנצרות הכנסייתית (החל בפטרוס ופאולוס) רואה את ישוע כבנו של אלוהים. הברית החדשה אכן שמה בפיו את הקריאה "אבי, אבי", אבל האם זה כל כך שונה מ"אבי, אבי, רכב ישראל ופרשיו" או "אבינו שבשמיים". לעומת זאת ישוע עצמו מקפיד לקרוא לעצמו "בן האדם".
במחשבה שנייה ההגדרה שלך קולעת להפליא. ישוע מנצרת בקע מן המצוקה והמבוכה הרוחנית של היהודים במאה הראשונה לספירה. כל מה שהברית החדשה מייחסת לו, אפשר לקשר לרעיונות שנפוצו בעולם הרוח היהודי של אותן שנות מבוכה וסער שלפני חורבן הבית.
עם סגולה 760664
ישועה בן יוסף בכלל לא התכוון לייסד דת חדשה. הוא רק רצה להכניס מוסר ליהדות. אולי אפילו לא ליהדות אלא רק ליהודים בני זמנו. רפורמיסט לכל היותר.

אחר כך תלמידיו עשו מזה דת חדשה. אני חושב שההמחזה הטובה ביותר של העניין היא ב''בריאן כוכב עליון''.
עם סגולה 760666
בדומה לאיוב ובן סורר, ישו מעולם לא היה. זאת מסקנתו של השופט כהן זל בספרו על האישיות הכי נוצרית.
עם סגולה 760667
לא יודע. אולי היה ואולי לא‏1. בכל מקרה לא היה כפי שתיארו אותו תלמידיו.
חופרי החרסים גם אמרו שממלכת דוד לא היתה, ושינו את דעתם.

___________
1 [ויקיפדיה גלוסקמת יעקב אחי ישו]
עם סגולה 760671
הגלוסקמה התבררה כזיוף.
עם סגולה 760672
בעצם לא.
עם סגולה 760673
שתי התגובות שלך מתארות במדויק את מה שקרה.
עם סגולה 760681
בהחלט סביר שהשם היה ישו. נראה שהשם „ישו״ היה יותר נפוץ מ„ישוע״ באותה תקופה (אבל שניהם היו שמות נפוצים).

די ברור שפטרוס הוא דמות היסטורית. יכול להיות שיוסף בן מתיתיהו (שנולד בערך בזמן שישו הוצא להורג ומדווח בספריו על מאורעות שונים מאותה תקופה) הזכיר את ישו. יותר ברור שהוא הזכיר את יעקב שהוצא להורג בירושלים אחרי שכבר היו לו חסידים.
עם סגולה 760690
אני חושב שהשליח יעקב אחי ישו, הוא דמות היסטורית לא פחות מפטרוס. הוא היה מנהיג הקהילה הנוצרית הקטנה, אחרי מות ישו.
יוסף בן מתיתיהו אכן מדבר יותר על הקהילה הנוצרית הקטנה במאה הראשונה מאשר על ישו בעצמו. הוא מזכיר את יעקב וכותב שהיה אחיו של ישו. יש כאלו שמערערים על האותנטיות של הקטע על הנוצרים בקדמוניות היהודים.
לגבי הגלוסקמה של יעקב אחי ישוע, הגלוסקמה אותנטית, אבל הכתובת מזוייפת. על גלוסקמאות, אפילו של אנשים חשובים מאד, בד''כ לא היו כתובות.
עם סגולה 760691
עפ"י ויקי ייתכן בהחלט שגם הכתובת אותנטית.

מתוך גלוסקמת_יעקב_אחי_ישו [ויקיפדיה]: "המומחים... קבעו, על סמך איתורה של פטינה טבעית ממקור ביולוגי שהתפתחה באופן איטי במשך מאות שנים בחריצי אותיות שונות בכתובת (בפרט בחלק הכתובת שנחשד על יד הרשות להיות חדש), כי ניתן לקבוע בוודאות כי הכתובת לא נחקקה בדורות האחרונים".
עם סגולה 760695
עודד גולן הוא זייפן ידוע ומומחה. הגלוסקמה גם לא נמצאה בחפירה מסודרת. (סיפור מציאתה לא נשמע לי אמין). בנסיבות אלו ההנחה הראשונית צריכה להיות שמדובר בזיוף.
סיפור הפטינה לא עושה עליי רושם. גם על כתובת יהואש (גם היא של עודד גולן) נמצאה פטינה מימי הבית השני ואפילו רסיסי זהב מותכים. הזייפנים פשוט לוקחים אפר מאתרי שריפה מן התקופה הדרושה ומיישנים אותו על הזיוף בתהליכים מחוכמים להפליא. לא כל כך קשה לרמות מומחים ממדעי הטבע ובפרט אם אינם מן התחום, אינם באים בגישה חשדנית ואינם מכירים היטב את הטכניקות של זייפנים.
עם סגולה 760700
ייתכן. קטונתי.
עם סגולה 760727
אותו-האיש עשה עצמו לאליל כשקרא על עצמו כאילו הוא בן של...
ב-John 5:18, ועוד).
עם סגולה 760729
אלולא הנצרות והאיסלם, לא היה רקע של טמונה באלוקים בכלל (ברחבי תבל). והכל כדי שיהיה כשיר ומוכן לימות המשיח כשהאמת חתפשט בכל העולם.(שינויי נוסחאות לפי הצזורה, אבל בעיקרון, זאת הנקודה).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים