בתשובה לשוטה הכפר הגלובלי, 23/08/23 10:56
מתווה העמב''ב 761422
למה דווקא חולצות בטן?
אולי תחב"צ בשבת תלוייה בעניין החמץ בבתי חולים? אולי היא תלויה בעבודות של מע"צ בשבת?

לדעתי אף אחד מהנושאים האלו לא באמת קשור - בפרט הנושא איך נשים לבושות בזמן תנועה (מה שמזכיר לי שהרס"ר היה שופט חיילים על העבירה "נע ללא כומתה". וכמובן שהעתודאי התורן אמר שאם תופסים אותך עליך לקפוא במקום ואז אי אפשר לשפוט אותך).

באופן מעשי, יש כל מיני פתרונות מקומיים ואד הוקים לתחב"צ בשבת. אם רוצים שהחרדים יחיו עם זה, צריך לעבוד על פתרון הלכתי במקום על קח ותן. כלומר מה יהיה סביר מבחינה הלכתית. אולי הנהג יהיה גוי. אולי על הרכבת יהיה שלט "מעלית שבת" והיא תיסע ממש לאט. אולי הרכבת לא תעצור בבני ברק. אולי יהיו רכבות בשריות לשבת ורכבות חלביות ליום חו"ל. באמת שאין גבול ליצירתיות.
מתווה העמב''ב 761426
יצירתיות היא דבר משובח בהחלט, ואם בעקבותיה תצליח לשכנע את הרשויות לאפשר נסיעה בשבת בלי להציע תמורה אתמוך בך עד טיפת ד̶מ̶י̶ דמך האחרונה. מי יודע, אולי בעקבות הקונסרבטיביים בארה"ב לפחות רכבות ואוטובוסים חשמליים יזכו להכשר. כמובן.
מתווה העמב''ב 761436
ואני פספסתי שהנושא שלך הוא תחב''צ בשבת.
לדעתי, כבר בדמוגרפיה הנוכחית לדעתי אין לכך סיכוי. התחב''צ בשבת בחיפה מחזיקה בקושי ואני כלל לא בטוח שהיא רווחית. צריך גם להדגיש שעניין התחב''צ בשבת זה בדיוק סוג הדברים שצריך להחליט עליו בהחלטת רוב. השבתת התחב''צ בשבת היא אולי מנוגדת לרצון הרוב אבל אינה בלתי דמוקרטית.
כל פשרה מסוג אלו שאתה מציע לא תחזיק מעמד. אתה תסכים לקווי נסיעה חרדיים וחרדים ומסורתיים יציתו את תחנות הרכבת שתסע בשבת. בסוף היא לא תסע.
בעניין זה צריך לסמוך על כוחות השוק. אם הרכבת הקלה לא תהיה רווחית בלי נסיעה בשבת, לא תהיה רכבת בכלל או לכל הפחות התנאים בה יהיו כל כך לא נוחים שאפאחד לא ירצה לנסוע בה גם בימי החול.
מתווה העמב''ב 761437
תחבורה ציבורית אינה רווחית ככלל. נסעתי בחיפה לא מזמן בשישי בערב והיה עמוס.
מתווה העמב''ב 761438
כמדומני שההיתר כיום לתחבצ שבת בחיפה ‏1 מגיע מכח שעת חירום שאין להשבית תחבורה ציבורית לבתי חולים. חושב שתהיה לחברה החרדית השפויה והמודרנית ואפילו השמרנית לבלוע את גלולת נסיעת הרכבת בשבת באופן שיהיה מוגדר כנסיעה לשעת חירום. ומכאן שאלתי, תחבורה ציבורית אמורה לתת שירות לציבור ורווחיותה הוא נושא שלא בהכרח קשור לשוק תן וקח, אלא על שוק של קח וקח כי אלו משאבי ציבור.

1 אולי גם בכל הארץ. אני אבדוק זאת בעיון בהמשך.
מתווה העמב''ב 761439
זוהי לא התחב''צ היחידה, יש כל מיני התאגדויות פרטיות - למשל ''נוע תנוע''.

אני יכול לדמיין את חברת ''רכבת קלה'' ביום חו''ל ואת חברת ''רכבת חלה'' שפעילה בשבת - והיא חברה שונה לגמרי שכמובן מפעילה את אותן רכבות וציוד.
מתווה העמב''ב 761440
בהחלט. כל השבוע הרכבת תסע תחת המותד 'דנקל' ומכניסת השבת והחג ועד צאתה לשיטת רבנו תם לחומרה, הבעלות והניהול עוברת לחברת 'אויי טאטא, בית חולים מהר' עם דיווידנדים נאים לעסקנים המסורים.
מתווה העמב''ב 761442
עוד אופציה : חברת נוע תנוע בעמ כל השבוע ובשבת חברת שלא יפסיקו לנו אס הסיבוב של הכדור בעמ.
מתווה העמב''ב 761489
דומני שזה היה (או עדיין?) הטריק של אל-על.
מתווה העמב''ב 761449
כאילו לא עברו 40 שנה.

פרוטוקול בנושא הישיבה המאתיים-שישים-ושתיים של הכנסת העשירית, יום רביעי, ט"ו בטבת התשמ"ד (‎21 בדצמבר ‎1983) ירושלים, הכנסת, שעה ‎01:11 - איסור הפעלת תחבורה צבורית לפני צאת השבת.
מתווה העמב''ב 761470
אני חושב שהתחב"צ בחיפה בשבת כושל לא בגלל שאינהרנטית אין ביקוש לתחב"צ בשבת, אלא בגלל מסלולים אומללים - תגובה 749423. קווי הלילה דווקא עובדים יפה, ובפעם האחת שיצא לי לנסות קו שבת בגוש דן בשישי בלילה הוא היה לא מאוד מלא אבל רחוק מריק.
מתווה העמב''ב 761473
״הטיעונים הכלכליים״ לאי הפעלה של תחב״צ בשבת בישראל נשמעים לי מופרכים אפילו יותר מהטיעונים מהסוגים האחרים.

אני לא בטוח שזה בכלל נכון‏1 שיש יותר הגיון כלכלי בלהשאיר אוטובוס ריק בחניון מאשר להפעיל את הקו, גם במקרה שזה נעשה בתפוסה מאוד חלקית/מצומצמת. זאת שאלה כלכלית נטו של עלויות תפעול, דלק, שכר לנהגים והרגלת אוכלוסיה שאפשר להשתמש בתחב״צ בשבת (מה שעלול לגרום לאוכלוסיה להשתמש בתחב״צ גם בשאר השבוע ולכן החישוב של עלות/תועלת נהיה יותר מורכב מדגימת כמה אנשים יש באוטובוס בזמן מסוים).

אבל למה בכלל אנחנו אלה שדואגים לרווחה הכלכלית של חברות כלכליות שמעסיקות אנשי מקצוע שזה בדיוק תפקידם לבצע את החישובים של עלות / תועלת של הפעלת כל קו ובאיזו תדירות? אם זה לא יהיה רווחי לקיים קו בתדירות מסוימת, אפשר לסמוך על אנשי המקצוע שימליצו על שינויי התדירות כך שזה כן יהיה רווחי. אם זה אומר שתהיה תדירות נמוכה יותר ביום כזה או אחר, זה מה שיהיה. הניסיון מלמד מהעולם שחברות כלכליות מפעילות קוים (בתדירות זו או אחרת) בסופי שבוע. אין שום סיבה רציונלית (לפחות כזאת שאני מצליח לחשוב עליה) להאמין לאלו שטוענים שדווקא בישראל זה עלול להיות לא כלכלי. האוכלוסיה פה לא כזאת מיוחדת.

למה השאלה הזאת צריכה להיות משהו שאנחנו או הפוליטיקאים שלנו בכלל מתעסקים בו?

________
1 האמת שזה נראה לי לא נכון בסבירות גבוהה.
מתווה העמב''ב 761475
אתה מסתער על דלת פתוחה.
גם אם יש טיעונים כלכליים, הם לא כל כך משמעותיים. קווי תחבורה זה משהו שמאד רגיש ל''איך''. קח אמצעי תחבורה עם פוטנציאל אדיר, ארגן אותו באופן כושל והוא יהפוך למכונת הפסדים ולהיפך.
הדיון הוא על עד כמה הציבור דורש את זה וזה דבר שמאוד מעניין את הפוליטיקאים.
נדמה לי שאנו כאן באייל לא חסידים גדולים של חכמת ההמונים. את השיקולים הכלכליים כמו שאמרת צריכים לעשות הרשויות והמפעילים.
מתווה העמב''ב 761478
אה. עם זה אני די מסכים - הציבור לא ממש מתעקש ולא ממש דורש. אבל זאת בעיה כללית ולא משהו מיוחד לנושא תחב״צ בשבת.

זאת כבר בעיה כללית בחוסר של תרבות דמוקרטית בריאה בה הציבור לא חושב שאפשר לדרוש דברים מממשלה הנבחרת, אחרי שהיא כבר קמה. מישהו פה הכניס לגולגולת של הציבור שהמשחק הדמוקרטי שהוא משתתף בו מתחיל ונגמר בפתק בקלפי. הציבור לא ממש דורש ולא ממש מעורב בשום דבר ספציפי בפוליטיקה הישראלית (ובכך תנועת המחאה היא אנומליה / שינוי מעניין של השנים האחרונות שיהיה מעניין לאן ואם יתפתח). זורקים פתק לפח האשפה שהוא הקלפי, על פי השיוך השבטי ומשאירים לכנסת להתנהל כרצונה עד הבחירות הבאות. לבוא וללחוץ על ממשלה נבחרת קיבל פה אות קין של ״ניסיון להפיל ממשלה שנבחרה באופן דמוקרטי״. אוי יוי יוי. לא יעלה על הדעת. סנטימנט מאוד מוזר שמדגים עד כמה חיוורת התרבות הדמוקרטית בישראל בקרב קבוצה לא קטנה של הציבור.

אגב - מעבר למעורבות פוליטית בין בחירות לבחירות, במדינות דמוקרטיות רבות ההצבעה הדמוקרטית יכולה ממש להשפיע על תוכן או קידום של הצעות חוק קונקרטיות. מצביעים ממלאים ממש טפסים עם שאלות קונקרטיות לבוחר. אם היה דבר כזה בישראל, תחב״צ בשבת זה משהו שהיה עובר פה מזמן והיתה נראות לכך שהציבור באמת דורש זאת.
מתווה העמב''ב 761476
אני מניח שזה מובן מאליו, ונראה לי שרמזת לזה, אבל הרווח מתחבורה ציבורית בשבת הוא לא רק ההכנסות ממכירת כרטיסים, אלא גם הרווח שאזרחים שחיים ועובדים בסביבה עירונית פתורים מהחזקת רכב (ואזרחים שחיים בפרברים יכולים להחזיק רכב אחד למשפחה), מה שמעלה את ההכנסה הפנויה שלהם (=יותר הכנסה ממיסים), משפר את הבריאות שלהם (פחות הוצאות על בריאות), ומוריד את עלות הנדל"ן (פחות שטח לחניה).
מתווה העמב''ב 761479
לגמרי, השינוי המרכזי שמגמד את האחרים זה הורדת הצורך ברכב פרטי (ראשון או שני) למאות אלפי משפחות שנזקקות לו בסופי השבוע.
כל הכוונונים מסדר שלישי של יעילות הפעלת הרכבת הם לא הענין כאן.
מתווה העמב''ב 761491
+1.

אבל גם ההנחה שהפעלת הרכבת בשבת תהיה לא רווחית נראית לי מופרכת.
מתווה העמב''ב 761497
יאפ.
מתווה העמב''ב 761474
נכון. אני זוכר שקראתי בעוד מקום שפריסת הקוים והתדירות לא מעודכנת. גם המטרונית עוקבת אחרי קוים ישנים. יש קוים מאד דלילים ויש שכונות מגורים יותר חדשות שם אין מספיק קוים, המטרונית לא מגיעה והקוים שישנם עמוסים.
בכל מקרה התדירות בשבת היא 2/3 מיום חול.
אני חושב שחילונים צריכים לדעת שתחב"צ בשבת היא לא דרישה ממש חזקה של הציבור הכללי. מרץ והעבודה ניסו לעשות אלקטורט מן העניין הזה ולא בהצלחה גדולה.
זה לא אומר שלציבור לא מגיעה תחב"צ בשבת. זה רק אומר משהו לגבי מאזן הכוחות במחלוקת.
מתווה העמב''ב 761477
אתה טוען טענות עם נפנופי ידיים באוויר, אבל לא ברור (לי) על בסיס מה ועל בסיס אלו מספרים אתה טוען אותן.

סקרים מהשנים האחרונות מראים שלא רק שיש רוב בקרב הציבור הישראלי לתמיכה בהפעלת תחב״צ בשבת, הרוב הזה הוא מרשים והוא על סף הגדרת קונצנזוס (ספציפי בנושא זה). באיזה נושא בפוליטיקה הישראלית אפשר למצוא הסכמה בין חילוניים, מסורתיים, ערבים ואפילו אחוז מהיהודים הדתיים שמגיע לכשני שליש עד שלושה רבעים מהאוכלוסיה?
זה לגבי המספרים של העמדה האידיאולוגית. נשאר לדבר על ביקושים / כדאיות כלכלית ועל הקונסטלציה הפוליטת שתאפשר את המהלך החקיקתי. פה כבר אין לנו נתונים או מספרים להאחז בהם לחיוב או לשלילת הרעיון כי מי יודע מה צפונות העתיד. רק אלוהים, מפלצות ספגטי ושכ״גים יכולים לנבא בהצלחה מה צפוי לנו בעתיד.

לגבי שאלות של הצע וביקוש - אין לך שום נתון בנושא ולא יכול להיות לך כזה. אין לך שמץ של מושג ואני לא מבין למה אתה מתימר שאתה יודע מה יהיה הביקוש ברגע שהדבר יהיה מותר.
יאפשרו לחברות שפועלות על בסיס רצון לגרוף רווחים, נחיה ונראה. יהיה מותר אבל לא יהיה רווחי? אז יצמצמו פעילות תחב״צ בשבת וכולם יהיו מרוצים. חברת תחב״צ שרוצה לגרוף רווח ומחליטה החלטות כלכליות על בסיס שיקולים כלכליים לא תפעיל קוים בשבת בגלל פרנציפ.

לגבי עניין עד כמה זה פרגמטי / ריאלי פוליטית: על פי המפה הפוליטית היום זה ריאלי יותר מאי פעם. זה סתם תלוי קואליציה / קונסטלציה פוליטית תלוית זמן. תסריטים בהם קמה קואליציה ללא חרדים היא תסריט אפשרי בשנים הקרובות יותר משהוא היה אי פעם בהיסטוריה של מדינת ישראל. אין שום חסם מהותי/עקרוני שמונע את אישור התחב״צ בשבת בישראל. מנדט לפה או מנדט לשם, ביבי לפה או ביבי לשם וכל משחקי הכוחות בנושא זה עלול להשתנות מקצה לקצה.

זאת כמובן בהנחה שנגיע לבחירות דמוקרטיות ושהסיפור של הדמוקרטיה הישראלית לא יגמר בקדנציה הזאת. בעניין זה המושבעים עדיין בדיונים והעתיד עדיין לא ברור.אבל זה לא משהו ספציפי לנושא התחב״צ. כנאמר בדברי שליחות קטלנית 2 אשר נחרטו עם סכין בשולחן עץ: No fate.
מתווה העמב''ב 761486
מתווה העמב''ב 761496
:-)
מתווה העמב''ב 761488
החרדים כנראה צדיקים גמורים, כי מלאכתם נעשית ע"י אחרים. מי צריך להצית תחנות אם הפחד שמא זה יקרה מספיק?

וכוחות השוק לא פועלים כשהרכבת הקלה אינה בבעלות פרטית.
מתווה העמב''ב 761500
כוחות השוק נדרשים לסיוע גם במקרה של חברות אוטובוסים פרטיות, שמצליחות להרוויח מהסעות בתחבורה ציבורית רק בזכות סבסוד (טפו!) מהמדינה (טפו!).
מתווה העמב''ב 761429
באם הרכבת עוברת ליד בית חולים, או מרפאה או כל מקום שמציל חיי אדם, הרי שלכולי עלמה יש היתר הלכתי שהרכבת תסע בשבת. מה בין לנסוע לבית החולים ברכב לבין לנסוע לבית החולים.
מתווה העמב''ב 761430
למותר לציין שהנסיעה ברכבת בשבת היא חינם אין כסף, אין פקחים.
מתווה העמב''ב 761431
בילינסון ואיכילוב אמורים, אם כך, לפתור לפחות את עניין הדנקל. הגב' רגב יודעת?
מתווה העמב''ב 761432
צריך להסביר לה שיש אנשים שמפחדים לנסוע באמבולנס לבית החולים ואין להם רכב פרטי.
מתווה העמב''ב 761434
הקו האדום בירושלים לא עובר דרך שכונות חרדיות והוא עובר/יעבור בין הדסה הר הצופים בצפון עובר דרך כביש 1 הפנימי ומשם לרחוב יפו - צמוד למיון ביקור חולים, בהמשך לטרם ומרמים למינהם הפזורים, עבור לגשר המיתרים על ציר הרצל לבית החולים שערי צדק ומשם היישר אל בית החולים הדסה עין כרם. קו בתי החולים. גם הוא יוכשר ובמיוחד לאור העובדה שהוא גם משרת כ300,000 לא יהודים.
מתווה העמב''ב 761460
למה צריך היתר הילכתי שהרכבת תסע בשבת? אמא של הרכבת יהודיה?
(אם יורשה אשמח ל2 תשובות, קומית ורצינית)
מתווה העמב''ב 761462
1. כמו שאומר השיר של הרבנית ביונסה, אם אתה אוהב את זה - שים על זה היתר הלכתי
2. כאמצעי לשכנע את המפלגות החרדיות להסכים‏1 לרכבת בשבת

1 אולי להסכים היא מילה חזקה מידי. לא לעשות לנו בעיות
מתווה העמב''ב 761464
איזה פדיחה.. השיר הוא כזה:
אם אתה רוצה את זה, שים על זה היתר הלכתי
מתווה העמב''ב 761465
1. יהודיה כשרה למהדרין ואפילו קלה, לא כמו אחותה העגלה ‏1.
2. מן הדין והלכה בוודאי שלא. אנחנו עוסקים כאן בתחום התדמיתי של נראות חילול השבת בפרהסיה לשיטת החרדים וחלק רחב של דתיים (אני מתאר לעצמי שיש פילוחים סטטיסטים בעניין). בהנחה וישנה הבנה שהרכבת הקלה לפחות בקו מסוים מרכזי שנע על צירים של בתי חולים ובכך היא למעשה גם מצילת חיים שכן היא נותנת גם לשירותי הבטחון לנוע בצירים שלה הן בשבת והן בחול וגם בעצם מאפשרת לאנשים להתפנות עצמאית לבתי החולים ושירותי הרפואה דרך הרכבת. גם אלוני המנוחה אמרה בדיון בעניין ב-‏1983 ;
'....יש לפנינו בעיה כיצד להבטיח שבמקומות יישוב מנותקים אנשים יוכלו להגיע ממקום למקום, שיוכלו להגיע לבתי-חולים. זו זכות מוקנית להם. היא מוקנית להם מאז יש כבישים ויש אוטובוסים, לא מאז קום המדינה. בכל אחד מהמקומות האלה קיימת זכות מוקנית משעה שנסלל שם כביש ויש אוטובוסים. לא היה מצב שלא היתה שם נסיעה בשבת...אם נצרף את הנימוקים של חבר הכנסת גולדשטיין ושל רענן נעים על הסכנה הנוראה הנשקפת לטרמפיסטים - חיילות, חיילים, ילדים, נוער, צופים, מטיילים - אין לכנסת דרך אחרת, אלא אם כן היא משתמטת מתפקידה האמיתי להבטיח שירות לציבור - אלא להעביר נושא זה לדיון בוועדה.'

תמיד אפשר לטעון, אנחנו רוצים תחבורה ציבורית בשבת ובית דין לא יעזור לכם, זאת גם אופציה. לא יודע כמה היא ריאלית ואפשרית, אז אתה מבין שאני מנסה להיות גם קצת יעיל וזאת מעבר להצעות הייעול שאני מפציץ כאן את האתר. אני חושב שציר חירום, זה אחלה תירוץ לשחק רגשי על החרדים, שהם אחראים ישירות (זה עבד מצוין בקורונה, הם עדיין בטראומות מאז) למקרי המוות בגלל אנשים שלא נסעו לבית חולים, וקדושת החיים וכו'.
--------------
1 לפי ראובן סיוון, ב-‏1892 הושלמה הנחת פסי הרכבת מיפו לירושלים, והיה צורך להניח תשתית למילים טכניות עבריות, והתחילו להגות שמות של 'לוקומוטיף', 'מטילי הברזלים', עגלות, קיטור ובסוף הרי"מ פינס הציע ללכת למקור התלמודי שעוסק במקצועות החמרים והגמלים ומכאן שחמרת וגמלת ובהמשך מרן בן יהודה פסק כי רכבת היא מילה עברית כשרה למהדרין מן המדרין.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים